Propozycje reformy sądownictwa administracyjnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ustrój sądownictwa w państwach śródziemnomorskich
Advertisements

Interpretacje przepisów prawa podatkowego
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 6 UPE/
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Właściwość Sądów administracyjnych
PRAWO ADMINISTRACYJNE
II OSK 485/08 Data orzeczenia: 2009 –
Skarga kasacyjna.
Perspektywy specjalizacji sądów w sprawach patentowych w Polsce i w Unii Europejskiej Michał du Vall.
Tryby weryfikacji decyzji w postępowaniu podatkowym
Kodeks Postępowania Administracyjnego w oświacie
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Właściwość sądów administracyjnych
Skarga indywidualna do ETPCz
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Mgr Przemysław Mazurek
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Właściwość sądów administracyjnych
Techniki informacji i komunikacji Ćwiczenia nr 4 Mgr Anna Materla Publiczne bazy orzeczeń sądowych. Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Powództwo adhezyjne Barbara Tybura, Janina Tomczyk gr. 11 IIISSP.
Zakres obowiązywania kpa
Postępowanie podatkowe dr Tomasz Nowak Katedra Prawa Finansowego Zakład Zobowiązań i Procedur Podatkowych pokój 3.91 dyżur: czwartki.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Dr Piotr Sitniewski prezes Fundacji JAWNOSC.PL
POSTĘPOWANIE CYWILNE 2015/2016 „Skarga o wznowienie postępowania. Skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia”. Wydział Prawa,
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
POSTĘPOWANIE PRZED ORGANEM DRUGIEJ INSTANCJI 1) Odwołanie 2) Postępowanie odwoławcze a) przebieg postępowania odwoławczego b) zakres uprawnień decyzyjnych.
Sądy Administracyjne w Polsce
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Oskarżyciel a obrońca w świetle modelowych zmian procesu karnego
Odwołanie w postępowaniu administracyjnym.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Stacjonarne Studia Prawa.
Trybunał Konstytucyjny
Działalność kontrolna RPD
Sądy Administracyjne w Polsce
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
Sądy Administracyjne w Polsce
SKARGA KASCYJNA.
POSTĘPOWANIE CYWILNE mgr Katarzyna Ociepka.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Apelacja cywilna.
Zapis prezentacji:

Propozycje reformy sądownictwa administracyjnego SPOŁECZNA KOMISJA KODYFIKACYJNA

Członkowie zespołu ds. reformy sądownictwa administracyjnego SWSA prof. zw. dr hab. Andrzej Matan (UŚ) r.pr. dr hab. Cezary Banasiński, prof. uczelni (UW) r.pr. dr hab. Mirosław Pawełczyk, prof. uczelni (UŚ) r.pr. dr hab. Rafał Stankiewicz, prof. uczelni (UW) – koordynator prac podzespołu r.pr. dr Aleksander Jakubowski (UW) dr Mateusz Błachucki (INP PAN)

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA REFORMY SĄDOWNICTWA ADMINISTRACYJNEGO

Cel postawiony przed Zespołem dążenie do uzyskania przez jednostkę rozstrzygnięcia sądowego opartego o jak najpełniejszą realizację gwarantowanego przez Konstytucję RP w art. 45 ust. 1 prawa do sądu.

Dążenie do realizacji prawa do sądu w postępowaniu sądowoadministracyjnym usprawnienie (zwiększenie efektywności) funkcjonującego w chwili obecnej modelu sądownictwa administracyjnego. Powinno się dążyć do realizacji tzw. efektywności zewnętrznej, rozumianej jako bezpośrednie zwiększenie ochrony jednostki.

Podstawowe kierunki zmian zmierzajacych ku zwiększeniu efektywności postępowania przed sądami administracyjnymi A B C Wprowadzenie dodatkowych elementów orzekania merytorycznego Modyfikacja instytucji mediacji Poszerzenie kognicji sądów administracyjnych Uproszczenie postępowania przed sądem i in. Wstępna kontrola skargi kasacyjnej

CEL PODSTAWOWY Wprowadzenie do porządku prawnego istotnych elementów orzekania merytorycznego przez sądy administracyjne Konieczna zmiana Konstytucji RP – art. 184

Zakres postulowanego orzekania merytorycznego przez sądy administracyjne (konieczność zmiany przepisów ustawy zasadniczej) Niemożliwe byłoby orzekanie merytoryczne w sprawach, w których organ wydał rozstrzygnięcie oparte na uznaniu administracyjnym; Zasadne wydaje się wprowadzenie możliwości orzekania merytorycznego w niektórych kategoriach spraw (np. prawo budowlane, sprawy oświatowe, sprawy socjalne); Niemożliwe byłoby ustanawianie reguły pełnego orzekania w sprawach administracyjnych o szczególnym stopniu specjalizacji; W przypadku poddania kognicji sądu rozstrzygnięcia nakładającego administracyjną karę pieniężną sąd powinien w każdej sytuacji móc wydać wyrok miarkujący wysokość tejże kary; W sprawach, w których sąd orzeka w sposób merytoryczny, postępowanie administracyjne zostaje ograniczone do jednej instancji

ZAKRES MOŻLIWYCH USPRAWNIEŃ PROCEDURY SĄDOWOADMINISTRACYJNEJ BEZ KONIECZNOŚĆI ZMIANY USTAWY ZASADNICZEJ PPSA

Możliwość poszerzenia zakresu orzekania merytorycznego przez sądy administracyjne Na wzór rozwiązań holenderskich proponujemy umożliwienie sądowi wydania orzeczenia tymczasowego, gdy skarga zasługuje na uwzględnienie. Organ administracji przedstawić ma sądowi projekt rozstrzygnięcia w sprawie administracyjnej uwzględniający wytyczne sądu zawarte w orzeczeniu tymczasowym wraz z pisemnym wyjaśnieniem, w jaki sposób organ naprawił wytknięte przez sąd błędy; Na wzór rozwiązań austriackich sąd administracyjny powinien orzekać merytorycznie w sprawie, gdy stan faktyczny jest pewny albo gdy samodzielne ustalenie stanu faktycznego przez sąd uzasadniają względy szybkości lub też, gdy zapewni to istotną oszczędność kosztów a sprawa nie podlega uznaniu administracyjnemu organu.

Dodatkowe elementy oddziaływania wyroku sądu administracyjnego zasadne wydaje się rozszerzenie możliwości zasądzenia przez sąd na rzecz skarżącego sumy pieniężnej w każdym przypadku uwzględnienia skargi; stworzenie możliwości wymierzania przez sądy administracyjne grzywien czy zasądzania sumy pieniężnej przez powiązanie jej z okresem zwłoki w wykonaniu wyroku zmiana dotycząca treści orzeczenia sądu administracyjnego - obok rozstrzygnięcia i uzasadnienia, wprowadzenie dodatkowego elementu wyroku w postaci wytycznych dla organu

Zwiększenie roli instytucji mediacji w postępowaniu przed sądami administracyjnymi Wprowadzenie dodatkowej instytucji mediacji do postępowania na etapie „przed” przekazaniem skargi do sądu administracyjnego; mediacja byłaby obowiązkowa, gdyby wystąpił o to skarżący; W mediacji na etapie postępowania przed sądem administracyjnym obligatoryjne byłoby uzyskanie opinii amicus curiae o sprawie poddanej kontroli sądu

Poszerzenie kognicji sądów administracyjnych Proponujemy ukształtowanie kognicji sądów administracyjnych w oparciu o klauzulę generalną; Proponujemy odpowiednio zmodyfikowane, jak również rozciągnięcie instytucji sprzeciwu w postępowaniu sądowoadministracyjnym na postanowienia wydawane na podstawie art. 61a oraz art. 149 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz decyzje odmawiające uchylenia decyzji dotychczasowej po wznowieniu postępowania (art. 151 § 1 pkt 1 K.p.a.); Proponujemy objęcie kognicją sądów administracyjnych objaśnień prawnych, o których mowa w art. 33 ustawy – Prawo przedsiębiorców;

Modyfikacja postępowania przed sądem Należy rozważyć zmianę zasad określania właściwości miejscowej sądów administracyjnych pierwszej instancji i przekazać przynajmniej część spraw (określonych rodzajowo) do rozpatrywania sądom właściwym ze względu na miejsce pobytu lub siedziby wnoszących skarg. Do kategorii spraw, rozpoznawanych według miejsca pobytu (zamieszkania) wnoszącego skargę, należałoby zaliczyć sprawy dotyczące cudzoziemców, sprawy socjalne oraz sprawy z zakresu oświaty. Proponujemy objęcie niektórych kategorii spraw administracyjnych wyłącznie trybem tzw. postępowania uproszczonego, np. spraw z zakresu pomocy społecznej, spraw oświatowych, czy też dostępu do informacji publicznej; Proponujemy utworzenie wydziałów wyspecjalizowanych, m.in. do sprawa oświatowych, spraw socjalnych, spraw cudzoziemców i in.

Wstępna kontrola skargi kasacyjnej Powinna istnieć możliwość możliwość odmowy przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania w razie stwierdzenia nadużycia prawa do skargi kasacyjnej lub oczywistego braku usprawiedliwionych podstaw do jej wniesienia. W tym przypadku sąd orzekałby na posiedzeniu niejawnym w składzie trzech sędziów i na postanowienie to służyłoby zażalenie.

Wyniki końcowe – obszary problemowe poddane propozycjom zmian poszerzenie kognicji sądownictwa administracyjnego; zmiana przepisów dotyczących właściwości miejscowej sądów pierwszej instancji; powołanie wydziałów wyspecjalizowanych sądów pierwszej instancji w strukturze sądownictwa administracyjnego; możliwość poszerzenia zakresu orzekania merytorycznego przez sądy administracyjne; poszerzenie możliwości stosowania środków dowodowych przez sądy administracyjne; zwiększenie roli instytucji mediacji w postępowaniu przed sądami administracyjnymi; wprowadzenie wstępnej kontroli skargi kasacyjnej; zmiana przepisów dotyczących przygotowania do zawodu sędziego i doskonalenie kwalifikacji zawodowych.

zespół ds. reformy sądownictwa administracyjnego Dziękuję za uwagę zespół ds. reformy sądownictwa administracyjnego