MRiRW Prawa i obowiązki wynikające z Traktatu Waszyngtońskiego dla państw będących członkami NATO ze szczególnym uwzględnieniem artykułu 5 płk dr Krzysztof.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Advertisements

Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
Rodzaje Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej - ich charakterystyka i przeznaczenie. 2008r. - Hubert Wilk.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
STRATEGIA OBRONNOŚCI PAŃSTWA
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
Sojusz Północnoatlantycki NATO
Wykonała: Monika Mosurek kl.IIIa
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.
NATO.
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Europejski obszar gospodarczy
Traktat Nicejski Traktat Nicejski został wynegocjowany przez piętnastu szefów rządów UE, obradujących w Nicei w dniach grudnia Przywódcy Piętnastki.
ONZ i NATO.
Plan prezentacji Informacje wprowadzające
BIURO BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Polska stanęła na czele Rady Unii Europejskiej. Jest to pierwsza polska prezydencja. Przez sześć miesięcy Polska przewodniczy pracom Rady UE jako pierwsze.
Rząd i prezydent.
Organizacja Narodów Zjednoczonych
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich
BEZPIECZEŃSTWO POLSKI w świetle rezultatów SPBN
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
NATO.
Unia Zachodnioeuropejska
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP
Unia Europejska.
Regionalny Program Operacyjny
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
1 BADANIA NAUKOWE I PRACE ROZWOJOWE W DZIEDZINIE OBRONNOŚCI A REKOMENDACJE SPBN gen. broni w st. spocz. dr Lech KONOPKA Dyrektor Departamentu Zwierzchnictwa.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Historia Integracji Europejskiej
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Polska droga do Unii Europejskiej
Unia Europejska Wykonało: ETI IV rok.
Integracja polityczna państw świata
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Polska w Unii Europejskiej
Współczesne założenia polityki bezpieczeństwa RP
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP Założenia i implementacja
Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego
STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP
dlaczego i jakiej strategii bezpieczeństwa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Karol Osiak Ewelina Obrębska Damian Jackiewicz
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. ul. Malczewskiego Radom Biuro w Warszawie ul. Nowy Świat 4a Warszawa tel. (48)
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
PRIORYTETY STRATEGICZNE POLSKIEGO BEZPIECZEŃSTWA
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Historia rozszerzeń Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej.
Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Organizacje międzynarodowe
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

MRiRW Prawa i obowiązki wynikające z Traktatu Waszyngtońskiego dla państw będących członkami NATO ze szczególnym uwzględnieniem artykułu 5 płk dr Krzysztof Meszyński Kętrzyn 2016

Geneza 4 IV 1949 r. podpisanie Paktu Północnoatlantyckiego 12 państw podpisujących: USA, Kanada, Belgia, Dania, Francja, Holandia, Islandia, Luksemburg, Norwegia, Portugalia, Włochy i W. Brytania 1952 r.-Grecja, Turcja 1955 r.- RFN 1982 r.- Hiszpania

Polska w NATO 1992 roku pojawiło się wyraźne ożywienie kontaktów 1992 przyjęto Założenia polskiej polityki bezpieczeństwa oraz Polityka bezpieczeństwa i strategia obronna Rzeczypospolitej Polskiej gdzie Członkostwo w NATO oraz Unii Zachodnioeuropejskiej zapisane zostało w nich jako cel strategiczny Polski 1994 Polska podpisuje Dokument Ramowy Partnerstwa dla Pokoju 1995 Sojusz przedstawił Studium o rozszerzeniu NATO 1997 Polska spełnia już wszystkie kryteria, aby stać się pełnym członkiem NATO 8 lipca 1997 r. Polska, a także Czechy i Węgry zostały zaproszone do rozpoczęcia negocjacji o członkostwie w Sojuszu Północnoatlantyckim Szczyt państw NATO w Waszyngtonie w dniach 23-25 IV 1999 r. Polska staje się członkiem, chociaż formalne przyjęcie nastąpiło 12 III 1999 r.

OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA Artykuł 3 Dla skuteczniejszego osiągnięcia celów niniejszego Traktatu Strony, każda z osobna i wszystkie razem, przez stałą i skuteczną samopomoc i pomoc wzajemną będą utrzymywały i rozwijały swoją indywidualną i zbiorową zdolność do odparcia zbrojnej napaści Artykuł 4 Strony będą się konsultowały, ilekroć zdaniem którejkolwiek z nich zagrożona będzie integralność terytorialna, niezależność polityczna lub bezpieczeństwo którejkolwiek ze Stron

OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA Artykuł 5 Strony zgadzają się, że zbrojna napaść na jedną lub kilka z nich w Europie lub Ameryce Północnej będzie uważana za napaść przeciwko nim wszystkim; wskutek tego zgadzają się one na to, że jeżeli taka zbrojna napaść nastąpi, każda z nich, w wykonaniu prawa do indywidualnej lub zbiorowej samoobrony, uznanego przez Artykuł 51 Karty Narodów Zjednoczonych, udzieli pomocy Stronie lub Stronom tak napadniętym, podejmując natychmiast indywidualnie i w porozumieniu z innymi Stronami taką akcję, jaką uzna za konieczną, nie wyłączając użycia siły zbrojnej, w celu przywrócenia i utrzymania bezpieczeństwa obszaru północnoatlantyckiego. O każdej takiej zbrojnej napaści i o wszystkich środkach zastosowanych w jej wyniku zostanie bezzwłocznie powiadomiona Rada Bezpieczeństwa. Środki takie zostaną zaniechane, gdy tylko Rada Bezpieczeństwa podejmie działania konieczne do przywrócenia i utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa

STRUKTURA NATO Artykuł 6 W rozumieniu Artykułu 5, za napaść zbrojną, wymierzoną przeciwko jednej lub kilku Stronom, uważa się napaść zbrojną: na terytorium którejkolwiek ze Stron w Europie lub Ameryce Północnej, na algierskie departamenty Francji na terytorium Turcji lub na wyspy pod jurysdykcją którejkolwiek ze Stron na obszarze północnoatlantyckim na północ od zwrotnika Raka na siły zbrojne, okręty lub samoloty którejkolwiek ze Stron znajdujące się na tych terytoriach lub nad nimi, albo na jakimkolwiek innym obszarze w Europie, na którym w dniu wejścia w życie Traktatu stacjonowały wojska okupacyjne którejkolwiek ze Stron, lub też na Morzu Śródziemnym czy na obszarze północnoatlantyckim na północ od zwrotnika Raka

Mechanizm działania Konsultacje- zwoływane na żądanie któregokolwiek uczestnika sojuszu-obowiązkowe Indywidualna pomoc- w momencie napaści zbrojnej na jednego lub kilku sojuszników Wspólna pomoc

Struktura NATO Organy cywilne i wojskowe

STRUKTURA POLITYCZNA I WOJSKOWA NATO Władze Narodowe Stali przedstawiciele (Ambasadorzy przy NATO) Przedstawiciele Wojskowi przy NATO KOMITET PLANOWANIA OBRONY RADA PÓŁNOCNO - ATLANTYCKA GRUPA PLANOWANIA NUKLEARNEGO KOMITET WOJSKOWY INNE KOMITETY Międzynarodowy Sztab Wojskowy SEKRETARZ GENERALNY SEKRETARIAT MIĘDZYNARODOWY Naczelny Dowódca Połączonych Sił Zbrojnych NATO w Europie SACEUR

Struktura NATO Rada Północnoatlantycka, która obraduje na szczeblu szefów państw lub rządów, ministrów spraw zagranicznych, ministrów obrony i Stałych Przedstawicieli państw członkowskich. Szczyty NATO odbywają się średnio, co 2 – 3 lata, spotkania ministerialne dwa razy w roku, Stali Przedstawiciele spotykają się raz w tygodniu. Decyzje Rady maja moc wiążącą i są podejmowane na zasadzie jednomyślności Komitet Planowania Obrony – jest najwyższym organem kierowniczym w sprawach wojskowych. Składa się ze Stałych Przedstawicieli, z wyjątkiem Francji, w randze ambasadorów, a dwa razy w roku obraduje na szczeblu ministrów obrony państw członkowskich. Komitet zajmuje się większością kwestii dotyczących obrony i planowania obronnego Grupa Planowania Nuklearnego. W jej skład wchodzą przedstawiciele wszystkich państw członkowskich z wyjątkiem Francji. A Islandia ma status obserwatora. Grupa zajmuje się strategią jądrową. Jej decyzje wymagają zatwierdzenia przez Komitet Planowania Obronnego

Struktura NATO Najwyższym urzędnikiem sojuszu jest Sekretarz Generalny wybierany przez państwa członkowskie na cztery lata. Wraz z podległym mu Sekretariatem Międzynarodowym zajmuje się nadzorowaniem wykonywania uchwał organów Sojuszu, opracowywaniem raportów i projektów uchwał. Reprezentuje organizację na zewnątrz Bardzo ważnym organem jest także Wysoki Komitet Planowania Centralnego na Sytuacje Nadzwyczajnych Zagrożeń. Jego zadaniem jest koordynacja podległych mu komitetów i zarządów ściśle wyspecjalizowanych instytucji w celu stworzenia procedur skutecznego użycia środków obrony cywilnej

Model planowania obronnego NATO Proces planowania obronnego NATO składa się z następujących etapów: 1. Ustalenie wytycznych politycznych (establish political guidance) 2. Określenie wymagań (determine requirements) 3. Podział wymagań i wyznaczenie celów NATO (apportion requirements and set targets) OSIĄGANIE ZDOLNOŚCI 4. Wspieranie realizacji (facilitate implementation) 5. Przegląd rezultatów (review results) Źródło: opracowanie własne

Polska jako podmiot bezpieczeństwa: interesy narodowe i cele strategiczne PODSTAWOWE WYMIARY/POZIOMY FUNKCJONOWANIA PAŃSTWA (ART. 5 KONSTYTUCJI RP): INTERESY W DZIEDZINIE BEZPIECZEŃSTWA: CELE STRATEGICZNE: PAŃSTWO jako byt polityczny istniejący w określonej granicami przestrzeni (terytorium) Zagwarantowanie niepodle-głości i nienaruszalności granic Dysponowanie własnym potencjałem i członkostwo w sojuszach Zapewnienie wolnego i bezpiecznego życia obywateli Ochrona indywidualna obywateli i zbiorowa ludności Zapewnienie bezpieczeństwa zrównoważonego rozwoju społecznego i gospodarczego Zapewnienie społeczno-gospodarczego wsparcia systemu bezpieczeństwa narodowego Cele dotyczące działań (operacyjne) i przygotowań (preparacyjne) państwa, obywateli i zasobów OBYWATELE jako swoiste atomy tej całości (państwa) Indywidualne i zbiorowe ZASOBY/DOBRA/WARTOŚCI materialne (gospodarcze) i niematerialne (społeczne) 13/57

EUROPEJSKIE środowisko BEZPIECZEŃSTWA - NATO Nowa koncepcja strategiczna NATO Konsolidacja jako warunek strategicznej efektywności, NATO bez operacji o dużej skali Szanse, wyzwania, ryzyka, zagrożenia, Obrona przeciwrakietowa w Europie Baza w Redzikowie, Relacje NATO - UE Tandem bezpieczeństwa? Relacje NATO - Rosja Współpraca czy cicha/ukryta konfrontacja? 14/48

EUROPEJSKIE środowisko BEZPIECZEŃSTWA - STRATEGICZNA OBECNOŚĆ USA W EUROPIE Ograniczenie obecności militarnej i gospodarczej Konsekwencje dla NATO i możliwości prowadzenia operacji na Bliskim Wschodzie, w Azji Środkowej i w Afryce, USA i Europa – najważniejsi partnerzy handlowi. Strategiczna obecność USA a integracja/dezintegracja Europy 15/48

MRiRW DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Kętrzyn 2016