ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Advertisements

GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
 Suche dane  Testy wiedzy  Tabelki formułki  Daty  Rankingi i olimpiady naukowe  Oceny Tak było, Tak jest ale czy tak ma być?
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Szkoła możliwości. NASZA SZKOŁA PROPONUJE CI Wszechstronny rozwój -wiedzazainteresowania Bardzo dobre przygotowanie do egzaminów i dalszej nauki Kształceniepostaw.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Jak zaliczyć wykład: Dobrzy żołnierze, dobrzy aktorzy – kształtowanie swojego wizerunku w pracy? dr Aleksandra Spik.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Aktywny RODZIC.
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Program eTwinning Planowanie projektów
Patriotyzm miary XXI wieku
T.15 Wybór narzędzi dla reengineeringu (szczegóły).
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
– Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej PIIB
Narzędzia planowania zasobów w logistyce
Człowiek w systemie transportowym
Moje szczęście.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
Biznes plan - Sylabus SSE(3)II
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Przedszkole Promujące Zdrowie
Wykład 1 Przedmiot psychologii
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Psychologia w zarządzaniu
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Jesteśmy „One PPG” Nasz cel We protect and beautify the world
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły

Wybory Prezydenta Parlamentu Uczniowskiego 37 kadencji
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI Wykład 1

TEMATYKA WYKŁADU Definicje grup i zespołów oraz ich rola w organizacji i życiu społecznym Proces tworzenia się grupy Lider i jego rola w grupie Komponowanie zespołu – role grupowe Komunikacja w grupie i problemy z nią związane Wykorzystanie narzędzi ZZL do kierowania zespołem (analiza kompetencji, ocena pracowników) Zarządzanie konfliktem w grupie

LITERATURA Belbin, M. (2009). Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek. Warszawa: wyd. Kluwer Jachnis, A. (2008). Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia. Warszawa: wyd. Difin Kożusznik, B. (2005). Wpływ społeczny w organizacji. Warszawa: PWE Kożusznik, B. (2006). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE Stephan, W., Stephan, C. (2007). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP

WARUNKI ZALICZENIA Test zaliczeniowy na ostatnim wykładzie (dokładny termin do ustalenia z wykładowcą). Test ma charakter pytań z odpowiedziami do wyboru plus pytania otwarte. W sumie można zdobyć 30 pkt. Sprawdzanie frekwencji na losowo wybranych przez prowadzącego wykładach (2 razy w semestrze). Każda obecność dodatkowe 4 pkt. zaliczeniowe. Promowana będzie też aktywność w czasie wykładów (maksymalnie 8 pkt. zaliczeniowych) Maksymalna liczba pkt – 36, minimalna do zaliczenia 20.

CELE PRZEDMIOTU C1 Zdobycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania grupy C2 Zrozumienie roli lidera w grupie C3 Zdobycie wiedzy na temat możliwości wykorzystania narzędzi ZZL do kierowania grupą C4 Nabycie umiejętności kierowania grupą zadaniową

PRZEDMIOTOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z zakresu wiedzy: PEK_W01 zna podstawowe zasady funkcjonowania grup PEK_W02 wie na czym polega kierowanie zespołem Z zakresu kompetencji społecznych: PEK_K01 potrafi wpływać na członków grupy w celu efektywnego wykonania zadania PEK_K02 potrafi efektywnie komunikować się z grupą

„Mimo wszelkich przeszkód spośród wszystkich gatunków jesteśmy najtrwalej i najbardziej społeczni, bardziej od siebie zależni niż sławne owady społeczne, a prawdę mówiąc, gdy się nam przyjrzysz, to nieskończenie bardziej obdarzeni wyobraźnią i smykałką do życia społecznego” (Lewis Thomas) „Rzadkością, doprawdy, jest społeczeństwo dobrze zorganizowane” (Tomasz Morus)

ZASTANÓMY SIĘ NAD DEFINICJAMI… Zaufanie, Zaangażowanie, Wymiana, Kooperacja, Rywalizacja, Efektywność, Skuteczność, Sprawiedliwość, Zachowania obywatelskie i kontrproduktywne,

Zaangażowanie w pracę (work engagement) Jak podaje norma ISO 9000, skuteczność to stopień, w jakim planowane działania zostały wykonane, a planowane wyniki osiągnięte. Ta sama norma definiuje efektywność jako, relacje między osiągniętymi wynikami, a wykorzystanymi zasobami. Zaangażowanie w pracę (work engagement) Wigor (Vigor) dotyczy doświadczania podczas pracy uczucia przypływu energii oraz odporności na zmęczenie fizyczne i psychiczne. Oddanie się pracy (Dedication), dotyczy przekonania, że praca ma znaczenie a jej wykonywanie jest ważne i może napawać dumą. Zaabsorbowanie pracą (Absorbtion) dotyczy doświadczania podczas pracy pełnej koncentracji na wykonywanych zadaniach czemu towarzyszyć może poczucie szybkiego upływu czasu (Schaufeli, Bakker, Demerouti) Zaufanie jest zakładem podejmowanym na temat niepewnych, przyszłych działań innych ludzi (Sztompka) Zaufanie wobec jakiegoś obiektu jest to wiedza, założenie lub wiara, że jego działania, przyszły stan lub własności okażą się zgodne z naszym życzeniem. Obiekt zaufania może być dowolny, np. człowiek, zwierzę, przedmiot, substancja, instytucja, społeczeństwo, bóstwo. W przypadku relacji międzyludzkich zaufanie dotyczy najczęściej uczciwości drugiej strony wobec nas. Zachowania kontrproduktywne – świadome i intencjonalne działania pracowników mające zaszkodzić celom pracodawcy lub organizacji, naruszające normy lub wpływające na spadek produktywności. Zachowania obywatelskie - rozważne zachowania, które nie są częścią wymaganej pracy i nie są powiązane z formalnym systemem nagród, niemniej jednak wspierają efektywne funkcjonowanie organizacji.