Poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Advertisements

Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
WNIOSEK O PŁATNOŚĆ I ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU – „Odnowa wsi
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Opis dokumentów finansowych
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
„Najistotniejsze informacje związane z rozliczaniem operacji oraz obowiązki Beneficjentów w zakresie wniosków o płatność” Krystyna Grygiel Dział Autoryzacji.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 20 listopada 2012 roku 20 listopada 2012 roku Seminarium informacyjno-promocyjne dla Beneficjentów działania 111.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
„Zasady poprawnego rozliczania projektów w ramach Programu Operacyjnego RYBY ” Pisz, r.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie objętego.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 12 grudnia 2013 roku 12 grudnia 2013 roku ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Dokumenty aplikacyjne do ubiegania się o pomoc na budowę lub modernizację dróg lokalnych w ramach PROW na lata Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zasady rozliczania wniosków o płatność w ramach Działania,,Odnowa i rozwój wsi” oraz „Wdrażanie lokalnych.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Rozwój przedsiębiorczości i tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich objętych LSR w ramach PROW Wymogi prawne oraz wskaźnik ilości utworzonych.
Warunki dostępu. Pomoc na operację z zakresu podejmowania działalności gospodarczej jest przyznawana, jeżeli podmiot ubiegający się o jej przyznanie:
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW (rozwój przedsiębiorczości) „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz.
przez podmioty inne niż LGD oraz operacji własnych LGD
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Umowa o przyznaniu pomocy – wybrane elementy
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Podejmowanie działalności
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Umowa o przyznaniu pomocy
Informacja monitorująca realizację operacji
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY
Umowa o przyznaniu pomocy – wybrane elementy
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.2 Wsparcie inwestycji.
UROCZYSTE PRZEKAZANIE UMÓW W RAMACH PODDZIAŁANIA 19.2
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Zapis prezentacji:

Poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 Magdalena Korpal Dział Autoryzacji Płatności i Sprawozdawczości Wydział Obszarów Wiejskich Departament Obszarów Wiejskich i Zasobów Naturalnych

Brak wersji elektronicznej WoP WoP sporządzane niezgodnie z instrukcją wypełniania WoP Informowanie o pomocy otrzymanej z EFRROW niezgodne z Księgą wizualizacji Brak udokumentowania zapisów biznesplanu np. promocja na stronie internetowej, w radio, portalach społecznościowych, Brak faktur na koszty niekwalifikowalne wskazane w Biznesplanie

Brak potwierdzania dokumentów za zgodność z oryginałem / dokumenty nie są prawidłowo potwierdzone za zgodność z oryginałem: Kopie dokumentów dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika LGD, samorządu województwa, lub podmiot, który wydał dokument, lub w formie kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym lub adwokatem, z tym, że kopia pełnomocnictwa nie może być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez Beneficjenta oraz pracownika LGD. Natomiast kopie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej mogą zostać potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Beneficjenta.

Załączniki do wniosku o płatność pierwszej transzy

Deklaracje ZUS ZUA i ZUS DRA: Załącznik nr 1 Deklaracje ZUS ZUA i ZUS DRA: Beneficjent korzysta z ,,ulgi na start’’ - Brak oświadczenia dotyczącego korzystania w ramach działania 19.2 ,,Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność’’ z uprawnienia, o którym mowa w art. 18 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Poprawne oświadczenie powinno: - być sporządzone w formie osobnego załącznika; - zawierać co najmniej dane identyfikacyjne Beneficjenta; - oświadczenie dotyczące korzystania z uprawnień wynikających z art. 18 ust. 1 tej ustawy oraz zobowiązanie dotyczące zgłoszenia się do ubezpieczenia społecznego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania działalności gospodarczej do dnia złożenia wniosku o płatność drugiej transzy pomocy. - Brak przedłożenia dokumentów (deklaracji ZUS ZZA) potwierdzających zgłoszenie Beneficjenta do ubezpieczenia zdrowotnego.

Deklaracje ZUS ZUA i ZUS DRA: Beneficjent nie korzysta z ,,ulgi na start’’ Przy samozatrudnieniu Beneficjent nie dokonuje zgłoszenia Beneficjenta do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania działalności do dnia złożenia wniosku o płatność pierwszej transzy pomocy. Złożone deklaracje powinny zawierać - Czytelną pieczątkę wpływu do ZUS lub - Potwierdzenie o elektronicznej wysyłce formularza do ZUS.

Informacja o numerze rachunku bankowego Beneficjenta Załącznik nr 2 Informacja o numerze rachunku bankowego Beneficjenta Przedłożone dokumenty, wskazujące numer rachunku bankowego na jaki mają zostać przekazane środki finansowe z tytułu otrzymanej pomocy finansowej nie wskazują: nazwy posiadacza rachunku; - nazwy banku.

Załącznik nr 3 Decyzja środowiskowa, jeżeli jej wydanie jest wymagane odrębnymi przepisami prawa Beneficjenci nie przedkładają ostatecznej decyzji środowiskowej lub dokumentu potwierdzającego brak konieczności jej wydania.

Zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych właściwemu organowi Załącznik nr 4 Zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych właściwemu organowi Beneficjenci do wniosków o płatność nie przedkładają Zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych właściwemu organowi wraz z: - oświadczeniem, że w terminie 21 dni od dnia zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych, właściwy organ nie wniósł sprzeciwu albo - zaświadczeniem o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu wobec zgłoszonego zamiaru wykonania robót budowlanych. Zgłoszenie powinno być opatrzone pieczątką wpływu do właściwego Starostwa Powiatowego. W przypadku wysłania zgłoszenia za pomocą placówki pocztowej należy przedłożyć potwierdzenie jego nadania.

Decyzja ostateczna o pozwoleniu na budowę Załącznik nr 5 Decyzja ostateczna o pozwoleniu na budowę Beneficjenci do wniosków o płatność nie przedkładają decyzji ostatecznej o pozwoleniu na budowę.

Zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych właściwemu organowi Decyzja ostateczna o pozwoleniu na budowę Wraz ze zgłoszeniem robót budowlanych i decyzją pozwolenia na budowę należy dostarczyć wszystkie załączniki, na podstawie, których zostały wydane ww. dokumenty. Zgłoszenie robót budowlanych, decyzja pozwolenia na budowę, decyzja środowiskowa: Dokumenty te muszą być ostateczne na etapie I transzy; - Powinny być „wystawione” na Beneficjenta.

Pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje Załącznik nr 8 Pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje Jeżeli do rozpoczęcia realizacji inwestycji objętych operacją niezbędne jest wydanie innych pozwoleń, zezwoleń, decyzji należy je przedłożyć wraz z wnioskiem o płatność pierwszej transzy - zmiana sposobu użytkowania brak przedłożenia dokumentu potwierdzającego zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu, w którym jest prowadzona, zarejestrowana działalność gospodarcza (jeśli dotyczy). - działalność regulowana brak udokumentowania lub wyjaśnienia czy działalność Beneficjenta została ujęta w rejestrze działalności regulowanej. Działalność regulowana jest podjęta, jeżeli przedsiębiorca ją podejmujący spełnia wymagania, które określone zostały w ustawach szczególnych regulujących podstawowe aspekty prowadzenia takiej działalności. Mając na uwadze powyższe, brak wpisu do właściwego rejestru działalności regulowanej skutkuje niespełnieniem warunku wskazanego w §29 ust. 1 pkt. 1 lit. a rozporządzenia, tzn. nie spełniono wymagań, które określone zostały w ustawach szczególnych regulujących podstawowe aspekty danej działalności, a zatem nie została podjęta działalność gospodarcza. Tym samym nie jest możliwa wypłata I transzy pomocy, a w konsekwencji również i II transzy pomocy.

Pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje Załącznik nr 8 Pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje VAT Brak dokonania zarejestrowania Beneficjenta jako podatnika VAT. W Biznesplanie Beneficjent wskazał, że będzie płatnikiem podatku VAT natomiast weryfikacja statusu Beneficjenta w Portalu Podatkowym wskazuje, iż Beneficjent nie jest aktywnym płatnikiem.

- CEIDG wskazuje, na późniejsze rozpoczęcie działalności gospodarczej Inne problemy, które wynikają podczas weryfikacji wniosku o płatność I transzy: - CEIDG wskazuje, na późniejsze rozpoczęcie działalności gospodarczej dokumenty potwierdzające posiadanie tytułu prawnego do nieruchomości, na której realizowana będzie operacja nie są zawarte na okres realizacji operacji oraz co najmniej do dnia, w którym upłynie 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej; dane dotyczące nieruchomości, w której będzie miała miejsce operacja nie odpowiadają danym widniejącym w księdze wieczystej (inny właściciel, inny rodzaj nieruchomości); dokumenty sporządzone w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego wpisany we wniosku o przyznanie pomocy oraz w Biznesplanie kod PKD podejmowanej działalności nie odpowiada działalności gospodarczej, która podjął Beneficjent. w przypadku robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków brak informacji o konieczności uzyskania pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków właściwego dla miejsca położenia zabytku.

Na etapie weryfikacji wniosku o płatność pierwszej transzy pomocy Beneficjent jest zawsze informowany o: - konieczności wywiązania się obowiązku informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW zgodnie z przepisami Załącznika III do rozporządzenia nr 808/2014 opisanymi w Księdze wizualizacji znaku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, opublikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi; koniczności przedłożenia na etapie II transzy dokumentów, zezwoleń, pozwoleń, decyzji, których uzyskanie było wymagane przez odrębne przepisy w związku ze zrealizowaną operacją. konieczności sprawdzenia czy wszystkie dane Beneficjenta (np. numer bankowy) zgłoszone podczas składania wniosku o wpis do Ewidencji Producentów są zgodne z dokumentacją przedłożoną do Wniosku o Płatność

Załączniki do wniosku o płatność drugiej transzy

1a-1d Dokumenty potwierdzające utworzenie miejsca(c) pracy: 1a) umowy o prace wraz z zakresami czynności…: Beneficjenci nie przedkładają zakresów obowiązków pracowników. 1b) zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS ZUA dla etatów powstałych w wyniku realizacji operacji: Beneficjenci nie przedkładają zgłoszeń pracowników do ubezpieczeń ZUS ZUA. 1c) deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA: Beneficjenci przedkładają deklaracje, które obejmują okres od zatrudnienia pracownika do dnia złożenia wniosku o płatność. 1d) zaświadczenie o zgłoszeniu i okresach podlegania ubezpieczeniom społecznym: W przypadku samozatrudnienia Beneficjenci nie przedkładają zaświadczeń o zgłoszeniu i okresach podlegania ubezpieczeniom społecznym. Zaświadczenie wydawane jest na wniosek płatnika składek (US-7) przez właściwą dla miejsca prowadzenia działalności Terenową Jednostkę Organizacyjną ZUS. W uzasadnieniu wniosku należy wskazać jakie rodzaje ubezpieczeń społecznych mają być wpisane w zaświadczeniu.

Dokumenty potwierdzające rzeczową realizację Biznesplanu Załącznik 2 Dokumenty potwierdzające rzeczową realizację Biznesplanu Dokumenty księgowe: Brak drugostronnego opisu dokumentu księgowego/dokonywanie opisu na kopii dokumentu Do kosztów związanych z operacją zaliczane są wydatki nieuwzględnione w biznesplanie lub w większej ilości Dokumentacja, dotycząca zakupionego sprzętu: Brak dokumentacji potwierdzającej parametry zakupionego sprzętu (np. specyfikacji do dokumentów księgowych, protokołów odbiory, zamówień, wydruków ze stron internetowych); Jeśli w ramach wskazanego w Biznesplanie zakresu rzeczowego Beneficjent zakupi kasę fiskalną, to winien wraz z wnioskiem o płatność drugiej transzy przedłożyć dokument potwierdzający jej rejestrację

Dokumenty potwierdzające rzeczową realizację Biznesplanu Załącznik 2 Dokumenty potwierdzające rzeczową realizację Biznesplanu Dokumentacja, dotycząca zakupionego sprzętu: Brak wyjaśnienia i udokumentowania, czy zakupiony zakres rzeczowy zawiera oznakowanie. Oznaczenie to powinno zawierać, co najmniej: nazwę i adres producenta oraz jego upoważnionego przedstawiciela (jeżeli taki występuje), określenie maszyny, oznakowanie CE, oznaczenie serii i typu maszyny, numer seryjny (jeśli taki występuje) oraz rok produkcji.

- wykazem faktur w przypadku, gdy nie prowadzi ksiąg rachunkowych Załącznik 3 Oświadczenie dotyczące wyodrębnionych kont/ prowadzenia wykazu faktur lub dokumentów równoważnej wartości dowodowej Brak przedłożenia załącznika wraz z wnioskiem o płatność drugiej transzy wraz z: - elementami polityki rachunkowości (lub pełnej rachunkowości) i zakładowego planu kont oraz z wydrukami z kont księgowych w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych dla wszystkich transakcji związanych z operacją (w przypadku, gdy Beneficjent prowadzi księgi rachunkowe) albo - wykazem faktur w przypadku, gdy nie prowadzi ksiąg rachunkowych

Decyzja ostateczna o pozwoleniu na użytkowanie Załącznik 4 Decyzja ostateczna o pozwoleniu na użytkowanie Brak klauzuli ostateczności (dot. również decyzji środowiskowej, decyzji o pozwoleniu na budowę)

Załącznik 6 Protokoły odbioru robót/ montażu/ rozruchu maszyn i urządzeń/ instalacji oprogramowania lub Oświadczenie Beneficjenta o poprawnym wykonaniu ww. czynności z udziałem środków własnych Załącznik obowiązkowy dla robót budowlanych a także, gdy przedmiotem umowy był zakup maszyn i urządzeń wymagających montażu albo rozruchu oraz zakup oprogramowania komputerowego. Protokoły te mogą zostać sporządzone odrębnie do każdej faktury lub dokumentu o równoważnej wartości dowodowej lub zbiorczo dla kilku faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej (np., gdy występuje ten sam wykonawca).

Kosztorys różnicowy Załącznik 7 Brak załącznika w przypadku zmian stanu faktycznego w stosunku do zaplanowanego zakresu prac w kosztorysie inwestorskim/ofertowym/projekcie budowlanym/umowie o przyznaniu pomocy. Jeżeli w sposobie realizacji operacji nastąpiły zmiany, w tym zmiany w projekcie budowlanym, Beneficjent zobowiązany jest do dostarczenia kosztorysu różnicowego. Jego przedmiar będzie stanowił podstawę weryfikacji zakresu rzeczowego.

Załącznik 8 Inne dokumenty potwierdzające osiągnięcie celów i pozostałych wskaźników realizacji operacji Brak dokumentów. Beneficjent winien dostarczyć dokumenty potwierdzające osiągniecie celu oraz pozostałych wskaźników

Pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje Załącznik 13 Inne dokumenty potwierdzające osiągnięcie celów i pozostałych wskaźników realizacji operacji Pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje Jeżeli po zakończeniu realizacji inwestycji objętych operacją niezbędne jest wydanie innych pozwoleń, zezwoleń, decyzji należy je przedłożyć wraz z wnioskiem o płatność drugiej transzy

Załącznik 13 Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania Zaświadczenie wydane przez właściwy organ, że nie wniósł sprzeciwu wobec zgłoszonego zamiaru zmiany postepowania lub Oświadczenie Beneficjenta, że w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia zamiaru sposobu użytkowania, właściwy organ nie wniósł sprzeciwu Zakup pojazdu Dokument potwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu oraz dokument potwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, Karta pojazdu, dowód rejestracyjny, książka gwarancyjna, świadectwo homologacji

WAŻNE: W trakcie realizacji operacji oraz przez okres 2 lat liczony od dnia wypłaty przez Agencję drugiej transzy pomocy Beneficjent zobowiązuje się do: a) wykonywania działalności gospodarczej podjętej we własnym imieniu, b) podlegania ubezpieczeniom społecznym c) utrzymania utworzonego(ych) miejsc(a) pracy. Beneficjent zobowiązuje się do osiągnięcia co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie, ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy. Nieosiągnięcie wymaganego poziomu skutkować będzie windykacją wypłaconej kwoty pomocy. Beneficjent zobowiązuje się do złożenia w Zarządzie Województwa informacji monitorującej z realizacji biznesplanu w terminie do końca kwartału, następującego po pierwszym roku, liczonym od dnia wypłaty przez Agencję drugiej transzy pomocy (dwukrotne wezwanie). Niezłożenie informacji skutkować będzie wypowiedzeniem umowy o przyznaniu pomocy.

Najczęściej pojawiające się błędy Operacje „inne i własne”

Brak wersji elektronicznej WoP WoP nie są sporządzane zgodnie z instrukcją wypełniania WoP Informowanie o pomocy otrzymanej z EFRROW od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy - Strona internetowa, Tablica/plakat/bilbord Rozpoczęcie realizacji operacji przed podpisaniem umowy o przyznaniu pomocy Zgodnie z interpretacją MRiRW samo poniesienie kosztu po podpisaniu umowy o przyznaniu nie stanowi potwierdzenia spełnienia warunku przyznania pomocy dot. braku możliwości realizacji operacji bez udziału środków publicznych. Przypomina się: Dane finansowe podane we wniosku oraz zestawieniu rzeczowo-finansowym z realizacji operacji wyrażone są w złotych z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, z wyjątkiem kwoty wnioskowanej, którą należy podać w pełnych złotych po zaokrągleniu w dół (po odrzuceniu groszy).

Formularz WoP – wskaźniki zatrudnienia 1.3 Stan zatrudnienia na potrzeby oceny realizacji wskaźnika utworzone miejsca pracy W polu należy podać planowaną do utworzenia liczbę miejsc pracy określoną w umowie 1.3.1 Wartość momentu bazowego stanu zatrudnienia określona w umowie o przyznaniu pomocy W polu należy podać wartość momentu bazowego stanu zatrudnienia określonego w umowie 1.3.2 Aktualny stan zatrudnienia: W polu należy podać aktualny stan zatrudnienia (tj. miejsca posiadane i nowo utworzone ) wynikające z pola 1.3.2.1 albo 1.3.2.2 1.3.2.1 Średnia arytmetyczna stanu zatrudnienia z okresu 12 miesięcy wliczając miesiąc złożenia wniosku o płatność (w przeliczeniu na pełne etaty) 1.3.2.2 Stan zatrudnienia w miesiącu złożenia wniosku o płatność (w przeliczeniu na pełne etaty) W polu należy wpisać stan zatrudnienia osiągnięty przez Beneficjenta w miesiącu złożenia Wniosku (udokumentowany moment bazowy za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku oraz udokumentowane nowe miejsca pracy Uwaga: moment bazowy musi zostać osiągnięty na dzień składania WoP

Brak potwierdzania dokumentów za zgodność z oryginałem / dokumenty nie są prawidłowo potwierdzone za zgodność z oryginałem: Kopie dokumentów dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika LGD, samorządu województwa, lub podmiot, który wydał dokument, lub w formie kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym lub adwokatem, z tym, że kopia pełnomocnictwa nie może być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez Beneficjenta oraz pracownika LGD. Natomiast kopie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej mogą zostać potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Beneficjenta.

Załącznik nr 1 Dokumenty księgowe: Brak adnotacji ,,Przedstawiono do refundacji…’’ na pierwszej stronie dokumentu księgowego; Brak drugostronnego opisu dokumentu księgowego; Na drugostronnym opisie dokumentów księgowych brak wskazania numeru konta/kodu lub numeru z wykazu faktur, potwierdzających wywiązanie się Beneficjenta z prowadzenia wydzielonej księgowości; Brak informacji z jakich środków opłacono fakturę na dzień dokonania zapłaty np. środki właśnie, dotacja

Dowody zapłaty Załącznik nr 2 Nieprawidłowy nr faktury lub dokumentu o równoważnej wartości dowodowej w tytule przelewu (oświadczenie wykonawcy o otrzymaniu zapłaty), 2) Brak pieczątki banku lub informacji o elektronicznym wygenerowaniu dowodu zapłaty

Załącznik nr 3 Dokumenty potwierdzające utworzenie/utrzymanie miejsc pracy/poniesienie kosztów zatrudnienia Załącznik nr 3a) Umowy o pracę lub spółdzielcze umowy o pracę wraz z zakresami czynności (dla etatów powstałych w wyniku realizacji operacji) Umowy zawierane na stanowiska niewskazane w biznesplanie, Zakres obowiązków z umowy o pracę nie wskazuje obowiązków z biznesplanu, Brak dokumentów potwierdzających zatrudnienie osoby z grupy defaworyzowanej, Umowy zawierane na krótszy okres czasu, w związku z powyższym Beneficjent jest informowany o konieczności utrzymania etatu do 3 lat od wypłaty płatności końcowej, Zgodnie z interpretacją osoba z grupy defaworyzowanej ma zostać zatrudniona z obszaru LGD

Załącznik nr 3 Dokumenty potwierdzające utworzenie/utrzymanie miejsc pracy/poniesienie kosztów zatrudnienia Załącznik nr 3c Deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA (wraz z ZUS RCA (RCX), ZUS RSA, ZUS RZA) Kopie deklaracji ZUS DRA wraz z załącznikami powinny obejmować: w przypadku sezonowego zatrudnienia pracowników - okres 12 miesięcy przyjmując na koniec tego okresu miesiąc poprzedzający miesiąc, który w którym składany jest wniosek o płatność końcową; w pozostałych przypadkach – najbardziej aktualną deklarację rozliczeniową ZUS DRA, tj. najczęściej będzie to deklaracja obejmująca miesiąc poprzedzający miesiąc złożenia wniosku o płatność końcową. W ramach akceptowanych sposobów uwierzytelniania dokumentów zgłoszeniowych do ubezpieczeń ZUS ZUA oraz deklaracji rozliczeniowych ZUS DRA wraz z załącznikami mogą być: w przypadku „wersji papierowych” – pieczątka wpływu do ZUS, a w przypadku wersji elektronicznej – kod kreskowy lub elektroniczne potwierdzenie.

Załącznik nr 3 Dokumenty potwierdzające utworzenie/utrzymanie miejsc pracy/poniesienie kosztów zatrudnienia Załącznik nr 3d Listy płac: Brak przedłożenia list płac z wyszczególnieniem wszystkich składników wynagrodzenia i kwot pobranych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Załącznik nr 3e Dokumenty potwierdzające poniesienie wszystkich składników wynagrodzenia: Brak przedłożenia dokumentów potwierdzających poniesienie wszystkich składników wynagrodzenia i kwot pobranych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W przypadku, gdy Beneficjent dokonywał przelewów zbiorczych za poszczególne składki ZUS oraz za zaliczki na podatek dochodowy, należy wyszczególnić jakie kwoty wchodzą w skład ogólnej kwoty przelewu.

Kosztorys różnicowy Załącznik nr 14 Brak załącznika w przypadku zmian stanu faktycznego w stosunku do zaplanowanego zakresu prac w kosztorysie inwestorskim/ofertowym/projekcie budowlanym/umowie o przyznaniu pomocy. Jeżeli w sposobie realizacji operacji nastąpiły zmiany, w tym zmiany w projekcie budowlanym, Beneficjent zobowiązany jest do dostarczenia dokumentów potwierdzających konieczność i zgodność z prawem wprowadzonych zmian (protokół konieczności, zmiany do pozwolenia na budowę, zmiany w projekcie technicznym).

Załącznik nr 15 Protokoły odbioru Brak możliwości weryfikacji wykonanego zakresu rzeczowo – finansowego na podstawie protokołów odbioru. Dokumenty potwierdzające odbiór/wykonanie prac budowlanych powinny być sporządzone w taki sposób, aby była możliwa identyfikacja wykonanych robót z uwzględnieniem ich zakresu, w odniesieniu do poszczególnych pozycji zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, stanowiącego załącznik do umowy. W przypadku robót budowlanych, dla których wynagrodzenie wykonawcy ustalone zostało ryczałtowo, protokoły odbioru robót powinny być sporządzone w układzie pozycji elementów scalonych z Zestawienia rzeczowo – finansowego operacji

- wykazem faktur w przypadku, gdy nie prowadzi ksiąg rachunkowych Załącznik nr 16 Oświadczenie dotyczące wyodrębnionych kont / prowadzenia wykazu faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej dokumentujących poniesione koszty, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” Brak przedłożenia załącznika wraz z wnioskiem o płatność drugiej transzy wraz z: - elementami polityki rachunkowości (lub pełnej rachunkowości) i zakładowego planu kont oraz z wydrukami z kont księgowych w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych dla wszystkich transakcji związanych z operacją (w przypadku, gdy Beneficjent prowadzi księgi rachunkowe) albo - wykazem faktur w przypadku, gdy nie prowadzi ksiąg rachunkowych

Wyprzedzające finansowanie Konto, na które zostały przekazane środki z tytułu wyprzedzającego finansowania/zaliczki: służy wyłącznie do obsługi wyprzedzającego finansowania/zaliczki; nie zasilamy tego konta środkami własnymi – wyjątek: prowizje pobierane przez bank; nie opłacamy z tego konta kosztów niekwalifikowalnych np. VAT.

Dotacje W przypadku organizacji pozarządowej nie posiadającej statusu organizacji pożytku publicznego, co do zasady współfinansowanie kosztów kwalifikowalnych operacji ze środków krajowych nie jest możliwe, chyba że odbywa się z udziałem środków, które Beneficjent zobowiązany jest zwrócić podmiotowi, od którego je otrzymał (pożyczki, dotacje zwrotne od gminy). W sytuacji, gdy w ramach operacji dofinansowanie (np. dotacja z gminy udzielona podmiotowi w związku z realizacja operacji ) przewyższa wkład własny podmiotu w finansowanie projektu pomniejszana będzie kwota pomocy.

Informacja monitorująca realizację biznesplanu Beneficjenci realizujący operację w zakresach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-4 rozporządzenia, składają Informację po realizacji biznesplanu w terminie do końca kwartału, następującego po pierwszym roku, liczonym od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej/drugiej transzy (dwukrotne wezwanie). Za dzień dokonania płatności końcowej/płatności drugiej transzy należy uznać dzień, w którym ARiMR wypłaciła środki na rzecz Beneficjenta. Przykład: W przypadku, jeśli data płatności końcowej nastąpiła 4 kwietnia 2017r., Beneficjent ma obowiązek złożenia informacji monitorującej z realizacji biznesplanu do końca września 2018r.

Informacja monitorująca realizację operacji – umowy 6z i wcześniej Beneficjenci realizujący operację w zakresach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lub 6 rozporządzenia składają Informację monitorującą z realizacji operacji w terminie od 1 stycznia do 31 stycznia drugiego roku kalendarzowego liczonego od roku otrzymania płatności końcowej lub od 1 do 30 dnia roboczego po zakończeniu roku obrachunkowego następującego po roku obrachunkowym, w którym Beneficjent otrzymał płatność końcową. Przykład (rok kalendarzowy) 05.2017 r. płatność końcowa 01.01.2018 r. - 31.12.2018 r. pierwszy rok kalendarzowy 01.01.2019 r. - 31.12.2019 r. drugi rok kalendarzowy W omawianym przykładzie, w którym płatność końcowa nastąpiła 5 maja 2017 r., Beneficjent ma obowiązek złożenia informacji po realizacji operacji w terminie od 1 do 31 stycznia 2019 r. Przykład (rok obrachunkowy) do końca maja 2018 r. pierwszy rok obrachunkowy do końca maja 2019 r. drugi rok obrachunkowy W omawianym przykładzie, w którym płatność końcowa nastąpiła 5 maja 2017 r., Beneficjent ma obowiązek złożenia informacji po realizacji operacji w terminie od 1 do 30 czerwca 2019 r.

Informacja monitorująca realizację operacji - umowa o przyznaniu pomocy 7z Beneficjenci realizujący operację w zakresach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lub 6rozporządzenia, składają Informację po realizacji operacji w terminie do końca kwartału, następującego po pierwszym roku, liczonym od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej/drugiej transzy. Za dzień dokonania płatności końcowej/płatności drugiej transzy należy uznać dzień, w którym ARiMR wypłaciła środki na rzecz Beneficjenta. Ponadto Beneficjenci składający IPRO w wyżej wskazanych zakresach, zobowiązani są do wykazania poziomu realizacji wskaźnika dotyczącego liczby osób, które skorzystały z nowych miejsc noclegowych w ciągu roku w nowych lub przebudowanych obiektach turystycznych.

Dziękuję za uwagę