Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi LEADER/RLKS po 2020 r. Joanna Gierulska Dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich MRiRW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
LEADER – skromne początki, rosnąca rola LEADER I (1991-1993) LEADER II (1994-1999) LEADER + (2000-2006) oś 4 LEADER w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich (2007-2013) RLKS/LEADER (2014-2020)
LEADER – sukcesy i porażki 2004 -2018; 14 lat wdrażania W wielu przypadkach całkowita zależność od środków publicznych LGD różnej prędkości i jakości działań merytorycznych, finansowych i instytucjonalnych Dominacja sektora publicznego nie tylko w samej LGD, ale także w jej organie decyzyjnym Niechęć do sieciowania Sukcesy LGD jako generator rozwoju w swoich regionach; LGD jako animator lokalny kultury, społeczny Dialog różnych sektorów LGD jako promotor produktów lokalnych, turystycznych LGD jako ambasador swoich regionów LGD jako łącznik pomiędzy miastem a wsią
Rozpoczęcie dyskusji na szczeblu UE 29 listopada 2017 r. - opublikowanie komunikatu Komisji Europejskiej pt. „Przyszłość rolnictwa i produkcji żywności” rozpoczynającego formalną dyskusję pomiędzy instytucjami UE nt. kierunków zmian WPR po 2020 r.: „oddolne, realizowane na szczeblu lokalnym podejście LEADER okazało się skutecznym sposobem budowania lokalnego potencjału, a także wspierania włączenia społecznego, ograniczania ubóstwa i tworzenia miejsc pracy w lokalnej gospodarce. Aby w pełni uruchomić potencjał obszarów wiejskich, należy zapewnić lepszą synergię i koordynację działań z władzami samorządowymi i lokalnymi agencjami”
Negocjacje projektów unijnych rozporządzeń Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia na podstawie planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu i Migracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz
Rozpoczęcie dyskusji w Polsce 22-23 marca 2018 r. Supraślu - ogólnopolska debata nt. przyszłości RLKS w ramach corocznego Forum Podlaskich LGD w debacie udział wzięli przedstawiciele wszystkich podmiotów zaangażowanych w realizację RLKS, w tym reprezentanci samorządów województw, MRiRW, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, a także Komisji Europejskiej, Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz innych państw członkowskich UE wdrażających RLKS. omówienie dotychczasowych doświadczeń z wdrażania RLKS i przedyskutowanie możliwych wariantów i kierunków rozwoju tego instrumentu w okresie 2021-2027.
Rozpoczęcie dyskusji w Polsce materiał MRiRW pt. „LEADER/RLKS po 2020 r. – propozycje do dyskusji nad przyszłością RLKS w świetle komunikatu KE”. Główne kwestie: 1. Jak zharmonizować zasady wdrażania RLKS, aby umożliwić jego bardziej efektywne i jednolite wdrażanie? 2. Jaka powinna być rola LGD, tak aby zapewnić skuteczne działanie partnerstwa? 3. Czy konieczne jest dostosowanie zadań i wymagań do zróżnicowanych potencjałów LGD? 4. Jaki powinien być charakter i zakres LSR, tak aby był to dokument wskazujący kierunki rozwoju lokalnego? 5. W jaki sposób uprościć rozliczanie finansowania LGD i LSR? 6. Jak poprawić skuteczność wykorzystania RLKS w ramach innych niż EFRROW funduszy? 18 maja 2018 r. przekazany samorządom województw, LGD i ARiMR z prośbą o zajęcie stanowiska.
Polska Sieć LGD Samorządy województw ARiMR RLKS jako metoda realizacji w sposób oddolny celów rozwojowych danego obszaru a nie działanie PROW Zdecydowanie tak Tak Jasne zdefiniowanie roli LGD w systemie wdrażania funduszy UE, by uniknąć dublowania się zadań realizowanych przez poszczególne instytucje Jednolity sposób wdrażania RLKS niezależnie od funduszu poprzez odrębne rozporządzenie/rozdział w przepisach horyzontalnych nt. RLKS na poziomie UE, bez dodatkowych przepisów w rozporządzeniach sektorowych Harmonizacja wdrażania RLKS na poziomie krajowym w postaci jednego programu finansowanego z kilku funduszy, jeżeli na przeszkodzie nie będą stały przepisy unijne LGD ewoluujące w stronę wyspecjalizowanej i sformalizowanej agencji rozwoju czy pozostające przede wszystkim lokalnym animatorem Łączenie obu roli Powierzenie zarządzania sprawami administracyjnymi i finansowymi LGD wyspecjalizowanym agencjom Zdecydowanie nie, tak dla zlecania części zadań LGD wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym Nie (potrzeba dyskusji) LSR na okres 2020-2027 jako strategia ściślej ukierunkowana na wybrane zagadnienia, istotne dla rozwoju obszaru LGD Pozostawienie decyzji LGD Część projektów w LSR realizowana w formule projektów kluczowych, wyłączonych z trybu konkursowego Jeden, ogólnokrajowy konkurs dla wszystkich LGD
Dziękuję za uwagę