Wybrane problemy regulacji dotyczących

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
Advertisements

Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Działanie 313, 322, 323 „Odnowa i rozwój wsi” Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
Program „Fundusz Inicjatyw Obywatelskich – Śląskie Lokalnie”
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Współpraca organizacji strzeleckich w Polsce
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Zakazy konkurencji Dr Jacek Borowicz.
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
Lokalne źródła prawa – zarys
Imię i Nazwisko Afiliacja
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
ORGANIZACJA.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
na realizację operacji w ramach Planu Działania
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Rzecznik Praw Dziecka.
Zmiany w Umowie i Projekcie
MINISTERSTWO GOSPODARKI - POLSKA Ministerstwo Gospodarki - Polska
II FSK 658/17 z 27 czerwca 2017 r. Likwidacja a art. 14a ustawy o CIT
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
ćwiczenia 1 mgr Barbara Zyzda
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zasady składania i oceny wniosków
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Nowe podejście do zamówień publicznych
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zapis prezentacji:

Wybrane problemy regulacji dotyczących Inicjatywy lokalnej

Czym jest inicjatywa lokalna?

Inicjatywa lokalna Budżet Obywatelski Fundusz sołecki

Ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r Ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw wprowadzono Możliwość realizowania przez mieszkańców przedsięwzięć wraz z gminą

nowa forma współpracy, która ma służyć pobudzeniu działań obywateli w celu wspólnego rozwiązywania ważnych spraw społeczności lokalnych. Najczęstszą przyczyną ograniczającą ich aktywność obywatelską jest brak adekwatnej formy prawnej do DZIAŁANIA I WSPÓLNEGO ZAŁATWIANIA POTRZEB. inicjatywy lokalnych liderów zazwyczaj mają charakter spontaniczny i okresowy Członkowie społeczności lokalnych organizują się przede wszystkim dla wykonania inicjatyw o charakterze zadaniowym, opierających się na wkładzie pracy, dla których dotychczasowe formy są zbyt złożone

Opiera się na założeniu, iż u podstaw umowy istnieją wcześniejsze dobre relacje między gminą a aktywizującymi się grupami obywateli oraz na dobrej wierze jako fundamencie współpracy. W formule wykonywania inicjatywy lokalnej należy przede wszystkim dopatrywać się aktywności obywateli jako jednostek zorganizowanych w stowarzyszeniu zwykłym oraz aktywizowania grup obywateli, którzy nigdy nie uczestniczyli w aktywności społecznej oraz budowaniu społeczeństwa obywatelskiego.

mieszkańcy sami sygnalizują i inicjują POMYSŁY Inicjatywa lokalna jest ŁATWYM rozwiązaniem umożliwiającym realizację, przy wykorzystaniu zaangażowania mieszkańców i ich pracy, zadań jednostek samorządy terytorialnego mieszkańcy sami sygnalizują i inicjują POMYSŁY

Jakie działania można realizować w ramach inicjatywy lokalnej 1) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, obejmująca w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, kanalizacji i sieci wodociągowej, stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, a także budynków oraz obiektów małej architektury, 2) Działalność charytatywna; podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej; pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, promocji i organizacji wolontariatu,

Jakie działania można realizować w ramach inicjatywy lokalnej 3) edukacji, oświaty i wychowania, 4) działalności w sferze kultury fizycznej i turystyki- wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, turystyki i krajoznawstwa, 5) ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, 6) porządku i bezpieczeństwa publicznego, 7) rewitalizacji.

Kto jest uprawniony „do” inicjatywy lokalnej Mieszkańcy Mogą składać wniosek samodzielnie albo za pośrednictwem określonych podmiotów

Kto jest uprawniony „do” inicjatywy lokalnej 1. stowarzyszeń, 2. fundacji, 3. osób prawnych i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

Kto jest uprawniony „do” inicjatywy lokalnej 4. stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego; 5. spółdzielni socjalnych; 6. spółek akcyjnych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Forma zgłaszania pomysłów wniosek składany w ramach inicjatywy lokalnej stanowi wniosek w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego – art. 241

Forma zgłaszania pomysłów wniosek składany w ramach inicjatywy lokalnej stanowi wniosek w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego – art. 241 Treść Terminy Sposób załatwienia

Forma zgłaszania pomysłów każdy złożony wniosek rodzi obowiązek odpowiedzi, a odmowa realizacji inicjatywy lokalnej uzasadnienia. nie każdy zgłaszany projekt może być skierowany do realizacji każda odmowa musi być szczegółowo uzasadniona, co powoduje, że mieszkańcy mogą dowiedzieć się z jakich powodów ich pomysł nie został zaakceptowany

Forma zgłaszania pomysłów

Forma zgłaszania pomysłów

Uchwała – jest obowiązkowa Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. Szczegółowe kryteria oceny powinny uwzględniać przede wszystkim wkład pracy społecznej w realizację inicjatywy lokalnej

Uchwała – jest obowiązkowa

Co dalej po akceptacji wniosku? Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego wspólnie z wnioskodawcą opracowuje dokumenty niezbędne do przeprowadzenia inicjatywy lokalnej, w tym harmonogram i kosztorys

Co dalej po akceptacji wniosku? Po uwzględnieniu wniosku organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zawiera na czas określony umowę o wykonanie inicjatywy lokalnej z wnioskodawcą Stroną takiej umowy zawszę są wnioskodawcy – mieszkańcy – niezależnie od tego czy składali wniosek osobiście, czy też nie

Co dalej po akceptacji wniosku? Po uwzględnieniu wniosku organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zawiera na czas określony umowę o wykonanie inicjatywy lokalnej z wnioskodawcą Stroną takiej umowy zawszę są wnioskodawcy – mieszkańcy – niezależnie od tego czy składali wniosek osobiście, czy też nie

Co dalej po akceptacji wniosku? Do niezbędnych elementów umów zaliczyć należy: przedmiot inicjatywy lokalnej, kosztorys, harmonogram, określenie świadczeń mieszkańców, zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego, ewentualnie zasady przekazania rzeczy niezbędnych do realizacji inicjatywy lokalnej.

JST – co może „włożyć” do inicjatywy lokalnej Ustawa określa, że wnioskodawca może otrzymać od jednostki samorządu terytorialnego na czas trwania umowy rzeczy konieczne do wykonania inicjatywy lokalnej. np. urządzeń koniecznych do realizacji danego przedsięwzięcia. Jednakże błędnym byłoby przyjęcie twierdzenia, że jednostka samorządu terytorialnego poza przekazaniem rzeczy nie może dokonywać innych czynności.

JST – co może „włożyć” do inicjatywy lokalnej Jednostka samorządu terytorialnego nie może przekazać mieszkańcom środków finansowych

Mieszkańcy – jakie mają obowiązki/prawa mieszkańcy mogą zobowiązać się do: świadczenia pracy społecznej – niezbędny element wniosku, 2. świadczenia pieniężnego, 3. przekazania rzeczy.

Mieszkańcy – jakie mają obowiązki/prawa Mieszkańcy mogą dokonać zakupy określonej rzeczy i przekazać ją w ramach realizowanej inicjatywy lokalnej – będzie to świadczenie rzeczowe. Natomiast przekazanie określonych środków finansowych jednostce samorządu terytorialnego będzie świadczeniem pieniężnym.

Mieszkańcy – jakie mają obowiązki/prawa w każdym realizowanym przedsięwzięciu mogą być uwzględnione trzy zobowiązania, dwa albo jedno. Nie muszą się mieszkańcy zobowiązywać do każdego wymienionego w ustawie świadczenia.

Szymon Osowski