Nowela sierpniowa i Konstytucja kwietniowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Parlament oraz europarlament PytaniaPodsumowanie.
Advertisements

Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Opracowanie projektu ustawy budżetowej Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego WPIA UŁ
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
Warszawa ul. Zgoda 11 tel/fax: (48-22) ; Opracował: Sławomir.
Prawa kobiet w XXI wieku
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Historia Obrony cywilnej.
Co robi rząd, co robi prezydent Czyli o władzy wykonawczej słów kilka…
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
Prezentacja na temat: Święta Konstytucji 3 maja..
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa. Wykonanie budżetu państwa podlega kontroli bieżącej oraz następczej.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Zasady ustroju państwa Ustawa Rządowa, czyli Konstytucja 3 Maja, była drugą na świecie, a pierwszą w Europie ustawą zasadniczą. Uchwalona na.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Rzeczypospolita Polska pod rządami konstytucji kwietniowej
Finanse publiczne i prawo finansowe
Konstytucyjny system źródeł prawa
Organizacja i funkcjonowanie władzy wykonawczej
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Historia Administracji SSA rok I
Lokalne źródła prawa – zarys
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Wybory parlamentarne 2015 Z kalendarza wyborczego wynika, że: * do 7 września był czas na zawiadomienie PKW o utworzeniu komitetu wyborczego - mogły je.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Sądy Administracyjne w Polsce
Rzecznik Praw Dziecka.
Walka o niepodległość Polski
Młodzieżowa Rada Miejska Miasta Dąbrowa Górnicza
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
Podstawy prawne ochrony środowiska - regulacja prawna
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
1.Władze państwa polskiego na emigracji 2. Polskie państwo podziemne
Polska pod zaborami Zajęcia nr 8 –
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
W systemie źródeł prawa można wyróżnić pewne grupy źródeł
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Historia Państwa i Prawa
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Raport o stanie gminy dr hab. Dawid Sześciło.
MAZOWIECKI KONGRES ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Nowela sierpniowa i Konstytucja kwietniowa Zajęcia nr 12 – 30.05.2018

Droga ku zmianie Konstytucji marcowej Brak stabilnych rządów (tzw. „sejmokracja”) w latach 1921-1926 – łącznie 10 gabinetów, które nie posiadały większości parlamentarnej. Kryzys gospodarczy spowodowany zniszczeniami wojennymi, zobowiązaniami państwa polskiego oraz brakiem rynków zbytu dla towarów wyprodukowanych przez polski przemysł. Pogorszenie się sytuacji Polski na arenie międzynarodowej (układ w Rapallo – 1922, traktat w Locarno – 1925) Sytuacja wewnętrzna w II Rzeczpospolitej oraz osobiste ambicje J. Piłsudskiego i jego stronników

Nowela sierpniowa Przesłanki historyczne noweli: Bezpośredni skutek zamachu majowego i odsunięcia S. Wojciechowskiego od stanowiska Prezydenta RP Przejęcie władzy przez środowisko J. Piłsudskiego – początki władzy wojskowych i powrót do koncepcji „męża opatrznościowego” narodu. Podstawowe informacje: Charakter antyparlamentarny uzasadniany propagandową walką z nadmierną rolą partii politycznych, sejmokracją i partyjniactwem Uchwalona 2 sierpnia 1926 r. – osiem artykułów, które zmieniały sześć artykułów konstytucji marcowej

Założenia noweli sierpniowej 1. Formalne obowiązywanie Konstytucji marcowej, lecz decyzję o składzie rządu podejmował J. Piłsudski. 2. Prezydent otrzymywał prawo samodzielnego rozwiązania izb i wydawania rozporządzeń z mocą ustawy – te jednak musiały być podpisane przez premiera i ministrów, a następnie w ciągu 14 dni od daty publikacji złożone w Sejmie, który miał prawo je uchylić. 3. Ścisłe uregulowanie spraw budżetowych. 4. Prezydent RP miał prawo rozwiązania Sejmu i Senatu na wniosek Rady Ministrów umotywowanym orędziem, Sejm tracił prawo do samorozwiązania.

Sanacja, czyli „naprawa państwa” Hasło to powstało w związku z głoszoną przez J. Piłsudskiego w czasie przewrotu majowego ideą „sanacji moralnej” (łac. sanatio – uzdrowienie) życia publicznego. 2. Sanacja to obóz polityczny niejednorodny, który rządził II Rzeczpospolitą w latach 1926-1939. Jego program polityczny opierał się na następujących pryncypiach: wprowadzenie rządów autorytarnych, zwalczanie komunizmu, podkreślanie kryzysu demokracji parlamentarnej, a tym samym konieczności silnych rządów, „odpartyjnienie” sceny politycznej. 3. Pierwszą decyzją polityczną był wybór J. Piłsudskiego na stanowisko Prezydenta RP. Wobec jego odmowy, urząd ten objął I. Mościcki

Okres przejściowy (1926-1935) 1. Utworzenie w 1927 r. BBWR przez Walerego Sławka (z inicjatywy J. Piłsudskiego) – próba budowy partii powszechnej wspierającej proces sanacji państwa. 2. Klęska idei BBWR podczas wyborów z 1930 r. – proces brzeski (1931-1932) i Obóz odosobnienia w Berezie Kartuskiej (1934-1939). 3. Początek wielkiego kryzysu gospodarczego (1929) i problemy z mniejszościami narodowymi. 4. Dalsze problemy z uformowaniem stabilnych rządów, wzrost znaczenia armii w życiu politycznym II RP. 5. Decyzja o powierzeniu sterów państwa J. Piłsudskiemu

Przesłanki uchwalenia konstytucji kwietniowej 1. Polityczne (wewnętrzne) – próba zmiany systemu władzy na system prezydencki; ostateczna decyzja o porzuceniu parlamentaryzmu i konieczność wprowadzenia rządów „silnej ręki”, w rzeczywistości J. Piłsudskiego. 2. Polityczne (zewnętrzne) – coraz bardziej zarysowujące się zagrożenie dla II RP – powstanie III Rzeszy, umocnienie władzy Stalina w ZSRR 3. Konieczność uchwalenia nowej konstytucji przed wyborami parlamentarnymi w 1935 r.

Prace nad nową konstytucją Zainicjowane już w 1928 r. – początkowa porażka związana była z brakiem większości sejmowej, a następnie konstytucyjnej. Przedstawienie kilku projektów – BBWR, lewicy sejmowej, ludowców, klubu narodowego. Intensyfikacja prac Komisji Konstytucyjnej po wyborach brzeskich. „Tezy konstytucyjne” z grudnia 1933 r. i przeforsowanie zmian zaproponowanych przez Walerego Sławka w nowym projekcie. Przyjęcie przez Sejm tekstu konstytucji w marcu 1934 r. w atmosferze skandalu – przeniesienie ciężaru prac do Senatu, który zakończył wprowadzenia poprawek do lutego 1935 r.

Uchwalenie konstytucji i jej systematyka Konstytucja kwietniowa została podpisana przez I. Mościckiego 23 kwietnia 1935 r. Jej data wejścia w życie to 24 kwietnia 1935 r. Składała się 81 artykułów podzielonych na XIV rozdziałów. Była ona najwyższym aktem prawnym II Rzeczpospolitej – ustawą zasadniczą, która uchylała całkowicie dotychczasową konstytucję marcową. Oznaczenie po publikacji to: Dz.U. z 1935 r. Nr 30, poz. 227.

Naczelne zasady Konstytucji kwietniowej Na postawie roz. I, art. 1-10 (tzw. „dekalog”) odejście od założeń Konstytucji marcowej, wysunięcie państwa na plan pierwszy (dobro powszechne) z poszanowaniem praw jednostki odejście od zasady zwierzchnictwa narodu – w miejsce „narodu” pojawiają się „wszyscy obywatele”, rządów prezydenckich, wzmocnienie roli armii w strukturach politycznych

Władza wykonawcza – Prezydent RP Roz. II, art. 11-24 Prezydent RP był wybierany na siedmioletnią kadencję przez Zgromadzenie Elektorów: 5 wirylistów (mężowie zaufania): Marszałek Senatu – przewodniczący, Marszałek Sejmu – zastępca przewodniczącego, Prezes Rady Ministrów (premier), Pierwszy prezes Sądu Najwyższego, Generalny Inspektor Sił Zbrojnych, 75 elektorów wybranych spośród obywateli najgodniejszych w 2/3 przez Sejm i w 1/3 przez Senat Brak informacji o ograniczeniu prawa do reelekcji. Mógł wyznaczyć kandydata na następcę, w razie braku – wybory powszechne. Prezydent składał przysięgę. Uprawnienia: władza jednolita i niepodzielna („odpowiedzialny przed Bogiem i historią”), prerogatywy niewymagające kontrasygnaty odpowiednich ministrów, mianowanie premiera i ministrów, zwoływanie i rozwiązywanie Sejmu i Senatu (w tym wyznaczanie terminów ich sesji), powoływanie 1/3 senatorów, wskazanie następcy na czas wojny i kandydata na kolejnych wyborów, mianowanie lub odwołanie Naczelnego Wodza Prawo łaski, wydawanie dekretów w czasie wojny, wydawanie dekretów o stanie wojny lub pokoju (za kontrasygnatą), weto zawieszające, pełnienie funkcji reprezentacyjnej w stosunkach międzynarodowych, zwierzchność nad siłami zbrojnymi. Brak odpowiedzialności politycznej za decyzje podjęte w trakcie sprawowania urzędu!

Władza wykonawcza – Rada Ministrów Roz. III, art. 25-30 Rada Ministrów składała się z Prezesa Rady Ministrów oraz Ministrów (ministrów resortowych). Odpowiadali politycznie jako całość lub indywidualnie przed Prezydentem RP. Rząd posiadał tzw. domniemanie kompetencji, czyli kierował sprawami niezastrzeżonymi dla innych organów władzy. Premier reprezentował rząd na zewnątrz, kierował jego pracami i ustalał ogólne zasady polityki państwowej. Organizacja rządu określona była przez dekret prezydencki, pod którym wymagany podpis premiera i niektórych ministrów. W przypadku wotum nieufności wobec rządu udzielonego przez obie izby, prezydent mógł albo odwołać rząd, albo też rozwiązać parlament. W tym drugim przypadku rząd pełnił dalej swe obowiązki.

Władza ustawodawcza Roz. IV, art. 31-45; roz. V, art. 46-48 Dwuizbowy parlament – Sejm (według ordynacji 208) i Senat (96 Sejmu). Pięcioletnia kadencja, kadencja Senatu połączona z kadencją Sejmu. Wybory do Sejmu i Senatu miały pięcioprzymiotnikowy charakter: tajne, powszechne, bezpośrednie, proporcjonalne (*), równe czynne prawo wyborcze: Sejm 24 lat, Senat 30 lat bierne prawo wyborcze: Sejm 30 lat, Senat 40 lat (zasługi, wykształcenie) Uprawnienia Sejmu: funkcja ustawodawcza, kontrola nad działalnością rządu (możliwość wystosowania żądania ustąpienia gabinetu lub ministra, możność pociągnięcia ich do odpowiedzialności konstytucyjnej), składanie interpelacji, udzielanie rządowi absolutorium, udział w kontroli nad długami państwa i nakładanie podatków, ustalanie budżetu, nakładanie podatków na obywateli. Uprawnienia Senatu: udział w uchwalaniu wotum nieufności rządowi lub ministrowi, uchylanie zarządzeń wprowadzających stan wyjątkowy.

Władza sądownicza i funkcja kontrolna Roz. IX, art. 64-71, roz. XI art.77 Konstytucja gwarantowała istnienie niezależnego sądownictwa. Konstytucja utrzymywała podział na trzy piony sądownictwa: Sądy powszechne (w tym Sąd Najwyższy), Sądy administracyjne (w tym Najwyższy Trybunał Administracyjny), Sądy wojskowe (szczegółowe). Spory kompetencyjne pomiędzy między organami administracyjnymi a sądami powszechnymi rozstrzygał Trybunał Kompetencyjny. Utrzymano instytucję Trybunału Stanu, który pociągał do odpowiedzialności konstytucyjnej posłów, senatorów oraz ministrów. Brak sądownictwa konstytucyjnego. Naczelne zasady: niezawisłość sędziów, mianowanie sędziów przez Prezydenta RP, zakaz ingerencji władzy ustawodawczej i wykonawczej, podleganie sędziów ustawom

Administracja rządowa, podział administracyjny i samorząd Roz. X, art. 72-76 Administracja państwowa: administracja rządowa, samorząd terytorialny, samorząd gospodarczy. Zasady funkcjonowania administracji rządowej miał regulować dekret Prezydenta RP. Konstytucja dzieliła kraj na województwa, powiaty oraz gminy miejskie i wiejskie. Wyodrębniono stołeczne miasto Warszawę. Szczegółowy podział miał zostać przeprowadzony na postawie odrębnych przepisów. W 1939 r. przeprowadzono ostatnią zmianę w podziale administracyjnym

Zmiana konstytucji

Ocena Konstytucji kwietniowej Zagadnienia pomocnicze: Czas obowiązywania w niepodległym państwie (1935-1939) Sytuacja polityczna w II Rzeczpospolitej