Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Równość szans i niedyskryminacja w ramach Działania 5. 3

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Równość szans i niedyskryminacja w ramach Działania 5. 3"— Zapis prezentacji:

1 Równość szans i niedyskryminacja w ramach Działania 5. 3
Równość szans i niedyskryminacja w ramach Działania Opieka nad dziećmi do lat 3 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 29 maja 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata

2 Równość szans i niedyskryminacji
Zasady: równość szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami równość szans kobiet i mężczyzn oceniane są na etapie oceny formalnej w ramach kryterium A.10. Zgodność z politykami horyzontalnymi UE. 2

3 Ocena formalna wniosku
Ocena formalna kryterium A.10 Zgodność z politykami horyzontalnymi UE TAK – NIE kolejny etap Wniosek oceniony negatywnie! oceny wniosku brak negocjacji Brak dofinansowania! 3

4 Równość szans kobiet i mężczyzn

5 Standard minimum składa się z 5 kryteriów
za poszczególne kryteria można otrzymać od 0 do 2 punktów maksymalnie projekt może otrzymać 6 punktów brak uzyskania co najmniej 3 punktów w ocenie standardu minimum jest równoznaczny z odrzuceniem wniosku na tym etapie oceny wniosku nie można negocjować treści projektu 5

6 Standard minimum - kryteria (1)
We wniosku o dofinansowanie projektu podano informacje potwierdzające istnienie (albo brak istnienia) barier równościowych w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu.

7 Standard minimum – kryteria (2)
Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania odpowiadające na zidentyfikowane bariery równościowe w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. albo W przypadku stwierdzenia braku barier równościowych, wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania, zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu tego typu bariery nie wystąpiły.

8 Standard minimum – kryteria (3)
Wskaźniki realizacji projektu zostały podane w podziale na płeć i/lub został umieszczony opis tego, w jaki sposób rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier równościowych, istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu We wniosku o dofinansowanie projektu wskazano jakie działania zostaną podjęte w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem.

9 Wyjątek od standardu minimum (1)
Profil działalności beneficjenta (ograniczenia statutowe) – statut (lub inny równoważny dokument) zawiera jednoznaczną informację, iż wnioskodawca przewiduje w ramach swojej działalności wsparcie skierowane tylko do jednej z płci. Statut może być zweryfikowany przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu.

10 Wyjątek od standardu minimum (2)
Zamknięta rekrutacja – projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem: wszystkich pracowników/ pracownice wyodrębnioną organizacyjnie część danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu.

11 Wyjątek od standardu minimum – uzasadnienie
W treści wniosku o dofinansowanie projektu musi zostać podana informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na zamkniętą rekrutację lub profil działalności wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem. W celu potwierdzenia, że dany projekt należy do wyjątku, powinno się wymienić z nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu.

12 Równość szans płci Przy diagnozowaniu barier równościowych należy wziąć pod uwagę, w jakim położeniu znajdują się kobiety i mężczyźni wchodzący w skład grupy docelowej. Istotne jest podanie nie tylko liczby kobiet i mężczyzn, ale odpowiedź m.in. na pytania: czy któraś z tych grup znajduje się w gorszym położeniu? jakie są tego przyczyny? czy któraś z grup ma trudniejszy dostęp do badań, edukacji, zatrudnienia, szkoleń?

13 Równość szans Stwierdzenia typu:
„Projekt będzie realizował założenia równościowe.” „Projekt jest zgodny z polityką równości szans kobiet i mężczyzn.” „Wnioskodawca nie będzie dyskryminował nikogo ze względu na płeć.” są niewystarczające. Stwierdzenia te są deklaratywne i nie wynika z nich, w jaki sposób faktycznie zostanie zapewniona realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn.

14 istnienie lub brak istnienia potrzeb, barier równościowych
Jak pracować z wnioskiem o dofinansowanie projektu ANALIZA GRUPY DOCELOWEJ bariery, potrzeby, oczekiwania – część wniosku: np. D lub I) Wskaż, jakie działania zaplanowano w celu zapewnienia realizacji zasady równości płci. (część I.1 wniosku) WSKAŻ I UZASADNIJ istnienie lub brak istnienia potrzeb, barier równościowych 14 14

15 dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

16 dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

17 Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

18 Dostępność – definicja
właściwość środowiska fizycznego, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz towarów i usług, która pozwala osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z nich na zasadzie równości z innymi osobami jest warunkiem wstępnym prowadzenia niezależnego życia i uczestniczenia w życiu społecznym i gospodarczym

19 Dostępność Dostępność powinna być zapewniona dzięki:
stosowaniu koncepcji uniwersalnego projektowania usuwania istniejących barier stosowaniu mechanizmu racjonalnych usprawnień, w tym technologii i urządzeń kompensacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami

20 Uniwersalne projektowanie – definicja
Oznacza projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania. Nie wyklucza pomocy technicznych dla szczególnych grup osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to potrzebne.

21 Uniwersalne projektowanie
Uniwersalnie zaprojektowane, tzn. od razu, muszą być tylko te projekty, w których powstaje nowa infrastruktura lub istniejąca jest znacząco przebudowywana. Nie każdy projekt musi być „z góry” otwarty na wszystkie potrzeby ON, ale każdy projekt powinien zapewnić możliwość faktycznego udziału każdej osobie z niepełnosprawnością, która spełni pozostałe kryteria udziału w projekcie i wyrazi chęć udziału w nim .

22 Mechanizm racjonalnych usprawnień
Konieczne i odpowiednie zmiany i dostosowania nie nakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi.

23 Mechanizm racjonalnych usprawnień – przykłady
koszty specjalistycznego transportu na miejsce realizacji wsparcia dostosowanie architektoniczne budynków niedostępnych dostosowanie infrastruktury komputerowej (np. wynajęcie lub zakup i instalacja programów powiększających, mówiących, kamer do kontaktu z osobą posługującą się językiem migowym, drukarek materiałów w alfabecie Braille’a)

24 Mechanizm racjonalnych usprawnień – przykłady
dostosowanie akustyczne (wynajęcie lub zakup i montaż systemów wspomagających słyszenie, np. pętli indukcyjnych, systemów FM) asystent tłumaczący na język łatwy asystent osoby z niepełnosprawnością tłumacz języka migowego lub tłumacz-przewodnik przewodnik dla osoby mającej trudności w widzeniu

25 Mechanizm racjonalnych usprawnień – koszty
Łączny koszt racjonalnych usprawnień na jednego uczestnika w projekcie nie może przekroczyć 12 tys. PLN.

26 Wytyczne równości szans i niedyskryminacji …
Zmiany w Wytycznych równości szans Wytyczne równości szans i niedyskryminacji … - główne zmiany

27 Wybór projektów Było: We wniosku o dofinansowanie projektów finansowanych ze środków EFS, EFRR lub FS wymaga się wskazania sposobu realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w ramach projektu. Jest: We wniosku o dofinansowanie projektu wymaga się wykazania pozytywnego wpływu realizacji projektu na zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

28 Neutralność produktów projektu (1)
Wszystkie produkty projektów są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. W wyjątkowych sytuacjach dopuszczalne jest uznanie neutralności produktu projektu – jeśli wnioskodawca wykaże we wniosku o dofinansowanie projektu, że dostępność nie dotyczy danego produktu na przykład z uwagi na brak jego bezpośrednich użytkowników.

29 Neutralność produktów projektu (2)
Ostateczna decyzja o neutralności danego produktu należy do instytucji oceniającej wniosek o dofinansowanie projektu. W przypadku uznania przez Instytucję Organizującą Konkurs, że produkt jest neutralny, projekt może być nadal zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

30 Standardy dostępności
Standardy dostępności dla polityki spójności są NOWYM załącznikiem nr 2 do Wytycznych równości szans i niedyskryminacji… Obowiązują we wszystkich projektach wyłonionych w wyniku konkursów lub wezwania do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu, ogłoszonych po 11 kwietnia 2018 roku.

31 Standardy dostępności – rodzaje
Załącznik nr 2 wprowadził 6 standardów dostępności: szkoleniowy edukacyjny informacyjno-promocyjny cyfrowy architektoniczny transportowy.

32 Standardy dostępności – zakres do zastosowania
Standardy ustanawiają minimalne wymogi wsparcia i regulują dostępność w tych obszarach, gdzie nie jest ona uregulowana innymi przepisami lub innymi standardami dostępności (na przykład standardami miejskimi) – można stosować je łącznie. Informacja o stosowaniu przez wnioskodawcę innych standardów dostępności, niż te wskazane w załączniku nr 2 do Wytycznych, musi być wyraźnie wskazana we wniosku o dofinansowanie.

33 Standardy dostępności – zakres do zastosowania (2)
Standardy regulują ten obszar, który podlega interwencji – to znaczy dotyczą tych produktów, które będą przedmiotem projektu. W pierwszej kolejności ważna jest zgodność produktów projektu z koncepcją uniwersalnego projektowania, a dopiero w drugiej kolejności należy rozważyć zastosowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień.

34 Standardy dostępności – zakres do zastosowania (3)
Przykład Należy unikać sytuacji, kiedy dostępne materiały edukacyjne znajdują się w budynku niedostępnym dla osoby z niepełnosprawnościami.

35 Jakie informacje powinny zawierać projekty?
informacje o zapewnieniu zasady dostępności – w tym przede wszystkim koncepcji uniwersalnego projektowania i równego dostępu zapewnienie stosowania standardów WCAG 2.0 na poziomie AA (jeśli w ramach projektu będzie funkcjonowała strona www) uwzględnienie w promocji usług dostępnościowych (na przykład audiodeskrypcja, język migowy) audyt dostępności – indywidualna decyzja wnioskodawcy/ beneficjenta

36 Informacja i promocja zapewnienie dostępnego przekazu (nagranie komunikatu w formie wideo z napisami, nagranie z napisami w języku łatwym, nagranie z tłumaczem języka migowego) odpowiednie zaprojektowanie materiałów informacyjno-promocyjnych

37 Które standardy dostępności będą wykorzystane w realizacji projektu?
Jak pracować z wnioskiem o dofinansowanie projektu ANALIZA GRUPY DOCELOWEJ bariery, potrzeby, oczekiwania – część wniosku: np. D lub I) Wskaż, jakie działania zaplanowano w celu zapewnienia dostępności projektu dla osób z niepełnosprawnościami. Czy będzie zastosowane uniwersalne projektowanie, a jeśli tak, to w jaki sposób? Które standardy dostępności będą wykorzystane w realizacji projektu? (część I.1 wniosku) WSKAŻ I UZASADNIJ istnienie lub brak istnienia potrzeb, barier równościowych 37 37

38 czyli gdzie znaleźć pomoc
Równość szans Ale jak to było…? czyli gdzie znaleźć pomoc Jak realizować zasadę równości szans kobiet i mężczyzn w projektach finansowanych z funduszy europejskich Poradnik dla osób realizujących projekty oraz instytucji systemu wdrażania. Podręcznik Równość płci na Portalu Funduszy Europejskich Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Poradnik dla realizatorów projektów i instytucji systemu wdrażania Funduszy Europejskich Podręcznik Równość szans i niedyskryminacji na Portalu Funduszy Europejskich

39 Dziękuję za uwagę. 39


Pobierz ppt "Równość szans i niedyskryminacja w ramach Działania 5. 3"

Podobne prezentacje


Reklamy Google