Koszty zagospodarowania przestrzennego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
Advertisements

Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Dodatki mieszkaniowe.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Działalność ubezpieczeniowa Dotychczasowe projekty legislacyjne oraz planowane działania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Analiza zgłaszanych propozycji zmian przepisu art. 75 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
mgr Marlena Ballak doktorant na Wydziale Prawa i Administracji
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Ustrój samorządu terytorialnego
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Podatek od nieruchomości
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Reglamentacja procesu budowy
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
System aktów planowania przestrzennego
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
Decyzja o warunkach zabudowy
Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
UST 3.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Rządowa administracja zespolona w administracji
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Samorządowe akty prawa miejscowego
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Koszty zagospodarowania przestrzennego

Koszty zagospodarowania przestrzennego Koszty zagospodarowania przestrzennego ponoszą dwa rodzaje podmiotów: właściciele nieruchomości, na które wpływa zmiana sposobu zagospodarowania przestrzennego jednostki samorządu terytorialnego lub administracja rządowa

Koszty zagospodarowania przestrzennego Skutek zmiany sposobu zagospodarowania przestrzennego: - możliwość realizowania inwestycji - możliwość wykonania zadania publicznego Zasada – koszty zmiany zagospodarowania przestrzennego powinien ponieść ten podmiot, który odniesie pozytywne skutki tej zmiany

Koszty zagospodarowania przestrzennego Koszty związane z przygotowaniem zmiany sposobu zagospodarowania przestrzennego Koszty sporządzenia studium obciążają budżet gminy (art. 12 ust. 1 u.p.z.p.). Koszty sporządzenia lub zmiany studium wynikające z rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym lub metropolitalnym obciążają odpowiednio budżet państwa, budżet województwa, budżet związku metropolitalnego albo budżet powiatu (art. 12 ust. 2 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Koszty związane z przygotowaniem zmiany sposobu zagospodarowania przestrzennego Koszty sporządzenia planu miejscowego obciążają budżet gminy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 2 u.p.z.p. (art. 21 ust. 1 u.p.z.p.) Koszty sporządzenia planu miejscowego obciążają: 1) budżet państwa - jeżeli jest on w całości lub w części bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym; 2) budżet województwa - jeżeli jest on w całości lub w części bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu wojewódzkim; 3) budżet powiatu - jeżeli jest on w całości lub w części bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym; 4) inwestora realizującego inwestycję celu publicznego - w części, w jakiej jest on bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji tej inwestycji (art. 21 ust. 2 u.p.z.p.)

Koszty zagospodarowania przestrzennego Koszty związane z przygotowaniem zmiany sposobu zagospodarowania przestrzennego Koszty wprowadzenia ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego województwa do planu miejscowego oraz zwrotu wydatków na odszkodowania, o których mowa w art. 36 u.p.z.p., a także kwoty przeznaczone na pokrycie zwiększonych kosztów realizacji zadań gminnych są ustalane w umowie zawartej pomiędzy marszałkiem województwa a wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta. Przepisy art. 21 u.p.z.p. stosuje się odpowiednio (art. 44 ust. 3 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Koszty związane z przygotowaniem zmiany sposobu zagospodarowania przestrzennego Koszty związane z uzgodnieniami Organy, o których mowa w art. 11 pkt 6 u.p.z.p. oraz art. 17 pkt 6 u.p.z.p., w zakresie swojej właściwości rzeczowej lub miejscowej, opiniują i uzgadniają, na swój koszt, odpowiednio projekt studium albo projekt planu miejscowego. Uzgodnień dokonuje się w trybie art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 24 ust. 1 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Koszty związane z przygotowaniem zmiany sposobu zagospodarowania przestrzennego Koszty związane z zarządzeniem zastępczym W przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 3 u.p.z.p., koszty sporządzenia planu ponosi w całości gmina, której obszaru dotyczy zarządzenie zastępcze (art. 12 ust. 4 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Koszty związane z przeprowadzeniem zmiany sposobu zagospodarowania przestrzennego Jeżeli decyzja o warunkach zabudowy wywołuje skutki, o których mowa w art. 36, przepisy art. 36 oraz art. 37 u.p.z.p. stosuje się odpowiednio. Koszty realizacji roszczeń, o których mowa w art. 36 ust. 1 i 3 u.p.z.p., ponosi inwestor, po uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę (art. 63 ust. 3 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Koszty związane z przeprowadzeniem zmiany sposobu zagospodarowania przestrzennego Wnioskodawcy, który nie uzyskał prawa do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaną decyzją o warunkach zabudowy (art. 63 ust. 4 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Prognozy kosztów zagospodarowania przestrzennego W studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające w szczególności z potrzeb i możliwości rozwoju gminy, uwzględniających w szczególności: - analizy ekonomiczne, środowiskowe i społeczne, - możliwości finansowania przez gminę wykonania sieci komunikacyjnej i infrastruktury technicznej, a także infrastruktury społecznej, służących realizacji zadań własnych gminy (art. 10 ust. 1 pkt. 7 lit. a i b u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Prognozy kosztów zagospodarowania przestrzennego Dokonując bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę: - formułuje się, na podstawie analiz ekonomicznych, środowiskowych, społecznych, prognoz demograficznych oraz możliwości finansowych gminy, o których mowa w ust. 1 pkt 7 lit. a-c u.p.z.p., maksymalne w skali gminy zapotrzebowanie na nową zabudowę, wyrażone w ilości powierzchni użytkowej zabudowy, w podziale na funkcje zabudowy (art. 10 ust. 5 pkt. 1 u.p.z.p.). - określa się możliwości finansowania przez gminę wykonania sieci komunikacyjnych i infrastruktury technicznej oraz społecznej, służących realizacji zadań własnych gminy (art. 10 ust. 5 pkt. 5 lit. a u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Prognozy kosztów zagospodarowania przestrzennego Wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego kolejno sporządza prognozę skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego, z uwzględnieniem art. 36 u.p.z.p. (art. 17 pkt. 5 u.p.z.p.). Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza projekt planu miejscowego, zawierający część tekstową i graficzną, zgodnie z zapisami studium oraz z przepisami odrębnymi, odnoszącymi się do obszaru objętego planem, wraz z uzasadnieniem. W uzasadnieniu przedstawia się w szczególności wpływ na finanse publiczne, w tym budżet gminy (art. 15 ust. 1 pkt. 3 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Prognozy kosztów zagospodarowania przestrzennego Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu oraz sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych (art. 20 ust. 1 zd. 1 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Koszty zagospodarowania przestrzennego mają charakter: A. Bezpośredni B. Pośredni

Koszty zagospodarowania przestrzennego Ad. A. Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego - przygotowanie aktów planistycznych odszkodowania związane ze zmianą sposobu zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego: podmiotu publicznego lub inwestora właściciela nieruchomości

Koszty zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego dla podmiotu publicznego lub inwestora Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może, z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2 u.p.z.p., żądać od gminy: 1) odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę albo 2) wykupienia nieruchomości lub jej części (art. 36 ust. 1 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego dla podmiotu publicznego lub inwestora Realizacja roszczeń, o których mowa w art. 36 ust. 1 u.p.z.p., może nastąpić również w drodze zaoferowania przez gminę właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu nieruchomości zamiennej. Z dniem zawarcia umowy zamiany roszczenia wygasają. (art. 36 ust. 2 u.p.z.p.). Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, wartość nieruchomości uległa obniżeniu, a właściciel albo użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość i nie skorzystał z praw, o których mowa w art. 36 ust. 1 i 2 u.p.z.p., może żądać od gminy odszkodowania równego obniżeniu wartości nieruchomości. (art. 36 ust. 3 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego dla właściciela nieruchomości Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości. (art. 36 ust. 4 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego dla właściciela nieruchomości Opłaty, o której mowa w art. 36 ust. 4 u.p.z.p., nie pobiera się w przypadku nieodpłatnego przeniesienia przez rolnika własności nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego na następcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników albo przepisów w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Renty strukturalne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wydanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W przypadku zbycia przez następcę nieruchomości przekazanych przez rolnika przepisy o opłacie, o której mowa w ust. 4, stosuje się odpowiednio. (art. 36 ust. 4a u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego dla właściciela nieruchomości W razie stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy w sprawie planu miejscowego, w części lub w całości, odszkodowanie, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p., albo opłata, o której mowa w art. 36 ust. 4 u.p.z.p., podlegają zwrotowi odpowiednio na rzecz gminy lub na rzecz aktualnego właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości. (art. 36 ust. 5 u.p.z.p.). W przypadku, o którym mowa w art. 36 ust. 3 u.p.z.p., w razie stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy w sprawie planu miejscowego w części lub w całości gmina może żądać od aktualnego właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości zwrotu kwoty stanowiącej równowartość wypłaconego odszkodowania. (art. 36 ust. 6 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego dla właściciela nieruchomości Wysokość odszkodowania z tytułu obniżenia wartości nieruchomości, o którym mowa w art. 36 ust. 3 u.p.z.p., oraz wysokość opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, o której mowa w art. 36 ust. 4 u.p.z.p., ustala się na dzień jej sprzedaży. Obniżenie oraz wzrost wartości nieruchomości stanowią różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu lub zmianie planu miejscowego a jej wartością, określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu, obowiązującego przed zmianą tego planu, lub faktycznego sposobu wykorzystywania nieruchomości przed jego uchwaleniem (art. 37 ust. 1 u.p.z.p.)

Koszty zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego dla właściciela nieruchomości Roszczenia, o których mowa w art. 36 ust. 3 u.p.z.p., można zgłaszać w terminie 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące (art. 37 ust. 3 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego dla właściciela nieruchomości Przepis art. 37 ust. 3 u.p.z.p. stosuje się odpowiednio do opłat, o których mowa w art. 36 ust. 4 u.p.z.p. (art. 37 ust. 4 u.p.z.p.). Notariusz, w terminie 7 dni od dnia sporządzenia umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości, w formie aktu notarialnego, jest zobowiązany przesłać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta wypis z tego aktu (art. 37 ust. 5 u.p.z.p.). Wójt, burmistrz albo prezydent miasta ustala opłatę, o której mowa w art. 36 ust. 4 u.p.z.p., w drodze decyzji, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego, o którym mowa w ust. 5 (art. 37 ust. 6 u.p.z.p.)

Koszty zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego dla właściciela nieruchomości Właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego, przed jej zbyciem może żądać od wójta, burmistrza albo prezydenta miasta ustalenia, w drodze decyzji, wysokości opłaty, o której mowa w art. 36 ust. 4 u.p.z.p. (art. 37 ust. 7 u.p.z.p.). Wykonanie obowiązku wynikającego z roszczeń, o których mowa w art. 36 ust. 1-3 u.p.z.p., następuje w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, chyba że strony postanowią inaczej. W przypadku opóźnienia w wypłacie odszkodowania lub wykupie nieruchomości właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu nieruchomości przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie (art. 37 ust. 9 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Bezpośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego dla właściciela nieruchomości Spory w sprawach, o których mowa w art. 36 ust. 1-3 i ust. 5 u.p.z.p., rozstrzygają sądy powszechne (art. 37 ust. 10 u.p.z.p.). W odniesieniu do zasad określania wartości nieruchomości oraz zasad określania skutków finansowych uchwalania lub zmiany planów miejscowych, a także w odniesieniu do osób uprawnionych do określania tych wartości i skutków finansowych stosuje się przepisy o gospodarce nieruchomościami (art. 37 ust. 11 u.p.z.p.).

Koszty zagospodarowania przestrzennego Ad. B. Pośrednie koszty zagospodarowania przestrzennego - związane z koniecznością zapewnienia: 1. transportu publicznego 2. Innej infrastruktury technicznej

Dziękuję za uwagę