Kształcenie specjalne i pomoc psychologiczno -pedagogiczna w świetle przepisów prawa
Kształcenie specjalne Podstawa prawna art. 127 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.) Podstawą do organizacji kształcenia specjalnego w szkole jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym specjalistyczną. Za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu odpowiada dyrektor szkoły.
Kształcenie specjalne Szczegóły organizacji kształcenia specjalnego określa: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz.1578)
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r., poz. 1591) z późn. zm.
Nauczanie indywidualne Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017r. Poz. 1616)
Nauczanie indywidualne Zgodnie z rozporządzeniem nauczaniem indywidualnym zostają objęci uczniowie, którzy czasowo ze względów zdrowotnych nie mogą brać udziału w zajęciach edukacyjnych na terenie szkoły. Nauczanie indywidualne organizowane dla ucznia na podstawie orzeczenia o nauczaniu indywidualnym. Orzeczenie traci moc, kiedy ustaje przeszkoda, która uniemożliwia uczniowi udział w zajęciach edukacyjnych na terenie szkoły.
Indywidualna ścieżka kształcenia Indywidualną ścieżkę kształcenia szkoła organizuje na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, których stan zdrowia pozwala na uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych na terenie szkoły, ale powoduje trudności w funkcjonowaniu. Indywidualna ścieżka obejmuje zajęcia z klasą, oraz zajęcia indywidualne organizowane na terenie szkoły. Ta forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej nie obejmuje uczniów objętych kształceniem specjalnym.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r., poz. 1591 z późn. zm.)
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana dla uczniów i ich rodziców na terenie szkoły. Dla uczniów w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, klas terapeutycznych, zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych; zindywidualizowanej ścieżki kształcenia; porad i konsultacji; warsztatów.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Dla rodziców w formie porad i konsultacji. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana z inicjatywy dyrektora, ucznia, rodzica, wychowawcy klasy, nauczycieli, asystenta rodziny, kuratora sądowego, pracownika socjalnego, poradni. Pomoc jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem. O formach pomocy rodzice są informowani w formie pisemnej.
Aleksandra Boruta - Król Dziękuję Aleksandra Boruta - Król