Aktywny chory. Aktywna rodzina.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak się tworzy leki? PARTNERZY.
Advertisements

Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Przewlekła obturacyjna choroba płuc
Zasady terapii Leczenie środowiskowe
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Metoda kierowanego nauczania
Wykład 13 6 czerwca 2013 Zaburzenia pamięci.
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Świadomość, która obala stereotypy
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
KANONY DOGOTERAPII.
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
EEG Biofeedback.
Wczesne metody rozpoznawania choroby Alzheimera i innych otępień
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
ALKOHOLIZM.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Konferencja ZDROWE WOJEWÓDZTWO 4 października 2010.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Dr med.Karina Chmielewska
POLSKI PLAN ALZHEIMEROWSKI (założenia)
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Opracowała: Małgorzata Pawluk
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Majaczenie u osób starszych
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Organiczne zaburzenia psychiczne
anna maria kocwa klinika neurologii II WL AM
Psychopatologia emocji
Środowiskowy Dom Samopomocy
Diagnostyka, objawy i leczenie zakażenia wirusem HCV
Realizacja VI – XII 2015 r.. Turniej sportowy połączony z quizem wiedzy dla klas IV - VI 17 czerwca 2015 r.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Kłopoty z pamięcią – możliwości prewencyjne Prof. dr hab. Barbara Bień Klinika Geriatrii UMB.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój Opieka Koordynowana.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
WYNIKI BADAŃ.  1. LEKTURA KSZTAŁTUJE SAMODZIELNE MYŚLENIE I FORMUŁOWANIE MYŚLI.  2. JEST NAJLEPSZYM SPOSOBEM RELAKSU.  3. KSZTAŁTUJE POSTAWĘ CIERPLIWOŚCI,
DEPRESJA.
Charakterystyka i pierwsza pomoc
ASYSTENTURA RODZINY.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Autor: Arkadiusz Białek
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem sobota 10
OTĘPIENIA Małgorzata Urban – Kowalczyk
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Aktywny chory. Aktywna rodzina. Mgr Karolina Kramkowska Uniwersytet Kazimierza wielkiego w bydgoszczy

Alzheimer / demencja/ otępienie? Definicja WHO: „Zespół otępienny to zespół objawów wywołany chorobą mózgu, zwykle przewlekłą lub o postępującym przebiegu, charakteryzujący się klinicznie licznymi zaburzeniami wyższych funkcji korowych, takich jak pamięć, myślenie, orientacja, rozumienie, liczenie, zdolność do uczenia się, język i ocena. Ponadto zaburzeniom funkcji poznawczych często towarzyszą, lub nawet je poprzedzają zaburzenia emocjonalne, zaburzenia zachowania i motywacji. Takiemu obrazowi mogą nie towarzyszyć zaburzenia świadomości.” W definicji WHO demencja jest tym samym co w definicji otępienia w Polsce. Istotą tego problemu jest fakt, że są to poważne zaburzenia, które prowadzą do utraty samodzielności i samostanowienia.

Otępienie w chorobie Alzheimera Otępienie naczyniowe Otępienie mieszane Otępienie z ciałami Lewy’ego Otępienie w chorobie Parkinsona Otępienie czołowo - skroniowe Otępienie w przebiegu chorób prionowych Otępienie w przebiegu chorób zakaźnych Otępienie związane z używaniem środków psychoaktywnych Otępienie pourazowe Otępienia odwracalne

Aktywizacja Słownik języka polskiego: „czynienie czegoś aktywnym; także: pobudzanie do działania”

Podstawową potrzebą człowieka jest posiadanie celu…

Kogo aktywizujemy?

diagnoza cel realizacja

Pamięć Deklaratywna Wiem, że… Wydobycie informacji niezależne od kontekstu Płat czołowy, hipokamp Niedeklaratywna Wiem jak… Doświadczanie, Umiejętności praktyczne Hipokamp, ,móżdżek

Semantyczna Skojarzenia, etykiety, zbiory Język Epizodyczna System pamięci długotrwałej Miejsce + czas TOŻSAMOŚĆ

Umiejętności społeczne Umiejętności poznawcze Motoryka Sensoryka

Wywiad z chorym i rodziną Kim był?. Co lubił robić? Czego nie lubił robić? Co było dla niego ważne? Jakie posiadał umiejętności? Co go charakteryzowało jako osobę? Jak jest teraz..?

Trudności w zachowaniu Tzw. „chory niewspółpracujący” Stany lękowe, zachowania agresywne i zamknięcie na aktywne spędzanie czasu….

Przestrzeń

Terapia pozafarmakologiczna Stymulacja zmysłowa/relaksacja Kontakt społeczny: realny lub stymulowany Terapia behawioralna Masaż i dotyk Zindywidualizowany kontakt społeczny Wzmacnianie różnych zachowań Zindywidualizowana muzyka

Leczenie zwierzętami Kontrola bodźców Interakcje społeczne 1:1 Terapia reminescencyjna Orientacja w rzeczywistości Zmniejszanie stymulacji Programy treningowe dla opiekunów rodzinnych Aktywności rekreacyjne

Terapia sztuką aromaterapia Aktywności ustrukturalizowane Modyfikacje środowiskowe Trening i rozwój Obszary do wędrowania: naturalne i poszerzone Kształcenie personelu Spacery poza ośrodkiem Aktywność fizyczna