Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Język obcy w przedszkolu
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich powracających z zagranicy.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Edukacja wczesnoszkolna wg nowej podstawy programowej Aktualne przepisy prawa oświatowego Aktualne przepisy prawa oświatowego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół 29 kwietnia 2014 r.

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej Obszary zmian: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego - załącznik nr 1 do rozporządzenia Podstawa programowa dla klas I – III - załącznik nr 2 do rozporządzenia

wychowania przedszkolnego Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej I. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem mniejszości narodowej, etnicznej lub j. regionalnym Dostosowanie realizacji podstawy programowej do potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych

I. Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego – bezpłatny język obcy w wychowaniu przedszkolnym „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ” - nowy obszar w podstawie programowej Dziecko kończące wychowanie przedszkolne: uczestniczy w zabawach np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; 2) rozumie bardzo proste polecenia i reaguje na nie; 3) powtarza rymowanki, proste wierszyki i śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami.

I. Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego - język obcy w wychowaniu przedszkolnym Wymagania w zakresie kwalifikacji nauczycieli przedszkoli są takie same jak w stosunku do nauczycieli klas I - III Kto może prowadzić zajęcia językowe: osoby, które mają kwalifikacje do pracy w przedszkolach, pod warunkiem że legitymują się świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym (poziom B2) oraz ukończyły studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego absolwenci nauczycielskich kolegiów języków obcych filolodzy posiadających przygotowanie pedagogiczne

I. Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego - język obcy w wychowaniu przedszkolnym Ważne: Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Zmiana rozporządzenia - umożliwienie nauczania języka obcego, do dnia 31 sierpnia 2020 r., nauczycielom przedszkoli legitymującym się świadectwem znajomości danego języka obcego co najmniej na poziomie B2 z zastrzeżeniem, że do 2020 r. nauczyciele ci uzupełnią wymagane kwalifikacje w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego.

I. Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego - język obcy w wychowaniu przedszkolnym Organizacja pracy w wychowaniu przedszkolnym - zalecenia: Dyrektor wybierając język obcy, do którego posługiwania się będą przygotowywane dzieci powinien brać pod uwagę to jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie gminy Realizację programu wychowania przedszkolnego, uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego powierza się jednemu lub dwóm nauczycielom, z tym że: Prowadzenie zajęć lub części zajęć z zakresu kształtowania sprawności fizycznej dzieci, wychowania przez sztukę oraz przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym można powierzyć innym nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje

Harmonogram wprowadzania zmiany: I. Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego - język obcy w wychowaniu przedszkolnym Harmonogram wprowadzania zmiany: od 1 września 2014 r. nieobligatoryjnie - placówki wychowania przedszkolnego posiadające możliwości organizacyjne – decyzja dyrektora podjęta w porozumieniu z organem prowadzącym, po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej od 1 września 2015 r. obligatoryjnie - dzieci realizujące roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne od 1 września 2017 r. obligatoryjnie - wszystkie dzieci korzystające z wychowania przedszkolnego

I. Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego – języki mniejszości narodowych, etnicznych i język regionalny w przedszkolach umożliwiającym podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej „Przygotowanie do posługiwania się j. mniejszości narodowej lub etnicznej lub j. regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się j. regionalnym” - nowy obszar w podstawie programowej Dziecko kończące wychowanie przedszkolne: uczestniczy w zabawach prowadzonych w j. mniejszości narodowej lub etnicznej lub j. regionalnym; rozumie bardzo proste polecenia wydawane w j. mniejszości narodowej lub etnicznej lub j. regionalnym i reaguje na nie; powtarza rymowanki, proste wierszyki i śpiewa piosenki w grupie w j. mniejszości narodowej lub etnicznej lub j. regionalnym; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych w j. mniejszości narodowej lub etnicznej lub j. regionalnym; 5) wie, do jakiej wspólnoty narodowej, etnicznej lub językowej należy; 6) zna godło swojej wspólnoty narodowej, etnicznej lub językowej.

I. Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego – dzieci niepełnosprawne, w tym z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym Przedszkola lub inne formy wychowania przedszkolnego oraz poszczególni nauczyciele: prowadzą działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego rozwijają świadomość istnienia odmienności językowej i kulturowej (w ramach realizacji zajęć językowych) gromadzą, w ramach diagnozy przedszkolnej, informacje, które mogą pomóc zespołowi nauczycieli i specjalistów przy opracowywaniu lub modyfikowaniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego Ważne: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana będzie również w ośrodkach umożliwiających dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.

I. Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego Harmonogram wprowadzania zmiany od 1 września 2014 r.: zmiany dotyczące dzieci niepełnosprawnych - wszystkie placówki wychowania przedszkolnego zmiany dotyczące j. mniejszości narodowych, etnicznych i języka regionalnego - tylko przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych umożliwiające podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej

II. Podstawa programowa dla klas I – III edukacja wczesnoszkolna Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej II. Podstawa programowa dla klas I – III edukacja wczesnoszkolna Zmiany w zakresie treści nauczania Nowe zalecenia dotyczące organizacji pracy w klasach I - III

II. Zmiany w podstawie programowej dla klas I - III – treści programowe Rezygnacja z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I Nowelizacja nie oznacza zmiany (zwiększenie lub zmniejszenie) zakresu treści nauczania lecz możliwość szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji do indywidualnych możliwości i potrzeb najmłodszych uczniów Decyzja o tym, ile czasu uczniowie potrzebują na opanowanie poszczególnych wiadomości i umiejętności będzie należała wyłącznie do nauczyciela Nowelizacja nie spowoduje konieczności zmiany już realizowanych programów nauczania

II. Zmiany w podstawie programowej dla klas I - III – treści programowe Rezygnacja z treści programowych związanych z kształtowaniem umiejętności korzystania z podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych Nauka dzieci w młodszym wieku szkolnym powinna być oparta głównie na zabawach, grach, sytuacjach zadaniowych oraz przebiegać z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania Podręczniki i zeszyty ćwiczeń powinny być jedynie narzędziem wspomagającym zdobycie opisanych w podstawie programowej umiejętności i wiadomości

Zmiany w zakresie organizacji procesu edukacyjnego II. Zmiany w podstawie programowej dla klas I - III – zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej Zmiany w zakresie organizacji procesu edukacyjnego Dostosowanie metod nauczania, środków dydaktycznych, tempa realizacji treści nauczania oraz czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych do możliwości dzieci Odejście od przeprowadzania zajęć edukacyjnych w systemie 45-minutowych lekcji (zachowanie ustalonego z dyrektorem szkoły tygodniowego i dziennego czasu pracy danego oddziału) Dostosowanie prac domowych do możliwości ucznia - monitorowanie przez nauczyciela tego, ile czasu zajmuje uczniowi odrobienie tzw. prac domowych; współpraca z rodzicami w tym zakresie Stworzenie dzieciom korzystającym z zajęć świetlicowych możliwości i warunków do odrabiania prac domowych

II. Zmiany w podstawie programowej dla klas I - III – zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej Zmiany w zakresie organizacji procesu edukacyjnego Ograniczenie w klasie I pisania i rysowania do około jednej trzeciej czasu przeznaczonego na edukację matematyczną (klasach II i III czas ten może być stopniowo wydłużany; nie powinien jednak w całości wypełniać czasu przeznaczonego na edukację matematyczną) Rozwijanie wiedza przyrodniczej głównie z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania oraz różnych, dostępnych źródeł informacji oraz w oparciu o obserwacje, badania i dziecięce eksperymentowanie przede wszystkim w naturalnym środowisku poza szkołą Prowadzenie zajęć komputerowych rozumianych dosłownie jako zajęcia z komputerami. Nie rezygnowanie z metod nauczania zakładających prezentowanie poprzez zabawę i w sposób prosty działania urządzeń komputerowych bez ich wykorzystania; zabawy logiczne, mogące być wstępem do nauki programowania

II. Zmiany w podstawie programowej dla klas I - III Wszystkie zmiany dotyczące edukacji wczesnoszkolnej wchodzą w życie 1 września 2014 r.

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej Dziękuję za uwagę