PSYCHOPATOLOGIA OGÓLNA DLA STUDENTÓW MEDYCYNY CZ. I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zaburzenia spostrzegania
Advertisements

Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
Czyli często nieuzasadniony strach.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
MODUŁ 4 TEMAT 2 POZIOM 2 Reagowanie na zmianę. CELE SZKOLENIA: Poznasz różnicę pomiędzy nastawieniem, gdy jesteś „w” lub „poza pudełkiem”, Zrozumiesz,
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Pierwsze próby palenia papierosów, picia alkoholu czy brania narkotyków powodują przyjemny stan relaksu, pomagają zapomnieć, fikcyjnie ułatwiają kontakty.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
DEPRESJA.
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
CZYNNIKI PRODUKCYJNE CZYNNIKI WEWNĘTRZNE CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE
ORGANIZACJA.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Zaburzenia pamięci.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Konflikt interesów.
6-LATEK W SZKOLE.
Zasady dokonywania zamówień w projekcie
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
Wpływ wybranych czynników na występowanie zaburzeń snu w chorobie Parkinsona Weronika Urbaś1, Anna Grażyńska1, Magdalena Doręgowska2, Joanna Siuda2, Monika.
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Prezentacja informacji w biznesie
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Metody radzenia sobie ze stresem
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

PSYCHOPATOLOGIA OGÓLNA DLA STUDENTÓW MEDYCYNY CZ. I Magdalena Kotlicka-Antczak/ Bartosz Kaczmarek

Przygotowanie merytoryczne seminariów w formie prezentacji przypadków klinicznych w ramach projektu „Operacja - Integracja!" Zintegrowany Program Uniwersytetu Medycznego w Łodzi (POWR.03.05.00-00-Z065/17) współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju. Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych

Czynności psychiczne Funkcje poznawcze Funkcje wykonawcze Emocje (uczucia) Wola Impulsy i popędy

Funkcje poznawcze Spostrzeganie Myślenie i komunikowanie się Uwaga Pamięć

ZABURZENIA SPOSTRZEGANIA Iluzje patologiczne Omamy Z. psychosensoryczne O. rzekome

Iluzje= zniekształcone spostrzeżenia Iluzje patologiczne- nie są korygowane BODZIEC ODBIÓR BODŹCA Sąd realizujący prawidłowy Sąd klasyfikujący błędny (przedmiot istnieje) (przedmiot mylnie identyfikowany)

Brak krytycyzmu (poczucie realności) Omamy (halucynacje) = fałszywe spostrzeżenia Omamy rzekome (pseudohalucynacje )= fałszywe spostrzeżenia lokowane w „wewnętrznej przestrzeni” np. w głowie, w ciele Brak bodźca Brak krytycyzmu (poczucie realności)

OMAMY BRAK BODŹCA „ODBIÓR” BODŹCA Sąd realizujący nieprawidłowy Sąd klasyfikujący błędny (przedmiot nie istnieje) (przedmiot mylnie identyfikowany) Tam jest lew!

FIZJOLOGIA Omamy hipnagogiczne (przy zasypianiu) Omamy hipnopompiczne (przy budzeniu się)

ZABURZENIA PSYCHOSENSORYCZNE Halucynoidy Zaburzenia schematów przestrzennych

Halucynoidy BRAK BODŹCA „ODBIÓR” BODŹCA KRYTYCYZM Znowu te zwidy!

Omamy ze względu na rodzaj zmysłu Wzrokowe Słuchowe Węchowe Smakowe Czuciowe

Zaburzenia myślenia Zaburzenia treści myślenia Zaburzenia toku myślenia (formalne) Zaburzenia logiki myślenia

Zaburzenia treści myślenia Urojenia Myśli natrętne Idee nadwartościowe

Urojenia = fałszywe przekonania Jestem królem… Nie są uwarunkowane kulturowo/społecznie Nie są podlegają perswazji

Urojenia - rodzaje w zależności od treści Prześladowcze Odnoszące Oddziaływania Owładnięcia Wpływu na myślenie (nasyłania, zabierania myśli) Odsłonięcia Błędnego utożsamiania osób Zazdrości Winy, kary, potępienia= depresyjne (zgodne z nastrojem depresyjnym) Bogactwa, władzy, posłannicze= wielkościowe (zgodne z nastrojem podwyższonym)

NATRĘCTWA Myśli Wyobrażenia Impulsy OBSESJE Czynności KOMPULSJE

Myśli natrętne Myśli uporczywie narzucające się Oceniane jako absurdalne, niepożądane, egodystoniczne (niezgodne z „ego)

Idee nadwartościowe Ta maszyna zmieni losy cywilizacji Dominujące, silne przekonanie NIE musi być niezgodne z prawdą Osoba jest z nim silnie związana emocjonalnie Wyznacza cele, Determinuje działanie Społecznie szkodliwe lub korzystne Powoduje zaburzenia funkcjonowania w wielu aspektach

ZABURZENIA TOKU MYŚLENIA Ilości Tempa Struktury Mutyzm Alogia Słowotok Przyspieszenie Spowolnienie Zahamowanie Zatamowanie Rozkojarzenie Inkoherencja

Mutyzm Brak reakcji słownej pomimo zachęt i poleceń kierowanych do chorego

ZABURZENIA LOGIKI MYŚLENIA Paralogiczne dereistyczne katatymiczne ambisentencja

Myślenie paralogiczne: myślenie nie uwzględniajace zasad logicznych (m Myślenie paralogiczne: myślenie nie uwzględniajace zasad logicznych (m. innymi) wyciągania wniosków, uogólniania, klasyfikowania: np. chory włącza do jednego zbioru statek i kaczeniec, gdyż „średnica masztu statku jest taka sama jak średnica kaczeńca” („prywatna logika” chorego) Specyficzne formy M. magiczne: nie uwzględniające logicznych reguł przyczynowo-skutkowych, łączenie zjawisk nieracjonalnymi związkami, przekonanie o możliwości wpływania myślami lub działaniami na bieg wydarzeń niezależnych od działań człowieka(„jeśli nic dziś nie zjem, nie dojdzie do końca świata”) M. katatymiczne: m. życzeniowe („przestało padać, to znaczy, że jutro mnie wypiszą”) M. symboliczne: nadawanie szczególnego, nieracjonalnego znaczenia obiektom, barwom, cyfrom „noszą żółte krawaty- to nie jest przypadkowe)” M. dereistyczne: myślenie oderwane od rzeczywistości Ambiwalencja myślenia (i wypowiedzi-ambsentencja): współwystępowanie sprzecznych myśli „Nigdy nie chorowałam psychicznie. Tak, w 2000 roku maiłam najgorszy rzut choroby”

ILOŚCIOWE (DYSMNEZJE) ALLOMNEZJE (wsp.zniekształcone) ZABURZENIA PAMIĘCI ILOŚCIOWE (DYSMNEZJE) JAKOŚCIOWE (PARAMNEZJE) ALLOMNEZJE (wsp.zniekształcone) PSEUDOMNEZJE (wsp. Rzekome) Hipermnezja Iluzje pamięciowe Konfabulacje Hipomnezja Kryptomnezje Omamy pamięciowe Amnezja Złudzenia utożsamiające

Amnezja=niepamięć, luka pamięciowa Wsteczna śródczesna następcza Utrata możliwości odtwarzania wspomnień z jakiegoś okresu czasu

ALLOMNEZJE = wspomnienia zniekształcone Iluzje pamięciowe: wspomnienia zniekształcone pod wpływem silnych emocji lub czynników chorobowych Kryptomnezje : nieuświadomione wspomnienia Złudzenia utożsamiające : postrzeganie wydarzeń nigdy nie przeżytych jako znanych (déjá vu - już widziałem, déjá entendu - już słyszałem, déjá vecu – już przeżyłem) lub sytuacji znanych jako nowych lub obcych (jamais vu – nigdy nie widziałem, jamais vecu- nigdy nie przeżywałem).

PSEUDOMNEZJE WSPOMNIENIA RZEKOME Konfabulacje: fałszywe wspomnienia wypełniające luki pamięciowe. Omamy pamięciowe: relacjonowanie przeżyć, które nigdy nie miały miejsca, a o których przeżyciu chory jest przekonany. Urojenia rzutowane w przeszłość.

Zaburzenia nastroju Afekt Nastrój

Zaburzenia nastroju Hypertymia Eutymia Hypotymia

Zaburzenia afektu Spłycenie afektu: zmniejszenie zakresu ekspresji emocji Stępienie afektu: głębokie zmniejszenie zakresu ekspresji emocjonalnej lub jej brak, brak modulacji mimiki, gestykulacji w zależności od działających bodźców. Odpowiedź emocjonalna jednostajna Niedostosowanie afektu: brak spójności pomiędzy bodźcami zewnętrznymi, myślami lub wypowiedziami chorego a ekspresją emocji (np. płacz towarzyszący opowiadaniu przez pacjenta dowcipu)

Lęk Lęk wolno płynący –bez określonego „źródła”. długotrwały Lęk uogólniony=„zamartwianie się” Lęk paniczny Fobie

Fobie Nieuzasadniony, utrwalony strach lub lęk pojawiający się wobec określonych obiektów lub sytuacji (także wobec ich wyobrażenia) połączony z silnym dążeniem do ich unikania