,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Katowice, dnia 2 października 2012 roku
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Rodzaje danych i podstawy prawne ich przetwarzania w branży ubezpieczeniowej adw. dr Paweł Litwiński 1 1.
Prawo administracyjne
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Władza sądownicza w Polsce
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Zasady ochrony prywatności i danych osobowych pracownika
dr inż. Agnieszka Gryszczyńska Katedra Prawa Informatycznego
Pracownicze dane osobowe
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Wybrane zagadnienia Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
Zakres obowiązywania kpa
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Dr Piotr Sitniewski prezes Fundacji JAWNOSC.PL
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów
Pracownicze dane osobowe
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Trybunał Konstytucyjny
Zasada lojalności.
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Zasada lojalności.
DZIAŁANIA GRUPY ROBOCZEJ ART.29
Podatek od nieruchomości
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości wytwórni mas bitumicznych
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Publiczne prawo konkurencji
Wynagrodzenie pracownika jako informacja publiczna
Anonimowość wnioskodawcy
Wyrok WSA w W-wie z dnia r., sygn. II SA/Wa 369/17
BARDZO WAŻNE ,, Pojęcie „osoby pełniącej funkcję publiczną” ma na gruncie udip autonomiczne i szersze znaczenie, niż w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997.
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia a zawiadomienie podatnika
Klauzula informacyjna
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Zapis prezentacji:

,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski

autor materiałów dr Piotr Sitniewski Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości WYROK SĄDU (piąta izba w składzie powiększonym) z dnia 25 września 2018 r.. W sprawach od T‑639/15 do T‑666/15 i T‑94/16 ,, odstępstwa od ochrony danych osobowych należy interpretować zawężająco (zob. analogicznie wyrok z dnia 9 listopada 2010 r., Volker und Markus Schecke i Eifert, C‑92/09 i C‑93/09, EU:C:2010:662, pkt 77).” autor materiałów dr Piotr Sitniewski

autor materiałów dr Piotr Sitniewski Art. 61 ust. 1 Konstytucji R.P. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

Wyrok NSA z dnia 25.04.2014 r. sygn. I OSK 2399/13 ,, Art. 5 u.d.i.p. nie wprowadza jako przesłanki ograniczenia prawa do informacji ochrony danych osobowych. Nie oznacza to jednak, że na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej relacje między dostępem do informacji oraz ochroną danych osobowych nie występują, ale należy je oceniać w oparciu o prywatność, o której mowa w art. 5 ust. 2 u.d.i.p., a dopiero następnie to rozwiązanie odnieść do przepisów ustawy o ochronie danych osobowych” Wyrok NSA z dnia 25.04.2014 r. sygn. I OSK 2399/13 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

autor materiałów dr Piotr Sitniewski Art. 5 ust. 2. UODIP ,,Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa” autor materiałów dr Piotr Sitniewski

KIM JEST OSOBA PEŁNIĄCA FUNKCJĘ PUBLICZNĄ ? autor materiałów dr Piotr Sitniewski

Wniosek I-go Prezesa SN do Trybunału Konstytucyjnego – sygn. K 58/13 ,, bez właściwego uregulowania terminu „osoba pełniąca funkcję publiczną” w ramach samej u. d. i. p. nie jest możliwie określenie ani jej zakresu podmiotowego, ani praw lub obowiązków osób tego rodzaju, w tym w sposób pozwalający na zapewnienie, co najmniej w „wymiarze proceduralnym” właściwej ochrony sfery ich prywatności ”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

Wyrok NSA z dnia 15 czerwca 2016 r. sygn. akt I OSK 3217/14 ,, pojęcie osoby pełniącej funkcję publiczną ma na gruncie u.d.i.p. autonomiczne i szersze znaczenie niż w art. 115 § 13 i 19 Kodeksu karnego” Wyrok NSA z dnia 15 czerwca 2016 r. sygn. akt I OSK 3217/14 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

Wyrok NSA z dnia 25.04.2014 r. sygn. I OSK 2399/13 ,, Trudno byłoby również stworzyć ogólny, abstrakcyjny, a tym bardziej zamknięty katalog tego rodzaju funkcji i stanowisk. (…). Chodzi o takie stanowiska i funkcje, których sprawowanie jest równoznaczne z podejmowaniem działań wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączy się co najmniej z przygotowywaniem decyzji dotyczących innych podmiotów. Spod zakresu funkcji publicznej wykluczone są zatem takie stanowiska, choćby pełnione w ramach organów władzy publicznej, które mają charakter usługowy lub techniczny” Wyrok NSA z dnia 25.04.2014 r. sygn. I OSK 2399/13 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05 ,, pojęcie „osoba publiczna” nie jest równoznaczne z pojęciem „osoba pełniąca funkcje publiczne”. Ten pierwszy termin jest znacznie szerszy i obejmuje również osoby zajmujące w życiu publicznym istotną pozycję z punktu widzenia kształtowania postaw i opinii ludzi, wywołujące powszechne zainteresowanie ze względu na te lub inne dokonania, np. artystyczne, naukowe czy sportowe. Analizowane pojęcie osoby pełniącej funkcje publiczne jest w tym wypadku ściśle związane z konstytucyjnym ujęciem prawa z art. 61 ust. 1, a więc nie może budzić wątpliwości, że chodzi tu o osoby, które związane są formalnymi więziami z instytucją publiczną (organem władzy publicznej)”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05 ,, pojęcie „osoba publiczna” nie jest równoznaczne z pojęciem „osoba pełniąca funkcje publiczne”. Ten pierwszy termin jest znacznie szerszy i obejmuje również osoby zajmujące w życiu publicznym istotną pozycję z punktu widzenia kształtowania postaw i opinii ludzi, wywołujące powszechne zainteresowanie ze względu na te lub inne dokonania, np. artystyczne, naukowe czy sportowe (…)”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05 ,,(…) Analizowane pojęcie osoby pełniącej funkcje publiczne jest w tym wypadku ściśle związane z konstytucyjnym ujęciem prawa z art. 61 ust. 1, a więc nie może budzić wątpliwości, że (1) chodzi tu o osoby, które związane są formalnymi więziami z instytucją publiczną (organem władzy publicznej)”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05 ,, można bez większego ryzyka błędu uznać, iż chodzi o takie (2) stanowiska i funkcje, których sprawowanie jest równoznaczne z podejmowaniem działań (3) wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączy się co najmniej z przygotowywaniem decyzji dotyczących innych podmiotów. Spod zakresu funkcji publicznej (4) wykluczone są zatem takie stanowiska, choćby pełnione w ramach organów władzy publicznej, które mają charakter usługowy lub techniczny”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

Postanowienie SN z dnia 7 maja 2012 r. V KK 402/11 ,, ,, Ustawodawca nie uzależnia statusu osoby pełniącej funkcję publiczną od wyposażenia jej w kompetencję do wydawania decyzji w sferze działalności publicznej. Nie ma takiego zawężającego kryterium w treści art. 115 § 19 k.k. (…)”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05 ,, Interpretacja tego wyjątku od ograniczenia w dostępie do informacji, przyjętego w art. 5 ust. 1 zd. 1 udip, musi jednak uwzględniać konieczny związek funkcjonalny istniejący między rodzajem informacji dotyczących danej osoby i jej zachowaniem jako pełniącej funkcję publiczną. Jedynie przy takim założeniu jest możliwe zachowanie odpowiedniej, proporcjonalnej równowagi między wchodzącymi w konflikt wartościami: jawnością informacji publicznej a prywatnością osoby pełniącej funkcję publiczną.”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

WSA w Gliwicach 13.07.2016 r. IV SA/Gl 391/16 ,, w zakresie użytego w art. 5 ust. 2 udip zwrotu "osoba mająca związek z pełnieniem funkcji publicznych" nie może mieścić się każdy i jakikolwiek związek z pełnieniem funkcji publicznych (…). Związek z pełnieniem funkcji publicznych to związek wyrażający się w realnym i skonkretyzowanym, a nie jedynie hipotetycznym wpływie na procesy decyzyjne dotyczące sytuacji prawnych innych podmiotów (por. cyt. wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2014r. sygn. akt I OSK 2499/13)” autor materiałów dr Piotr Sitniewski

WPŁYW PORZĄDKUJĄCY RODO 13,17,31 OBOWIĄZEK INFORMACYJNY 13 AUTONOMIA INFORMACYJNA PRAWO DO ZAPOMNIENIA 17 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

autor materiałów dr Piotr Sitniewski Art. 13 RODO 1. Jeżeli dane osobowe osoby, której dane dotyczą, zbierane są od tej osoby, administrator podczas pozyskiwania danych osobowych podaje jej wszystkie następujące informacje: c) cele przetwarzania danych osobowych, oraz podstawę prawną przetwarzania; e) informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją; autor materiałów dr Piotr Sitniewski

autor materiałów dr Piotr Sitniewski Art. 13 RODO 2. Poza informacjami, o których mowa w ust. 1, podczas pozyskiwania danych osobowych administrator podaje osobie, której dane dotyczą, następujące inne informacje niezbędne do zapewnienia rzetelności i przejrzystości przetwarzania: a) okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu; e) informację, czy podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym lub umownym lub warunkiem zawarcia umowy oraz czy osoba, której dane dotyczą, jest zobowiązana do ich podania i jakie są ewentualne konsekwencje niepodania danych; autor materiałów dr Piotr Sitniewski

autor materiałów dr Piotr Sitniewski Art. 17 RODO 1. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych, a administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć dane osobowe, jeżeli zachodzi jedna z następujących okoliczności: dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane; d) dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem; autor materiałów dr Piotr Sitniewski

autor materiałów dr Piotr Sitniewski Art. 17 RODO 3. Ust. 1 i 2 nie mają zastosowania, w zakresie w jakim przetwarzanie jest niezbędne: a) do korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji; autor materiałów dr Piotr Sitniewski