Co zrobić, gdy dziecko ma problemy w nauce?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Advertisements

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
informacje i wskazówki dla rodziców
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Specyficzne trudności w uczeniu się
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Jak pomagać dziecku w nauce?
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Praca domowa ucznia Renata Jamorska.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Jakub Szota Częstochowa 2012
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
w praktyce pedagogicznej
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Szkoła Promująca Zdrowie
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Motywowanie do nauki – rola rodzica
DOBRY START.
„MAMA FIT!”. Wreszcie! Po 9 miesiącach szczęścia, nadziei, niepokoju i zniecierpliwienia, masz na rękach swoje cudowne dzieciątko! Możesz się nim cieszyć,
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Jak pomóc dziecku w nauce?. Charakterystyka specyficznych zaburzeń związanych z trudnościami w nauce Trudności w nauce pisania ( zwierciadlane odwracanie.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Dojrzałość szkolna dziecka
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
DYSLEKSJA.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Co zrobić, gdy dziecko ma problemy w nauce?

Charakterystyka specyficznych zaburzeń związanych z trudnościami w nauce Trudności w nauce pisania ( zwierciadlane odwracanie liter, deformowanie kształtu liter, dodawanie lub pomijanie liter w wyrazie, mylenie liter szczególnie podobnych kształtem, pismo wykraczające liniaturę, niewłaściwe łączenie liter , pismo zbyt duże lub zbyt małe) Słaby poziom graficzny prac pisemnych Trudności z rozróżnianiem liter: b-d, m-n, p- g, i-j

Charakterystyka specyficznych zaburzeń związanych z trudnościami w nauce Trudności w stosowaniu zaimków (na, pod, góra, dół) Mylenie nazw kierunków (prawo – lewo) Trudności w zapamiętywaniu i wykonywaniu więcej niż jednego polecenia Trudności z zapamiętaniem kolejnych dni tygodnia, miesięcy,, liter alfabetu Trudności w zapamiętaniu daty – aktualnej, daty swoich urodzin Trudności z przypominaniem sobie nazw przedmiotów

Charakterystyka specyficznych zaburzeń związanych z trudnościami w nauce Słabe postępy w nauce czytania- czytanie „niepewne”, „wymęczone”, „zgadywanie” Trudności z rozróżnianiem liter podobnych fonetycznie : t-d, b-p, Trudności w rozróżnianiu wyrazów podobnie brzmiących : bułka-półka, dom-tom,

Charakterystyka specyficznych zaburzeń związanych z trudnościami w nauce Oburęczność, lateralizacja skrzyżowana Szybka męczliwość, problemy z koncentracją uwagi Zaburzenia, opóźnienia rozwoju mowy Zaburzenia funkcji ruchowych (trudności w ubieraniu się, sznurowaniu butów, niezgrabność ruchów, problemy z utrzymywaniem równowagi, problemy z wchodzeniem, schodzeniem ze schodów, nie potrafi jeździć na dwukołowym rowerze, problemy z chwytaniem i rzucaniem piłki) Zaburzona motoryka mała ( prace manualne, pisanie, rysowanie) Zbyt silny lub słaby nacisk narzędzia piszącego Nieprawidłowy chwyt narzędzia piszącego

Jak pomóc dziecku w nauce? Obserwacja własnego dziecka, analiza jego prac pisemnych (trudności w nauce, które możemy samodzielnie zauważyć) Konsultacja z wychowawcą, pedagogiem lub psychologiem szkolnym Szczera rozmowa z wychowawcą , nauczycielami oraz przedstawienie zachowań dziecka, które budzą nasz niepokój

Jak pomóc dziecku w nauce? Rozmowa z wychowawcą, pedagogiem – co jest ważne: Zachowanie dziecka w domu; Podejście dziecka do nauki, szkoły; Kontakty z rówieśnikami; Funkcjonowanie rodziny; Choroby przebyte oraz przewlekłe; Leczenie szpitalne, leki; Fakty, które maja znaczenie a zostały pominięte, zbagatelizowane (urazy, wydarzenia ).

Jak pomóc dziecku w nauce? Konsultacje specjalistyczne w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Szczera rozmowa, niezatajanie faktów Dokładny wywiad Wykonanie zleconych badań lekarskich Stosowanie się do wskazówek specjalistów Współpraca ze szkołą

Jak pomóc dziecku w nauce? Zdiagnozowanie u dziecka specyficznych trudności w nauce Dziecko, u którego zdiagnozowano dysleksję lub inne problemy wymaga większej pracy – dysleksja nie zwalnia dziecka od nauki. Dowiedz się jak najwięcej o tym zaburzeniu, będziesz mogła/mógł lepiej zrozumieć swoje dziecko i pomóc mu w przezwyciężeniu trudności ( również te w zachowaniu i funkcjonowaniu w środowisku szkolnym).

Jak pomóc dziecku w nauce Zdiagnozowanie u dziecka specyficznych trudności w nauce Pamiętaj, że dyslektycy nie mają zamkniętej drogi do edukacji i odnoszenia sukcesu. Jeżeli masz problem z zaakceptowaniem tego faktu porozmawiaj ze specjalistą (grupy wsparcia dla rodziców, zajęcia dla dzieci). Zaakceptuj to, kochaj swoje dziecko i pomóż mu jak najlepiej rozpocząć I etap edukacji – to wpłynie na jego dalsze szczeble nauki.

Jak pomóc dziecku w nauce? Ustalcie harmonogram dnia, zasady panujące w domu i wasze priorytety. Dziecko potrzebuje granic i limitów – to daje mu poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji

Jak pomóc dziecku w nauce Dbaj o samopoczucie dziecka i jego rozwój psychospołeczny Stres negatywnie wpływa na przyswajanie nowych informacji. Dbaj o to, aby dziecko miało czas na kontakty z rówieśnikami. Kontroluj czas spędzany przed telewizorem i komputerem . Odpowiednio zbilansowana dieta dla potrzeb dziecka (nadmiar węglowodanów pobudza je).

Jak pomóc dziecku w nauce? Zaszczepiaj w dziecku dobre wzorce, takie jak sumienność, odpowiedzialność, samodzielność. Zachęcaj do utrzymywania porządku w swoim kąciku nauki, do samodzielnego pakowania się (na początku warto sprawdzić zawartość plecaka. Odpowiedzialność jest sprzymierzeńcem aktywności. Jeśli dziecko zdaje sobie sprawę, że jego los leży w jego rękach, staje się bardziej aktywny.

Jak pomóc dziecku w nauce? Rozsądne wsparcie podczas odrabiania lekcji. To ważne, by zadania dziecko wykonywało samodzielnie, ale mogło jednocześnie liczyć na twoją pomoc. Spróbujmy stopniowo ograniczać pomoc. Nie wyręczaj dziecka w odrabianiu lekcji, pozbawisz je ćwiczenia i zdobywania umiejętności szkolnych, a co gorsza wykształcisz u niego postawę bierną wobec obowiązków.

Jak pomóc dziecku w nauce? Chwal często, ale mądrze. Mów dziecku otwarcie za co go chwalisz, niech będzie świadome w tym, że odniosło sukces, to na pewno zmotywuje je do dalszej pracy.

Jak pomóc dziecku w nauce? Zdobądź się na szczerość i konstruktywną krytykę. Jeżeli dziecko zrobi popełni błąd pokaż mu gdzie je zrobiło, nie poprawiaj za nie. Daj mu szanse na samodzielna poprawę. Nigdy nie karaj dziecka za błędy w nauce – pamiętaj, że to skutecznie zniechęci je do pracy, zaprzestanie wysiłku w obawie przed karą.

Jak pomóc dziecku w nauce? Uważaj na to, co mówisz w domu. Nawet nic nie znaczące – z twojego punktu widzenia - negatywne uwagi na temat szkoły, nauki czy systemu edukacji w ogóle, mogą mieć wpływ na postawę dziecka. Zanim wyrazisz na głos swoje zarzuty, upewnij się, że dziecko jest poza zasięgiem twojego głosu. Jeżeli ty tak mówisz, to dziecko będzie miało wytłumaczenie dla swoich zachowań – „mama powiedziała, że te ćwiczenia niczego nie uczą więc po co mam je odrabiać”.

Jak pomóc dziecku w nauce? Zadbaj o dobre warunki do nauki stolik do odrabiania lekcji powinien być tak ustawiony, aby światło padało z odpowiedniej strony (dla dzieci praworęcznych z lewej strony, dla leworęcznych odwrotnie); lampa stołowa nie powinna mieć ani jaskrawego, ani zbyt słabego światła, nieodpowiednie oświetlenie psuje wzrok; krzesło powinno być przystosowane do wzrostu dziecka; niewygodna pozycja przy pisaniu czy czytaniu może spowodować skrzywienie kręgosłupa, a ponadto wpływa to niekorzystnie na samopoczucie dziecka, które szybciej się męczy, jest znużone i zniecierpliwione; pomieszczenie powinno być często wietrzone; Jeżeli dziecko szybko się rozprasza wyeliminuj z zasięgu wzroku dziecka zbędne rzeczy które rozpraszają jego uwagę (zabawki, plakaty, telewizor, radio itp.); Na biurku powinna znajdować się tylko książka, zeszyt i długopis – dziecko ma więcej miejsca do pisania, brak bodźców rozpraszających uwagę;

Jak pomóc dziecku w nauce? Wspieraj zainteresowania dziecka. Rozwijaj zainteresowania dziecka – pamiętaj, że dodatkowe zajęcia do dodatkowy wysiłek dla dziecka i rodzica. Celebrujcie bliskość, ciepło, przyjaźń. Zadbaj o to, by rodzina, dom kojarzyły dziecku nie tylko z szarą codziennością, kreowaną przez obowiązki i powinności, ale także z relaksem, ukojeniem i dobrą zabawą. Pamiętaj - nauka to nie tylko szkoła!!!!!!!!

Jak pomóc dziecku w nauce? Ogromny wpływ na rezultaty w nauce ma zdrowie dziecka. Obserwowanie swoich dzieci i szybka reakcja na ewentualne zmiany chorobowe. Zaspokajanie podstawowych potrzeb psychofizycznych dziecka.

Jak pomóc dziecku w nauce? Zaspokajanie podstawowych potrzeb psychofizycznych dziecka. Deprywacja niższych, podstawowych potrzeb zakłóca prawidłowy i efektywny proces nauczania oraz wpływa na zachowanie dziecka. dbaj o to aby: Dziecko wypoczęło (zdrowy sen, dziecko 7 - 10 letnie powinno spać 10-12 godzin na dobę). Zjadło śniadanie, miało II śniadanie w szkole Spokój psychiczny, brak stresowych sytuacji.

Dziękuje za uwagę