Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna to miejsca i czas, kiedy uczniowie:  zdobywają.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Losy Absolwentów 2015/16 ZSEA w Kole
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
JAK WSPOMÓC NASZE DZIECKO W WYBORZE WŁAŚCIWEJ ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ?
Sześciolatek idzie do szkoły
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Aktywny RODZIC.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2017
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2017
Doradzamy - wybieramy zawód
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Układ Tytuł W DRODZE DO KARIERY doradztwo zawodowe w praktyce Podtytuł
REFORMA EDUKACJI
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Raport badawczy „Kariera po studiach”
KOŁO NAUKOWE Z ZAKRESU NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Jaką przyszłość będzie miało moje dziecko?
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
Szkolny Punkt Informacji i Kariery SPInK-a
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Program Wspierania Uczniów w Wyborze Zawodu
To naprawdę bardzo proste!
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Aktywny RODZIC.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Zapis prezentacji:

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Spotkanie doradcy zawodowego z rodzicami rok szkolny 2017/2018 - 14.03.2018 –

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku „Możliwości wsparcia dziecka w wyborze dalszego kierunku kształcenia czy wyboru zawodu” Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna to miejsca i czas, kiedy uczniowie: zdobywają wiedzę z różnych dziedzin nauki rozwijają swoje umiejętności i zdolności oraz poznają świat zawodów i rynku pracy Na każdym etapie edukacji można podjąć decyzję - kim chcę być w przyszłości? - jaki zawód wykonywać? - gdzie pracować?

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Problem „z głowy” mają Ci uczniowie, którzy od dzieciństwa wiedzą , kim chcą zostać i z czasem swoje marzenia przekształcają w działania np: uczestniczą w pozalekcyjnych kołach naukowych; rozwijają swoje zainteresowania, zdolności; czytają poradniki związane z danym zawodem; odwiedzając fora internetowe, oglądają filmy zawodoznawcze; rozmawiają z osobami pracującymi w danym zawodzie; TO POMAGA W TRAFNYM WYBORZE SZKOŁY, ZDANIU MATURY, EGZAMINU ZAWODOWEGO I KONTYNUOWANIA NAUKI W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - UZYSKANIA KWALIFIKACJI, ZDOBYCIA WYMARZONEGO ZAWODU I SUKCESU

RODZICE SZKOŁA KOLEDZY PRACODAWCY Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Wielu uczniów nie wie jednak, jaki zawód wybrać dla siebie, zwłaszcza na początkowych etapach nauki, a często nawet starsi uczniowie odkładają na później decyzję o wyborze zawodu. Są też i tacy, którzy ciągle zmieniają zdanie, nie mogą się zdecydować , bo tak wiele zawodów im się podoba. Szukają podpowiedzi i pytają : – jaki zawód mam wybrać ? - gdzie pójdę do szkoły? RODZICE SZKOŁA KOLEDZY PRACODAWCY TRZEBA ZE SOBĄ ROZMAWIAĆ

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Co mogą zrobić Rodzice, aby pomóc gimnazjaliście w wyborze przyszłego zawodu? W podjęciu decyzji zawodowej ważna dla dziecka jest pomoc rodzica, najbliższych mu osób, wsparcie przy planowaniu przyszłej edukacji czy pracy zawodowej Co doradzić dziecku, aby wybór szkoły czy zawodu był trafny? adekwatny do zdolności i możliwości dziecka, ciekawy, odpowiadający jego zainteresowaniom, dający szansę na odnalezienie się na rynku pracy, by zawód, jaki dziecko wybierze był dla niego samego interesujący.

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Każdy zawód bowiem wymaga od człowieka wiedzy, umiejętności, stosownych cech charakteru, predyspozycji, zainteresowań i kompetencji zawodowych. BARDZO WAŻNE JEST, ABY DZIECKO ZNAŁO SWOJE: mocne i słabe strony, cechy osobowości i charakteru, predyspozycje zawodowe, zdolności i umiejętności, zainteresowania i pasje.

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku DOBRZE, ABY ODPOWIEDZIAŁO SOBIE NA PODSTAWOWE PYTANIA: Czy najlepiej uczy się i zapamiętuje słuchając innych, patrząc czy wykonując jakieś ćwiczenia? Lubi pracować w grupie czy indywidualnie? Woli sam podejmować decyzje czy chętnie radzi się innych? Jaki charakter pracy go interesuje (praca fizyczna/umysłowa)? Jakie są jego wartości? Co jest dla niego ważne w życiu osobistym i zawodowym?

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku KOLEJNE WSPARCIE DZIECKA - KROK DO WYBORU ZAWODU, TO: zapoznanie się z rodzajami zawodów i ich charakterystykami; rozmowa o różnych typach szkół, o czasie trwania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych; zapoznanie się z ofertą szkół ponadgimnazjalnych w mieście albo regionie – 21.03.2018r. Godz. 10.00 spotkanie z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych; pomoc w planowaniu dalszych etapów kształcenia, aby dziecko mogło wykonywać wybrany i wyuczony zawód wspólne poszukiwanie i pogłębianie informacji o różnych branżach, zawodach i zatrudnieniu, badanie i analiza ciągła sytuacji na rynku pracy

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku KRYTERIA, JAKIE NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ PRZY WYBORZE DALSZEGO KSZTAŁCENIA, TO PRZEDE WSZYSTKIM: postępy szkolne dziecka, osobiste aspiracje, warunki zdrowotne zapał i motywacja do nauki, udział w konkursach i olimpiadach szkolnych, przedmiotowych, odnoszenie sukcesów sportowych czy społecznych w szkole gimnazjalnej, warunki finansowania edukacji dziecka, posiadane predyspozycje, umiejętności, zdolności.

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Jeżeli dziecko w miarę dobrze do tej pory radziło sobie z nauką , osiąga wysokie wyniki w nauce, to wybranie liceum i kontynuowanie nauki na studiach nie powinno być dla niego zbytnim obciążeniem. Dla dziecka, które raczej z trudem radzi sobie z nauką, niechętnie zagląda do podręczników, nie przejawia większego zainteresowania szkołą , należałoby pomyśleć o krótszej ścieżce kształcenia, czyli o szkole branżowej I stopnia, po niej można dalej uzupełnić wykształcenie i podnieść kwalifikacje. Kontynuowanie nauki w liceach ogólnokształcących przez uczniów słabo zmotywowanych do nauki, jest czystym błędem, gdyż uczniowie ci z trudem radzą sobie z opanowaniem minimum programowego.

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Zawody, jakie wykonują ludzie, można najogólniej podzielić na zawody związane z: techniką , przyrodą , ludźmi, wizerunkiem artystycznym i danymi. RODZIC POPRZEZ ROZMOWĘ Z DZIECKIEM NA TEMAT: w jakim środowisku dziecko chciałoby pracować (np. fabryka, biuro, praca na powietrzu) jakie czynności chciałoby wykonywać (obsługa maszyn, pomoc ludziom, opieka nad zwierzętami i przyrodą , praca z danymi, prowadzenie prac badawczych, zarządzanie biznesem, działalność społeczna czy artystyczna, itp.) MOŻNA WSPÓLNIE Z NIM OKREŚLIĆ WSTĘPNIE PREFERENCJE ZAWODOWE.

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Gdy trudno określić zainteresowania? Gimnazjalista okazuje brak zainteresowania wyborem zawodu i prezentuje postawę „wszystko mi jedno kim będę ”. Są to dwie kategorie uczniów: Pierwsza kategoria to dzieci, które nie widzą dla siebie niczego interesującego w „ świecie zawodów”. Jest to najczęściej związane z tym, że: w niewielkim stopniu orientują się, jakie zawody mogą wykonywać , nie wiedzą dokładnie, czym zajmują się zawodowo rodzice i inne osoby z rodziny, gdzie pracują i na czym polega ich praca. Te dzieci mogą się dobrze uczyć, ale zdarza się, że ich zdolności nie zostały odkryte przez nich samych, a nauczyciele i rodzice nie zwrócili uwagi na predyspozycje dziecka, być może nie zachęcili i nie rozwinęli zamiłowania do jakiegokolwiek przedmiotu czy hobby. Dlatego często gimnazjaliści wybierają szkoły ponadgimnazjalne „które wybrał kolega albo koleżanka” lub takie „do których idzie większość ” lub „są modne”.

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Druga grupa to dzieci, które wszystkim się interesują, podejmują różne formy działania i są bardzo aktywne, jeżeli chodzi o naukę. Problem tkwi w określeniu, co najbardziej lubi robić, co im się najbardziej podoba i z jakim zawodem chciałyby związać się w przyszłości. W jaki sposób rozmawiać z dzieckiem o przyszłym zawodzie? Działania Kryteria, które należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych Ustal wspólnie z dzieckiem: co chciałoby robić w przyszłości? jak długo chciałoby się uczyć po ukończeniu gimnazjum? jakie ma plany i zamiary zawodowe? dotychczasowe postępy szkolne motywacja dziecka do dalszej nauki zainteresowania dziecka sytuacja finansowa rodziny w jakiego typu szkole zamierza kontynuować naukę? w jakim miejscu? rodzaj szkoły (liceum ogólnokształcące, technikum, szkoła branżowa) odległość od miejsca zamieszkania

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Wskazówki dla Rodziców RODZAJ SZKOŁY KRYTERIA WYBORU LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE Którą szkołę wybrać ? Jaki profil klasy wybrać ? Postępy w nauce, wynik egzaminu końcowego w gimnazjum Wrażenie na temat szkoły i panującej w niej atmosfery Odległość szkoły od miejsca zamieszkania Przedmioty, z których dziecko ma najlepsze oceny Zainteresowania dziecka (Jakie przedmioty preferuje? Jakie zainteresowania pozaszkolne samodzielnie rozwija np. czytając książki z danej dziedziny?)   TECHNIKUM I SZKOŁA BRANŻOWA - Jaki zawód wybrać ? Postępy w nauce, wynik egzaminu końcowego w gimnazjum Zainteresowania dziecka (Co lubi robić ? Co robi chętnie?) Uzdolnienia dziecka (Co robi dobrze?) Preferencje zawodowe dziecka (skłonności zawodowe) Stan zdrowia dziecka (ewentualne przeciwwskazania zdrowotne)

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PRZYKŁADY W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY SZKOŁY Z RODZICAMI NA RZECZ REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO Publikacje dla rodziców, jak wspierać dziecko w procesie przygotowania go do podjęcia decyzji edukacyjnych i zawodowych? (np. „Jak pomóc rozwijać skrzydła? Broszura dla rodziców uczniów gimnazjum” ORE; Zakładka doradztwo zawodowe na stronie szkoły www.gim2.olecko.edu.pl) Razem z dziećmi uczestniczyć w przedsięwzięciach zawodoznawczych, w szkole, w instytucjach rynku pracy, PPP w Olecku itp. Pomaganie dzieciom w przygotowywaniu informacji i materiałów, dokumentacji z zakresu planowania kariery. Pomaganie w organizacji imprez zawodoznawczych, np.: konkursy, wycieczki - rodzice jako osoby pomagające zetknąć się uczniom z „prawdziwym życiem zawodowym” np.: prezentują uczniom zawód, który wykonują, zapraszają uczniów do zakładu, w którym pracują. Rodzice jako współorganizatorzy warsztatów rozwijających zainteresowania i zdolności uczniów, np.: ekologiczne, artystyczne, teatralne, czytelnicze, florystyczne, kulinarne itp. pomysły…. GODZINY PRACY DORADCY ZAWODOWEGO W SZKOLE poniedziałki od godz. 12.30 do 14.30 środy od godz. 13.30 do 15.30

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku KARIERĘ ZAWODOWĄ NALEŻY TRAKTOWAĆ W SPOSÓB ZINDYWIDUALIZOWANY, CIĄGŁY, ABY MIEĆ ŚWIADOMOŚĆ SWOICH KWALIFIKACJI, KOMPETENCJI, A TYM SAMYM KONKURENCYJNOŚCI NA RYNKU PRACY  Opracowała: Barbara Taraszkiewicz – doradca zawodowy