Wyniki PRÓBNEGO egzaminu gimnazjalnego Przedmioty przyrodnicze Rok szkolny 2018/2019 Opracowanie: Agata Hachaj Danuta Zawadzka Bogusław Sitko Jacek Skoneczny
W egzaminie uczestniczyło 114 uczniów. Zestaw standardowy zawierał 23 zadania zamknięte i składał się z czterech części przedmiotowych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Maksymalna liczba punktów – 29. Każdy z przedmiotów reprezentowany był przez zadania różnego typu: wielokrotnego wyboru, prawda-fałsz.
Test okazał się umiarkowanie trudny – wykonalność testu 58,9% Wynik najwyższy – 28 p. Wynik najniższy – 7 p.
Wyniki uczniów (%)
Podział zadań ze względu na stopień trudności (%)
Wykonalność zadań
Mocne strony Zadania genetyczne- 84% Metabolizm-84% Komórkowa budowa organizmów- 81,25% układanie wzoru sumarycznego alkanu o podanej liczbie atomów węgla. Odróżnianie węglowodorów nasyconych od nienasyconych. Wykorzystanie wielkości fizycznych (amplituda drgań) do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych. Przeliczanie różnych rodzajów skali. Rozumienie terminu: przyrost naturalny.
Umiejętności wymagające poprawy Znajomość przykładowych atrakcji turystycznych regionów geograficznych Polski. Genetyka- pojęcia. Zapisywanie wzorów związków i obliczanie ich mas cząsteczkowych. Metodologia badań Budowa i funkcje krwi. Odróżnianie reakcji chemicznych od zjawisk fizycznych. Planowanie doświadczenia, w wyniku którego można otrzymać wodorotlenek. Znajomość cech oświetlenia Ziemi w pierwszych dniach pór roku.
Wnioski do dalszej pracy Poziom wykonania poszczególnych zadań był zróżnicowany. Jedno zadanie okazało się zadaniem bardzo trudnym. Uczniom nie sprawiło trudności odczytywanie, przetwarzanie, interpretowanie informacji przedstawionych w formie tekstu, tabeli lub wykresu, jeżeli dane zapisane były w prostej formie i dotyczyły znanych zagadnień. W czasie pracy z uczniami należy zwracać uwagę na potrzebę uważnego czytania poleceń. Bardzo ważne jest uczestnictwo uczniów w zajęciach dodatkowych w celu powtórzenia i utrwalenia materiału. Trudności mogły wynikać z: Słabego ugruntowania wiedzy. Braku umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce. Nie został powtórzony materiał z II klasy.
Dziękuję za uwagę.