Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KONFERENCJA METODYCZNA DLA WYCHOWAWCÓW
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W PRZEDSZKOLACH, SZKOŁACH I PLACÓWKACH W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Opracowanie : Joanna Zamojska
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna realizowana w szkołach i placówkach wiąże się ściśle z kierunkami polityki oświatowej ogłoszonymi przez Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2013/2014 2019-02-19 2019-02-19 2

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa Są one następujące: Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. 2019-02-19

Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej System oświaty zapewnia każdemu dziecku uczęszczającemu do przedszkola, szkoły lub placówki wsparcie w rozwoju i pomoc psychologiczno -pedagogiczną stosownie do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Szczegółowe regulacje w tym zakresie zostały określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej. 2019-02-19

Kto organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną? Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. Dyrektor współpracuje w tym zakresie z: - poradniami psychologiczno-pedagogicznymi; - rodzicami uczniów; - placówkami doskonalenia nauczycieli; - innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; - organizacjami pozarządowymi; - innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. 2019-02-19

Kto planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy? Koordynacja udzielania pomocy należy do zadań wychowawcy klasy lub innej osoby wskazanej przez dyrektora szkoły. W przypadku przedszkola i placówki, w której nie funkcjonuje szkoła, koordynatorem jest dyrektor przedszkola lub placówki. 2019-02-19

Co jest podstawą do uruchomienia pomocy dziecku? Podstawą objęcia ucznia pomocą psychologiczno -pedagogiczną jest: opinia lub orzeczenie wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną;  rozpoznanie jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-02-19 2019-02-19 7

Kto rozpoznanie potrzeby rozwojowe i edukacyjne? Dostrzeżenie zarówno trudności dziecka, jak i jego szczególnych uzdolnień w celu udzielenia odpowiedniego wsparcia należy do podstawowych zadań: nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem; innych osób, które na co dzień stykają się z dzieckiem i jego problemami (dyrektora, pomocy nauczyciela, asystenta edukacji romskiej, pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, kuratora sądowego czy asystenta rodziny). 2019-02-19

Kto udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej? nauczyciele; wychowawcy grup wychowawczych; specjaliści. 2019-02-19

W jaki sposób realizowana jest pomoc psychologiczno -pedagogiczna? Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest w trakcie bieżącej pracy z uczniami oraz… 2019-02-19

Inne formy pomocy: klasy terapeutyczne; zajęcia rozwijające uzdolnienia; zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze; zajęcia specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym); zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej; warsztaty; porady i konsultacje. 2019-02-19

Komu jeszcze udzielana jest pomoc psychologiczno -pedagogiczna? rodzicom uczniów; nauczycielom. Pomoc ta udzielana jest w formie:  porad;  konsultacji;  warsztatów;  szkoleń. 2019-02-19

Kolejne kroki w organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej stwierdzenie, że uczeń wymaga pomocy niezwłoczne udzielanie tej pomocy w trakcie bieżącej pracy poinformowanie o tym fakcie wychowawcy klasy lub dyrektora Clipart: office.com

Kolejne kroki w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowawca klasy lub dyrektor informuje innych nauczycieli lub specjalistów - jeśli jest taka potrzeba inni nauczyciele lub/i specjaliści udzielają pomocy w trakcie bieżącej pracy poinformowanie rodziców ucznia o potrzebie objęcia pomocą ich dziecka Clipart: office.com 2019-02-19

W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy lub dyrektora, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą w innych formach ustalenie form udzielania pomocy ustalenie okresu ich udzielania i wymiaru godzin poinformowanie na piśmie rodziców ucznia Clipart: office.com 2019-02-19

Wychowawca klasy wspiera uczniów w rozwoju, tworzy pozytywny klimat klasy , w którym jest miejsce na doświadczanie przez ucznia pozytywnych uczuć. Klimat klasy w aspekcie: intelektualnym, społecznym, emocjonalnym i fizycznym.

Wychowawca klasy współpracuje ze wszystkimi nauczycielami

Wychowawca klasy jako koordynator działań opracowuje „Plan pracy wychowawczej, który powstaje w drodze zderzenia propozycji uczniów , ich rodziców i wychowawcy. Uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe uczniów

Wychowawca w zakresie planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dba o to; że każdy uczeń w zależności od indywidualnych możliwości i potrzeb w trakcie pracy bieżącej ma dostosowany poziom zadań edukacyjnych, ma dostęp do informacji zwrotnej na temat osiąganych wyników

Każdy nauczyciel indywidualizuje pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia

Indywidualizacja nauczania czyli nauczanie zindywidualizowane: Indywidualizacja celów, Indywidualizacja tempa nauczania Różnicowanie treści nauczania Indywidualne preferencje w zakresie strategii uczenia się

Zapraszam na warsztat: Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia w oparciu o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Dziękujemy za uwagę Elżbieta Doroszuk, Urszula Mielczarek doroszuk@womczest.edu.pl mielczarek@womczest.edu.pl