Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna realizowana w szkołach i placówkach wiąże się ściśle z kierunkami polityki oświatowej ogłoszonymi przez Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2013/2014 2019-02-19 2019-02-19 2
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa Są one następujące: Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. 2019-02-19
Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej System oświaty zapewnia każdemu dziecku uczęszczającemu do przedszkola, szkoły lub placówki wsparcie w rozwoju i pomoc psychologiczno -pedagogiczną stosownie do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Szczegółowe regulacje w tym zakresie zostały określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej. 2019-02-19
Kto organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną? Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. Dyrektor współpracuje w tym zakresie z: - poradniami psychologiczno-pedagogicznymi; - rodzicami uczniów; - placówkami doskonalenia nauczycieli; - innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; - organizacjami pozarządowymi; - innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. 2019-02-19
Kto planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy? Koordynacja udzielania pomocy należy do zadań wychowawcy klasy lub innej osoby wskazanej przez dyrektora szkoły. W przypadku przedszkola i placówki, w której nie funkcjonuje szkoła, koordynatorem jest dyrektor przedszkola lub placówki. 2019-02-19
Co jest podstawą do uruchomienia pomocy dziecku? Podstawą objęcia ucznia pomocą psychologiczno -pedagogiczną jest: opinia lub orzeczenie wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną; rozpoznanie jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-02-19 2019-02-19 7
Kto rozpoznanie potrzeby rozwojowe i edukacyjne? Dostrzeżenie zarówno trudności dziecka, jak i jego szczególnych uzdolnień w celu udzielenia odpowiedniego wsparcia należy do podstawowych zadań: nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem; innych osób, które na co dzień stykają się z dzieckiem i jego problemami (dyrektora, pomocy nauczyciela, asystenta edukacji romskiej, pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, kuratora sądowego czy asystenta rodziny). 2019-02-19
Kto udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej? nauczyciele; wychowawcy grup wychowawczych; specjaliści. 2019-02-19
W jaki sposób realizowana jest pomoc psychologiczno -pedagogiczna? Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest w trakcie bieżącej pracy z uczniami oraz… 2019-02-19
Inne formy pomocy: klasy terapeutyczne; zajęcia rozwijające uzdolnienia; zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze; zajęcia specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym); zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej; warsztaty; porady i konsultacje. 2019-02-19
Komu jeszcze udzielana jest pomoc psychologiczno -pedagogiczna? rodzicom uczniów; nauczycielom. Pomoc ta udzielana jest w formie: porad; konsultacji; warsztatów; szkoleń. 2019-02-19
Kolejne kroki w organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej stwierdzenie, że uczeń wymaga pomocy niezwłoczne udzielanie tej pomocy w trakcie bieżącej pracy poinformowanie o tym fakcie wychowawcy klasy lub dyrektora Clipart: office.com
Kolejne kroki w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowawca klasy lub dyrektor informuje innych nauczycieli lub specjalistów - jeśli jest taka potrzeba inni nauczyciele lub/i specjaliści udzielają pomocy w trakcie bieżącej pracy poinformowanie rodziców ucznia o potrzebie objęcia pomocą ich dziecka Clipart: office.com 2019-02-19
W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy lub dyrektora, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą w innych formach ustalenie form udzielania pomocy ustalenie okresu ich udzielania i wymiaru godzin poinformowanie na piśmie rodziców ucznia Clipart: office.com 2019-02-19
Wychowawca klasy wspiera uczniów w rozwoju, tworzy pozytywny klimat klasy , w którym jest miejsce na doświadczanie przez ucznia pozytywnych uczuć. Klimat klasy w aspekcie: intelektualnym, społecznym, emocjonalnym i fizycznym.
Wychowawca klasy współpracuje ze wszystkimi nauczycielami
Wychowawca klasy jako koordynator działań opracowuje „Plan pracy wychowawczej, który powstaje w drodze zderzenia propozycji uczniów , ich rodziców i wychowawcy. Uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe uczniów
Wychowawca w zakresie planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dba o to; że każdy uczeń w zależności od indywidualnych możliwości i potrzeb w trakcie pracy bieżącej ma dostosowany poziom zadań edukacyjnych, ma dostęp do informacji zwrotnej na temat osiąganych wyników
Każdy nauczyciel indywidualizuje pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
Indywidualizacja nauczania czyli nauczanie zindywidualizowane: Indywidualizacja celów, Indywidualizacja tempa nauczania Różnicowanie treści nauczania Indywidualne preferencje w zakresie strategii uczenia się
Zapraszam na warsztat: Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia w oparciu o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Dziękujemy za uwagę Elżbieta Doroszuk, Urszula Mielczarek doroszuk@womczest.edu.pl mielczarek@womczest.edu.pl