Prezentacja informacji w biznesie
Cele prezentacji multimedialnej Podanie rzetelnej informacji w przystępny dla użytkownika sposób Dotarcie do szerokiego grona odbiorców Podkreślanie istotnych informacji Kształtowanie silnych relacji między prezenterem a odbiorcą Dotarcie(ze względu na zastosowanie multimediów) do różnego typów odbiorców- „wzrokowiec”, „słuchowiec”
Co interesuje słuchaczy? Tor główny zainteresowania- to stan, w którym słuchacz jest niemalże zahipnotyzowany sposobem przedstawienia tematu i częściowo zablokowany na inne bodźce pochodzące z otoczenia Tor poboczny zainteresowania – jeżeli wystąpienie staje się bardzo monotonne i schematyczne, to podświadomość odbiorcy stwierdza ( słusznie lub nie), że przekaz jest mało istotny i nie warto poświęcać zbyt dużo energii na aktywne słuchanie. NAJWAŻNIEJSZA RZECZ PODCZAS PREZENTOWANIA -> utrzymanie kontaktu ze słuchaczem oraz „monitorowanie” poziomu jego zainteresowania
Rodzaje prezentowanych informacji Przekaz informacji Kształtowanie umiejętności Sprzedaż usług i produktów WAŻNA CZĘŚĆ PREZENTACJI -> podsumowanie i zakończenie Przekaz informacji - cele poznawcze Kształtowanie umiejętności- cele behawioralne Sprzedaż usług i produktów – cele dotyczące zmiany postaw i nastawień emocjonalnych
Zasady sztuki przemowy Przemowa zgodna z regułami sztuki retorycznej uwzględnia następujące czynniki: rzeczowość- „mów o tym o czym jest prezentacja” jasność- „ przekazuj informacje zrozumiałym językiem” poglądowość- „opisuj nie tylko treść ale i obraz” stopniowanie ekspresji- „dostosowuj styl wypowiedzi do całej prezentacji” powtarzanie- „w razie problemów ze zrozumieniem powtarzaj myśl” humor – „w miarę możliwości pamiętając o zasadach kultury”
Wybrane zasady nauczania Zasada poglądowości – chcąc poznać rzeczywistość, należy zetknąć się bezpośrednio z konkretem lub obrazem czy też modelem konkretu (poglądowość ilustratywna/operatywna) Zasada wiązania teorii z praktyką Zasada postrzegania Zasada podobieństwa Ilustratywna – za pomocą graficznych przedstawień Operatywna- zwrot w stronę słuchaczy
Klasyczne błędy prezentacji Przeładowanie treścią Liczba slajdów/stron prezentacji – „umownie” ok 15 slajdów, zależne od tematu, jeżeli więcej to umożliwić zrobienie krótkiej przerwy Harmonia i spójność prezentacji Zakończenie prezentacji
Dziękuję za uwagę