Gdańsk, 23 lutego 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020
Schemat prezentacji Cel konkursu Grupa docelowa i populacja docelowa w RPZ Wnioskodawca / beneficjent Obszar realizacji projektu Kryteria Wskaźniki Typy projektów Rodzaje wsparcia Równość szans – kobiet i mężczyzn Równość szans i dostępność dla osób z niepełnosprawnościami
Cel konkursu Celem konkursu jest wybór do dofinansowania ze środków EFS projektu, który w największym stopniu przyczyni się do wydłużenia aktywności zawodowej mieszkańców województwa pomorskiego poprzez udział w Regionalnym Programie Zdrowotnym – moduł rehabilitacja kardiologiczna, opracowanym i koordynowanym przez Samorząd Województwa Pomorskiego.
Grupa docelowa Osoby w wieku aktywności zawodowej najbardziej narażone na opuszczenie rynku pracy z powodu czynników zdrowotnych lub najbardziej bliskie powrotowi na rynek pracy w wyniku świadczeń rehabilitacyjnych.
Populacja docelowa w RPZ W Regionalnym Programie Zdrowotnym – moduł rehabilitacja kardiologiczna (podrozdział 3.1 RPZ) w ramach populacji docelowej wskazane są osoby ze zdiagnozowanymi problemami dotyczącymi chorób układu krążenia (w celu zapobiegania pogłębianiu się choroby) oraz osoby wymagające rehabilitacji kardiologicznej, będące po poważnym incydencie kardiologicznym, tj.: grupa I – osoby ze stwierdzoną chorobą układu krążenia, u których nie wystąpił incydent kardiologiczny – 7 700 osób grupa II – osoby ze stwierdzoną chorobą układu krążenia, po incydencie kardiologicznym – 1 800 osób.
Wnioskodawca/beneficjent Wnioskodawca lub partner lub podmiot realizujący w projekcie jest podmiotem leczniczym udzielającym świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna (na podstawie zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z płatnikiem). Przez płatnika należy rozumieć Narodowy Fundusz Zdrowia albo podmiot (następcę prawnego) zastępującego go w finansowaniu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.
Wybór wnioskodawcy/beneficjenta W celu uniknięcia rozproszenia działań zaplanowanych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Zdrowotnego – moduł rehabilitacja kardiologiczna oraz zapewnienia ich spójności, kompleksowości i efektywności, do dofinansowania wybrany zostanie jeden wniosek o dofinansowanie projektu.
Katalog beneficjentów Beneficjentami są w szczególności: publiczne i prywatne podmioty świadczące usługi zdrowotne i ich organy założycielskie jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne związki i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego organizacje pozarządowe organizacje przedsiębiorców przedsiębiorcy instytucje edukacyjne szkoły wyższe podmioty ekonomii społecznej/przedsiębiorstwa społeczne.
Obszar realizacji projektu Wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji projektu na obszarze całego województwa pomorskiego.
Dostępność wsparcia W celu zapewnienia dostępności wsparcia Wnioskodawca jest zobligowany do zaplanowania wszystkich etapów oraz wszystkich rodzajów działań przewidzianych w RPZ na obszarze każdego powiatu województwa pomorskiego.
Kryterium dopuszczalności specyficzne (1) Zakres projektu Weryfikacji podlega, czy działania realizowane w projekcie są zgodne z zakresem Regionalnego Programu Polityki Zdrowotnej dotyczącego rehabilitacji medycznej ułatwiającej powroty do pracy (stanowiącego załącznik do regulaminu konkursu). Kryterium obligatoryjne
Kryterium dopuszczalności specyficzne (2) Specyficzny typ wnioskodawcy/partnera Weryfikacji podlega, czy wnioskodawca lub partner lub podmiot realizujący w projekcie jest podmiotem leczniczym udzielającym świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna (na podstawie zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z płatnikiem). Kryterium obligatoryjne
Kryterium strategiczne I stopnia specyficznego ukierunkowania projektu Partnerstwo Ocenie podlega stopień, w jakim partnerstwo w projekcie przyczyni się do osiągnięcia rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania. Projekt realizowany jest w partnerstwie pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i/lub organizacjami pozarządowymi i/lub podmiotami leczniczymi i/lub przedsiębiorcami i/lub instytucjami naukowymi i/lub sektorem oświaty, które: 0 pkt – nie przyczyni się do osiągnięcia rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania 1 pkt – przyczyni się do osiągnięcia większości rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania 2 pkt – przyczyni się do osiągnięcia wszystkich rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania.
Wskaźniki produktu (1) Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS (1 z 2) wskaźnik obejmuje osoby objęte programem zdrowotnym współfinansowanym z EFS we wskaźniku należy uwzględnić wszystkie osoby, które otrzymały przynajmniej jedną formę wsparcia w ramach programu zdrowotnego. Osoba biorąca udział w Programie jest uczestnikiem projektu EFS od momentu udzielenia jej pierwszej formy wsparcia, tj. badania lekarskiego wykonywanego na etapie włączania pacjentów do Programu.
Wskaźniki produktu (2) Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS (2 z 2) Zgodnie z RPZ wartość wskaźnika produktu Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS powinna być określona na minimalnym poziomie 9 500 w odniesieniu do osób ze zdiagnozowanymi problemami dotyczącymi chorób układu krążenia.
Wskaźniki produktu (3) Liczba wdrożonych programów zdrowotnych istotnych z punktu widzenia potrzeb zdrowotnych regionu, w tym pracodawców wskaźnik obejmuje liczbę wdrożonych programów zdrowotnych istotnych z punktu widzenia potrzeb zdrowotnych regionu w związku ze specyfiką konkursu w zakresie wdrożenia Regionalnego Programu Zdrowotnego – moduł rehabilitacja kardiologiczna, wartość wskaźnika należy pozostawić na domyślnym poziomie 1, określonym w GWA.
Wskaźnik rezultatu bezpośredniego (1) Liczba osób, które dzięki interwencji EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne wskaźnik mierzy liczbę osób, które dzięki działaniom finansowanym z EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne (dotyczy wszystkich badań profilaktycznych, nie tylko finansowanych z EFS) wskaźnik mierzony do 4 tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie
Wskaźnik rezultatu bezpośredniego (2) Liczba osób, które po opuszczeniu programu podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie We wskaźniku należy uwzględnić te rodzaje działań prozatrudnieniowych, w przypadku których możliwa jest weryfikacja, że udział w nich przyczynił się do podjęcia/kontynuacji zatrudnienia (na przykład wsparcie rehabilitacyjne, kursy przekwalifikowujące). Osoby, które podjęły pracę – liczone są w odniesieniu do osób bezrobotnych i biernych zawodowo, natomiast w przypadku osób kontynuujących zatrudnienie – w odniesieniu do pracujących zagrożonych utratą pracy z przyczyn dotyczących stanu zdrowia.
Wskaźniki horyzontalne Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami Liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK)
Wskaźniki projektu i Programu (RPZ) Beneficjent jest zobligowany do monitorowania: wskaźników EFS obowiązujących w konkursie, których definicje oraz sposób pomiaru zostały zawarte w załączniku nr 5 do regulaminu – Zasady pomiaru wskaźników w projekcie dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 wskaźników oraz mierników efektywności Regionalnego Programu Zdrowotnego – moduł rehabilitacja kardiologiczna w sposób i na zasadach określonych w tym Programie.
Typy projektów Projekty ukierunkowane na zwiększenie udziału mieszkańców regionu w programach zdrowotnych dotyczących chorób stanowiących istotną barierę w utrzymaniu i wydłużaniu aktywności zawodowej, realizowane zgodnie z Regionalnym Programem Zdrowotnym (…), opracowanym i koordynowanym przez Samorząd Województwa Pomorskiego, w szczególności obejmującym: działania z zakresu rehabilitacji leczniczej, ułatwiające powroty do pracy i zapobieganie niepełnosprawności promocję i edukację zdrowotną, jako uzupełnienie działań wskazanych w pkt a), obejmującą m.in.: akcje profilaktyczne, akcje promujące zdrowy tryb życia, w tym aktywność fizyczną.
Rodzaje wsparcia (1) Interwencja w ramach projektu musi być zgodna z zakresem Regionalnego Programu Zdrowotnego – moduł rehabilitacja kardiologiczna oraz spełniać wymagania określone w Standardach realizacji wsparcia w ramach Działania 5.4. Zdrowie na rynku pracy RPO WP 2014-2020 (załączniki nr 3 i 4 do regulaminu).
Rodzaje wsparcia (2) Projekt wybrany w ramach konkursu musi: być zgodny z podstawowymi założeniami Programu, w tym merytorycznymi (medycznymi) służyć osiągnięciu założonych w nim celów oraz mierników ich efektywności.
Rodzaje wsparcia (3) Wnioskodawca jest zobowiązany do realizacji wszystkich etapów oraz wszystkich rodzajów działań przewidzianych w Programie w niezmienionej formie, z uwzględnieniem minimalnej liczebności grupy docelowej w odniesieniu do poszczególnych form wsparcia.
Rodzaje wsparcia (4) Kampania edukacyjno-promocyjna, materiały edukacyjne powinny być jednakowe i dostępne dla wszystkich uczestników Programu na całym obszarze realizacji projektu. Działania informacyjno-szkoleniowe, związane z wdrażaniem RPZ, muszą być prowadzone przez osoby uprawnione do udzielania świadczeń w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny, oraz skierowane w szczególności do: podmiotów świadczących usługi rehabilitacyjne kadr POZ lekarzy orzeczników ZUS.
Rodzaje wsparcia (5) Każdemu uczestnikowi Programu należy zapewnić: Opiekuna Pacjenta, który będzie pełnił funkcję przewodnika w Programie od chwili włączenia uczestnika do Programu do ostatniej wizyty kontrolnej możliwość skorzystania z ponownej wizyty kontrolnej po upływie 6 miesięcy od zakończenia cyklu ambulatoryjnej opieki kardiologicznej.
Równość szans i niedyskryminacji Zasady: równość szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami równość szans kobiet i mężczyzn oceniane są na etapie oceny formalnej w ramach kryterium A.10. Zgodność z politykami horyzontalnymi UE. Ocena kryterium TAK – NIE kolejny etap Wniosek oceniony negatywnie! oceny wniosku brak negocjacji Brak dofinansowania! 27
istnienie lub brak istnienia potrzeb, barier równościowych Równość szans i niedyskryminacji ANALIZA GRUPY DOCELOWEJ w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu (w tym ze względu na niedyskryminację osób z niepełnosprawnościami (bariery, potrzeby, oczekiwania) – część D wniosku) WSKAŻ I UZASADNIJ istnienie lub brak istnienia potrzeb, barier równościowych Wskaż m.in.: – jakie działania podjęto, zaplanowano w celu zapewnienia dostępności projektu dla osób z niepełnosprawnościami - czy planuje się zastosowanie uniwersalnego projektowania, a jeśli tak, to w jaki sposób? (część I.1 wniosku) 28 28
Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (1) Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: We wniosku o dofinansowanie projektu podano informacje potwierdzające istnienie (albo brak istnienia) barier równościowych w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu. Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania odpowiadające na zidentyfikowane bariery równościowe w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. W przypadku stwierdzenia braku barier równościowych, wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania, zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu tego typu bariery nie wystąpiły.
Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (2) Standard minimum (cd.) Wskaźniki realizacji projektu zostały podane w podziale na płeć i/lub został umieszczony opis tego, w jaki sposób rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier równościowych, istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu We wniosku o dofinansowanie projektu wskazano jakie działania zostaną podjęte w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem.
Równość szans kobiet i mężczyzn Wyjątek od standardu minimum (1) Profil działalności beneficjenta (ograniczenia statutowe) – w ramach statutu (lub innego równoważnego dokumentu) istnieje jednoznaczny zapis, iż wnioskodawca przewiduje w ramach swojej działalności wsparcie skierowane tylko do jednej z płci. statut może być zweryfikowany przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, musi zostać podana w treści informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na ograniczenia wynikające z profilu działalności.
Równość szans kobiet i mężczyzn Wyjątek od standardu minimum (2) Zamknięta rekrutacja – projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem: wszystkich pracowników/ pracownice, cały personel konkretnego podmiotu, wyodrębnioną organizacyjnie część danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu. W treści wniosku o dofinansowanie projektu musi zostać podana informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na zamkniętą rekrutację wraz z uzasadnieniem. W celu potwierdzenia, że dany projekt należy do wyjątku, powinno się wymienić z nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu.
Równość szans Przy diagnozowaniu barier równościowych należy wziąć pod uwagę, w jakim położeniu znajdują się kobiety i mężczyźni wchodzący w skład grupy docelowej. Istotne jest podanie nie tylko liczby kobiet i mężczyzn, ale odpowiedź m.in. na pytania: czy któraś z tych grup znajduje się w gorszym położeniu? jakie są tego przyczyny? czy któraś z grup ma trudniejszy dostęp do badań, edukacji, zatrudnienia, szkoleń?
Równość szans Stwierdzenia typu: „Projekt będzie realizował założenia równościowe.” „Projekt jest zgodny z polityką równości szans kobiet i mężczyzn.” „Wnioskodawca nie będzie dyskryminował nikogo ze względu na płeć.” są niewystarczające. Stwierdzenia te są deklaratywne i nie wynika z nich, w jaki sposób faktycznie zostanie zapewniona realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn.
Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami Dostępność właściwość środowiska fizycznego, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz towarów i usług, pozwalająca osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z nich na zasadzie równości z innymi osobami jest warunkiem wstępnym prowadzenia przez wiele osób z niepełnosprawnościami niezależnego życia i uczestniczenia w życiu społecznym i gospodarczym może być zapewniona przede wszystkim dzięki stosowaniu koncepcji uniwersalnego projektowania, a także poprzez usuwanie istniejących barier oraz stosowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień, w tym technologii i urządzeń kompensacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami.
Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami Uniwersalne projektowanie oznacza projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania nie wyklucza pomocy technicznych dla szczególnych grup osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to potrzebne.
Mechanizm racjonalnych usprawnień Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami Mechanizm racjonalnych usprawnień oznacza konieczne i odpowiednie zmiany i dostosowania nie nakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi łączny koszt racjonalnych usprawnień na jednego uczestnika w projekcie nie może przekroczyć 12 tys. PLN.
Mechanizm racjonalnych usprawnień – przykłady koszty specjalistycznego transportu na miejsce realizacji wsparcia dostosowanie architektoniczne budynków niedostępnych dostosowanie infrastruktury komputerowej (np. wynajęcie lub zakup i instalacja programów powiększających, mówiących, kamer do kontaktu z osobą posługującą się językiem migowym, drukarek materiałów w alfabecie Braille’a) dostosowanie akustyczne (wynajęcie lub zakup i montaż systemów wspomagających słyszenie, np. pętli indukcyjnych, systemów FM) asystent tłumaczący na język łatwy asystent osoby z niepełnosprawnością tłumacz języka migowego lub tłumacz-przewodnik przewodnik dla osoby mającej trudności w widzeniu
Informacja i promocja zapewnienie dostępnego przekazu (nagranie komunikatu w formie wideo z napisami, nagranie z napisami w języku łatwym, nagranie z tłumaczem języka migowego) odpowiednie zaprojektowanie materiałów informacyjno-promocyjnych
Monitoring projektów i sprawozdawczość Narzędziem sprawozdawczym w projekcie jest wniosek o płatność beneficjent w umowie o dofinansowanie projektu zobowiązuje się do wskazywania obligatoryjnie w części dotyczącej postępu rzeczowego z realizacji projektu, które z działań równościowych zaplanowanych w ramach wniosku o dofinansowanie projektu zostały zrealizowane, a także do wskazania problemów lub trudności (o ile będą występować) w realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projekcie.
Podręczniki Jak realizować zasadę równości szans kobiet i mężczyzn w projektach finansowanych z funduszy europejskich 2014-2020. Poradnik dla osób realizujących projekty oraz instytucji systemu wdrażania. Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Poradnik dla realizatorów projektów i instytucji systemu wdrażania Funduszy Europejskich 2014-2020. Oba podręczniki dostępne są na stronie internetowej RPO WP 2014-2020 www.rpo.pomorskie.eu/zasada-rownosci-szans-i-niedyskryminacji
Dziękuję za uwagę. 42