Błędy językowe w pracach uczniów gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy pisarskie w PR biuletyny informacyjne biuletyny wewnętrzne (wymóg lokalności) biuletyny zewnętrzne (od lokalnie do globalnie) prestiżowe publikacje.
Advertisements

Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
WYNIKI PRÓBNEGO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Poprawność języka polskiego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie Warszawa, r.
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
SŁOWNIKI JĘZYKA POLSKIEGO.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska
Niełatwo pisać poprawnie – o typach błędów
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
TYPY BŁĘDÓW W TEKSTACH UCZNIOWSKICH
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SŁOWNIKI.
LICZEBNIK: Odmienna część mowy Oznacza ilość, liczbę, kolejność
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Typy błędów w tekstach uczniowskich
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Materiał pomocniczy dla nauczycieli i uczniów
JĘZYK POLSKI klasa III.
Poprawna polszczyzna Posługiwanie się poprawną polszczyzną to niewątpliwie ważny element kultury językowej, który warto sobie dobrze przyswoić, aby mówić.
Czytanie ze zrozumieniem
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie Kształtujące
„Ortograffiti w mojej szkole”
Temat: Utrwalenie wiadomości o czasowniku.
Idea oceniania kształtującego
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Język i styl Leszek J Chmielewski
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE
10. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
Jak przygotować prezentację
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
Spotkanie 5 Poliqarp.. Znakowanie – tagging Narzędzie do znakowania – tager Znakowanie: przypisywanie jednostkom tekstowym jakichś kodów (tagów): 1. lokalizacja.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
„Nie proś świata, aby się zmienił na lepsze, to Ty zmień się pierwszy”
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Cel lekcji dla ucznia Na dzisiejszej lekcji, pracując indywidualnie i w parze, nauczysz się redagować ogłoszenie, by wykorzystać tę umiejętność.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Błędy językowe w pracach uczniów gimnazjum Warsztaty sieci polonistów - 2015r.

Klasyfikacja błędów językowych

Błędy zewnętrznojęzykowe Błędy tego typu związane są z zapisem i nie zaliczają się do błędów językowych, choć naruszają ustalone normy.

Błędy fleksyjne Błędy fleksyjne: wybór niewłaściwej postaci wyrazu, wybór niewłaściwego wzorca odmiany, wybór niewłaściwej postaci tematu fleksyjnego, wybór niewłaściwej końcówki fleksyjnej, nieodmienienie wyrazu, posiadającego swój wzorzec deklinacyjny, odmienienie wyrazu, któremu nie można przypisać wzorca odmiany.

Błędy składniowe Błędy składniowe: w zakresie związku zgody, w zakresie związku rządu, w używaniu przyimków, w zakresie używania wyrażeń przyimkowych, niepoprawne skróty składniowe, niepoprawne konstrukcje z imiesłowowym równoważnikiem zdania, konstrukcje niepoprawne pod względem szyku, zbędne zapożyczenia składniowe.

Błędy słownikowe Błędy słownikowe (wyrazowe): używanie wyrazów w niewłaściwym znaczeniu, mylenie znaczeń wyrazów podobnych brzmieniowo i ich niepoprawne wymienne stosowanie, posługiwanie się pleonazmami, nadużywanie wyrazów modnych.

Błędy frazeologiczne Błędy frazeologiczne: zmiana formy frazeologizmów wskutek wymiany, redukcji lub uzupełnienia składu związku, zmiana formy frazeologizmu wskutek zmiany postaci gramatycznej jednego ze składników, zmiana znaczenia frazeologizmu, użycie frazeologizmu w niewłaściwym kontekście, w znaczeniu dosłownym.

Błędy słowotwórcze Błędy słowotwórcze: używanie konstrukcji zbudowanej niezgodnie z polskimi modelami słowotwórczymi, zastosowanie niewłaściwego formantu, wybór niewłaściwej podstawy słowotwórczej.

Błędy fonetyczne Błędy fonetyczne niepoprawna wymowa: pojedynczych głosek, grup głoskowych. literowe odczytywanie wyrazów: redukcja głosek i grup głoskowych, niepoprawne akcentowanie wyrazów i form wyrazowych.

Błędy stylistyczne Błędy stylistyczne (użycia) niewłaściwy dobór środków językowych w określonej wypowiedzi, niedostosowanie ich do jej funkcji: używanie elementów oficjalnych w wypowiedziach potocznych, używanie elementów potocznych o charakterze publicznym, stylizacja językowa niemająca uzasadnienia w treści i charakterze stylowym wypowiedzi. naruszenie zasad jasności, prostoty i zwięzłości stylu

Przykłady najczęściej występujących błędów językowych Błędy słownikowe Znajomi moich rodziców zaadaptowali malutkie dziecko. Kampania honorowa sprawnie przemaszerowała przed prezydentem. RADA: Tego typu wyrazy powinniśmy prezentować uczniom zawsze w parach i polecić ich użycie w dwóch zdaniach. (kompania/kampania)

Przykłady najczęściej występujących błędów językowych Błędy słownikowe Kontrahent stał w długiej kolejce po chleb. zamiast Klient stał w długiej kolejce po chleb. Występujący tu błąd wynika z nadużywania wyrazów modnych ( opcja, lider, kreować, kontrahent ). Do tej kategorii zalicza się również stosowanie zapożyczeń językowych. RADA: Prosimy o wypisanie wielu synonimów, a potem podajemy zdania z lukami, w które uczeń musi wstawić odpowiedni, pasujący wyraz.

Przykłady najczęściej występujących błędów językowych Błędy frazeologiczne odniósł porażkę zamiast : poniósł porażkę lub odniósł zwycięstwo; Ten rodzaj błędu to tzw. kontaminacja czyli mieszanie ze sobą części zw. frazeologicznych RADA: SYSTEMATYCZNE zadawanie uczniom do opracowania znaczenia porcji związków frazeologicznych; wyjaśnianie dokładnej etymologii związków frazeologicznych; komiksowe opracowanie dosłownego znaczenia

Jak to można zrobić? Kupować kota w worku Drzeć z kimś koty Dostać kota Kocia muzyka Dopasuj i wyjaśnij znaczenie związku Przygotowują uczniowie dla kolegów np.1w tygodniu

Przykłady najczęściej występujących błędów językowych Błędy frazeologiczne W ostatnim okresie czasu ceny towarów bardzo wzrosły zamiast W ostatnim czasie ceny towarów bardzo wzrosły; Inne: dzień dzisiejszy, miesiąc maj, cofać do tyłu. Ten rodzaj błędu to tzw. pleonazm czyli używanie wyrażeń, które składają się z wyrazów mających to samo lub bliskie znaczenie.

Przykłady najczęściej występujących błędów językowych RADA: Przygotowujemy zdania z pleonazmami i prosimy uczniów, aby wykreślili wszystkie wyrazy, bez których zdanie jest nadal całkowicie zrozumiałe. np. Przyjdź do mnie w dniu 26 maja 2015r. Przyjdź do mnie 26 maja 2015r. ale nie Przyjdź w dniu 26 maja 2015r. (pytamy dlaczego?)

Przykłady najczęściej występujących błędów językowych Błędy fleksyjne niewłaściwe zastosowanie formy deklinacyjnej rzeczownika Zawdzięczałem to moim przyjacielom. Graliśmy mecz siatkówki z Amerykaninami. błędy w odmianie nazw własnych Na lekcji języka polskiego omawialiśmy „Zemstę” Aleksandra Fredro. błędy w używaniu form deklinacyjnych przymiotnika, liczebnika i zaimka Wiele mieszkańców protestowało tego dnia.

Przykłady najczęściej występujących błędów językowych RADA: Jeśli w pracy uczniowskiej zauważymy ten typ błędy, powinniśmy polecić mu wykonanie całej odmiany, ponieważ błąd tego typu występuje wyłącznie ze względu na nieutrwalenie wzoru odmiany. np. Odmień wyrazy Amerykanin, Indianin i Meksykanin w liczbie pojedynczej i mnogiej; podkreśl na kolorowo cząstkę, którą różni się odmiana w liczbie pojedynczej i mnogiej. Staramy się stymulować wzrok!

Przykłady najczęściej występujących błędów językowych Błędy słowotwórcze Przejawem patriotyzmu jest wiedzenie dużo o historii własnego kraju. Cechą Rejenta jest sprytność i przebiegłość. Uczniowie tworzą wyrazy na wzór innych – rozpowszechnionych np. wiedza, spryt, polot, piękno. Łatwiej używać im nazw cech kończących się na -ość (młodość, zwinność itp.)

Przykłady najczęściej występujących błędów językowych RADA: Podaj uczniom tekst charakterystyki stworzonej przez siebie, bogatej w różnorodne określenia cech i poproś, aby podkreślili wszystkie wyraz oznaczające cechy lub stany, a następnie pogrupowali je w zbiory o tym samym formancie. np. -ość (młodość, litość) -o (piękno, dobro) -formant zerowy (spryt, egoizm ) Osobno pogrupuj rzeczowniki nazywające osobowości: pieniacz, buntownik, mruk itp..

Przykłady najczęściej występujących błędów językowych Błędy składniowe błędy w obrębie związku zgody, a szczególnie w tworzeniu związku głównego w zdaniu. Chłopcy podczas mrozów zakładały ciepłe swetry. błędy w zakresie związków pobocznych Wszyscy przyglądali się temu domu. niewłaściwy szyk wyrazów Napisała list długopisem, który szybko wysłała.

Co zrobić, aby było lepiej? Aby uczniowie przyzwyczaili się do samodzielnego poprawiania błędów językowych i błędów pisowni, muszą znać klasyfikację błędów i symbole służące do ich oznaczania. Mimo że na egzaminach zaznaczamy jedynie symbol „jęz.”, w ciągu lat nauki musimy dokładnie pokazywać uczniowi, jakie popełnił błędy i nakłaniać do systematycznej ich poprawy. Jeśli przekracza to możliwości ucznia, zaznaczmy 2-3 błędy, które polecimy uczniowi poprawić. (te, które zdarzają mu się najczęściej)

Rodzaje błędów Oznaczenie frazeologiczne : - kontaminacje - pleonazmy fraz./kont. fraz./pl. słownikowe sł. / leks. fleksyjne słowotwórcze składniowe: - błędne powtarzanie wyrazów i konstrukcji składniowych - niewłaściwy szyk wyrazów w zdaniu fleks. słow. skł. powt. szyk ortograficzne interpunkcyjne graficzne ort. / o int. /i graf.

Co zrobić, aby było lepiej? Podczas pisania prac w klasie, powieś na tablicy plansze (kolorowe, duże) z wybranymi zasadami, których uczniowie mają się bezwzględnie trzymać. Wybierz 2-3 takie zasady, w zależności od tego, co jest największą bolączką w twojej klasie oraz jaką formę wypowiedzi ćwiczysz.

Przykłady- opis, charakterystyka Stosuj różne czasowniki. Unikaj słów "MIEĆ" , "BYĆ"

Przykłady- opis, charakterystyka CYTUJ Z UMIAREM!

Przykłady- zaproszenie Pamiętaj: 26 marca a nie dnia 26 marca ____

Nie musisz oddawać mi notatek, zatrzym je. Popraw zauważone błędy, spróbuj je nazwać. Kiedyś byłem u cioci, która ma piętnastoletniego syna, jego dziadkowie są w tym samym wieku, chodzili razem do zawodówki. Nie musisz oddawać mi notatek, zatrzym je. Moja młodsza siostra bardzo nie lubi kiślu i kakaa. Michał poniósł zasłużone zwycięstwo. Mój kolega, jak to się mówi, trzyma się maminej spódnicy. Uratował dziecku życie, które bawiło się na ulicy. Klasa nareszcie się uspokoiła, bo Mateusz nalał oliwy do ognia. Cytując cudze słowa, nie należy zapomnieć o cudzysłowiu. Australijczycy nie potrafili zatrzymać piłkę. Artykuł zawierał błahe i nieważne treści. Jedząc podwieczorek, spadła mi śliwka. Dominika jest bardziej szczersza od pozostałych. Dobry rydz jak nic. Stało się. Deska ratunku zapadła. Nie nauczyłem się wiersza na pamięć. Dlatego bo wczoraj odwiedziła nas kuzynka.

Z życia wzięte…

Gdzie tego szukać? http://deser.pl/deser/51,111858,14328960.html?i=0

Gdzie tego szukać? http://deser.pl/deser/51,111858,14328960.html?i=0

Na koniec kilka zasad… Bądź konsekwentny!!! Poprawiaj, dokładnie opisując błędy Zwróć uwagę na błędy dominujące u ucznia Nie stawiaj od razu jedynki Stosuj elementy oceniania kształtującego Wskaż źródło do szukania poprawy Nie ucz wszystkiego naraz Nie zniechęcaj siebie i ucznia Każ czytać lub przepisywać fragmenty tekstu Chwal dobrze napisane fragmenty, odczytuj je w klasie Piętnuj błędy, nie autora Ucz polisensorycznie (obrazki, rymowanki, prezentacje, konkursy, plansze, gry dydaktyczne)

Źródła Małgorzata Murawska Błędy językowe w szkole i ich typy. Artykuł z sieci http://www.wyd-literatura.com.pl http://polski24.pl/index.php/zwiazki-frazeologiczne