Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Advertisements

Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Konferencja pt: „ Podsumowanie Prezydencji w Zachodniopomorskiej Sieci Lokalnych Grup Rybackich, sprawowanej przez LGR „ Partnerstwo Jezior” w Choszcznie.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
PROGRAM REGIONALNY: Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Komitet Monitorujący PROW , Grupa Robocza ds. RLKS, Podgrupa ds. podejścia LEADER i RLKS Krzysztof Kwatera, Członek Komitetu Monitorującego PROW,
Dirow.pl Perspektywa rozwoju obszaru z uwzględnieniem funduszy unijnych na lata Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Dolnoodrzańska Inicjatywa.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
„ Możliwości realizacji przez LGD projektów współpracy ” Agnieszka Pacek Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Spotkanie LGD Tuchola;
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
System sprawozdawczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 27 listopada 2015 r.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Fundusze unijne od podstaw II
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
- najlepsza inwestycja
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Międzynarodowe inicjatywy Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Warszawa, 26 stycznia 2017 r. „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Wybór LSR złożonych w ramach I naboru i wstępne wnioski dla RLKS
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Wymagania w zakresie promocji i informacji – logowanie
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
(Nordic-Baltic Rural and Maritime Award 2018)
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich w ramach PROW
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi LEADER/RLKS po 2020 r. Joanna Gierulska Dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich MRiRW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

LEADER – skromne początki, rosnąca rola LEADER I (1991-1993) LEADER II (1994-1999) LEADER + (2000-2006) oś 4 LEADER w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich (2007-2013) RLKS/LEADER (2014-2020)

LEADER – sukcesy i porażki 2004 -2018; 14 lat wdrażania W wielu przypadkach całkowita zależność od środków publicznych LGD różnej prędkości i jakości działań merytorycznych, finansowych i instytucjonalnych Dominacja sektora publicznego nie tylko w samej LGD, ale także w jej organie decyzyjnym Niechęć do sieciowania Sukcesy LGD jako generator rozwoju w swoich regionach; LGD jako animator lokalny kultury, społeczny Dialog różnych sektorów LGD jako promotor produktów lokalnych, turystycznych LGD jako ambasador swoich regionów LGD jako łącznik pomiędzy miastem a wsią

Rozpoczęcie dyskusji na szczeblu UE 29 listopada 2017 r. - opublikowanie komunikatu Komisji Europejskiej pt. „Przyszłość rolnictwa i produkcji żywności” rozpoczynającego formalną dyskusję pomiędzy instytucjami UE nt. kierunków zmian WPR po 2020 r.: „oddolne, realizowane na szczeblu lokalnym podejście LEADER okazało się skutecznym sposobem budowania lokalnego potencjału, a także wspierania włączenia społecznego, ograniczania ubóstwa i tworzenia miejsc pracy w lokalnej gospodarce. Aby w pełni uruchomić potencjał obszarów wiejskich, należy zapewnić lepszą synergię i koordynację działań z władzami samorządowymi i lokalnymi agencjami”

Negocjacje projektów unijnych rozporządzeń Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia na podstawie planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu i Migracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz

Rozpoczęcie dyskusji w Polsce 22-23 marca 2018 r. Supraślu - ogólnopolska debata nt. przyszłości RLKS w ramach corocznego Forum Podlaskich LGD w debacie udział wzięli przedstawiciele wszystkich podmiotów zaangażowanych w realizację RLKS, w tym reprezentanci samorządów województw, MRiRW, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, a także Komisji Europejskiej, Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz innych państw członkowskich UE wdrażających RLKS. omówienie dotychczasowych doświadczeń z wdrażania RLKS i przedyskutowanie możliwych wariantów i kierunków rozwoju tego instrumentu w okresie 2021-2027.

Rozpoczęcie dyskusji w Polsce materiał MRiRW pt. „LEADER/RLKS po 2020 r. – propozycje do dyskusji nad przyszłością RLKS w świetle komunikatu KE”. Główne kwestie: 1. Jak zharmonizować zasady wdrażania RLKS, aby umożliwić jego bardziej efektywne i jednolite wdrażanie? 2. Jaka powinna być rola LGD, tak aby zapewnić skuteczne działanie partnerstwa? 3. Czy konieczne jest dostosowanie zadań i wymagań do zróżnicowanych potencjałów LGD? 4. Jaki powinien być charakter i zakres LSR, tak aby był to dokument wskazujący kierunki rozwoju lokalnego? 5. W jaki sposób uprościć rozliczanie finansowania LGD i LSR? 6. Jak poprawić skuteczność wykorzystania RLKS w ramach innych niż EFRROW funduszy? 18 maja 2018 r. przekazany samorządom województw, LGD i ARiMR z prośbą o zajęcie stanowiska.

  Polska Sieć LGD Samorządy województw ARiMR RLKS jako metoda realizacji w sposób oddolny celów rozwojowych danego obszaru a nie działanie PROW Zdecydowanie tak Tak Jasne zdefiniowanie roli LGD w systemie wdrażania funduszy UE, by uniknąć dublowania się zadań realizowanych przez poszczególne instytucje Jednolity sposób wdrażania RLKS niezależnie od funduszu poprzez odrębne rozporządzenie/rozdział w przepisach horyzontalnych nt. RLKS na poziomie UE, bez dodatkowych przepisów w rozporządzeniach sektorowych Harmonizacja wdrażania RLKS na poziomie krajowym w postaci jednego programu finansowanego z kilku funduszy, jeżeli na przeszkodzie nie będą stały przepisy unijne LGD ewoluujące w stronę wyspecjalizowanej i sformalizowanej agencji rozwoju czy pozostające przede wszystkim lokalnym animatorem Łączenie obu roli Powierzenie zarządzania sprawami administracyjnymi i finansowymi LGD wyspecjalizowanym agencjom Zdecydowanie nie, tak dla zlecania części zadań LGD wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym Nie (potrzeba dyskusji) LSR na okres 2020-2027 jako strategia ściślej ukierunkowana na wybrane zagadnienia, istotne dla rozwoju obszaru LGD Pozostawienie decyzji LGD Część projektów w LSR realizowana w formule projektów kluczowych, wyłączonych z trybu konkursowego Jeden, ogólnokrajowy konkurs dla wszystkich LGD

Dziękuję za uwagę