TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Procedura (próba) wystandaryzowania o maksymalnym stopniu obiektywności, której wyniki ujmowane są ilościowo i ów rezultat ilościowy jest podstawą wnioskowania o pewnych właściwościach osoby lub osób badanych (Pilch 1995) Testy osiągnięć szkolnych — udoskonalony sposób sprawdzania i oceniania stopnia opanowania przez uczniów wiadomości i umiejętności w zakresie określonego przedmiotu nauczania. Test= pomiar dydaktyczny = zbiór zadań dostosowany do określonych treści nauczania w taki sposób, że jest możliwe ustalenie, w jakim stopniu treści te zostały opanowane przez ucznia; przeznaczony do rozwiązania w toku jednego zajęcia szkolnego (Niemierko 1975)
FUNKCJE TESTÓW Diagnostyczna Prognostyczna Testy na (np FUNKCJE TESTÓW Diagnostyczna Prognostyczna Testy na (np.): • Proste odtwarzanie z pamięci • Rozumienie • Umiejętność rozwiązania znanego problemu • Umiejętność rozwiązania nowego problemu • Krytyczna ocena sytuacji • Zdolność do syntezy
• Pisemne • Ustne • Praktyczne INSTRUKCJA Cel badania Czas trwania Liczba zadań Wyjaśnienie sposobów rozwiązywania Prośba o zaznaczenie danych metrykalnych
TYPY ZADAŃ TESTOWYCH • Zadania krótkiej odpowiedzi • Zadanie z lukami • Zadania z wyborem odpowiedzi (jednokrotnego –wielokrotnego) • Zadania z dobieraniem odpowiedzi ( jednokrotne – wielokrotne) • Zadanie wielokrotnego szeregowania • Zadania alternatywne (prawda – fałsz)
FORMUŁOWANIE ZADAŃ TESTOWYCH • Zadania powinny być przez wszystkich jednakowo rozumiane (jasno i wyraźnie) • Pozbawione elementu sugestywności • Odpowiedni stopień trudności • Odpowiednia długość pytań i poleceń
CECHY TESTU • Standaryzacja — dostosowanie danego testu do konkretnego celu, czyli do badania konkretnej właściwości i konkretnej populacji; odnosi się do poziomu rzetelności i trafności • Rzetelność (dokładność) - przy wielokrotnych badaniach tej samej próby wyniki zbliżone • Trafność — test mierzy to, co miał mierzyć; wysoka trafność testu pozwala na różnicowanie badanych • Normalizacja - opracowanie specjalnych norm pozwalających na odpowiednią interpretację uzyskanych wyników testowych • Obiektywność testu - niezależność wyników pomiaru od subiektywnych właściwości osoby badającej
Zasady przeprowadzania testów osiągnięć szkolnych • Odpowiednie warunki (pomieszczenie, klimat, itd.) • Jasno sformułowana instrukcja • Zachęcanie do pytania w razie wystąpienia niejasności bądź wątpliwości • Odpowiadać na pytania w sprawie wątpliwości bez odpowiadania na pytanie testowe • Obserwować badanych, nie pozwalać na odpisywanie.... • Zebrać materiał testowy po sprawdzeniu jego wiarygodności • Sporządzić protokół (czas badania, przejawy zachowań badanych)
TESTOWANIE A INNE TECHNIKI BADAŃ