Zadania gmin w obszarze zarządzania energią

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Informacja o działalności prowadzonej przez POMORSKĄ AGENCJĘ POSZANOWANIA ENERGII w Bydgoszczy –PAPE została powołana z inicjatywy Wojewody Bydgoskiego.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH SA
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Nadzieje związane z nowym obszarem rynku energii
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Barbara Koszułap Zastępca Prezesa Zarządu
  Partner biznesowy   Partner biznesowy.   Partner biznesowy   Partner biznesowy.
Zadania gmin w obszarze zarządzania energią
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Szanse i zagrożenia rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce
Energetyka rozproszona i prosumencka
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Janusz Starościk – PREZES ZARZĄDU SPIUG
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
ZBUDOWANIE ZINTEGROWANEGO SYSTEMU POZYSKIWANIA I DYSTRYBUCJI ENERGII POZYSKIWANEJ ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH NA TERENIE KAMPUSU 600-LECIA ODNOWIENIA UNIWERSYTETU.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Wsparcie rozwoju przedsiębiorczości w województwie opolskim RPO WO Wsparcie rozwoju przedsiębiorczości w województwie opolskim RPO WO
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
PPP w obszarze efektywności energetycznej i OZE
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Uregulowania prawne dla rozwoju
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Wsparcie udzielone przez Islandię, Lichtenstein oraz Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Zapis prezentacji:

Zadania gmin w obszarze zarządzania energią Bartosz DUBIŃSKI Prezes Zarządu Mazowieckiej Agencji Energetycznej

Dzisiejsze problemy/ wyzwania JST rosnące ceny energii stan środowiska naturalnego dyrektywy UE ukierunkowane na energooszczędność i energoefektywność oraz OZE monopole energetyczne KONIECZNE jest zarządzanie energią!

Dlaczego MAE? Mazowiecka Agencja Energetyczna (MAE) Założona w 2009 r. przy udziale 31 samorządów mazowieckich. Główny zakres kompetencji: energetyka odnawialna (OZE), efektywność energetyczna, planowanie energetyczne. Ponadto eksperckie wsparcie w zakresie opracowywania dokumentów strategicznych, w tym RPO. Uczestniczy w procesie planowania energetycznego (regionalnego i lokalnego) oraz monitorowania sektora energetycznego. ENERGETYCZNY DORADCA SAMORZĄDOWY.

MAE w zarządzaniu energetycznym Wsparcie gmin w procesie planowania strategicznego (m.in. poprzez przygotowywanie założeń do planów energetycznych). Realizacja projektów badawczych i pilotażowych dot. monitoringu poborów energii (tzw. smart metering). Doradztwo/uczestnictwo w projektach energetycznych zarówno od strony inżynierskiej i finansowej, a także jako instytucja finansująca (fundusz JESSICA). Działalność szkoleniowa i promocyjna. Platforma współpracy instytucji publicznych – prywatnych – naukowych – Mazowiecki Klaster EE i OZE.

Art. 7. ustawy o samorządzie gminnym: 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: (…) 3) (…) zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Wśród różnorodnych przejawów aktywności samorządu gminnego szczególnie istotną rolę w obecnych czasach odgrywa wykonywanie zadań z dziedziny energetyki.

Najważniejszym zadaniem gminy w zakresie energetyki jest planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na jej obszarze Zgodnie z Prawem energetycznym (art. 18, 19 i 20) do zadań własnych gmin o charakterze obligatoryjnym należy przygotowanie założeń do planu zaopatrzenia gminy w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Projekty założeń są tworzone na okres 15 lat i winny być aktualizowane w co najmniej trzyletnich odstępach czasowych. Następnie na podstawie uchwalonych przez Radę Gminy założeń jest opracowywany plan zaopatrzenia gminy w energię (fakultatywnie), który winien być z nimi zgodny.

Odnawialne źródła energii (OZE) w planie energetycznym Rekomendacja aby lokalne systemy energetyczne – w miarę możliwości – maksymalnie wykorzystywały lokalne zasoby energetyczne, w tym głównie OZE, traktowane w sposób równoprawny, bez uprzywilejowania jednych źródeł kosztem innych. Promocja rozwoju energetyki rozproszonej ze wskazaniem na instrumenty wsparcia, np. poprzez prawodawstwo lokalne umożliwiające preferencje w dofinansowywaniu wytwarzania z OZE w obszarach ochrony środowiskowej (Natura 2000), rekompensujących uciążliwości dla takich obszarów. Bilans dostępnych źródeł energii odnawialnej wraz ze wskazaniem kierunków rozwoju energetyki opartej na OZE, a także optymalnych na danym terenie technologii.

Plany gospodarki niskoemisyjnej ZAŁOŻENIA PLANU: Redukcja emisji gazów cieplarnianych. Zwiększenie udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (OZE). Redukcja zużycia energii finalnej, poprzez podniesienie efektywności energetycznej. Poprawa jakości powietrza. Działania w zakresie OZE obejmować mogą np. niskoemisyjną produkcję energii elektrycznej, ciepła i chłodu – np. instalowanie OZE (kolektorów słonecznych, paneli fotowoltaicznych).

Zadania publiczne gminy w dziedzinie energetyki zostały określone w art. 18 ust. 1 prawa energetycznego: Do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy: 1) planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy; 2) planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy; 3) finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy; 4) planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy.

Na mocy przyjętej w 2006 r. dyrektywy w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych państwa członkowskie muszą do końca 2016 r. określić krajowe cele w zakresie oszczędności energii (nie mniejsze niż ograniczenie zużycia energii o 9%). Ustawa z dn. 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej precyzuje te wymagania oraz obliguje jednostki samorządu terytorialnego do wprowadzenia zmian lub usprawnień w obiekcie, urządzeniu lub instalacji, w wyniku, której uzyskana zostanie oszczędność energii. Do działań takich należy między innymi: nabycie, modernizacja lub wymiana urządzenia, instalacji lub pojazdu, charakteryzujących się niskim zużyciem energii oraz niskimi kosztami eksploatacji.

Pierwsze obserwacje: Obecnie wdrażanie ustawy o efektywności energetycznej monitorowane jest przez odpowiednie komórki nadzoru w urzędach wojewódzkich. Coraz częstsze inicjatywy z zakresu zarządzania oświetleniem ulicznym – realizowane bezpośrednio przez samorządy lub poprzez podmioty zewnętrzne (np. w formule ESCO). Większa ilość projektów termomodernizacyjnych zawierających elementy OZE, co dopełnia efekt energetyczny danego przedsięwzięcia. Zmniejszenie energochłonności obiektów użyteczności publicznej wraz z dywersyfikacją źródeł zaopatrzenia w energię budynków.

Sposoby wykonywania przez gminę zadań własnych w dziedzinie energetyki: Gmina może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na przesyłaniu oraz dystrybucji paliw gazowych, energii elektrycznej i cieplnej (zazwyczaj poprzez udział w spółkach). Tworzenie partnerstw inwestycyjnych – projekty PPP w zakresie farm PV, instalacji energetycznego wykorzystania śmieci czy projektów efektywności energetycznej (np. termomodernizacja budynków, modernizacja oświetlenia ulicznego). Gmina prowadzi działania o charakterze regulacyjnym, mające na celu oddziaływanie na przedsiębiorstwa energetyczne, a także działania monitoringowe i analityczne.

Schemat systemu IT do zarządzania energią

Dlaczego zarządzanie energią jest potrzebne? Porównanie zużycia energii elektrycznej (pilotaż MAE, 2013) szkoła podstawowa o pow. użytkowej 1248m2 (156 uczniów) szkoła podstawowa o pow. użytkowej 840m2 (105 uczniów)

Efekty zarządzania energią (system IT) cele: zwiększenie efektywności energetycznej, promocja OZE, poprawa jakości kupowanej energii oraz ograniczenie emisji CO₂ możliwość integracji z innymi mediami platforma współpracy różnych aktorów rynku energii promocja idei prosumenta

Oszacowanie potencjału OZE wykorzystanego w roku 2011 r. na Mazowszu INSTALACJE Czas pracy w roku   [h] Dane dla roku 2011, wg Instytutu Energetyki Potencjał wg oceny dotychczasowej Wolne zasoby Moce i produkcja w obiektach zewidencjonowanych (koncesje i z innych źródeł) Jedn. mocy wartość produkcja, w MWh produkcja, w TJ Potencjał Produkcji % Wiatrowe 1645 MWe 110,20 181279 X 232000 21,9 Wodne duże 3415 20,00 68300 156500 56,4 Wodne małe 2126 2,41 4346 Panele fotowoltaiczne 1000 0,11 110 n.a -- Biogazowe 934 11,00 10275 Panele słoneczne m2 7000 10,08 10900 99,9 Biomasowe TJ 7500 7780 3,6 Geotermalne 4380 MWt 2,7 42,57 8700 99,5

Brak ustawy o odnawialnych źródłach energii wstrzymał nowe inwestycje, w tym projekty z udziałem samorządów. Samorządy inwestują w OZE głównie wykorzystując możliwości programów dotacyjnych. Dotychczas zrealizowane przez samorządy projekty OZE dotyczyły głównie modernizacji kotłowni, a zmiany systemu gospodarki cieplnej wraz z wymianą źródła. Wciąż olbrzymi endogeniczny potencjał energetyczny na Mazowszu pozostaje niewykorzystany. OZE mogą zagwarantować nowe miejsca pracy, a także podnieść konkurencyjność przedsiębiorstw lub zwiększyć bardziej walory turystyczne regionów.

Optymalne zarządzanie energią w gminie wg Radscan

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Mazowiecka Agencja Energetyczna tel. +48 22 290 29 42 b.dubinski@mae.com.pl 609 888 716