Prof. dr hab. Krzysztof J. Szmidt

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Projekt ZRD CPS 6 MOPR Gdańsk. ADRESACI Dzieci z rodzin wspieranych przez MOPR w Gdańsku ADRESACI Dzieci z rodzin wspieranych przez MOPR w Gdańsku CZAS.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Ul. Lermontowa Łódź
GRY PLANSZOWE W EDUKACJI MATEMETYCZNEJ Arkadiusz Mroczyk.
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
W dniach 18 – 22 listopada 2013r. weźmiemy udział w Płockim Tygodniu Przedsiębiorczości zorganizowanym przez Stowarzyszenie Academia Economica oraz miasto.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Przewodnik – od sygnału do mapy- wykorzystanie urządzeń GPS w pomiarach geodezyjnych Technik geodeta Technikum nr 6 w Głogowie Technik geodeta Technikum.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Liceum Ogólnokształcące w ZSP w Drawsku Pomorskim Opiekun: Sylwia Tomaszewska MAŁA MANUFAKTURA spółka jawna.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
 Co to jest bank? Co to jest bank?  Lokata Lokata  Super konto GRAFITTI Super konto GRAFITTI  Karta kredytowa Karta kredytowa  Karta bankomatowa.
AKCJA LATO 2016 Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
JAK ROZWIJAĆ TWÓRCZE MYŚLENIE U UCZNIÓW? Szkoła Podstawowa, a Gimnazjum – Twórcze myślenie na lekcjach matematyki. Moje własne przemyślenia i spostrzeżenia.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
„Programowanie to nasza przyszłość”
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Konstruowanie robotów z wykorzystaniem Vex IQ
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
E-learning w rozwijaniu kompetencji matematycznych
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
KOMPUTER. Każdy uczeń szkoły ponad gimnazjalnej (oprócz LO) będzie posiadał własny przenośny komputer ( laptop ) który zastąpi zeszyt, książki, itp.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
Metoda projektu.
Program profilaktyczno-wychowawczy
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Dlaczego warto czytać?.
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Prof. dr hab. Krzysztof J. Szmidt Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ Karty interakcyjne jako środki dydaktyki twórczości i warunki ich zastosowania nie tylko w szkole

Co to są karty interakcyjne? Są to środki dydaktyczne, mające charakter kart do gry, służące do: pobudzania określonych procesów poznawczych i kontaktów (relacji) pomiędzy uczestnikami zajęć (uczniami, członkami zespołów, pracownikami firm…); ożywiania i podsycania różnych rodzajów aktywności, wymagających zainicjowania i podtrzymywania rozmowy, opowiadania, snucia wyobrażeń itp.

Karty „kreatywne” jako środki dydaktyki twórczości Karty interakcyjne traktowane są jako środki dydaktyki twórczości, które mają służyć: łatwemu i prostemu stymulowaniu procesów twórczych – głównie pobudzeniu operacji myślenia twórczego i konstruowania wyobrażeń; jako okazja do rozwijania ekspresji twórczej – wyrażania myśli i wyobrażeń na forum grupy lub zespołu; nawiązaniu konstruktywnych kontaktów z innymi, uczeniu się wyrażania własnych pomysłów i słuchania pomysłów kolegów – tolerancja wieloznaczności.

Egzemplifikacja „Karty sprawdzają możliwości naszej wyobraźni, pełniąc rolę latającego dywanu, który zabiera uczestników do krainy fantazji i świata sztuki. Karty ECCO zapoznają nas z malarstwem abstrakcyjnym, w którym artystyczna wypowiedź nie przybiera formy osób, scen czy akcji. Uczucia wywołane zestawieniem formy i koloru są subiektywne – każdy widzi w obrazach coś innego: miasto, dżunglę, przestrzeń, krajobraz, sen… Karta może być wyrażona poprzez taniec, muzykę lub dzieło plastyczne”.   ECCO 99 abstrakcyjnych kart obrazkowych przeznaczonych do zabawy z własną fantazją. Wydawca KLANZA Karty metaforyczne???

Karty do zajęć twórczych Związane są z określoną koncepcją twórczości; Uprzystępniają – czynią klarownymi określone zdolności twórcze lub heurystyki stosowane w rozwiązywaniu problemów twórczych; Poprzez formy zabawowe (gry) uczą posługiwania się trudnymi operacjami myślenia twórczego „Karty kreatywne to komplet 100 obrazków do układania, na wzór puzzli, czterech różnorodnych krajobrazów i pejzaży Ziemi w różnych porach roku. Różnią się one stopniem abstrakcyjności. Stanowią znakomitą inspirację do tworzenia przez uczniów oryginalnych wyobrażeń, rozwijają myślenie metaforyczne i procesy kojarzenia”.

Przykłady Zestaw kart autorstwa Michaela Michalko, zapoznających ćwiczących (młodzież i dorosłych) z głównymi zasadami burzy mózgów i metody SCAMPER.

Michael Michalko

Ćwiczenie 5. SUBSTITUTE Czy możesz w tej rzeczy zastąpić jakiś składnik czymś innym? Inny materiał? Czy możesz zastąpić jego funkcje? Temat? 35. ELIMINATE Czy możesz to uprościć? Zmniejszyć? Czy możesz to podzielić na mniejsze części? Czy możesz usprawnić jedną część?

Roger von Oech

Roger von Oech

Keith Sawyer

Inne ART SPARKS Creative Project Deck Karen Friedland

Pedagogiczne zasady stosowania kart interaktywnych Karty muszą nawiązywać do jakiejś rozwiniętej teorii twórczości i zdolności twórczych (myślenia twórczego); Powinny zawierać zadania (inspiracje) o charakterze otwartym (dywergencyjnym) – nie mogą to być puzzle lub układanki o jednym poprawnym ROZWIĄZANIU; Powinny zaciekawiać, wzbudzać zainteresowanie, zachęcać do eksploracji i snucia fantazji;

Pedagogiczne zasady stosowania kart interaktywnych 4. Muszą mieć charakter ludyczny (zabawowy), wywołujący pozytywną atmosferę ćwiczeń; 5. Nie mogą męczyć lub nudzić, ale też nie powinny być „fajerwerkami” – celem jest inspirowanie myślenia twórczego oraz interakcji społecznych, a nie hecy; 6. Instrukcje do ćwiczeń z kartami powinny być proste – warto zachęcać uczestników do wymyślania nowych ćwiczeń z ich użyciem – uczniowie dydaktykami twórczości!

A przede wszystkim … Karty interakcyjne mają przywrócić wartość normalnej, zwykłej rozmowy twarzą w twarz pomiędzy uczniami

Dziękuję za uwagę!