JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE JĘZYKA OBCEGO W DOMU
WSPARCIE RODZICA Dzieci chcą czuć, że robią postępy. Potrzebują ciągłej zachęty, a także pochwał, gdy zrobią coś dobrze, każdy sukces motywuje je i sprawia, że z chęcią podchodzą na nauki. Wspólnie ucząc się języka rodzice nie tylko sprawiają, że angielski i ćwiczenia językowe stają się częścią życia rodzinnego, ale mogą także wpływać na to, jak ich dzieci będą podchodzić do nauki języków i do innych kultur w ogóle.
Rodzice motywują do: systematycznego odrabiania prac domowych słuchania piosenek w języku obcym oglądania filmów w oryginale z napisami korzystania ze stron internetowych do nauki języków obcych utrwalania i głośnego wypowiadania powtarzanego materiału nauki języka obcego jako przydatnego w dorosłym życiu
MINI PORADNIK ♦ Prowadzenie odrębnego zeszytu (np. wielkości dzienniczka), gdzie uczeń wpisuje wszystkie informacje dotyczące sprawdzianów, zadań domowych i wskazania co należy przynieść na kolejną lekcję. ♦ Na biurku/stole ucznia powinien być porządek i jak najmniej przedmiotów, które mogłyby go rozproszyć. ♦ Uczniowie dyslektyczni czytając tekst powinni śledzić linijką, zakładką do książki, wskaźnikiem, itp. ♦ Wypisywanie na kartkach wyrazów i przyczepianie ich w widocznym miejscu w celu nauczenia lub utrwalenia.
ĆWICZENIE WYMOWY Odtwarzanie listy słówek do kolejnej lekcji w podręczniku (lista słówek znajduje się na końcu podręcznika lub po każdym powtórzeniu wiadomości z danego rozdziału). ♦ Słuchamy i czytamy jednocześnie. Zatrzymujemy, aby powtórzyć wyraz. ♦ Czytamy angielskie wyrazy pojedynczo, odtwarzając po kolei nagrane wyrazy, żeby sprawdzić poprawność wymowy. ♦ Zakrywamy kolumnę z wyrazami w języku angielskim i wypowiadamy na głos angielskie odpowiedniki polskich wyrazów odtwarzając po kolei nagrane słówka, żeby sprawdzić poprawność wymowy. ♦ Zachęcamy do zapisywania w czasie lekcji wymowy przy nowo poznanych wyrazach.
PISOWNIA ♦ W zeszycie od języka obcego, lub w specjalnie założonym zeszycie piszemy po kilka razy te wyrazy, których pisownia sprawia nam trudności. Korzystamy ze wzoru zapisu z książki. ♦ Uczenie się długich wyrazów: * Na kartce papieru rysujemy trzy kolumny, zaginamy ostatnią kolumnę. * Wymawiamy wyraz i zapisujemy go w pierwszej kolumnie, bardzo wolno wymawiając. Korzystamy ze wzoru zapisu z książki. * Powtarzamy proces w drugiej kolumnie. * W ten sam sposób zapisujemy w dwóch kolumnach maksymalnie trzy wyrazy pod rząd. * Odwracamy kartkę i zapisujemy trzy wyrazy w trzeciej kolumnie. * Odginamy kolumnę i sprawdzamy poprawność zapisu z zapisem z dwóch pierwszych kolumn.
♦ Własne mini dyktanda * Wypowiadamy wyraz po angielsku, nagrywając go za pomocą dyktafonu, telefonu komórkowego lub rejestratora dźwięków (np. „empty”). * Dodajemy do tego inne wyrazy, aby powstały zwroty lub zdania – „empty the bin”, „I empty the bin twice a week”. * Odtwarzamy nagrane wyrazy i zwroty i zapisujemy je na kartce. * Sprawdzamy poprawność z książką.
NAUKA SŁOWNICTWA ♦ „Fiszki” * Kartkę (najlepiej kolorową) z bloku technicznego dzielimy na prostokąty wielkości 5 x 8 cm. * Wycinamy prostokąty. * Na jednej stronie piszemy wyraz lub zwrot w języku obcym, na drugiej stronie jego odpowiednik w języku polskim, albo rysujemy obrazek ilustrujący taki wyraz lub zwrot. * Przygotowane karteczki umieszczamy w pudełku/kartoniku z napisem „DO NAUKI”. W wolnym czasie sięgamy po karteczkę. Jeśli widzimy słowo w języku obcym, mówimy jego odpowiednik w języku polskim (sprawdzamy na odwrocie poprawność), jeśli weźmiemy kartkę tak, że widzimy polskie słowo lub obrazek, wypowiadamy jego odpowiednik w języku obcym. * Jeśli opanowaliśmy dany wyraz/zwrot, przekładamy karteczkę do pudełka/kartonika z napisem „UMIEM”. * Karteczki z opanowanym słownictwem z danego działu/rozdziału można włożyć do koperty, podpisać, np. „Rozdział 2”, albo „Człowiek” i zachować do ewentualnych powtórek.
doll lalka
Sketchnotki – notatki rysunkowe
♦ Piłeczka Wypowiadając na głos wyraz, którego mamy się nauczyć rzucamy miekką piłeczką do osoby pomagającej w nauce lub odbijamy ją o ścianę. ♦ Skakanka Ucząc się sekwencji (np. liter alfabetu, miesięcy, dni tygodnia, liczebników) wypowiadamy kolejny element sekwencji przeskakując przez skakankę. ♦ Gry Mes-games.com www.yummy.pl ♦ Rymowanki i piosenki Kanał „elf learning” na youtube
GOOD LUCK – POWODZENIA ! Dziękujemy za uwagę