WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
WCZESNA INTERWENCJA W ODNIESIENIU DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SŁUCHOWEJ. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DZIAŁAŃ Mgr Dorota Szubstarska.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 90 Publiczne Gimnazjum Specjalne Nr 56 Szkoła Przysposabiająca do Pracy Nr 1 Zespół Szkół Specjalnych Nr 2 ul. Karolewska.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Ul. Lermontowa Łódź
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Łodzi ul. Motylowa 3 tel
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Jak sobie z nim radzić ?.
Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii ul. Hipoteczna 3/5 Łódź tel
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Gdy myślę „ SZKOŁA”: nauka, przyjaźń, bezpieczeństwo, moja przyszłość … Szkoła Podstawowa Nr 142 w Łodzi im. Zawiszy Czarnego Łódź, ul. Łupkowa.
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Aktywny RODZIC.
Co to jest spacer edukacyjny?
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Morawicy
Co każdy Rodzic wiedzieć powinien czyli
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Podstawa programowa WF założenia
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
„Od dziś pracuję na swój sukces”
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Metoda projektu.
RUCH jest : potrzebą biologiczną zwierząt i ludzi,
6-LATEK W SZKOLE.
„Ludzi można spostrzec zamykając oczy” Jan Paweł II
Przedszkole Promujące Zdrowie
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
INFORMACJE DLA RODZICÓW ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
ul. Grzybowska Warszawa
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Aktywny RODZIC.
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Pile

Rola zajęć wczesnego wspomagania Każde dziecko wymaga stymulowania rozwoju psychomotorycznego, ale niektóre z nich już na starcie drogi życiowej potrzebują zdecydowanie większej uwagi i pomocy ze strony rodziców i specjalistów różnych dziedzin.

Rola zajęć wczesnego wspomagania We wczesnym dzieciństwie istnieje większa możliwość zahamowania rozwoju wielu zaburzeń o postępującym przebiegu, a nawet całkowitego zatrzymania dalszych niekorzystnych zmian. W pierwszych latach życia zwiększona jest neuroplastycznośc mózgu powodująca że działania podjęte w tym okresie mogą przynieść rezultaty i korzyści w rozwoju dziecka, które nie nastąpiłyby gdyby stymulacja została podjęta później (np. w 7 – 8 r. ż).

Rola zajęć wczesnego wspomagania Od momentu urodzenia do podjęcia nauki w szkole dziecko zdobywa umiejętności emocjonalne, społeczne, językowe i poznawcze, które są niezbędne w toku dalszej edukacji, warunkując możliwość samodzielnego funkcjonowania w dorosłości. Podjęcie działań naprawczych zbyt późno często prowadzi do wykształcenia i utrwalania nieprawidłowych wzorców zachowań, od których zależy funkcjonowanie w środowisku. Trudno je wyeliminować, gdy dziecko osiągnie wiek szkolny.

Rola zajęć wczesnego wspomagania – wnioski Im wcześniej podjęte działania terapeutyczne tym większa szansa na zniwelowanie zaburzeń w rozwoju tym większa szansa na wykorzystanie potencjału rozwojowego dziecka

Rola zajęć wczesnego wspomagania – wnioski Wczesne wspomaganie rozwoju ma za zadanie pomóc niepełnosprawnemu dziecku pokonać trudności w odkrywaniu świata, uczestniczeniu w życiu społecznym i osiąganiu samodzielności.

Zajęcia terapeutyczne realizowane w SOSW w Pile W ramach wczesnego wspomagania realizowane są następujące terapie: psychologiczna pedagogiczna logopedyczna surdopedagogiczna tyflopedagogiczna integracja sensoryczna (SI) zajęcia specjalistyczne (rehabilitacja) muzykoterapia

Terapeuci Osoby z zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju dziecka są wykwalifikowanymi specjalistami w swoich dziedzinach i ściśle ze sobą współpracują. Wymieniają się informacjami dotyczącymi dziecka, które są niezbędne w całościowej jego ocenie i dobraniu indywidualnych metod pomocy.

Zajęcia specjalistyczne Dotyczą dzieci z problemami w rozwoju ruchowym. Poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia dążymy do m.in.: utrzymywania lub przywracania prawidłowego zakresu ruchomości w poszczególnych stawach, normalizacji i zwiększania siły oraz wydolności mięśniowej, doskonalenia koordynacji i równowagi, korekcji wad postawy, zwiększenia wydolności i poprawy sprawności oddechowej dziecka.

Zajęcia specjalistyczne W przypadku zaburzeń i nieprawidłowości związanych z niedojrzałym lub uszkodzonym układem nerwowym stosuje się głównie metody neurorozwojowe np. NDT Bobath. Wykorzystujemy również sytuacje pielęgnacyjne i kształtujące podstawowe umiejętności samoobsługowe czyli nauka samodzielnego (w miarę swoich możliwości) ubierania się i rozbierania.

Terapia SI Integracja sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz z własnego organizmu. Integracja sensoryczna pozwala segregować, porządkować i składać razem pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu. Gdy funkcje te są zrównoważone, motoryka ciała łatwo dostosowuje się do otoczenia, umysł łatwo przyswaja informacje, a „dobre” zachowanie pojawia się w sposób naturalny. Integracja sensoryczna wpływa także na rozwój dziecka, zdolność do nauki i samoocenę.

Terapia SI Terapia integracji sensorycznej polega na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne oraz płynące z własnego ciała poprzez zmysły wewnętrzne. Jest dla dziecka atrakcyjna, gdyż ma charakter wesołej zabawy ruchowej. Podczas tej zabawy dostarczane są dziecku takie bodźce, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy. Terapia ta zwana "naukową zabawą" odbywa się w przyjemnej sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt i pomoce do stymulacji wszystkich systemów zmysłowych.

Terapia tyflopedagogiczna To zajęcia z pedagogiem, który pracuje z dziećmi niewidomymi i słabowidzącymi. Dobiera on takie metody i formy pracy, które wspomagają rozwój i edukację dzieci z niepełnosprawnością wzrokową oraz edukuje i doradza w zakresie doboru zabawek, pomocy edukacyjnych i sprzętu rehabilitacyjnego. Doradza jak zorganizować dziecku z niepełnosprawnością wzrokową przestrzeń w domu. Uczy także orientacji przestrzennej czyli poruszania się w przestrzeni.

Terapia surdopedagogiczna Terapią objęte są dzieci z uszkodzeniami słuchu. Celem zajęć jest: - przybliżenie dziecku z wadą słuchu świata dźwięków - wytworzenie motywacji do mówienia - nauka komunikowania się z otoczeniem - uwrażliwienie resztek słuchu - umiejętność rozróżniania dźwięków otoczenia - pobudzenie chęci do wykorzystywania narządu słuchu do słyszenia i rozumienia mowy innych - kształcenie sprawności językowej - doskonalenie pracy narządów artykulacyjnych, usprawnianie narządów tzw. „oddechu dla mowy” - rozwijanie wrażliwości słuchowej - doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej, pamięci i spostrzegawczości - kształtowanie pojęć, wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego

Terapia logopedyczna Działania terapeutyczne logopedy względem dziecka, w zależności od jego etapu rozwojowego, dotyczą: stymulacji narządów artykulacyjnych, wywoływania i utrwalania prawidłowej artykulacji głosek, ćwiczeń fonacyjnych, ćwiczeń słuchowych – słuchu fonemowego, ćwiczeń słuchu fonemowego i melodii wypowiedzi, ćwiczeń rozwijających, bogacących zasób słów w słowniku biernym i czynnym, ćwiczeń rozwijających mowę spontaniczną.

Terapia logopedyczna

Terapia pedagogiczna Celem terapii pedagogicznej jest: stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach manualnych, eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji. Podczas pracy z dzieckiem stosujemy metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów. Metody są dostosowane indywidualnie do możliwości rozwojowych dziecka.

Terapia pedagogiczna

Terapia psychologiczna Cele terapii psychologicznej: rozwijanie komunikacji z dzieckiem rozwijanie funkcji poznawczych (spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie) kształcenie kompetencji emocjonalnych (kontrola emocji, radzenie sobie ze złością i niepowodzeniem) rozwijanie motywacji do podejmowania wysiłku rozwijanie zdolności manualnych i grafomotoryki pomoc w rozumieniu świata społecznego i kształtowanie zachowań akceptowanych społecznie psychoedukacja opiekunów dziecka

Grupa wsparcia dla rodziców Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka dotyczy nie tylko pracy z dzieckiem, ale polega też na wsparciu rodziny dziecka. Dlatego w naszym Ośrodku powstała Grupa Wsparcia dla rodziców, której spotkania odbywają się raz w miesiącu, prowadzi je psycholog. Na spotkania mogą przyjść wszyscy zainteresowani rodzice i dołączyć w dowolnym momencie, lub być na wybranych spotkaniach.

Grupa wsparcia dla rodziców Cele działania Grupy: poznanie grupy przyjaznych sobie i wspierających się nawzajem osób wymiana doświadczeń w atmosferze zaufania i dyskrecji nauka radzenia sobie z trudnymi emocjami, rozwój kompetencji rodzicielskich, możliwość rozmowy na każdy temat trapiący rodziców miłe spędzenie czasu.

Integracja dzieci i rodziców na wczesnym wspomaganiu W naszym ośrodku organizujemy spotkania, podczas których dzieci, rodzice i terapeuci mają możliwość lepszego wzajemnego poznania oraz miłego i twórczego spędzania czasu. Kilka zdjęć…

Bal Karnawałowy

Bal Karnawałowy

Grupowe zajęcia logopedyczne

Grupowe zajęcia logopedyczne

Spotkanie Bożonarodzeniowe

Spotkanie Bożonarodzeniowe

Prezentację przygotowały: Anna Major Natalia Bernard Karolina Kosterka – Dorsz