Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrola Zarządcza w sektorze finansów
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Analiza ryzyka projektu
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
System ewaluacji NPR i NSRO
Kontrola administracji
Nowe standardy kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
I i II POZIOM KONTROLI ZARZĄDCZEJ STAROSTWO POWIATOWE W KRAKOWIE
XXIII Promocja Krajowa Szkoła Administracji Publicznej
Kontrola zarządcza w szkole.
Urząd Marszałkowski w Łodzi
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Kontrola zarządcza w szkole/placówce V Kongres Zarządzania Oświatą,
GRC.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
PROCES ZARZĄDZANIA RYZYKIEM FORUM SEKRETARZY SAMORZĄDÓW
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
System Kontroli Zarządczej na Politechnice Śląskiej
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Regionalny Program Operacyjny
Ocena Ryzyka Na podstawie
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Kontrola zarządcza.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Wprowadzenie teoretyczne
Ministerstwo Finansów
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
SAMOOCENA JAKO NARZĘDZIE IDENTYFIKACJI RYZYKA W SYSTEMIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ Warszawa, 27 kwietnia 2015 r.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
System ocen pracowników
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Zidentyfikowane problemy
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
XVI Konferencja Dyrektorów Instytutów Badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów Kraków, 17 października 2016 roku.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Funkcja planowania.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
AKTA STAŁE Wykaz aktów prawnych
Zapis prezentacji:

Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej Irena Sypek audytor wewnętrzny

Definicja kontroli zarządczej (art Definicja kontroli zarządczej (art.68 ustawy o finansach publicznych): Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności: 1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi; 2) skuteczności i efektywności działania; 3) wiarygodności sprawozdań; 4) ochrony zasobów; 5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania; 6) efektywności i skuteczności przepływu informacji; 7) zarządzania ryzykiem.

art. 69 i 70 ustawy o finansach publicznych Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków kierownika jednostki. Minister kierujący działem może zobowiązać kierownika jednostki w dziale do składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanej przez niego jednostki. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.

Elementy kontroli zarządczej: 1) środowisko wewnętrzne, Komunikat Ministra Finansów nr 23 z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. Elementy kontroli zarządczej: 1) środowisko wewnętrzne, 2) cele i zarządzanie ryzykiem, 3) mechanizmy kontroli, 4) informacja i komunikacja, 5) monitorowanie i ocena.

Ad. 1 Środowisko wewnętrzne Grupa standardów dotycząca: przestrzegania wartości etycznych, kompetencji zawodowych pracowników, podnoszenia kwalifikacji, struktury organizacyjnej, zakresów zadań komórek, zakresów czynności pracowników, delegowania uprawnień: pełnomocnictwa, upoważnienia.

Ad. 2 Cele i zarządzanie ryzykiem Grupa standardów dotycząca: misji jednostki, jej celów i zadań, identyfikacji ryzyka, analizy ryzyka, reakcji na ryzyko.

Ad.3 Mechanizmy kontroli Grupa standardów dotycząca: dokumentowania kontroli zarządczej (np. procedury, zarządzenia, instrukcje, zakresy czynności), nadzoru nad realizacją zadań, ciągłości działalności (np. system zastępstw), ochrony zasobów, mechanizmów kontroli dotyczących operacji finansowych i gospodarczych (np. autoryzacja, podział obowiązków), mechanizmów kontroli dotyczących systemów informatycznych.

Ad. 4 Informacja i komunikacja Grupa standardów dotycząca: bieżącej informacji, komunikacji wewnętrznej (komunikacja pionowa i pozioma, obieg dokumentów, dostęp do aktów prawnych, narady, strona internetowa, pismo Forum Uczelniane), komunikacji zewnętrznej (sprawozdawczość, współpraca z ministerstwami, udzielanie informacji o jednostce).

Ad. 5 Monitorowanie i ocena Grupa standardów dotycząca: monitorowania systemu kontroli zarządczej, samooceny kontroli zarządczej (ankieta), audytu wewnętrznego (zadania zapewniające), zapewnienia o stanie kontroli zarządczej (składanie oświadczenia w oparciu o wyniki samooceny, audytu wewnętrznego i kontroli wewnętrznych i zewnętrznych)

Cele działalności i zarządzanie ryzykiem

Cele działalności jednostki Cele działalności jednostki mogą być określone w następujących aktach prawnych i dokumentach: ustawa, statut, strategia rozwoju, plany działalności itp. Definiowanie celów może być dokonywane z wykorzystaniem metody SMART: S - konkretne/specyficzne (specific), M – mierzalne (measurable), A – osiągalne/realne (achievable), R – istotne (relevant) T – określone w czasie (timly defined)

Metody ustalania celów i zadań Metoda hierarchiczna – w oparciu o regulamin organizacyjny Metoda celów biznesowych – np. w oparciu o art. 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (podstawowe zadania uczelni)

Definicje: Ryzyko – możliwość zaistnienia zdarzenia, które będzie miało wpływ na realizację założonych celów. Może mieć charakter negatywnego zagrożenia lub pozytywnej możliwości. Ryzyko jest mierzone wpływem (siłą oddziaływania / skutkiem) oraz prawdopodobieństwem jego wystąpienia. (Słabość KZ to nie ryzyko) Przyczyna / czynnik ryzyka – zdarzenie, działanie, zaniechanie, które może spowodować wystąpienie ryzyka. (np. słabości KZ)

Wewnętrzne akty prawne ZUT: Zarządzenie nr 58 Rektora ZUT w Szczecinie z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie wprowadzenia „Polityki zarządzania ryzykiem w ZUT w Szczecinie” Zarządzenie nr 59 Rektora ZUT w Szczecinie z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie wprowadzenia „Procedury zarządzania ryzykiem w ZUT w Szczecinie” (ze zmianą)

Identyfikacja i opis ryzyka: Identyfikacji ryzyka dokonują: Komitet ds. ryzyka i wskazani pracownicy jednostki, którzy dokonują samooceny ryzyka (Profile ryzyka), W Profilu ryzyka umieszcza się m.in. następujące informacje: cel/zadanie, ryzyko, przyczyny, skutki, stosowane mechanizmy kontrolne, propozycje usprawnień.

Metody identyfikacji ryzyka analiza środowiskowa: środowisko fizyczne (lokalizacja, obszar, dostęp), środowisko ekonomiczne (finanse, gospodarka, stopy procentowe), regulacje rządowe (prawo, polityka), konkurencja, klienci, dostawy/wykonawcy, technologia, analiza zagrożeń, metoda umożliwiająca identyfikację ryzyk na jakie narażone są zasoby Uczelni, takie jak: środki trwałe, aktywa finansowe, zasoby ludzkie, wartości niematerialne i prawne. scenariusze zagrożeń, metoda identyfikacji ryzyka oszustwa i/lub zagrożenia, katastrofy, nieszczęścia (błędy, omyłki, opóźnienia, oszustwa).

Analiza (ocena) ryzyka Metoda: w Uczelni stosuje się punktową ocenę ryzyka, zalecaną przez Ministerstwo Finansów. Podczas oceny ryzyka, uwzględniania się prawdopodobieństwo jego wystąpienia (skala od 1 do 5 punktów; prawdopodobieństwo rzadkie, mało prawdopodobne, średnie, prawdopodobne i prawie pewne), jak i jego oddziaływanie / skutek (skala od 1 do 5 punktów; skutki: katastrofalne, poważne, średnie, małe, nieznaczne). Ocenę ryzyka umieszcza się w Profilach ryzyka oraz w matrycy punktowej oceny ryzyka.

Analiza (ocena) ryzyka c.d. Ocenę ryzyka przeprowadza Komitet ds. ryzyka. Właścicielem ryzyka jest rektor albo kierownik wyższego szczebla (prorektor, dziekan, kierownik jednostki pozawydziałowej, kanclerz, kwestor). Na podstawie wyników przeprowadzonej identyfikacji i oceny ryzyka sporządza się rejestr ryzyka.

Reakcja na ryzyko Decyzje w sprawie odpowiedzi na ryzyko podejmują, w zależności od rodzaju ryzyka i zakresu udzielonych upoważnień i pełnomocnictw: rektor - ryzyko strategiczne, rektor lub kierownicy wyższego szczebla - ryzyko operacyjne.

Reakcja na ryzyko – sposoby: zakończenie działalności obarczonej zbyt dużym ryzykiem, przeniesienie / transfer ryzyka (np. ubezpieczenie, przekazanie zadań firmie zewnętrznej), zmniejszenie / redukcja ryzyka do akceptowalnego poziomu (np. poprzez ustalenie procedur postępowania i mechanizmów kontroli), tolerowanie ryzyka i ewentualne opracowanie planów awaryjnych na przypadki urzeczywistnienia się ryzyka, monitorowanie ryzyka.

Monitorowanie ryzyka Monitorowanie ryzyka ma na celu ustalenie czy ryzyko nadal występuje, czy pojawiło się nowe ryzyko, czy prawdopodobieństwo i oddziaływanie ryzyka zmieniło się oraz czy mechanizmy kontroli są skuteczne. Monitorowaniu podlega działalność jednostki i zmiany zachodzące w środowisku zewnętrznym . Proces monitorowania ryzyka i zarządzania ryzykiem powinien ocenić czy pracownicy rozumieją i stosują obowiązujące procedury, czy stosowane są odpowiednie mechanizmy kontrolne i czy należy podjąć działania zmierzające do korekty systemu kontroli zarządczej.

Dziękuję za uwagę  Irena Sypek audytor wewnętrzny