Opłata turystyczna/pobytowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Poprawa warunków funkcjonowania samorządów
Gmina Miejska Mielec Zmiana stawek podatkowych i innych obciążeń w 2009 roku.
PROPOZYCJE STAWEK PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH NA 2013.
STANOWIENIE PRAWA I PODSTAWY FINANSÓW PUBLICZNYCH
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Stypendium Marii Curie
Źródła prawa podatkowego
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Magdalena Sobczak Kierownik Biura ds. Gospodarki Odpadami
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Urząd Skarbowy w Rybniku
System aktów prawodawczych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Podatek od nieruchomości
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
TEKST JEDNOLITY § 101: -ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie obwieszczenia; -tekst jednolity jest załącznikiem do tego obwieszczenia;
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
WYKONANIE BUDŻETU GMINY OLEŚNICA ZA 2009 ROK XLVIII SESJA RADY GMINY OLEŚNICA.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Podatek od środków transportowych
Konstytucyjny system źródeł prawa
Nowelizacja ustawy.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Podatki i opłaty lokalne w Częstochowie w 2017r
dr Jan Golba Prezes Zarządu
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Opłata turystyczna/pobytowa

Opłata miejscowa została uregulowana Obecny stan prawny dotyczący poboru opłaty miejscowej Opłata miejscowa została uregulowana w art. 17 i art. 19 pkt 1 lit. „b” ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tj. Dz. U. z 2017, poz. 1785 – dalej: „u.p.o.l.”).

w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2007 r. Obecnie pobór opłaty miejscowej jest możliwy, gdy spełnione są warunki (wszystkie trzy łącznie): 1) klimatyczne, 2) krajobrazowe, 3) umożliwiające pobyt osób w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych. Minimalne warunki, jakie powinna spełniać miejscowość, w której można pobierać opłatę miejscową, określone zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać miejscowość, w której można pobierać opłatę miejscową (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1785; dalej: „rozporządzenie”).

Opłata turystyczna? Opłata miejscowa?

Bez zmian pozostawałyby przepisy dotyczące opłaty uzdrowiskowej. Opłata turystyczna zastępowałaby opłatę miejscową. Bez zmian pozostawałyby przepisy dotyczące opłaty uzdrowiskowej.

Opłata byłaby opłatą fakultatywną – jej wprowadzenie wymagałoby podjęcia przez radę gminy uchwały w tej sprawie.

Nie byłoby żadnych innych warunków jej wprowadzenia. Możliwość wprowadzenia opłaty turystycznej dotyczyłaby wszystkich gmin w Polsce, oprócz podjęcia uchwały przez radę gminy, Nie byłoby żadnych innych warunków jej wprowadzenia.

Dochód z opłaty byłby dochodem poszczególnych gmin.

Opłata byłaby należna za każdą rozpoczętą dobę pobytu w miejscowości, w której opłata będzie obowiązywać.

z możliwością różnicowania stawki Rada gminy powinna mieć kompetencje do wprowadzenia opłaty na terenie całej gminy lub w poszczególnych miejscowościach z możliwością różnicowania stawki w tych miejscowościach.

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych określona byłaby maksymalna wysokość stawki, której gminy nie mogłyby przekroczyć.

tj. 2,22 zł/dzień (stawka w 2018 r.). Maksymalna stawka „wyjściowa” mogłaby być równa maksymalnej stawce opłaty miejscowej tj. 2,22 zł/dzień (stawka w 2018 r.). (obwieszczenie Ministra Rozwoju i Finansów z dn. 28.07.2017 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat- MP. z 2017 r. poz.800)

Stawka maksymalna podlegałaby corocznej indeksacji o stopień inflacji.

których ustalałaby rada gminy w drodze uchwały, Pobór opłaty mógłby odbywać się także poprzez inkasentów, których ustalałaby rada gminy w drodze uchwały, w uchwale można określić wynagrodzenie za inkaso.

Propozycja rozwiązań szczegółowych Wprowadzenie opłaty pobytowej/turystycznej wiązałoby się ze zmianą przepisów: ustawy o podatkach i opłatach lokalnych; ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych „Art. 17 a) ust.1. Rada gminy może wprowadzić opłatę turystyczną. Opłatę turystyczną pobiera się od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w miejscowościach, w których opłata została wprowadzona – za każdą rozpoczętą dobę pobytu. b) ust.2 otrzymuje brzmienie :Opłaty turystycznej oraz opłaty uzdrowiskowej nie pobiera się: 1) pod warunkiem wzajemności - od członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca pobytu stałego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 2) od osób przebywających w szpitalach; 3) od osób niewidomych i ich przewodników; 4) od podatników podatku od nieruchomości z tytułu posiadania domów letniskowych położonych w miejscowości, w której pobiera się opłatę turystyczną albo uzdrowiskową; 5) od zorganizowanych grup dzieci i młodzieży szkolnej. c) ust 2a otrzymuje brzmienie: „2a. Od osób, od których pobierana jest opłata uzdrowiskowa, nie pobiera się opłaty turystycznej” d) e) uchyla się ust. 3, ust.4 f) ust.5 otrzymuje brzmienie: Rada gminy ustala miejscowości, w których pobiera się opłatę turystyczną oraz stawki opłaty turystycznej w tych miejscowościach. Możliwe jest różnicowanie stawek ze względu na lokalizację i rodzaj obiektu w którym opłata jest pobierana” Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych

Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych w art. 19 : a) pkt 1 lit. „b” otrzymuje brzmienie: „b) stawka opłaty turystycznej nie może przekroczyć 2,22 zł dziennie”; c) pkt 2 otrzymuje brzmienie: „2) może zarządzić pobór tych opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso, a także może wprowadzić obowiązek prowadzenia przez inkasentów ewidencji osób, o których mowa w art. 17 ust. 1, zobowiązanych do uiszczania opłaty turystycznej oraz określić szczegółowy zakres danych zawartych w tej ewidencji, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego poboru opłaty turystycznej.”;

Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych Art.2. W ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2017 r. poz.1453) wprowadza się następujące zmiany: Art. 4 ust. 1 pkt 2 lit „c” otrzymuje brzmienie: „c) turystycznej, uzdrowiskowej i od posiadania psów” Art. 3. ustawa wchodzi w życie z dniem... Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych

w 2017 r. w Polsce funkcjonuje 2478 gmin (źródło: GUS);

w 2015 roku opłatę miejscową pobierało 239 gmin, a dochody ogółem wykonane z tego tytułu wyniosły 29,8 mln zł;

gmin-z-oplaty-miejscowej--Kto-ja-placi-i-ile-wynosza-stawki-) opłatę pobierało także 25 miast (w tym 6 miast na prawach powiatu), z czego uzyskały 14,7 mln zł wpływów; łącznie: 264 gminy pobrały 44,5 mln zł (źródło: http://kurier.pap.pl/depesza/158424/Prawie-45-mln-zl-wynosza-dochody-polskich- gmin-z-oplaty-miejscowej--Kto-ja-placi-i-ile-wynosza-stawki-)

Projekt ustawy do Sejmu mogą wnieść: posłowie (poselskie projekty mogą wnosić komisje sejmowe lub grupa co najmniej 15 posłów); Senat (konieczna jest uchwała całej izby); Prezydent; Rada Ministrów, czyli rząd.

Argumenty za zastąpieniem opłaty miejscowej opłatą turystyczną gminy często nie mają wpływu na zanieczyszczenia pochodzące z gmin ościennych. Często pomimo wdrożonych rozwiązań proekologicznych i tak nie udaje się osiągnąć norm czystości powietrza pozwalających na wprowadzenie opłaty miejscowej opłata turystyczna nie byłaby nowym podatkiem – zastępowałaby jedynie opłatę miejscową wprowadzenie opłaty turystycznej nie będzie powodować likwidacji opłaty uzdrowiskowej, ale nie będzie można pobierać obu opłat jednocześnie zastąpienie opłaty miejscowej opłatą turystyczną nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi wydatkami ze strony Skarbu Państwa

Argumenty za zastąpieniem opłaty miejscowej opłatą turystyczną zastąpienie opłaty miejscowej opłatą turystyczną spowoduje, że więcej gmin będzie mogło ją wprowadzić (w 2015r. Wprowadzona była w ok. 10% gmin) zwiększony ruch turystyczny korzystnie wpływa na stan gospodarki oraz wskaźniki mikro- i makroekonomiczne. Ze zjawiskiem tym wiąże się także niewątpliwie - degradacja przestrzeni miejskiej. Środki na inwestowanie w infrastrukturę, ale także w ofertę kulturalną w tym przypadku powinny pochodzić w odpowiedniej proporcji od wszystkich, którzy z tego korzystają dochody z opłaty będą pochodziły od turystów, nie będą stanowiły obciążenia dla mieszkańców danej gminy. Co więcej partycypowanie w kosztach utrzymania gminy przez turystów korzystających z oferty jaką daje gmina, powoduje urzeczywistnienie zasady sprawiedliwości społecznej

Argumenty za zastąpieniem opłaty miejscowej opłatą turystyczną dochody z opłaty pozwolą gminom na finansowanie wydatków związanych z ruchem turystycznym (utrzymaniem czystości, rewitalizacją przestrzeni czy też poprawą bezpieczeństwa oraz promocją gminy), a także ochroną dziedzictwa historyczno- przyrodniczego zastąpienie opłaty miejscowej opłatą turystyczną spowoduje, że zobowiązani do jej opłaty będą mieli większą świadomość zasadności jej istnienia w porządku prawnym

Argumenty za zastąpieniem opłaty miejscowej opłatą turystyczną opłata turystyczna obowiązuje w wielu miastach zagranicznych odwiedzanych przez Polaków. Sztuczne ograniczenia (głównie związane z jakością powietrza) są tym samym dyskryminujące dla polskich gmin względem ich zagranicznych odpowiedników wysokość opłaty turystycznej w miastach zagranicznych jest co do zasady wyższa niż ta która będzie wprowadzona w Polsce. Jeżeli przyjąć maksymalną stawkę opłaty miejscowej będzie to około 0,5 euro i nie będzie żadną barierą dla odwiedzania polskich miast przez turystów zagranicznych w związku z tym, że maksymalna stawka będzie taka sama jak w przypadku obowiązującej dotychczas opłaty miejscowej, zastąpienie opłaty miejscowej opłatą turystyczną nie wpłynie też na decyzje turystów polskich o pobycie w polskich miejscowościach

Dziękuję za uwagę