Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dobrowolna reklamacja a koszt uzyskania przychodu

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dobrowolna reklamacja a koszt uzyskania przychodu"— Zapis prezentacji:

1 Dobrowolna reklamacja a koszt uzyskania przychodu
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 8 czerwca 2016 r. I SA/Łd 339/16 Jarosław Ostrowski radca prawny, doradca podatkowy

2 Stan faktyczny nabywcy wyprodukowanych towarów, niejednokrotnie stwierdzają ich wady i uruchamiają procedury reklamacyjne na podstawie przepisów o rękojmi za wady lub o gwarancji za wady. roszczenia są do Spółki także przez dalszych odbiorców, którzy występują do wnioskodawcy jako do producenta, mimo że między tymi podmiotami nie ma żadnego węzła obligacyjnego niejednokrotnie, nawet wówczas gdy faktycznie brak jest podstaw do uwzględnienia reklamacji, dochodzi do tzw. "polubownego" uwzględnienia reklamacji ze względu na interes gospodarczy wnioskodawcy.

3 Pytanie czy koszty poniesione przez nią w związku z uwzględnieniem lub częściowym uwzględnieniem powyższych "reklamacji polubownych" mogły być w przeszłości i mogą być w przyszłości zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodów ?

4 Stanowisko podatnika Spółka wskazała na art. 15 ust. 1 CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. świadczenia rzeczowe oraz pieniężne dokonywane przez wnioskodawcę w związku z "reklamacjami polubownymi", nie mają charakteru kar umownych (odszkodowań). wydatki nie mieszczą się w katalogu wydatków nie uznanych za koszty uzyskania przychodów, skoro o kwalifikacji danego wydatku jako kosztu decyduje racjonalny zamiar podatnika oceniany w konkretnych okolicznościach gospodarczych, to wydatki ponoszone przez wnioskodawcę są kosztami uzyskania przychodów.

5 Stanowisko Organu wydatki reklamacyjne nie mają charakteru ani kar umownych, ani odszkodowań wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 22 u.p.d.o.p. i co do zasady mogą stanowić koszty uzyskania przychodów - musi jednak dojść do ujawnienia się wady, która rodzi ciąży obowiązek naprawy, bądź wymiany towaru. działania Spółki zmierzają do umacniania pozycji rynkowej, m.in. poprzez dbałość o prestiż marki, budowanie trwałej więzi z klientami działania Spółki są "wkalkulowane" w misję i strategię, co skutkuje osiągnięciem i ugruntowaniem pozycji rynkowej. w sprawie nie mamy do czynienia z reklamacjami ponieważ nie brak wadliwości towaru. Wydatki na reklamacje polubowne stanowią reprezentację w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 CIT i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

6 Zarzuty skargi naruszenie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 28 CIT poprzez przez błędną wykładnię i uznanie, że wydatki dotyczące uwzględnienia tzw. "reklamacji polubownych" nie mogą zostać zaliczone do kosztowi uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodem, gdyż jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się w katalogu ustawowych wyłączeń ; naruszenie prawa procesowego, poprzez zaniechanie odniesienia się do argumentacji przedstawionej przez Spółkę, a zwłaszcza do treści przytoczonych rozstrzygnięć i interpretacji potwierdzających słuszność stanowiska zawartego we wniosku

7 Stanowisko NSA Wyrok NSA z dnia r., II FSK 702/11, - "reprezentacja" (od łac. "reprezentatio" - wizerunek) w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 CIT to działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów - przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia; koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. działania Spółki mogły przyczynić się do osiągnięcia przychodu - nie był to jednak cel pierwszoplanowy. zadowolenie klientów miało dla Spółki znaczenie priorytetowe. - nie chodziło więc o reklamę towarów, lecz o wizerunek firmy, który był dla skarżącej cenniejszy niż obciążenie finansowe związane z uwzględnieniem reklamacji polubownych

8 Dziękuję za uwagę Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy
ul. Grudziądzka (Business Park), Toruń Tel , 94 Tel Fax


Pobierz ppt "Dobrowolna reklamacja a koszt uzyskania przychodu"

Podobne prezentacje


Reklamy Google