Przedmiot i założenia socjologii prawa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Advertisements

GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Źródło tekstów:
Tytuł Projektu: „Kompleksowy Program Wspomagania Rozwoju Szkół oraz Przedszkoli na terenie Powiatu Ostrowskiego” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Prawa kobiet w XXI wieku
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Ewaluacja polityki spójności w Polsce z perspektywy ewaluatora. Doświadczenia i perspektywy Piotr Stronkowski.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Sześciolatek idzie do szkoły
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
Informacja o maturze w 2018 roku
TIMSS (TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY) MIĘDZYNARODOWE BADANIE WYNIKÓW NAUCZANIA MATEMATYKI I NAUK PRZYRODNICZYCH 1 1.
Charakterystyka prawoznawstwa
Podstawa programowa WF założenia
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Wprowadzenie do ekonomii
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Części składowe treści pisma
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Magdalena Milewska.
Modele SEM założenia formalne
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Rzecznik Praw Dziecka.
Szkoła Promująca Zdrowie
SSP I rok – zajęcia nr 6, 14 listopada 2017 r.
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Współczesne kierunki polityki społecznej
Wykład 1 Przedmiot psychologii
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 2
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
Zajęcia nr 2 – 10 października 2017 r.
Socjologia prawa Wprowadzenie Dr Maciej Pichlak
Współczesne kierunki polityki społecznej
Przedmiot i rozwój socjologii prawa
Tworzenie prawa.
Teoria i zastosowania praktyczne

Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Przedmiot i założenia socjologii prawa Socjologia prawa Przedmiot i założenia socjologii prawa Dr Maciej Pichlak Katedra Teorii i Filozofii Prawa Uniwersytet Wrocławski Maciej.Pichlak@uwr.edu.pl

Historia i rozwój socjologii prawa 1908: Leon Petrażycki, Wstęp do nauki prawa i moralności (j. ros.) 1913: Eugen Ehrlich, Grundlegung einer Soziologie des Rechts. Pierwszy raz użyty termin „socjologia prawa”

Trzy etapy rozwoju socjologii prawa (P. Selznick) „Prymitywny”: „socjologiczna perspektywa” przyjmowana przez praktyków, głównie sędziów. Np. amerykański realizm prawniczy (przełom XIX-XX wieku). Nastawienie praktyczne, na rozwiązywanie konkretnych problemów. „Rzemieślniczy”: Badania nad prawem uprawiane przez socjologów ogólnych, przy użyciu metod empirycznych. Ustalenia faktyczne co do społecznego funkcjonowania prawa, bez formułowania teorii ogólnych. „Teoretyczny”: Wprost formułowane są ogólne teorie zjawisk prawnych oraz prawa jako zjawiska społecznego.

Instytucjonalizacja socjologii prawa Powołanie Research Committee on Sociology of Law w ramach International Sociological Association (1962). International Institute for the Sociology of Law, 1988 (Onati, Hiszpania) http://www.iisj.net/ W Polsce PTS tworzy oddział socjologii prawa (1961); w latach 60-tych powstają katedry socjologii prawa na UW i UJ. W USA: - Berkeley’s Center for the Study of Law and Society, P. Selznick (1961) - The Law and Society Association (1964)

Przedmiot socjologii prawa – raz jeszcze „Socjologia prawa zajmuje się badaniem i analizowaniem czynników realnych wpływających na kształtowanie się prawa oraz ustaleniem sposobów badania jak prawo kształtuje inne dziedziny życia społecznego”. Adam Podgórecki „Hipoteza trójstopniowego działania prawa” Przepis prawny przyjmuje określone znaczenie i oddziałuje na adresatów pod wpływem trzech zmiennych „pozatekstowych”: typ ustroju społeczno-gospodarczego; typ podkultury; typ osobowości interpretatora/ adresata.

Prawo żywe (living law) Historia chłopca i kolejarza Prawo żywe przeciwstawione prawu oficjalnemu. Ograniczony zasięg oddziaływania prawa oficjalnego: w przypadkach konfliktowych i, zasadniczo, patologicznych. „Prawo żywe” powstaje w drodze samorzutnego, spontanicznego wytwarzania się wzorców porządkujących życie społeczne w jakimś aspekcie i w jakieś grupie. Ehrlich: przejście od opisu do stanowiska normatywnego

Prawo intuicyjne Prawo oraz moralność jako specyficzna forma przeżyć emocjonalnych o charakterze powinnościowym. Imperatywno-atrybutywny charakter przeżyć prawnych. Rozróżnienie prawa pozytywnego oraz intuicyjnego (Kryterium: rodzaj uzasadnienia dla danego przeżycia). Prawo żywe oraz prawo intuicyjne wobec prawa zwyczajowego: podobieństwa i różnice.

Realizm prawniczy: „law in action” Rozróżnienie „law in books” i „law in action”. Olivier Wendell Holmes – „Perspektywa złego człowieka”: przewidywanie tego, co zrobią sądy. Problem z tym, jaką koncepcję prawa posiadają sędziowie: Psychologizm. (Intuicja i „hunch”. Ale problem socjalizacji!)

Postawy wobec prawa Postawa: względnie trwała dyspozycja Aspekt kognitywny Aspekt emocjonalno-oceniający Aspekt behawioralny Typologia postaw wobec prawa: Zasadnicze (legalizm) Celowościowe (konformizm, oportunizm)

Rodzaje pytań w socjologii CZY? Czy płeć ma wpływ na wyniki w nauce? Ewaluacja JAK? Jak rozkładają się wyniki w nauce w zależności od płci? Opis DLACZEGO? Dlaczego dziewczynki osiągają lepsze wyniki w nauce niż chłopcy? Wyjaśnianie

Źródło: smarterpoland.pl Wyniki testu gimnazjalnego część humanistyczna Wyniki testu gimnazjalnego część mat-przyr. Wyniki testu SAT z matematyki (USA) Źródło: smarterpoland.pl

Formułowanie hipotezy Hipoteza 1: Dziewczęta są inteligentniejsze od chłopców Hipoteza 2: Dziewczęta posiadają wyższe kompetencje „miękkie” (obowiązkowość, systematyczność, wytrwałość, dokładność) Hipoteza 3: Metody nauczania w szkołach są lepiej dopasowane do predyspozycji dziewcząt niż chłopców Konieczność definicji operacyjnych

Przykładowe pytania w socjologii prawa Ewaluacja Czy Polacy ufają wymiarowi sprawiedliwości? Opis Jak wygląda stopień zaufania do instytucji wymiaru sprawiedliwości w Polsce (wg płci, wieku, wykształcenia, miejsca zamieszkania, preferencji wyborczych etc.) Wyjaśnianie Dlaczego stopień zaufania do wymiaru sprawiedliwości w Polsce jest stosunkowo niski?