„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce” Powrót do źródła
Co to są wartości? Wartość to to wszystko, co uchodzi za ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa, co jest godne pożądania, co łączy się z pozytywnymi przeżyciami (satysfakcją).
System wartości ogólnoludzkich Godność Prawda Dobro Życie Sprawiedliwość Pokój Rodzina
Co to są normy? Powinny wypływać z wartości. Inaczej skąd dziecko będzie wiedziało, jak realizować wartości w swoim życiu. Są drogą do wartości. NORMY to: powinności, nakazy, zakazy, sposoby i metody realizacji wartości.
Jakie powinny być konsekwencje? Związane z normą. Spójne. Możliwe do wyegzekwowania. Natychmiastowe. Adekwatne do czynu.
Kroki wprowadzania w świat wartości Dostrzeganie Rozpoznanie Zrozumienie Zaakceptowanie Respektowanie
Warunki skutecznego wprowadzania w świat wartości: Silne, oparte na miłości więzi rodzinne, silna więź z wychowawcą. Spójny, klarowny system wartości u wszystkich wychowawców, z którymi styka się dziecko. Czytelny dla wychowanka wzór osobowy wychowawcy, czytelny przekaz wartości w sferze deklaratywnej i wykonawczej. Jasne dla wychowanka granice i zrozumiałe konsekwencje wynikające z naruszenia granic. Czynny udział wychowanka – gotowość, motywacja. Konstruktywna grupa rówieśnicza. Doświadczanie społecznych wzmocnień prawidłowego systemu wartości.
Nosicielem wartości jest człowiek. Każdy z nas może nim być, jeżeli wartościowe okażą się nasze czyny.
Szkolny Kodeks Wartości powinien być: Uzgodniony z rodzicami i uczniami, Stanowiący fundament oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych szkoły.
Dziecięcy system wartości
Skąd mam wiedzieć: Co to są wartości? – Pokaż mi je. Co jest ważne? – Pokaż mi, co jest najważniejsze. Co to jest „system wartości”? – Pomóż mi zebrać to, co ważne, w co warto wierzyć, czego warto bronić. Że nie wszystko, co mówią inni jest prawdą? – Przynajmniej ty mnie nie okłamuj.
Skąd mam wiedzieć: Że pieniądze, sława, pośpiech to fałszywa droga? – Przecież pozwalasz mi słuchać bez przerwy, że to jest najważniejsze w życiu. Że wartości, to nie rzeczy? – Przecież i dla ciebie jest coraz ważniejsze tylko to, co masz. Że i czas jest wartością? – Masz go przecież tak mało dla mnie.
Skąd mam wiedzieć, co to są wartości? Pokaż mi je wszystkie!
Pokazuj mi wartości od urodzenia, a nie czekaj na właściwy moment!
Dziękujemy za uwagę.