Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Art. 4 pkt. 22 ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw – projekt z dnia 9 stycznia 2019r. W art. 158 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: „3. Zakazuje się termicznego przekształcania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.”
W projekcie z dnia 9 stycznia 2019r W projekcie z dnia 9 stycznia 2019r. zapis tożsamy z zapisem projektu z dnia 28 sierpnia 2018r. Uwagi składane przez UMP oraz osobno przez Miasto Bydgoszcz – odrzucone na etapie opiniowania projektu z dnia 28 sierpnia 2018r.
Zmiana vacatio legis z dnia 1 stycznia 2025r. do 30 czerwca 2021r Zmiana vacatio legis z dnia 1 stycznia 2025r. do 30 czerwca 2021r. – przepisu nie stosuje się przez „czas niezbędny do trwałości projektu” W przypadku Bydgoszczy okres trwałości projektu do 31 grudnia 2021r.
Pytania: Co z pożyczkami w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej? W przypadku Bydgoszczy okres 5 lat dłuższy niż koniec trwałości projektu Co z umowami z innymi samorządami sięgającymi nawet 20 lat jak w przypadku Bydgoszczy i gmin podmiejskich?
Podstawowy i najważniejszy skutek zakazu termicznego przekształcania odpadów zmieszanych: WZROST OPŁAT DLA MIESZKAŃCÓW O OKOŁO 30% BEZ UWZGLĘDNIENIA WZROSTU WYNIKAJĄCEGO Z INNYCH CZYNNIKÓW (wzrost cen prądu, płacy minimalnej, ropy)
Podjęte działania: Pismo Prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego do Premiera Mateusza Morawieckiego z dnia 25 stycznia 2019r. z wnioskiem o rezygnację z proponowanego zapisu, Wniosek o zwołanie posiedzenia Zebrania Zespołu UMP ds. Odpadów Komunalnych Spotkanie z Parlamentarzystami Ziemi Bydgoskiej i poinformowanie ich o piśmie do Premiera i skutkach dla mieszkańców
Dlaczego sprzeciw, inne powody poza groźbą wzrostu opłat dla mieszkańców: Decyzje o budowie instalacji były podejmowane w zupełnie innym otoczeniu prawnym ze skutkami na wiele lat do przodu, Sygnał o braku przewidywalności polskiego prawa (pierwsza instalacja PPP w Polsce w Poznaniu), Negatywne skutki ekologiczne, brak możliwości spalania strumienia zmieszanego to większa emisja w wyniku dodatkowej segregacji oraz zmniejszenie efektu w postaci uzyskiwanego ciepła i prądu, Brak oceny skutków finansowych proponowanych rozwiązań, Zakaz spalania mimo wypełniania poziomu recyklingu przez Samorząd,
Czy zmianę nakazuje nam Unia Europejska? Brak przykładów podobnego zapisu w takich krajach jak Wielka Brytania, Holandia, Belgia, Francja, Czechy czy Niemcy, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy („Dyrektywa Odpadowa”) w art. 4 określającym hierarchię postępowania odpadami, dopuszcza odzyskiwanie energii z odpadów w ramach innych metod odzysku, W komunikacie z dnia 26.1.2017r. Komisja Europejska wskazała na możliwość preferencyjnego potraktowania odzysku energii nad recyklingiem w sytuacji większej rentowności wynikającej z uwarunkowań technicznych Wskaźnik zdolności spalania na tle innych krajów UE, Europa wschodnia ma najmniejszy, im mniejszy tym większe ryzyko składowania finalnie negatywny skutek dla środowiska
Wniosek: Wykreślenie omawianego zapisu z projektu ustawy oraz uznanie odpadów zmieszanych jako odpady resztkowe możliwe do termicznego przekształcenia