Wiedza matematyczno – przyrodnicza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Porównanie pożądanych umiejętności dzieci kończących edukację przedszkolną oraz kończących klasę pierwszą szkoły podstawowej.
Advertisements

Edukacja dla bezpieczeństwa w świetle reformy Systemu Oświaty w Polsce
Sześciolatek idzie do szkoły
Reforma programowa w oświacie.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Organizacja nauczania indywidualnego
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHARAKTERZE PROGRAMOWYM
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Nasz priorytet – to ochrona środowiska …..Człowieku! Obudź się! Czy musisz być głuchy na Ziemi wołanie? Ważne problemy masz do rozwiązania. Pamiętaj trując.
Autor: Jacek Kukawski III a
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Sześciolatek idzie do szkoły
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
„Dane szkoły” Gimnazjum im. Tadeusza Sygietyńskiego w Bukowcu Opoczyńskim; Adres: Bukowiec Opoczyński 74, Opoczno; Imię i nazwisko nauczyciela.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Przyczyny i skutki zanieczyszczenia środowiska
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Jesteśmy w klasie I Opracowała Dorota Stańczak
Wiedza matematyczno – przyrodnicza
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Przyjaciel lasu -kto jest przyjacielem lasu?
Kto jest przyjacielem lasu? Wykonała: Wiktoria Domagalska kl. V a.
- bez niego las nie dałby sobie rady sam. Kto jest przyjacielem lasu?
Szukamy Przyjaciół Lasu.
Kto jest Przyjacielem Lasu?
„Kto jest przyjacielem lasu”
Malwina Król Uczennica klasy V Zespołu Szkół w Stowięcinie
Kto jest przyjacielem lasu?
Przyjaciel lasu.
Kto jest przyjacielem lasu?
Kto jest przyjacielem lasu
Kto jest przyjacielem lasu i dlaczego ?
Przyjaciel lasu Kto nim jest? Kto może nim zostać?
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Kto jest przyjacielem lasu
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
„Kto jest przyjacielem lasu”
Jak dotrzeć do przyrody, która znajduje się
Siły natury (zdjęcie wodospadu).
Zajęcia edukacji ekologicznej Prowadzący: Beata Rychlik.
  Mieszka w lesie   Żywienie: nadziemne lub podziemne. Zjada części roślin, wodę z rosy, rzadko samą wodę, młode pędy, gałązki drzew i krzewów..
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa na każdym etapie edukacyjnym, opisane są, zgodnie z ideą europejskiej struktury kwalifikacji, w języku.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Chcemy być szczupli, zdrowi i mądrzy. Warsztaty Ekologiczne Dbamy o naszą Ziemię.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Nauczyciel – teoria i/czy praktyka
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Wiedza matematyczno – przyrodnicza Dr Anna Sternicka

Literatura: Komorowska – Zielony A. (red): Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo UG, Gdańsk 2008 Szemińska A.: Nauczanie początkowe matematyki t.1 Olecka A., Semadeni: Nauczanie początkowe matematyki. W-wa 1981

Literatura c.d. Podstawa programowa z komentarzami. Tom 5. Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. MEN, Warszawa. Mrowińska I., Mrowiński P. 2003. Treści edukacji leśnej oraz ich realizacja, w: Poradnik edukacji leśnej. Zeszyt 5. CILP, Warszawa. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opublikowane w dniu 15 stycznia 2009 r., w Dzienniku Ustaw Nr 4, poz. 17. Strzemieczny J. 2010. Jak organizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne. Poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów i opiekunów projektów. Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie Ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458). http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl

Główne hasła z Nowej Podstawy Programowej kl. I-III Świat roślin Świat zwierząt Anatomia i fizjologia człowieka Przyroda nieożywiona Ochrona środowiska Pogoda i zjawiska atmosferyczne Najbliższe środowisko/otoczenie

Edukacja przyrodnicza Edukacja przyrodnicza. Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej. Uczeń kończący klasę I: 1) w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt: a) rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka), b) zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy,

c) wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody), d) wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice,

e) zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów, wyrzucanie odpadów i spalanie śmieci itp.; chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato, f) zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia,

g) wie, że należy oszczędzać wodę; wie, jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt, h) wie, ze należy segregować śmieci; rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych; 2) w zakresie rozumienia warunków atmosferycznych: a) obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody, b) wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, i stosuje się do podanych informacji o pogodzie, np. ubiera się odpowiednio do pogody,

c) nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku, podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, d) zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, takich jak: burza, huragan, powódź, pożar, i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia.

Edukacja przyrodnicza. Uczeń kończący klasę III: ) obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem; 2) opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące i w zbiornikach wodnych;

3) nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego; 4) wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne; 5) wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku;

6) podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo);

7) zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin: a)wpływ światła słonecznego na cykliczność życia na Ziemi, b)znaczenie powietrza i wody dla życia, c)znaczenie wybranych skał i minerałów dla człowieka (np. węgla i gliny);

8) nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np 8) nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca, żołądek); 9) zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń stomatologa i lekarza;

10) dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych (w miarę swoich możliwości); orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin i zwierząt, a także w zagrożeniach typu burza, huragan, śnieżyca, lawina, powódź itp.; wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.

Wielowymiarowość ochrony przyrody zadaniem każdego człowieka

Zasady nauczania i uczenia się w edukacji środowiskowej   1.      Zasada od konkretnego doświadczenia do uogólnienia, czyli do abstrakcyjnego schematu pojęciowego. 2.      Zasada ograniczania pojęć i treści ich wyboru. – program nauczania powinien odnosić się do najbliższego, lokalnego, rodzinnego środowiska społeczno-przyrodniczego. 3.      Zasada pedeutologiczna, odnosi się ona do nauczyciela i mówi o tym, że wszystko co nauczyciel mówi na zajęciach powinno być piękne, zadziwiające, zagadkowe. Powinno wywołać poruszenie duszy dziecka.

Zgodnie z priorytetami Strategii Lizbońskiej (2000 r) szkoła powinna akcentować kształcenie w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych jako istotne zagadnienie dla rozwoju cywilizacji w Polsce i w Europie