WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE ZARZĄDZANIA (CASE STUDY)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zarządzanie zasobami ludzkimi dr Krystyna Kmiotek, wykład 1 PRZEDMIOT, EWOLUCJA I CHARAKTERYSTYKA ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI.
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
SYSTEM OCEN PRACOWNICZYCH System oceniania pracowników – jest to spójny zbiór wzajemnie ze sobą powiązanych elementów, które tworzą: cele oceniania, zasady.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Zarządzanie systemami dystrybucji
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Proces transakcyjny Podsumowanie Rafał Tuzimek. Typy transakcji M&A 2 SprzedażprzedsiębiorstwZakupprzedsiębiorstw FuzjeprzedsiębiorstwPoszukiwaniefinansowaniawłaścicielskiego/doradztwofinansoweLBO/MBO.
Młodzież a „dopalacze” - postawy i zachowania wprowadzenie Szkolenie pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
USŁUGI SIECI EURES DLA PRACODAWCÓW
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
System akredytacji AKSES
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Zarządzanie strategiczne 5
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Sprzedaż produktu lub usługi
Metoda projektu.
Zarządzanie zasobami ludzkimi dr Dominika Cendrowicz
w powiatach malborskim i sztumskim”
- efektywne wsparcie doradcze
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
TRZECIE spotkanie Zespołu
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
eConnect Inteligentne centrum obsługi
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
Prezentacja planu biznesowego
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Nazwa firmy Biznesplan.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Nasza działalność KLAVO to firma zajmująca się dostarczaniem usług dla instytucji kultury. Chcemy, aby zwiększały one jakość obsługi zwiedzających. Celem.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
PRAKTYKI STUDENCKIE W ECOVIS SYSTEM REWIDENT

Zapis prezentacji:

WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE ZARZĄDZANIA (CASE STUDY) mgr Karina Pilarz

Pojęcie zarządzania zasobami ludzkimi (Human resources management – HRM)

Zasób ludzki – ludzie nie są zasobem, ale dysponują zasobem – ogółem cech i właściwości ucieleśnionych w nich, które umożliwiają pełnienie różnych ról w organizacji – wiedza, zdolności, umiejętności, zdrowie, postawy i wartości, motywacja; właścicielem zasobu są poszczególni pracownicy i to oni decydują ostatecznie o stopniu jego zaangażowania podczas pracy, organizacja ma ograniczoną władzę nad wykorzystywanym zasobem ludzkim.

HRM – określona koncepcja zarządzania w obszarze funkcji personalnej przedsiębiorstw, w której zasoby ludzkie postrzega się jako składnik aktywów firmy i źródło konkurencyjności, postuluje się strategiczną integrację spraw personalnych ze sprawami biznesowymi, aktywną rolę kierownictwa liniowego w rozwiązywaniu kwestii personalnych oraz wskazuje się na potrzebę kształtowania kultury organizacyjnej, integracji procesów personalnych oraz budowania zaangażowania pracowników jako narzędzi osiągania celów.

Proces kształtowania zatrudnienia w organizacji Wybór form zatrudnienia Rekrutacja Przemieszczenia wewnętrzne Derekrutacja

Pozyskiwanie personelu – zbiór celowo wyodrębnionych i odpowiednio skonfigurowanych działań w obszarze funkcji personalnej przedsiębiorstwa, które są ukierunkowane na zapewnienie firmie odpowiedniej liczby kompetentnych osób świadczących usługę pracy; jeden z kluczowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi.

Strategie pozyskiwania pracowników – Dobór pracowników do wymogów stanowiska pracy; Dopasowanie pracowników do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa; Rekrutowanie elastycznych pracowników dla potrzeb organizacji przyszłości, zdolnych do wnoszenia wkładu w sukces, a nie do dopasowywania się.

Pojęcie rekrutacji: Sensu largo – cały proces pozyskiwania ludzi świadczących pracę dla organizacji; Sensu stricto – proces przyciągania kandydatów do organizacji, którzy następnie poddawani są selekcji – wyborowi przez odsiew kandydatów, którzy nie spełniają określonych wymogów (dobór jest wyrazem bliskoznacznym, oznacza wybór tych kandydatów, którzy spełniają wymagania).

Segmentacja rynku pracy – Punkt wyjścia w procesie identyfikowania możliwych źródeł pozyskiwania osób świadczących pracę; Podział rynku na części według określonych kryteriów; Należy zdecydować, czy rekrutacja będzie szeroka – oddziaływanie na cały segment rynku pracy, w celu zainteresowania ofertą szerokiej rzeszy potencjalnych kandydatów, czy wąska – kierowanie oferty do względnie ściśle określonej grupy kandydatów, ma zastosowanie przy poszukiwaniu osób o wysokich i stosunkowo rzadko występujących kwalifikacjach zawodowych.

Źródła pozyskiwania pracowników: Wewnętrzny rynek pracy – kierowanie określonych ofert pracy do już zatrudnionych pracowników – zmiana istniejących warunków pracy i płacy wybranych pracowników, przemieszczenie pracowników w ramach organizacji, zmiana wymiaru i organizacji czasu pracy, szkolenia; Zewnętrzny rynek pracy – kierowanie oferty pracy na zewnątrz organizacji – zawieranie nowych umów o pracę (na czas określony lub nieokreślony) lub leasing personelu z innej firmy.

ZALETY WADY WEWNĘTRZNY RYNEK PRACY ZEWNĘTRZNY RYNEK PRACY

Funkcje naboru pracowników: Informacyjna Motywacyjna Wstępnej selekcji

Jakie są techniki rekrutacji kandydatów do pracy?

Elementy oferty pracy: Krótka informacja o przedsiębiorstwie; Zwięzła charakterystyka stanowiska lub rodzaju pracy; Określenie oczekiwań wobec potencjalnych kandydatów; Określenie oferowanych warunków pracy i płacy; Określenie dokumentów i sposobu składania aplikacji.

Narzędzia i techniki badawcze wykorzystywane w badaniu przydatności kandydatów do zatrudnienia na określone stanowisko: Analiza dokumentów (list motywacyjny, kwestionariusz osobowy, zaświadczenie lekarskie, życiorys); Analiza danych biograficznych; Rozmowa kwalifikacyjna; Praktyczny sprawdzian umiejętności kandydata; Testy psychologiczne; Ekspertyzy grafologiczne (analiza charakteru pisma i określenie na tej podstawie cech osobowości); Assessment centre.

w j. polskim - ośrodek/centrum oceny; Jedna z najbardziej kompleksowych metod oceny, wykorzystywana nie tylko w procesie doboru pracowników; Jej istotą jest ocena grupy osób przez zespół ekspertów przy wykorzystaniu spójnego zestawu technik oceniania; Celem jest rozpoznanie zdolności, cech osobowości oraz zachowań ocenianych osób dla potrzeb doboru personelu; Badania poprzedzone ustaleniem charakterystycznych cech zachowań pracowników, pożądanych na określonych stanowiskach pracy; Określone wcześniej cechy stanowią punkt odniesienia w obserwacji i ocenie pracowników, którzy wykonują określone zestawy ćwiczeń – testy, dyskusje, wywiady, analizy przypadku, inscenizacje, „koszyk”, gry kierownicze; Stosowana najczęściej przy ocenie osób pracowników lub kandydatów na stanowiska kierownicze.

ETAPY: Wybór kandydatów, którzy będą podlegać ocenie i ekspertów, którzy będą oceniać, ustalenie wymogów i cech zachowań, przygotowanie sesji; Trening oceniający, informacja dla ocenianych oraz przygotowanie zestawu ćwiczeń; Przeprowadzenie sesji oceniającej, w czasie której uczestnicy wykonują przygotowane ćwiczenia; Analiza wyników oceniania; Omówienie wyników oceniania z uczestnikami; Rozmowa poświęcona dalszej karierze zawodowej i podjęcie odpowiednich decyzji personalnych.

Wiara w siebie Posiadanie wizji Inicjatywa Wrażliwość na innych Zdecydowanie Posiadanie wizji Inicjatywa Wrażliwość na innych wytrwałość KOSZYK X PREZENTACJA KREATYWNE MYŚLENIE NEGOCJACJE ZADANIE Z FINANSÓW WYWIERANIE WPŁYWU

Metoda assessment centre dostarcza najpełniejszych informacji o ocenianych osobach, pozwala na trafny dobór pracowników na określone stanowisko pracy; jest jednak bardziej skompilowana i kosztowna niż inne metody.

Derekrutacja - outplacement Zwolnienie monitorowane; Programy pomocy dla odchodzących pracowników; Cele: Łagodzenie skutków odejścia z pracy i przezwyciężenia negatywnych przeżyć; Aktywne wsparcie osób odchodzących z firmy w zwiększeniu ich szans na zatrudnienie i konkurencyjności na rynku pracy; Pozytywny wpływ na osoby pozostające w firmie po redukcji zatrudnienia; Pozytywny wpływ na wizerunek formy na rynku pracy oraz zmniejszenie liczby spraw sądowych związanych z rozwiązywaniem umów o pracę.

Outplacement indywidualny – programy tworzone dla indywidualnych osób zajmujących odpowiedzialne pozycje w przedsiębiorstwie, z którymi firma chce pozostawać w poprawnych relacjach; Outplacement grupowy – programy adresowane do grupy pracowników objętych redukcją zatrudnienia.

Działania podejmowane w ramach outplacementu: Doradztwo w zakresie kariery zawodowej; Szkolenia; Pomoc w poszukiwaniu nowej pracy; Uczenie aktywnych zachowań na rynku pracy; Pomoc w założeniu własnej firmy; Pomoc psychologiczna; Dobrowolne odprawy i doradztwo finansowe.

Częstą praktyką jest korzystanie z usług firm konsultingowych; Outplacement najczęściej stosowany jest przez firmy duże, w dobrej kondycji finansowej, często z kapitałem zagranicznym, dbające o swój wizerunek na rynku pracy i świadome jakie korzyści wynikają ze stosowania programów pomocy dla osób odchodzących z firmy; Bariery: wysokie koszty programów, niechęć kierownictwa, nieufność pracowników wobec tego typu przedsięwzięć i brak przekonania o ich pożytku.

Opracowane na podstawie: 1. Pocztowski A Opracowane na podstawie: 1. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa 2007, s. 33- 38, 131-149, 168-172, 245-246.