POCZĄTKI MONARCHII KONSTYTUCYJNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KONSTYTUCJA 3 MAJA Autor: Szymon Bochentyn VI d. CZYM BYŁA KONSTYTUCJA 3 MAJA? Ustawa rz ą dowa z dn. 3 maja (potocznie Konstytucja 3 maja) by ł a drug.
Advertisements

OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Temat: Państwo wielu narodów. W 1385 r. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków. Postanowiły się połączyć aby z nimi walczyć. Połączenie to nastąpiło.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Insurekcja Kościuszkowska
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
ERM II Exchange Rate Mechanism. ERM II jest systemem łączącym waluty krajowe państw UE oraz euro, działającym na zasadzie stałych, ale dostosowywanych.
Warszawa ul. Zgoda 11 tel/fax: (48-22) ; Opracował: Sławomir.
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
Prawa kobiet w XXI wieku
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
USTRÓJ PANUJĄCY W WIELKIEJ BRYTANII. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. W skład wchodzą położone na wyspie Wielka Brytania:
Historia Obrony cywilnej.
Jedlanka. Jedlanka – wieś w Polsce położona w województwie lubelskim, w powiecie łukowskim, w gminie Stoczek Łukowski. W latach 1975–1998 miejscowość.
Co robi rząd, co robi prezydent Czyli o władzy wykonawczej słów kilka…
Rzeczpospolita szlachecka
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
225. Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja
Demokracja szlachecka To system ustrojowy Rzeczypospolitej gwarantujący stanowi szlacheckiemu prawo decydowania w sprawach państwa, zarówno w polityce.
Prezentacja na temat: Święta Konstytucji 3 maja..
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Dzień Nauczyciela  Obchodzone w tym dniu święto to rocznica upamiętniająca powstanie w 1773 roku Komisji Edukacji Narodowej (KEN), która została utworzona.
Zasady ustroju państwa Ustawa Rządowa, czyli Konstytucja 3 Maja, była drugą na świecie, a pierwszą w Europie ustawą zasadniczą. Uchwalona na.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Konstytucyjny system źródeł prawa
Zagadnienia ustrojowo-prawne początków monarchii konstytucyjnej
Historia Konstytucji w Polsce
SEJM WALNY.
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Historia Administracji SSA rok I
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Komputer też służy do edukacji
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Wybory parlamentarne 2015 Z kalendarza wyborczego wynika, że: * do 7 września był czas na zawiadomienie PKW o utworzeniu komitetu wyborczego - mogły je.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
Rzecznik Praw Dziecka.
Walka o niepodległość Polski
Młodzieżowa Rada Miejska Miasta Dąbrowa Górnicza
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
SWOBODA UMÓW.
Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Polski Sejm dzielnicowy
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Philippe Poniatowski – – Ia
Konstytucja Trzeciego Maja. Konstytucja Trzeciego Maja.
Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Polska pod zaborami Zajęcia nr 8 –
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego
Konstytucja 3 – go Maja 1791r..
Historia Państwa i Prawa
Zasady Działania Unii Europejskiej
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
Zapis prezentacji:

POCZĄTKI MONARCHII KONSTYTUCYJNEJ

Prawa kardynalne: 1) wiara katolicka w obu obrządkach jest religią panującą; 2) król i królowa muszą być wyznawcami religii katolickiej; 3) odejście od Kościoła katolickiego do innego wyznania podlega karze; 4) wyznawcom innych niż katolicka religii gwarantuje się „pokój w wyznaniu i obrządkach”; 5) unia Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego jest trwała i niewzruszalna; 6) Rzeczpospolita polsko-litewska jest państwem suwerennym, a więc niepodległym i samowładnym;

7) gwarancje udzielone rządowi polskiemu przez obce mocarstwa są nieważne; 8) w Rzeczypospolitej obowiązują jedynie prawa uchwalone przez stan szlachecki na sejmach; tylko prawo daje podstawę do działania jakiejkolwiek władzy urzędowej; 9) wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej bez względu na stan i kondycję gwarantuje się praworządność; 10) prawo neminem captivabimus nisi iure victum, czyli prawo nietykalności osobistej 11) szlachcie i innym obywatelom gwarantuje się prawo wolnego głosu na sejmikach, zjazdach publicznych, a także w pismach i drukach, pod odpowiedzialnością sądow.

Reformy Sejmu 1764 – 1766 1773 – 1776 1767-1768 1788 - 1792

DOROBEK PRAWNY SEJMU CZTEROLETNIEGO

SEJM CZTEROLETNI OBRADOWAŁ W LATACH 1788 – 1792 inaczej zwany Sejmem Wielkim, rozpoczął obrady 6 października 1788 roku, które trwały do 31 maja 1792, za jedno z najbardziej znaczących osiągnięć obrad tamtych dni, z zakresu legislacji, uważa się Konstytucję 3 maja czyli Ustawę rządową z dnia 3 maja 1791 r. oraz ustawy okołokonstytucyjne. Reformy podjęte w latach 1788 – 1792: zniesienie Rady Nieustającej, opodatkowanie szlachty i mieszczaństwa, utworzenie komisji porządkowych cywilno-wojskowych, podniesienie stanu armii do 100 tys. żołnierzy.

Oficjalna nazwa: Ustawa rządowa z dnia 3 maja 1791 r. Pierwsza nowoczesna konstytucja w Europie. Twórcy: Ignacy Potocki, Stanisław Małachowski, Stanisław August Poniatowski, Hugo Kołłątaj. Konstytucja regulowała ustrój społeczny i polityczny. W tym zakresie przeprowadzono też najistotniejsze reformy. Obecnie przechowywana w Archiwum Głównym Akt Dawnych w Warszawie.

Zakres przedmiotowy Konstytucja 3 maja składała się z preambuły i 11 artykułów: I Religia panująca II Szlachta ziemianie III Miasta i Mieszczanie IV Chłopi włościanie V Rząd, czyli oznaczenie władz publicznych VI Sejm, czyli władza prawodawcza VII Król, władza wykonawcza VIII Władza sądownicza IX Regencja X Edukacja dzieci królewskich XI Siła zbrojna narodowa

Zasady Konstytucji 3 maja 1. Zasada suwerenności narodu: wyrażona po raz pierwszy w Konstytucji 3 Maja, określana jako „niepodległość zewnętrzna i wolność wewnętrzna narodu”, inaczej zwana zasadą zwierzchności narodu, w doktrynie wskazuje się, że zachowując istotę zwierzchnictwa przy sobie, naród deleguje atrybuty jego organom, wykonującym oznaczony Konstytucją zakres władzy.

Zasady Konstytucji 3 Maja 2. Zasada trójpodziału władzy została wyrażona w art. V Rząd czyli oznaczenie władz publicznych: Wszelka władza w społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu. Aby więc wolność obywatelską, porządek społeczności i całość państw Rzeczypospolitej na zawsze zabezpieczyć; trzy władze rząd narodu polskiego składać powinny i z woli prawa niniejszego na zawsze składać będą; to jest: władza prawodawcza w stanach zgromadzonych; władza najwyższa wykonawcza w królu i straży, i władza sądownicza w juryzdykcyach na ten koniec ustanowionych lub ustanowić się mających

Zasady Konstytucji 3 Maja 3. Zasada jednolitości państwa Konstytucja pomijała tę kwestię, utrzymując dotychczasowy charakter Rzeczypospolitej, Zaręczenie Wzajemne Obojga Narodów – Uchwała Sejmu Czteroletniego, zachowanie parytetu w obsadzie stanowisk państwowych Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego

Zasady Konstytucji 3 Maja 4. Zasada dziedziczności tronu zlikwidowano wolną elekcję, po śmierci Stanisława Augusta Poniatowskiego tron miała objąć saska dynastia Wettynów.

Zasady Konstytucji 3 Maja 5. Wprowadzenie religii panującej Artykuł I Konstytucji 3 maja zatytułowany o religii, gwarantował wolność w krajach polskich dla wszelkich obrządków i religii. Jednocześnie uznawał religię katolicką za panującą i zabraniał przejścia z katolicyzmu na inne wyznania pod karą apostazji.

Ustrój społeczny Utrzymano stanowy ustrój społeczny. Szlachcie, ale tylko ziemianom, zatem szlachcie posiadającej, inaczej posesjonatom, zapewniono wszystkie swobody, wolności, prerogatywy pierwszeństwa w życiu prywatnym i publicznym. Konstytucja potwierdziła wszelkie przywileje nadane szlachcie począwszy od Kazimierza Wielkiego, a skończywszy na ostatnim Jagiellonie – Zygmuncie Auguście. Za fundamentalne prawa przyznane szlachcie uznano: równość szlachty między sobą, wolność osobistą, własność, bezpieczeństwo osobiste. W konsekwencji dawne, najistotniejsze prawa stanu szlacheckiego zostały nienaruszone.

Mieszczanie Status stanu mieszczańskiego został unormowany w prawie o miastach królewskich z dnia 18 kwietnia 1791 roku, co potwierdzał artykuł III Konstytucji uznając go zarazem za część składową konstytucji. Zaprzestano różnicowania zawodów pomiędzy szlachtą a mieszczaństwem. W miastach nie tylko stan mieszczański, ale i szlachecki mógł trudnić się handlem. Od 1791 roku szlachcic, który mierzył towary łokciem i kwartą nie tracił z tego powodu szlachectwa. Mieszczanom wolno również nabywać dobra ziemskie i wykonywać zawód rolnika. W przyszłości przynależność do pewnego stanu nie mogła tamować swobody ruchu w dziedzinie gospodarczej. Utrzymano dawniejszy rozdział w sprawie dostępu do urzędów ziemskich i państwowych. Te zastrzeżono dla szlachty z małymi wyjątkami na rzecz mieszczaństwa – (funkcje kancelaryjskie, stopień regentów, przyznano im wstęp do palestry sądowej, komisje porządkowe cywilno-wojskowe w liczbie 3 delegatów, wstęp do wojska i dosłużenie do rangi oficera, za wyjątkiem kawalerii narodowej).

Mieszczanie W granicach miasta władzę nad obywatelami sprawowały władze miejskie. Z kolei w sferze praw politycznych mieszczanie nadal nie byli reprezentowani w sejmie w sposób równouprawniony ze szlachtą. Kompensowały to liczne ułatwienia nobilitacji zaoferowane urzędnikom miejskim i osobom zamożnym. Prawo o miastach obejmowało tylko miasta królewskie, zatem z mocy ustawy wyłączone zostały miasta prywatne i biskupie (miasta w dobrach prywatnych ibiskupich). Z woli właścicieli mogły one uzyskać status miast wolnych i zostać objęte prawem o miastach.

MIASTA KRÓLEWSKIE 375 (26%) BISKUPIE 145 (10%) PRYWATNE 932 (64%)

Chłopi włościanie Ludności chłopskiej w konstytucji 3 maja poświęcono obszerny artykuł IV zatytułowany Chłopi Włościanie. Poza okólnikową deklaracją przyjęcia ludności chłopskiej pod opiekę prawa i rządu zamieszczono jedynie zachętę skierowaną do dziedziców, by zawierali z gromadami wiejskimi umowy ustalające wzajemne prawa oraz obowiązki chłopów i dziedziców wsi. Pełną wolność gwarantowano jedynie chłopom osadnikom przybyłym z zagranicy.

Władza wykonawcza Władza wykonawcza: król, Straż Praw, komisje wielkie. W zakresie władzy wykonawczej król przewodniczył Straży Praw, nominował ministrów i innych najwyższych urzędników. Wprowadzono zasadę nieodpowiedzialności monarchy. Akty wydawane w imieniu króla wymagały kontrasygnaty jednego z ministrów.

Władza wykonawcza Straż Praw – centralny organ władzy wykonawczej składający się z króla jako przewodniczącego, prymasa jako głowy duchowieństwa i przewodniczącego Komisji Edukacji Narodowej, ministra policji (jeden z marszałków), ministra pieczęci czyli spraw wewnętrznych (jeden z kanclerzy), ministra interesów cudzoziemskich (drugi z kanclerzy), ministra wojny (jeden z hetmanów), ministra skarbu (jeden z podskarbich). Bez prawa głosu w Straży Praw zasiadali Marszałek Sejmu i pełnoletni następca tronu.

Władza wykonawcza Ministrów do Straży Praw powoływał król. Ministrowie za swoją działalność ponosili odpowiedzialność konstytucyjną i parlamentarną. Odpowiedzialność konstytucyjną (za naruszenie prawa) ministrowie ponosili przed sądem sejmowym. Odpowiedzialność parlamentarną (polityczną) ministrowie ponosili przed sejmem, który większością 2/3 mógł uchwalić wobec nich wotum nieufności za kierunki i celowość prowadzonej polityki. Do kompetencji Straży Praw należało czuwanie nad przestrzeganiem prawa oraz wydawanie rezolucji.

Władza wykonawcza Komisje wielkie: Policji, Wojska, Skarbu, Edukacji Narodowej, podporządkowane Straży Praw, struktura kolegialna (przewodniczący, minister niewchodzący w skład Straży Praw + 14-15 komisarzy wybieranych przez sejm na okres 2 lat), wspólne dla Korony i Litwy.

Władza ustawodawcza Sejm : - był dwuizbowy, składał się z izby poselskiej oraz senatu. W izbie poselskiej zasiadało 204 posłów wybieranych przez szlachtę - posesjonatów na sejmikach oraz 24 plenipotentów miast z głosem doradczym w sprawach miejskich, przemysłu i handlu. Posłowie stali się przedstawicielami narodu. Zniesiono moc wiążącą instrukcji poselskich.

Władza ustawodawcza Senat składał się ze 102 wojewodów i kasztelanów oraz 30 biskupów diecezjalnych i ministrów. Przewodniczącym senatu był król. Prawo weta zawieszającego. Brak inicjatywy ustawodawczej.

Władza ustawodawcza Kompetencje sejmu: - ustawodawcze, - ustrojodawcze: nadzwyczajny sejm konstytucyjny zwoływany po upływie 25 lat dla rewizji konstytucji, - ratyfikacja umów międzynarodowych, - nakładanie podatków, - kontrola władzy wykonawczej.

Władza ustawodawcza Sejm miał być zawsze gotowy. Wyróżniono sesje zwyczajne, odbywane co dwa lata przez 70 dni, z możliwością przedłużenia obrad do 100 dni oraz sesje nadzwyczajne, które zwoływał król lub marszałek sejmu w okresie kadencji dla załatwienia najpilniejszych spraw. Posłów wybierano na 2 lata. Zniesiono liberum veto. Wprowadzono zasadę większości głosów – zwykłą lub kwalifikowaną 2/3 lub ¾.

Władza sądownicza Władza sądownicza została uregulowana w art. VIII. Ustanowiono ramową strukturę sądów dla poszczególnych stanów społecznych – szlachty, mieszczan i chłopów. Nie wspomniano o stanie duchownym, pozostawiając w tym zakresie istniejące status quo. Władza sadownicza nie może być wykonywana ani przez władze prawodawcza, ani przez króla, lecz przez magistratury na ten koniec ustanowione i wybierane. Powinna zaś być tak do miejsc przywiązana, zeby każdy człowiek bliska dla siebie znalazł sprawiedliwość, zeby przestępny widział wszędzie groźna nad sobą rękę krajowego rządu.

Władza sądownicza 1-mo Ustanawiamy przeto sady pierwszej instancji dla każdego województwa, ziemi i powiatu, do których sędziowie wybierani będą na sejmikach. Sądy pierwszej instancji będą zawsze gotowe i czuwające na oddanie sprawiedliwości tym, którzy jej potrzebują. Od tych sądów iść będzie apelacja na trybunały główne, dla każdej prowincji być mające, złożone również z osób na sejmikach wybranych. I te sądy tak pierwszej, jako i ostatniej instancji, będą sądami ziemiańskimi dla szlachty i wszystkich właścicielów ziemskich z kimkolwiek, in causis iuris de facti. 2-do Jurysdykcje zaś sądowe wszystkim miastom podług prawa Sejmu teraźniejszego O miastach wolnych Królewskich, zabezpieczamy. 3-tio Sądy referendarskie dla każdej prowincyi osobne, mieć chcemy w sprawach włościan wolnych dawnymi prawami sądowi temu poddanych. 4-to Sądy zadworne, asesorskie, relacyjne i kurlandzkie zachowujemy. 5-to Komisje wykonawcze będą miały sądy w sprawach, do swej administracji należących. 6-to Oprócz sądów w sprawach cywilnych i kryminalnych dla wszystkich stanów, będzie sąd najwyższy, sejmowy zwany, do którego przy otwarciu każdego sejmu wybrane będą osoby. Do tego sądu należeć będą występki przeciwko narodowi i królowi, czyli crimina status. Nowy codex praw cywilnych i kryminalnych przez wyznaczone przez Sejm osoby spisać rozkazujemy.

USTAWA OKOŁOKONSTYTUCYJNA to ustawa wydana w związku z ustawą zasadniczą, w celu jej uściślenia lub wykonania. Prawo o miastach królewskich z 18 kwietnia 1791 r. oblatowane pt. Miasta nasze królewskie wolne w państwach Rzeczypospolitej Prawo o sejmikach z 24 marca 1791 r., oblatowane 28 maja 1791 r. Sejm konstytucyjny extraordynaryjny z 28 maja 1791 r. Urządzenie wewnętrzne miast wolnych w Koronie i w Wielkim Księstwie Litewskim Prawo o sejmikach uchwalone w dniu 24 marca 1791 r., oblatowane dopiero 28 maja roku 1791. Prawa kardynalne niewzruszone z 8 stycznia 1791 r. Deklaracja stanów zgromadzonych z 5 maja 1791 r. Zaręczenie wzajemne Obojga Narodów z 22 października 1791 r. Ustawa z 28 maja 1791 r. pt. Sejmy

Ustawy okołokonstytucyjne Ustawa o prawie łaski z 31 maja 1791 r. Ustawa o Straży Praw z 6 czerwca 1791 r. Ustawa o Komisji Policji z 21 czerwca 1791 r. Ustawa o Komisji Skarbowej Rzeczypospolitej Obojga Narodów z 29 października 1791 r. Ustawa o Komisji Wojskowej Obojga Narodów z 31 maja 1792 r. Ustawa pt. Rozkład województw, ziem i powiatów, z oznaczeniem miast, a w nich miejsc konstytucyjnych dla sejmików w prowincjach Koronnych i Wielkiego Księstwa Litewskiego z 2 listopada 1791 r. Urządzenie sądów miejskich i asesorii z 6 października 1791 r. Ustawa o gotowości do obrony pospolitej z 17 kwietnia 1792 Księstwa Kurlandii i Semigalii oblatowana 31 maja 1792 r.

Konfederacja targowicka Przeciwnicy reform Sejmu Czteroletniego i Konstytucji 3 maja zawiązali w Petersburgu konfederację targowicką, co stało się dla Rosji pretekstem do zbrojnej interwencji w Rzeczypospolitej. Wojna rosyjsko – polska (1792). W konsekwencji w 1793 roku doszło do drugiego rozbioru Polski dokonanego przez Rosję i Prusy. W dniu 17 czerwca 1793 r. zwołano sejm w Grodnie.

Sejm grodzieński Na sejmie zawiązano konfederację grodzieńską, która formalnie: - zawiesiła funkcjonowanie Konstytucji 3 maja, - usankcjonowała rozbiory, - wprowadziła reformy w zakresie ustroju społecznego i politycznego zawarte w tzw. Konstytucjach grodzieńskich.

Insurekcja kościuszkowska Akt Powstania Obywatelów z dnia 24 marca 1794 r. Władze powstania: 1) Najwyższy Naczelnik Siły Zbrojnej Narodowej, 2) Rada Najwyższa Narodowa. Reformy chłopskie Uniwersał połaniecki z dnia 7 maja 1794 r. - zniesienie poddaństwa osobistego, - uzyskanie własności podległej.