Prof. Jerzy Zwoździak „Weryfikacja źródeł informacji na temat jakości powietrza we Wrocławiu oraz zbadanie pochodzenia danych, na których się opierają.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Redukcja niskiej emisji przez ogrzewanie ciepłem sieciowym Żory, 12 maj
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Opracowanie: Radosław Wroński Wpływ prędkości ruchu pojazdów na emisję zanieczyszczeń, hałas i bezpieczeństwo pieszych.
Mam prawo do ochrony swoich danych osobowych Twoje dane – Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Strefa miasto Jelenia Góra oraz strefa powiat oławski EKOMETRIA Sp. z o.o. Gdańsk.
ZAD Ł U Ż ENIE NA DZIE Ń 31.XII.2008 R. I WYNIKI FINANSOWE ZA OKRES I-XII 2008 ROK SP ZOZ DLA KTÓRYCH SAMORZ Ą D WOJEWÓDZTWA DOLNO Ś L Ą SKIEGO JEST ORGANEM.
Wzór dla decydentów (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse dla.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
ORGANIZATORZY Dr n. med. Grzegorz Michalak ordynator Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Szpitala Bielańskiego w Warszawie.
1 Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego pn. „Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji”
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
# Analiza cech taksacyjnych drzewostanów przy wykorzystaniu technologii LIDAR 1 15 Sep 2010 Analiza cech taksacyjnych drzewostanów przy wykorzystaniu technologii.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
PLAN MARKETINGOWY Imię i nazwisko. Podsumowanie sytuacji rynkowej  Sytuacja rynkowa: przeszła, bieżąca i przyszła  Uwzględnij udział w rynku, wiodące.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
II GMINNA KONFERENCJA OŚWIATOWA r.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
PROGRAMY OCHRONY POWIETRZA
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Moje szczęście.
Zastosowanie metody DEA do oceny efektywności działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego w ujęciu województw w Polsce Barbara Fura Uniwersytet.
Co kryje w sobie smog – jak dzieci mogą badać powietrze?
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
PROCESY SZLIFOWANIA POWIERZCHNI ŚRUBOWYCH
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
GAZ ZIEMNY – antidotum na problem smogu w Polsce
Możliwości finansowania działań służących poprawie jakości powietrza w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020 Zielona Góra, 18 maja 2018 r.
ŁÓDZKIE BEZ SMOGU kolejny program WFOŚiGW w Łodzi na wymianę pieców
Prof. Zygfryd Witkiewicz Wojskowa Akademia Techniczna
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Finansowanie zadań oświatowych
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Aspekty prawne użytkowania instalacji grzewczych do 1 MW na paliwa stałe Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Nie truj sąsiada! Nie dla smogu.
Małopolski Festiwal Innowacji
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

Prof. Jerzy Zwoździak „Weryfikacja źródeł informacji na temat jakości powietrza we Wrocławiu oraz zbadanie pochodzenia danych, na których się opierają z podziałem na ich naukową rzetelność oraz dokładność i sprawdzalność, a także wskazanie słabych i mocnych stron zidentyfikowanych rozwiązań”. 2019-06-01

Źródła informacji o jakości powietrza - podział Podział wg. metody analizy: Pomiary zanieczyszczeń – wykonywane w oparciu o przyrządy Modelowanie jakości powietrza – wykonywane w oparciu o matematyczne metody estymacji stężeń zanieczyszczeń (metody stochastyczne i deterministyczne) Podział wg. jakości uzyskiwanych wyników: Metody referencyjne pomiaru zanieczyszczeń wg RMŚ z dnia 13 września 2012 r. w sprawie dokonywania oceny poziomów substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r., poz. 1032), stosunkowa niewielka niepewność pomiaru. Modelowanie jakości powietrza – przy dobrej jakości danych wejściowych i prawidłowej metodyce, dobra jakość uzyskiwanych wyników. Pomiary niereferencyjne (w tym czujniki optyczne) – większa niepewność pomiaru lub/i brak wykazanej równoważności. Podział wg czasu dokonywanej analizy Analiza bieżąca – pomiar zanieczyszczeń wykonywany jest na bieżąco, możliwość analizy danych wstecz Prognoza - możliwa wyłącznie przy zastosowaniu metod modelowania! 2019-06-01

Źródła informacji o jakości powietrza we Wrocławiu - 1 Niskokosztowe czujniki pomiaru stężeń zanieczyszczeń pyłowych 2 istotniejsze sieci czujników – obsługiwana przez firmę LookO2, druga przez firmę Airly. Sieci te różnią się rodzajem oferowanego sprzętu, ale przede wszystkim sposobem podejścia do tematu zanieczyszczenia powietrza. LookO2 stawia na jednorazową sprzedaż „osobistych czujników jakości powietrza” przy zapewnieniu stałej możliwości prezentacji danych pomiarowych. Prezentacja odbywa się poprzez dedykowaną platformę, ale również w popularnej aplikacji „Kanarek”. Większość czujników prawidłowo Odzwierciedlała trend, jednak notowane wartości są przeważnie wyższe w stosunku do pomiarów referencyjnych. 2019-06-01

Porównanie trendu PM10 LOOKO2 - WIOŚ Stężenia WIOŚ są dużo niższe Przebiegi są podobne 2019-06-01

Źródła informacji o jakości powietrza we Wrocławiu - 2 Usługa oferowana przez firmę Airly obejmuje sprzedaż czujnika oraz abonament obejmujący serwis urządzenia, przetwarzanie, wizualizację i udostępnianie danych oraz predykcję jakości powietrza wg bliżej nieokreślonej metodyki. Wyniki pomiarów natomiast prezentowane są na platformie oraz w aplikacjach obsługiwanych wyłącznie przez firmę Airly. Większość czujników prawidłowo odzwierciedlała trend. Jednak notowane wartości są przeważnie wyższe w stosunku do pomiarów referencyjnych, przy czym różnica ta jest mniejsza niż w przypadku czujników LookO2. 2019-06-01

Porównanie trendu PM10 AIRLY - WIOŚ Stężenia WIOŚ są niższe Przebiegi są podobne 2019-06-01

Źródła informacji o jakości powietrza we Wrocławiu - 3 Prognoza zanieczyszczeń powietrza Life-APIS/PL Dostępne w systemie informacje obejmują aktualny stan i prognozy krótkoterminowe (do 72 h) dla wybranych zanieczyszczeń oraz parametrów meteorologicznych. W momencie występowania sytuacji zagrażających zdrowiu mieszkańców (przekroczenie poziomów informowania i alarmowych) wydawane są ostrzeżenia. Informacje te są dostępne dla dowolnego miejsca w województwie dolnośląskim w tym miasta Wrocławia. Funkcjonujący na terenie województwa Dolnośląskiego system prognoz krótkoterminowych jest bardzo dobrym i nowoczesnym narzędziem. Wszystkie składowe systemu są systematycznie poprawiane w celu uzyskiwania coraz lepszych wyników. Zastosowany model dobrze opisuje transport i przemiany chemiczne zachodzące w atmosferze w skali regionalnej. Jednak posiada on swoje ograniczenia w odniesieniu do skomplikowanej charakterystyki miejskiej. 2019-06-01

Źródła informacji o jakości powietrza we Wrocławiu - 4 Referencyjne pomiary zanieczyszczeń i raporty sporządzane przez WIOŚ we Wrocławiu We Wrocławiu WIOŚ posiada 5 stanowisk pomiarowych, z czego tylko dwa prowadzą pomiary pyłu zawieszonego PM10: przy ulicy wybrzeże Józefa Conrada – Korzeniowskiego i ulicy Orzechowej. Dodatkowo w ocenie wykorzystuje techniki modelowania (w celu określenia obszarów z przekroczonymi wartościami kryterialnymi np. poziomy dopuszczalne, docelowe). 2019-06-01

Źródła informacji o jakości powietrza we Wrocławiu - 5 Ocena jakości powietrza dla województwa dolnośląskiego za 2017 rok sklasyfikowała strefę aglomeracja wrocławska do klasy C ze względu na parametry kryterialne określone dla pyłu PM10 (stężenia krótkookresowe), dwutlenku azotu (stężenia średnioroczne) i bezno(a)pirenu (stężenia średnioroczne) pod kątem zdrowia ludzi. Dla pozostałych zanieczyszczeń tj. dwutlenek siarki, tlenek węgla, benzen, ozon, pył PM2,5, ołów, arsen, kadm, nikiel określono klasę strefy jako A. Klasa A oznacza, że poziom stężeń zanieczyszczeń nie przekracza poziomu dopuszczalnego, klasa C wskazuje, że poziom stężeń jest powyżej poziomu dopuszczalnego lub docelowego. 2019-06-01

Wybór epizodów wysokich stężeń PM10 Dlaczego PM10, a nie PM2,5? Brak limitów krótkoterminowych dla PM2,5 uwarunkowanych prawnie Udział PM2,5 w PM10 jest na tyle duży, że analizę dla PM10 można odnieść również do PM2,5 (podobne źródła problemu). Istotną składową PM10 jest emisja komunikacyjna związana z zabrudzeniem jezdni, która nie jest odzwierciedlona w stężeniach PM2,5. Wybrano dni, w których średnie dobowe stężenia pyłu zawieszonego PM10 przekraczały poziom dopuszczalny tj. 50 µg/m3 w obu stacjach pomiarowych, a stan ten utrzymywał się przynajmniej kilka dni. W opracowaniu szczegółową analizę wykonano dla epizodów: 7-11.01, 25-31.01, 11-18.02, 8-10.11 (poniżej omówię dwa wybrane). Wszystkie ww. epizody miały podobną genezę oraz udział źródeł emisji. Analizie poddano też okres podwyższonego stężenia - 24-30.08 w związku z istotnym udziałem w stężeniach emisji komunikacyjnej. 2019-06-01

Epizod 7-11 stycznia Najwyższe stężenia pyłu przekraczające 100 µg/m3 odnotowano 9 stycznia. Z analizy udziałów ze względu na typy źródeł wynika, że za epizod w głównej mierze odpowiada emisja z ogrzewania indywidualnego oraz napływ zanieczyszczeń spoza miasta (stacja przy ul. Orzechowej). Epizod związany był z niesprzyjającymi warunkami meteorologicznymi. Niska temperatura powietrza spowodowała zwiększoną emisją z ogrzewania indywidualnego. Mała prędkość wiatru w znacznej mierze ograniczyła możliwość przewietrzania miasta. Utworzyła się silna inwersja przyziemna blokująca ruchy konwekcyjne. Zanieczyszczenia utrzymywały się na wysokości emisji, po utracie ciepła opadały i utrzymywały się przy podłożu. 2019-06-01

Epizod 11-18 lutego Najwyższe stężenia pyłu przekraczające 100 µg/m3 odnotowano od 14 do 16 lutego. Przez kilka trwania epizodu już imisja napływowa wskazywała stężenia wyższe od 50 µg/m3. Gdy stężenia osiągnęły najwyższy poziom tj. w dniach 14 – 16 luty, znacząco wzrósł udział stężeń związanych z emisją z ogrzewania indywidualnego Również w tym wypadku epizod związany był z niesprzyjającymi warunkami meteorologicznymi. Niska temperatura powietrza spowodowała zwiększoną emisją z ogrzewania indywidualnego. Mała prędkość wiatru w znacznej mierze ograniczyła możliwość przewietrzania miasta. 2019-06-01

Sytuacja z 24-30 sierpnia Dobowe stężenia pyłu zawieszonego PM10 w dniu 25 sierpnia 2017 roku były wyższe od poziomu dopuszczalnego jedynie w pojedynczych receptorach. Najwyższe stężenia wystąpiły w ścisłym centrum miasta wzdłuż ciągów komunikacyjnych. Napływ zanieczyszczeń spoza miasta w głównej mierze kształtował poziom stężeń w tym okresie, jednak bardzo duży udział miały źródła komunikacyjne. Przebieg czasowy godzinowych prędkości wiatru wskazuje, że w trakcie epizodu, prędkość wiatru była bardzo zmienna, wahała się ona od prawie 0 do 4 m/s. Skutkowało to napływem zanieczyszczeń na obszar miasta, a następnie ich osiadaniem przy niskiej prędkości wiatru. Bardzo wysoka temperatura (do 30oC ) w ciągu dnia i brak opadów atmosferycznych powodowała zwiększenie wtórnej emisji pyłu, zalegającego np. na jezdni. 2019-06-01

Podsumowanie Analiza wykonana w niniejszym opracowaniu wskazała szereg źródeł informacji o jakości powietrza we Wrocławiu. Najlepsze odzwierciedlenie stanu jakości powietrza dają pomiary wykonywane metodyką referencyjną. Ze względu na swa niepewność, pozostałe źródła nie są odpowiednie do podejmowania na ich podstawie przez miasto Wrocław działań krótkoterminowych skutkujących wysokimi kosztami ekonomicznymi. Równocześnie można te źródła wykorzystać do budowy miejskiego systemu prognoz dającego władzom lokalnym możliwość szacowania wpływu podejmowanych przez nich działań na rzecz poprawy jakości powietrza. Podstawowym problemem sprzyjającym występowania epizodów wysokich stężeń zanieczyszczeń pyłowych są warunki meteorologiczne oraz emisja zanieczyszczeń z sektora komunalno-bytowego. Analiza wpływu emisji komunikacyjnej na występowanie epizodów wysokich stężeń wykazała, że w ciągu roku mogło wystąpić około 8 dni z epizodami wysokich stężeń PM10, w których emisja komunikacyjna była przeważająca. Większość terminów skupiało się w okresie od maja do września, kiedy nie funkcjonuje ogrzewanie indywidualne. Jeden termin wystąpił w październiku. 2019-06-01

Rekomendacje Analizy wykonywane na przestrzeni ostatnich kliku lat wykazują wyraźnie, że poprawa jakości powietrza w miastach wymaga działań systemowych – długofalowych. Głównym źródłem odpowiedzialnym za złą jakość powietrza, póki co, jest ogrzewanie indywidualne, jednak w wybranych sytuacjach istotnym źródłem może być napływ zanieczyszczeń spoza granic miasta/województwa, czy emisja komunikacyjna. Koszty finansowe związane z nietrafionymi działaniami krótkoterminowymi są nieadekwatne do zysków. Przykładem są akcje darmowej komunikacji miejskiej. Kluczowym elementem dla mieszkańców w obecnej sytuacji jest rzetelna informacja o jakości powietrza tak aby mogli oni dostosować swą aktywność do zaistniałej sytuacji. Kluczowym elementem dla władz lokalnych jest informacja o jakości powietrza wskazująca źródła problemu – tak aby odpowiednio skanalizować środki i oszacować czy przewidziane scenariusze krótkotermionwe będą skuteczne. Równocześnie niezbędna jest systematyczna realizacja już podjętych działań – np. efektywne wdrażanie zapisów uchwały antysmogowej, wsparcie finansowe mieszkańców w stopniowej wymianie palenisk, stworzenie systemu dotacji lub innego mechanizmu finansowego w celu zachęcenia mieszkańców do „utrzymania” ekologicznego ogrzewania, głęboka edukacja i podnoszenie świadomości mieszkańców miasta i regionu. 2019-06-01