Tekst argumentacyjny w szkole podstawowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Jak pisać pracę dyplomową?
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
ROZPRAWKA.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Jak napisać dobry tekst?
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Informator dla rodziców
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2015/2016.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty.
SPOTKANIE Z RODZICAMI klas ósmych SP nr 2 w Słubicach
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
…czyli nie taki diabeł straszny
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty Harmonogram:
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Materiał szkoleniowy dla doradców z zakresu: język polski
Informacje ogólne o egzaminie
Zapis prezentacji:

Tekst argumentacyjny w szkole podstawowej Katarzyna Hawel Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim Sieć problemowa nauczycieli- 2017/2018r.

Podstawa programowa ośmioklasowej szkoły podstawowej – język polski Cele kształcenia – wymagania ogólne I. 2 Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii II. 6 Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się III. 2 Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych III. 6 Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej IV. 2 Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania

Podstawa programowa ośmioklasowej szkoły podstawowej – język polski kl Podstawa programowa ośmioklasowej szkoły podstawowej – język polski kl.IV-VI III Tworzenie wypowiedzi 1 Elementy retoryki Uczeń: uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens; rozróżnia argumenty odnoszące się do faktów i logiki oraz odwołujące się do emocji; tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi; dokonuje selekcji informacji; zna zasady budowania akapitów; rozróżnia i wskazuje środki perswazji

Podstawa programowa ośmioklasowej szkoły podstawowej – język polski kl Podstawa programowa ośmioklasowej szkoły podstawowej – język polski kl.IV-VI III Tworzenie wypowiedzi 2. Mówienie i pisanie Uczeń: tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog, opowiadanie (twórcze, odtwórcze), opis, list, sprawozdanie (z filmu, spektaklu, wydarzenia), dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie, życzenia, opis przeżyć wewnętrznych, charakterystyka, tekst o charakterze argumentacyjnym

Podstawa programowa ośmioklasowej szkoły podstawowej – język polski kl Podstawa programowa ośmioklasowej szkoły podstawowej – język polski kl.VII-VIII III Tworzenie wypowiedzi 1 Elementy retoryki Uczeń: funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę; gromadzi i porządkuje materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi; redaguje plan kompozycyjny własnej wypowiedzi; tworzy wypowiedź, stosując odpowiednią dla danej formy gatunkowej kompozycję oraz zasady spójności językowej między akapitami; rozumie rolę akapitów jako spójnych całości myślowych w tworzeniu wypowiedzi pisemnych oraz stosuje rytm akapitowy (przeplatanie akapitów dłuższych i krótszych); wykorzystuje znajomość zasad tworzenia tezy i hipotezy oraz argumentów przy tworzeniu rozprawki oraz innych tekstów argumentacyjnych;

Podstawa programowa ośmioklasowej szkoły podstawowej – język polski kl Podstawa programowa ośmioklasowej szkoły podstawowej – język polski kl.VII-VIII III Tworzenie wypowiedzi 1 Elementy retoryki Uczeń: odróżnia przykład od argumentu; przeprowadza wnioskowanie jako element wywodu argumentacyjnego; zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie; rozpoznaje i rozróżnia środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych, określa ich funkcję; rozpoznaje manipulację językową i przeciwstawia jej zasady etyki wypowiedzi

Zadania z informatora- punktacja 2 pkt  Forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu.   Wszystkie pozostałe elementy polecenia uwzględnione. Wypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego w poleceniu. 1 pkt Nieuwzględniony jeden element polecenia (inny niż forma). ORAZ/LUB W pracy występują fragmenty niedotyczące problemu wskazanego w poleceniu. 0 pkt Forma wypowiedzi niezgodna z formą wskazaną w poleceniu. ALBO Nieuwzględnione co najmniej dwa elementy polecenia (inne niż forma).

Zadania z informatora- punktacja 2. Elementy retoryczne Wypowiedź o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka) Oceniając wypowiedź ucznia w tym kryterium, egzaminator będzie rozważał m.in., czy: argumentacja w pracy jest wnikliwa argumenty są poparte właściwymi przykładami argumenty są przedstawione w sposób uporządkowany, np. są przedstawione od najbardziej do najmniej ważnego albo są zapisane w porządku argument – kontrargument. Za to kryterium uczeń może otrzymać aż 5 punktów

Jak zdobyć 5 punktów? Pogłębiona argumentacja. Argumenty odwołujące się np. do faktów, logiki, emocji, zilustrowane odpowiednimi przykładami ORAZ/LUB wykorzystanie przykładów w funkcji argumentacyjnej. Argumenty/przykłady uporządkowane, np. zhierarchizowane.

Zadania z informatora- punktacja Odwołanie do lektury (2 pkt.) Oceniając wypowiedź ucznia w tym kryterium, egzaminator będzie rozważał m.in., czy: uczeń wykorzystał znajomość lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu (a także innych tekstów – jeżeli polecenie tego wymagało) w sposób funkcjonalny, tzn. np. czy przywołał w pracy takie wydarzenia albo omówił takie wątki, które istotnie wspierają jego tok rozumowania albo dobrze ilustrują to, o czym pisze uczeń, pisząc np. o wydarzeniach z danej lektury, nie popełnił błędów, np. nie pomylił imion postaci, nie przypisał postaciom cech, których nie posiadają, bądź nie wymyślił wydarzeń, których w lekturze nie ma.

Zadania z informatora- punktacja Kompozycja tekstu (2 pkt.) Oceniając wypowiedź ucznia w tym kryterium, egzaminator będzie rozważał m.in., czy: kompozycja wypowiedzi jest zgodna z formą wskazaną w poleceniu, np. czy rozprawka zawiera wstęp, rozwinięcie i zakończenie, a list – zwrot do adresata, wstęp, rozwinięcie, zakończenie i zwrot pożegnalny wypowiedź jest spójna, tzn. czy jest napisana w taki sposób, że łatwo się ją czyta dzięki np. jasnym powiązaniom wewnątrz zdań oraz między zdaniami i akapitami tekstu wypowiedź jest logiczna, tzn. czy jest zbiorem uporządkowanych myśli wypowiedź jest podzielona na odpowiednio wyodrębnione graficznie akapity, z których każdy stanowi logicznie zorganizowaną, zwartą całość.

Zadania z informatora- punktacja Styl- (2 pkt.) Oceniając wypowiedź ucznia w tym kryterium, egzaminator będzie rozważał m.in., czy: styl wypowiedzi jest odpowiedni do jej treści i formy, tzn. np. czy uczeń nie napisał rozprawki, stosując słownictwo charakterystyczne dla stylu potocznego w odmianie mówionej styl wypowiedzi jest jednolity, tzn. czy uczeń konsekwentnie posługuje się jednym, wybranym stylem, a jeżeli miesza różne style w wypowiedzi – to czy jest to uzasadnione (czy czemuś to służy).

Zadania z informatora- punktacja Język- (4 pkt.) Oceniając wypowiedź ucznia w tym kryterium, egzaminator będzie rozważał m.in.: czy uczeń poprawnie użył w wypowiedzi różnych rodzajów zdań i bogatej leksyki (np. frazeologizmów, wyrazów rzadziej używanych w języku polskim), czy też ograniczył się do najprostszych środków językowych czy środki językowe, których użył uczeń, pozwalają mu zrealizować temat w sposób swobodny i precyzyjny, czy też pobieżny, sprawiający trudność w zrozumieniu tekstu. W ocenie egzaminator uwzględni również liczbę wszystkich błędów językowych, które uczeń popełnił w wypowiedzi. Oceniając język wypowiedzi, egzaminator najpierw oceni zakres użytych środków językowych, a następnie – ich poprawność. Ostateczną liczbę punktów ustali na podstawie oceny obu tych aspektów wypowiedzi.

Uwagi dodatkowe Jeżeli wypowiedź w całości jest nie na temat, egzaminator oceni ją na 0 pkt. Jeżeli w wypowiedzi uczeń w ogóle nie odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu, za całą wypowiedź egzaminator przyzna 0 pkt. Jeżeli wypowiedź jest nieczytelna, egzaminator oceni ją na 0 pkt. Jeżeli wypowiedź nie zawiera w ogóle rozwinięcia (np. uczeń napisał tylko wstęp), egzaminator przyzna 0 pkt w każdym kryterium. Jeżeli wypowiedź zawiera 180 słów lub mniej, jest oceniana wyłącznie w kryteriach: realizacji tematu wypowiedzi, elementów twórczych/ elementów retorycznych oraz kompetencji literackich i kulturowych. W pozostałych kryteriach egzaminator przyzna 0 punktów. Jeżeli wypowiedź jest napisana niesamodzielnie, np. zawiera fragmenty odtworzone z podręcznika, zadania zawartego w arkuszu egzaminacyjnym lub innego źródła, w tym internetowego, lub jest przepisana od innego ucznia, wówczas egzamin z języka polskiego, w przypadku takiego ucznia, zostanie unieważniony. W ocenie poprawności językowej nie bierze się pod uwagę błędów ortograficznych w wypowiedziach uczniów, którym przyznano takie dostosowanie warunków przeprowadzenia egzaminu. Zabronione jest pisanie wypowiedzi obraźliwych, wulgarnych lub propagujących postępowanie niezgodne z prawem. W przypadku takich wypowiedzi zostanie podjęta indywidualna decyzja dotycząca danej pracy, np. nie zostaną przyznane punkty za styl i język lub cała wypowiedź nie będzie podlegała ocenie.

Zadania z informatora- przykłady Na podstawie podanego fragmentu utworu Jak ocalał świat sformułuj wniosek, który będzie stanowił przesłanie płynące z tekstu. Przykładowe rozwiązanie Stanisław Lem przestrzega, że nieodpowiedzialne wykorzystywanie osiągnięć nauki może przynieść wiele zła, ponieważ człowiek nie zawsze jest w stanie przewidzieć konsekwencje swoich decyzji.

Zadania z informatora- przykłady Zabierz głos w dyskusji – napisz komentarz, w którym przedstawisz swoje stanowisko i poprzesz je jednym argumentem. Przykładowe rozwiązania 1.Uważam, że technologie nie są największym zagrożeniem dla ludzkości, jeśli są wykorzystywane przez ludzi odpowiedzialnie, np. dla ratowania życia. Dlatego warto je wspierać i nie obawiać się nowych rozwiązań. 2.Sądzę, że największym zagrożeniem dla ludzkości są nowe technologie, ponieważ wynalazki z dziedzin takich jak chemia, biologia czy informatyka mogą stanowić zagrożenie dla życia, jeśli zostaną wykorzystane przez osobę, która ma złe zamiary lub niechcący nieumiejętnie się nimi posłuży.

Zadania z informatora- przykłady Na podstawie fragmentu wypowiedzi Papkina można sądzić, że jest on rycerzem. Odwołując się do Zemsty Aleksandra Fredry oraz tekstu Marii Ossowskiej, uzasadnij dwoma argumentami, że Papkin nie jest rycerzem. Przykładowe rozwiązanie Argument 1. Zgodnie z tekstem Ossowskiej rycerz powinien być odważny. Papkin nie jest rycerzem, ponieważ zachowuje się jak tchórz w sytuacji konfliktu Cześnika z Rejentem, kiedy trzeba odprawić murarzy. Argument 2. Papkin dla własnych korzyści materialnych próbuje zdobyć sympatię i Cześnika, i Rejenta. Nie zachowuje się uczciwie wobec nich, a według tekstu Ossowskiej rycerz powinien być lojalny.

Zadania z informatora- przykłady Zredaguj ogłoszenie na szkolną stronę internetową, w którym zachęcisz koleżanki i kolegów do obejrzenia rekonstrukcji historycznej turnieju rycerskiego. Użyj dwóch argumentów. Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna. Samorząd szkolny informuje uczniów naszej szkoły o wydarzeniu, które rozpocznie się w środę 20.09.2017 roku o godzinie 17.00 przed Gminnym Ośrodkiem Kultury. Klasa VIIb we współpracy z Klubem Historycznym przygotowuje rekonstrukcję turnieju rycerskiego. Można będzie zobaczyć średniowieczne stroje i zbroje rycerskie, a po turnieju uczestniczyć w uczcie i spróbować dań inspirowanych dawnymi epokami. Każdy uczeń, który zechce obejrzeć rekonstrukcję turnieju, będzie mógł wziąć udział w quizie z atrakcyjnymi nagrodami.

Zadania z informatora- przykłady Każdy jest w życiu za kogoś lub za coś odpowiedzialny. Napisz rozprawkę (jak?), w której rozważysz, na czym polegała odpowiedzialność (co?) wybranych przez Ciebie bohaterów literackich. Odwołaj się do przytoczonego fragmentu Małego Księcia, całego utworu Antoine’a de Saint-Exupéry’ego oraz do innego wybranego tekstu literackiego (ile przykładów i z czego?). Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów (ile?).

Zadania z informatora- przykłady Zbliża się setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Przygotowujecie numer gazetki szkolnej poświęcony tej rocznicy. Napisz artykuł (jak?) pt. „Czy warto czytać książki o przeszłości Polski?” (co?). Odwołaj się do wybranej książki z listy lektur obowiązkowych oraz do innego utworu literackiego (ile przykładów i z czego?). Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów (ile?).

Zadania z informatora- przykłady Napisz przemówienie (jak?), w którym zachęcisz rówieśników (styl!) do czytania książek (co?). W przemówieniu przywołaj przykład bohatera z lektury obowiązkowej, którego życie zmieniło się pod wpływem książek (co?), i napisz, na czym ten wpływ polegał (co?). Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów (ile?).

Nie od razu Rzym zbudowano… 12 kroków do celu 1. Spójny tekst na dowolny temat – to absolutne minimum! 2. Akapit jako spójna całość (Tytułowanie) 3. Wyrażanie opinii na dowolny temat z uzasadnieniem („Gdybańce”- plusy i minusy, ćwiczenie „10 słów”) 4. Wyciąganie wniosku z przesłanek- (Sylogizmy) 5. Różnica między przykładem a argumentem – („Szukaj dziury w całym”) 6. Budowa prostego argumentu (metoda koloru, analiza wzorów) 7. Rozumienie tematu, polecenia (metoda: Co i jak?) 8. Stawianie tezy lub hipotezy („Nicowanie”) 9. Planowanie pracy (dobór argumentów i przykładów - Fiszki) 10. Hierarchia argumentów („Drabinka, ślizgawka i ramka”) 11. Wnioskowanie i podsumowywanie (…czekam na propozycje…) 12. Tworzenie różnych tekstów argumentacyjnych (Nie tylko rozprawka!)

Krok 2. (…ponieważ 1. to absolutne minimum) Wykorzystujemy tekst opowiadania lub artykułu podzielony na akapity lub tekst wiersza podzielony na strofy regularne lub nieregularne. Prosimy uczniów, aby przyjrzeli się zasadzie, wg której podzielono tekst na akapity. Polecamy im, żeby nadali im tytuły, które będą prawdziwe dla każdego fragmentu tytułowanego akapitu (ogarną całość treści akapitu). Dobrym utworem do tego ćwiczenia jest np. Reduta Ordona PLUSY: Uczeń nie może pobieżnie przeczytać żadnego fragmentu tekstu; Przećwiczymy pisanie równoważników zdań (jeśli tak polecimy); Po zapisaniu tytułów w zeszycie stworzymy plan wydarzeń; WERSJĄ TEGO ĆWICZENIA JEST WYDRUKOWANIE TEKSTU WYBRANEGO UTWORU W WERSJI CIĄGŁEJ I POLECENIE PODZIELENIA GO NA SPÓJNE I ZAMKNIETE ZNACZENIOWO CZĘŚCI. Potem pozwalamy uczniom sprawdzić, jak sobie poradzili oraz skomentować gdzie i dlaczego popełnili błąd.

3. Wyrażanie opinii na dowolny temat z uzasadnieniem („Gdybańce”- plusy i minusy, metoda 10 słów) ĆWICZENIE „10 słów” Wybierz jedną odpowiedź z każdego nawiasu i ją uargumentuj, używając nie więcej niż dziesięciu słów. Filmy lepiej oglądać (w kinie, w domu), ponieważ... Wakacje wolę spędzać (nad morzem, w górach), ponieważ... Częściej jadam pieczywo (jasne, ciemne) niż (ciemne, jasne), ponieważ... Źródło: www.epodreczniki.pl GDYBAŃCE- plusy i minusy Wyobraź sobie, że… wszyscy ludzie wyglądają tak samo nie istnieje kolor czerwony Ordon rzeczywiście zginął, wysadzając redutę Podstolina wyszła za Wacława Zapisz po dwa plusy i dwa minusy tej sytuacji

4. Wyciąganie wniosku z przesłanek- (Sylogizmy) 1.Jaki wniosek wypływa z podanych przesłanek? Przesłanka1: Umowę na telefon komórkowy mogą podpisać tylko osoby pełnoletnie. Przesłanka2: Paulina miesiąc temu skończyła 18 lat. Wniosek:……………………………………………………………………………………………………………………… inna wersja ćwiczenia 2. Sformułuj przesłanki, z których wynikają poniższe wnioski. Łukasz powinien wejść do szkolnej reprezentacji piłki nożnej. Cześnik i Rejent kierują się chęcią dokuczenia sobie nawzajem. Mateusz jest zupełnie wyjątkowym szpakiem. Skawiński jest bohaterem noweli.

5. Różnica między przykładem a argumentem – („Szukaj dziury w całym”) Między dowodem i argumentem jest zasadnicza różnica. Dowód ma wartość ukazującą prawdę / równą z prawdą. Argument natomiast ma nas tylko do czegoś przekonać, a to czy argumentacja będzie miała charakter dowodu to już inna sprawa.  Czy mogę przedstawiać argumenty przejawiające za istnieniem życia pozaziemskiego? A czy mogę przedstawić dowód na istnienie życia pozaziemskiego?  Źródło:http://www.filozofia.fora.pl/epistemologia,4/dowod-a-argument

5. Różnica między przykładem a argumentem – („Szukaj dziury w całym”) Znajdź dowody, które obalą przywołane argumenty. (Poświęcenie) Tylko człowiek jest zdolny do poświęcenia życia (Lampo, Karusek) (Natura) Przyroda dobrze wpływa na nasze samopoczucie (Król Olch, Świtezianka, meteopaci) (Równouprawnienie) Mężczyźni są silniejsi niż kobiety („Kruszynka”) (Przyjaźń) Przyjaciele potrafią się dla siebie poświęcić („Przyjaciele”) A TERAZ PODAJCIE PRZYKŁADY, KTÓRE BĘDĄ BEZWZGLĘDNIE PRAWDZIWE DLA PODANYCH ARGUMENTÓW, WIĘC WZMOCNIĄ PREZENTOWANE ZDANIE. (Poświęcenie) Tylko człowiek jest zdolny do poświęcenia życia (Alek, Rudy) (Natura) Przyroda dobrze wpływa na nasze samopoczucie (Tajemniczy ogród) (Równouprawnienie) Mężczyźni są silniejsi niż kobiety (statystyka, strongmani) (Przyjaźń) Przyjaciele potrafią się dla siebie poświęcić (Alek, Rudy) TYLKO PRZYKŁADY SĄ BEZWZGLĘDNIE PRWDZIWE, ARGUMENT NIE ZAWSZE. Pamiętajmy, że uczeń może użyć przykładu w funkcji argumentu, ale powinien z niego wysnuć uogólniający wniosek.

6. Budowa prostego argumentu (metoda koloru, analiza wzorów) Do każdego niemal tematu lekcji możemy polecić napisanie prostego argumentu lub podzielenie gotowego argumentu na części. 1. zdanie – teza (np. Najważniejszym wynalazkiem ludzkości jest moim zdaniem pismo) 2. zdanie – uzasadnienie (np. Uważam tak, ponieważ pismo pozwoliło ludziom na przekazywanie wiedzy, doświadczenia i historii.) 3. - 4. zdanie – przykład (np. Roczniki, czyli kroniki… J.Długosza są źródłem wiedzy, z której korzystają historycy i badacze języka. Innym przykładem może być książka A.Kamińskiego - świadectwo patriotyzmu i poświęcenia chłopców z Szarych Szeregów, bohaterów „Kamieni na szaniec”. 5. zdanie – wniosek (nie zawsze zadaję; zawsze w klasach starszych) (np. Przykłady te pokazują, że pismo pozwala człowiekowi na zachowanie dla przyszłych pokoleń tego, co najcenniejsze w jego historii.)

7. Rozumienie tematu, polecenia (metoda: Co i jak?) Ćwiczenia podobne, jak w prezentacji pytań z informatora Ustal z uczniami 4 stałe kolory (lub sposoby podkreślania) i zaznaczajcie zawsze w temacie wypracowania odpowiedzi na 4 najważniejsze pytania. CO jest tematem wypracowania- o czym mam pisać? JAK ma być skonstruowane wypracowanie – jaka to forma wypowiedzi? (z jakich części powinna się składać i jakie środki językowe, styl powinny być zastosowane) ILE i SKĄD POWINNY POCHODZIĆ PRZYKŁADY? ILE słów musi liczyć praca? Pamiętaj, że teraz nieistotna jest liczba linijek lecz słów.

8. Stawianie tezy lub hipotezy („Nicowanie”) 1.Przeredaguj poniższe tezy, tak by miały formę pytań i zawierały słownictwo nacechowane emocjonalnie. ( i zadanie odwrotne) Teza: Adam Małysz po zakończeniu kariery skoczka zrobi karierę w sportach samochodowych. Hipoteza: Czy Małysz pojedzie tak szybko, jak skakał daleko? Raport o stanie czytelnictwa w Polsce pokazuje, że nie czytamy. Polacy słabo znają twórczość polskich kompozytorów. Chipsy i pączki to najpopularniejsze drugie śniadanie. Warto czytać książki. Źródło: https://www.epodreczniki.pl

9. Planowanie pracy (dobór argumentów i przykładów - Fiszki)

9. Planowanie pracy (dobór argumentów i przykładów - Fiszki) Pomoc naukowa, która przyda się podczas planowania pracy i przygotowania do egzaminu Każdy uczeń ma swoje pudełko/kopertę z fiszkami Podczas omawiania utworów/ oglądania telewizji/ czytania własnych książek zbiera przykłady w dwóch kategoriach (lektura i temat) Zapisuje samodzielnie lub z nauczycielem przykłady pasujące do tematyki oraz przykłady wynikające z konkretnej lektury. Zabiera pudełko/kopertę ze sobą na lekcję popświęconą pisaniu tekstu argumentacyjnego i korzysta z nich, planując pracę. (układa je w dowolne konfiguracje) Tematyka PRZYJAŹŃ A.Kamiński „Kamienie na szaniec” Alek, Rudy, Zośka (Akcja pod arsenałem, przesłuchanie Rudego) „Przyjaciele” bajka I.Krasickiego Zajączek i zwierzęta (fałszywa przyjaźń) J.Brzechwa „Akademia p.Kleksa” Mateusz szpak i p.Kleks (niekonwencjonalna przyjaźń) W.Szekspir „Romeo i Julia” Merkucjo i Romeo (tragiczna przyjaźń) J.R.R. Tolkien „Hobbit” Bilbo i krasnoludy (wypróbowana, rosnąca p.)

9. Planowanie pracy (dobór argumentów i przykładów - Fiszki) II WARIANT Utwór REDUTA ORDONA Odwaga Poświecenie Władza Walka Patriotyzm ……………………… Julian Konstanty Ordon (bohater) Masowa śmierć, rozkaz, brak amunicji, przewaga, powstanie (walka) Wysadzenie reduty (poświęcenie) Śmierć dla ojczyzny, walka z przeważającymi siłami (odwaga) Car Rosji, dyktator, zabory, rozkazy (władza) - …………………………………………………………….

10. Hierarchia argumentów („Drabinka, ślizgawka i ramka”) Zgromadzone argumenty poukładaj wg trzech schematów (przygotowane ilustracje możemy np. wylosować) rosnąco malejąco pierwszy i ostatni mocny https://www.epodreczniki.pl/reader/c/141804/v/20/t/student-canon/m/j0000007Y8B2v23#j0000007Y8B2v23_000EX001

12. Tworzenie różnych tekstów argumentacyjnych (Nie tylko rozprawka!) Tekstem argumentacyjnym jest wszelki tekst, w którym wyrażamy nasze poglądy i dowodzimy ich słuszności za pomocą argumentów i przykładów. ROZPRAWKA PRZEMÓWIENIE CHARKATERYSTYKA (jeśli wybieramy, opowiadamy się po którejś stronie itp.) PODANIE LIST OTWARTY OGŁOSZENIE I ZAPROSZENIE (jeśli musimy przekonać odbiorcę do udziału) ARTYKUŁ Przygotuj polecenie napisania wybranej formy wypowiedzi w postaci tekstu argumentacyjnego- pamiętaj o zasadzie umieszczenia w poleceniu wszystkich informacji dla ucznia (co?, jak?, ile i skąd? ile słów?)

12. Tworzenie różnych tekstów argumentacyjnych 12. Tworzenie różnych tekstów argumentacyjnych. (źródła inspiracji i pomocy) http://bnd.ibe.edu.pl/practice-page/49 https://gwo.pl/strony/2138/seo_link:szkola-pisania-rozprawka-s-190 http://www.edukacja.edux.pl/p-16617-jak-nauczyc-mlodziez-pisac- rozprawke.php http://www.scholaris.pl/zasob/64704

Na zakończenie! ŻYCZĘ POWODZENIA, SATYSFAKCJI, UŚMIECHU, NIESKOŃCZONEJ CIERPLIWOŚCI I WSPANIAŁYCH TEKSTÓW UCZNIOWSKICH.