Stanisław Bogucki, sędzia NSA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Advertisements

WYMIAR ROSZCZEŃ PODATNIKA
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
UGODA ADMINISTRACYJNA
Generacje praw człowieka
Powstawanie i wymiar zobowiązań podatkowych
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Sprawa podatkowa.
Postępowanie podatkowe
Tryby weryfikacji decyzji w postępowaniu podatkowym
Sprawy podatkowe - wykonanie zobowiązań podatkowych
Funkcje kontroli podatkowej
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Pojęcie obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego
Właściwość sądów administracyjnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Postępowanie podatkowe
Nadpłata podatku.
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Właściwość sądów administracyjnych
Przesłanki procesowe Dorota Czerwińska
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Postępowanie podatkowe dr Tomasz Nowak Katedra Prawa Finansowego Zakład Zobowiązań i Procedur Podatkowych pokój 3.91 dyżur: czwartki.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
POSTĘPOWANIE PRZED ORGANEM DRUGIEJ INSTANCJI 1) Odwołanie 2) Postępowanie odwoławcze a) przebieg postępowania odwoławczego b) zakres uprawnień decyzyjnych.
Rozstrzygnięcia w sprawie roszczeń podatnika. Roszczenia podatnika a wymiar podatku Roszczenia podatnika: strata podatkowa zwrot podatku (Art. 3 pkt 7.
Sądy Administracyjne w Polsce
P ROCEDURY PODATKOWE Z AGADNIENIA OGÓLNE dr hab. H. Dzwonkowski, prof. nadzw. UŁ.
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Uczestnicy postępowania podatkowego
Zasady ogólne postępowania podatkowego
TAX ALERT NR 63/2017   NSA: Ustalanie cen towarów sprzedawanych w zestawie służące zaniżeniu podstawy opodatkowania jest nadużyciem prawa 26 maja br. Naczelny.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Rozprawa w postępowaniu podatkowym
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Potrącanie wierzytelności
Sądy Administracyjne w Polsce
Postępowanie podatkowe
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Podatek od nieruchomości
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
Prof. UMK dr hab. Wojciech Morawski
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości, odzyskanej przez spadkobiercę wywłaszczonego właściciela wyrok WSA w Warszawie z r., III SA/Wa 517/17.
Sądy Administracyjne w Polsce
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Kontrowersje dotyczące stosowania art. 199a Ordynacji podatkowej
Dobrowolna reklamacja a koszt uzyskania przychodu
Wyrok NSA dnia z 20 października 2016 r. I FSK 1731/15
Znaczenie zbliżającego się przedawnienia zobowiązania podatkowego dla możliwości nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności DR EWA PREJS KATEDRA.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia a zawiadomienie podatnika
(wyrok WSA w Szczecinie z 3 sierpnia 2016 r., I SA/Sz 174/16)
Zasada nieszkodzenia a oprocentowanie za podatek wpłacony nienależnie na podstawie wadliwej interpretacji Wyrok NSA z 13 grudnia 2017 r.
Rozstrzygnięcia w sprawie roszczeń podatnika
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Zapis prezentacji:

Stanisław Bogucki, sędzia NSA II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa Ośrodek Studiów Fiskalnych UMK Toruń, 30-31 marca 2017 r. Stanisław Bogucki, sędzia NSA Granice uznania administracyjnego (wyrok NSA z dnia 3 marca 2017 r., II FSK 2474)

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa UMK, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa UMK, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego … tezy wyroku Są pewne granice uznania administracyjnego, w obrębie których może procedować organ podatkowy, podejmując decyzję w następstwie wystąpienia przesłanki „ważnego interesu podatnika” lub „interesu publicznego”, o których mowa w art. 67a § 1 pkt 3 o.p.; Przekroczenie tych granic ma m.in. miejsce wówczas, gdy wybór alternatywy decyzyjnej dokonany został z rażącym naruszeniem zasady sprawiedliwości, wskutek uwzględnienia kryteriów oczywiście nieistotnych (bagatelnych) lub nieracjonalnych albo na podstawie fałszywych przesłanek (argumentów, które są nieprawdziwe).

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego … stan faktyczny Skarżący złożył w 2013 r. wniosek do Naczelnika US o umorzenie kwoty 1.279.058 zł z tytułu zaległego pdof za 2002 r. oraz odsetek za zwłokę w kwocie 1.378.346 zł od tej zaległości podatkowej. Według skarżącego wniosek uzasadniony jest ważnym interesem indywidualnym oraz interesem publicznym, które wynikają z nadzwyczajnych okoliczności, w jakich doszło do powstania zobowiązania podatkowego za 2002 r.

Stanowisko Naczelnika US: II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko organów podatkowych Stanowisko Naczelnika US: Naczelnik US odmówił skarżącemu umorzenia zaległości podatkowej wraz z odsetkami; Naczelnik US zwrócił uwagę, że przedmiotem postępowania był wniosek o udzielenie ulgi w formie umorzenia, nie zaś prawidłowość postępowania organów podatkowych w zakresie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w pdof za 2002 r.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko organów podatkowych Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej - Utrzymał w mocy decyzję Naczelnika US. - Postępowanie w przedmiocie umorzenia zaległości podatkowych nie stanowi kontynuacji postępowania w przedmiocie wymiaru zobowiązań. - W sprawie istotne było to, czy występuje ważny interes podatnika lub interes publiczny, ponieważ tylko w takim przypadku istnieje możliwość udzielenia ulgi. - Zauważono, że sytuacja skarżącego jest trudna z uwagi na brak dochodów (skarżący nie posiada majątku ruchomego i nieruchomego; nie jest zatrudniony; pozostaje na utrzymaniu żony)

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko organów podatkowych Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej c.d. Okoliczności powstania zaległości nie noszą cech wyjątkowości i braku winy skarżącego, a długotrwałość sporu podatkowego nie wynika z winy organów podatkowych, co mogłoby wskazywać na występowanie interesu publicznego, ale z wykorzystania przez skarżącego swoich uprawnień w zakresie zaskarżania kolejnych decyzji i wyroków zapadających w sprawie wymiaru podatku.

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko organów podatkowych Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej c.d. Skarżący dysponuje majątkiem, który może stanowić zabezpieczenie spłaty przedmiotowej zaległości podatkowej. W sprawie ze skargi paulińskiej organu podatkowego na dokonaną przez skarżącego czynność prawną darowizny na rzecz żony nieruchomości o wartości 7.000.000 zł Sąd Okręgowy uwzględnił skargę.

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko WSA w Warszawie Stanowisko WSA w Warszawie Sąd pierwszej instancji doszedł do przekonania, że organy podatkowe wywiązały się z ciążących na nich obowiązków i w sposób uprawniony uznały, iż brak jest przesłanek do udzielenia skarżącemu wnioskowanej ulgi. Zwrócono uwagę, że z materiału dowodowego wynika, iż skarżący domaga się umorzenia zaległości podatkowych przede wszystkich z uwagi na przyczynę powstania tych zaległości.

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko NSA Stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego Naczelny Sąd Administracyjny zaakceptował stanowisko organów podatkowych oraz WSA w Warszawie, że w sprawie nie występuje przesłanka „ważnego interesu podatnika”.

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko NSA Stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego Naczelny Sąd Administracyjny uznał za nieprawidłowe i niepełne wyjaśnienie istnienia przesłanki interesu publicznego spowodowane przede wszystkim błędną wykładnią art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej.

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko NSA Stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego Sprawa powinna być przez organ odwoławczy ponownie przeanalizowana w kontekście istnienia przesłanki interesu publicznego, z uwzględnieniem wskazywanych przez skarżącego okoliczności. Zakresem powinien zostać objęty nie tylko aspekt budżetowy, ale również takie zasady, jak sprawiedliwość czy zaufanie podatnika do organów państwa. Organ winien także ocenić, co z punktu widzenia respektowania tychże reguł ogólnych oraz w okolicznościach ustalonego stanu faktycznego będzie korzystniejsze: uwzględnienie wniosku strony, czy też rozwiązanie przeciwne.

Sąd administracyjny w świetle art. 67a § 1 pkt 3 o.p. nie może: II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko NSA Stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego Sąd administracyjny w świetle art. 67a § 1 pkt 3 o.p. nie może: - zobowiązać organu podatkowego do wydania decyzji o umorzeniu bądź odmowie umorzenia zaległości podatkowej (w przypadku stwierdzenia istnienia co najmniej jednej z przesłanek); oceniać kryteriów przyjętych przez organ podatkowy, a uzasadniających wybór opcji decyzyjnej.

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko NSA Stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego Poza zakresem kontroli administracji publicznej sprawowanej przez sądy administracyjne nie mogą jednak pozostawać przypadki korzystania przez organy z przyznanej im kompetencji w sposób woluntarystyczny, zupełnie nieracjonalny, sprzeczny z podstawowymi zasadami konstytucyjnymi.

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego - stanowisko NSA Teza Naczelnego Sądu Administracyjnego Są pewne granice uznania administracyjnego, w obrębie których może procedować organ podatkowy, podejmując decyzję w następstwie wystąpienia przesłanki „ważnego interesu podatnika” lub „interesu publicznego”, o których mowa w art. 67a § 1 pkt 3 o.p. Przekroczenie tych granic ma m.in. miejsce wówczas, gdy wybór alternatywy decyzyjnej dokonany został z rażącym naruszeniem zasady sprawiedliwości, wskutek uwzględnienia kryteriów oczywiście nieistotnych (bagatelnych) lub nieracjonalnych albo na podstawie fałszywych przesłanek.

w art. 67a § 1 pkt 3 o.p. ustawodawca: II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego w art. 67a § 1 pkt 3 o.p. ustawodawca: obok zwrotu niedookreślonego „ważny” umieścił klauzulę generalną „interes podatnika”; zawarł również klauzulę generalną „interes publiczny”.

w przypadku klauzul generalnych następuje odesłanie do ocen II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego w przypadku klauzul generalnych następuje odesłanie do ocen umieszczenie w sąsiedztwie klauzul generalnych zwrotów niedookreślonych (np. ważny) pełni funkcję modyfikującą treść tej klauzuli generalnej, w której kontekście zostały użyte.

„ważny interes podatnika” „interes publiczny” II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego „ważny interes podatnika” „interes publiczny”

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego Uprawnienia organów podatkowych do zastosowania klauzul generalnych realizują się zarówno w warstwie materialnoprawnej, jak i procesowej. Materialną podstawę rozstrzygnięcia dotyczącego umorzenia zaległości podatkowych warunkuje nie tylko art. 67a § 1 pkt 3 o.p., lecz także dowodowe ustalenia, a następnie ich ocena prawna dokonana przez organ podatkowy.

II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31. 03. 2017 r II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. sędzia NSA S. Bogucki Granice uznania administracyjnego Każde orzeczenie powodujące szkodę dla ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego należy uznać za nieprawidłowe?

I to już koniec… Dziękuję za uwagę! II Wiosenny Przegląd Orzecznictwa, Toruń 30-31.03.2017 r. S. Bogucki, sędzia NSA Granice uznania administracyjnego… I to już koniec… Dziękuję za uwagę!