Fotografia w pracy nauczyciela
fotografia w pracy nauczyciela WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń
CELE przedmiotu. Po zakończeniu cyklu ćwiczeń student będzie: rozumiał rolę fotografii w pracy nauczyciela w nowoczesnej szkole oraz podczas różnorodnych zajęć pozaszkolnych z uczniami 2. posługiwał się fotografią i obrazem fotograficznym podczas zastosowania różnorodnych metod kształcenia 3. posługiwał się wybranymi technikami fotograficznymi w tworzeniu środków dydaktycznych
4. dostrzegał możliwość wykorzystania obrazu fotograficznego w rozwijaniu kompetencji społecznych uczniów: umiejętność autoprezentacji, integrowania klasy/zespołu 5. rozwijał swoją kreatywność oraz fantazję i pomysłowość uczniów wykorzystując obraz fotograficzny podczas zajęć z uczniami w różnym wieku i o różnorodnych potrzebach edukacyjnych (uczniowie zdolni, uczniowie z dysfunkcjami)
Tematyka zajęć Wprowadzenie do przedmiotu: omówienie celów i treści kształcenia oraz warunków zaliczenia przedmiotu. Fotografia – jest w niej ukryty skarb nie tylko dla nauczyciela: możliwości zastosowania fotografii w procesie kształcenia oraz w pedagogice czasu wolnego. Kształtowanie wrażliwości estetycznej uczniów poprzez obraz fotograficzny – sztuka malowania światłem, przypomnienie o roli światła, odległości i znaczeniu barw w tworzeniu obrazu fotograficznego. Czary mary czyli w „arcydzieła” zmień koszmary – sztuka doskonalenia zdjęć. Podstawowe programy do cyfrowego przetwarzania zdjęć i ćwiczeń. Niezbędna wiedza potrzebna w własnej nauczyciela oraz w prowadzeniu szkolnego klubu fotografa.
oraz fotograficzne odkrywanie siebie. Fotografujemy klasę i pojedynczych uczniów, czyli zdjęcia grupowe i portret /autoportret- sztuka wyrażania siebie i swoich emocji oraz fotograficzne odkrywanie siebie. Projekt 1: jak stałem się nauczycielem/kandydatem na nauczyciela? Fotografia jako sposób realizacji wybranych metod kształcenia: metoda projektu, metoda linii czasu, metoda piramidy priorytetów, metoda pracy twórczej, metoda ćwiczeń praktycznych - ćwiczenia pamięci, metoda zdań niedokończonych, metoda historyjek, itp. Projekt 2: obraz fotograficzny w wybranej metodzie kształcenia.
Wykorzystanie fotografii jako środków kształcenia - fotografia do podręczników dla uczniów, obraz fotograficzny w kształtowaniu wypowiedzi słownej uczniów, fotografia w schematach, plakatach i różnych obszarach edukacji plastycznej. Projekt 3: zastosowanie fotografii jako środka dydaktycznego. Fotografia jako pomoc w rozwoju kompetencji społecznych: rozwijanie komunikacji interpersonalnej, kształtowaniu języka poprzez opowieści zdjęciami, fotografia w integracji zespołu klasowego, itp. Projekt 4: fotografia w rozwoju kompetencji społecznych.
Obraz fotograficzny jako sztuka rozumienia siebie, własnych emocji i emocji innych. Zastosowanie fotografii w pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem z różnorodnymi dysfunkcjami. Projekt 5: fotografia w pracy z uczniem zdolnym i uczniem z niepowodzeniami szkolnymi. Analiza projektów fotograficznych zaprezentowanych przez studentów przed grupą. Czas na prezentację każdego z trzech wybranych z pięciu zaproponowanych projektów to 7-8 minut. Realizacja projektów na zajęciach na forum grupy zaczynając od spotkania 2 (15.4). Dyskusja i ewaluacja każdego z prezentowanych projektów.
Podsumowanie treści przedmiotu Podsumowanie treści przedmiotu. Debata: dobry nauczyciel – dobry fotograf: cechy dobrego fotografa a cechy dobrego nauczyciela: umiejętność obserwacji, koncentracja, kreatywność, fantazja, cierpliwość, umiejętność planowania i organizacji pracy. Wpis zaliczeń
Forma ewaluacji studentów - zaliczenie: wybór trzech z pięciu zaproponowanych projektów oraz przygotowanie i zaprezentowanie ich na forum grupy. Warunkiem zaliczenia będą punkty za poszczególne projekty. uwaga: nie ma możliwości zaprezentowania projektów indywidualnie lub przesłanie ich na mail wykładowcy - każda prezentacja projektu jest ściśle związana z dyskusją i ewaluacją na forum grupy ocenie podlegają: pomysł, innowacyjność, kreatywność, fantazja, wyobraźnia oraz wrażliwość estetyczna, czyli właściwie dobrany motyw, tło, światło i kompozycja obrazu fotograficznego.
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest przygotowanie i zaprezentowanie 3 projektów (bez względu na ilość punktów) i otrzymanie minimum 11 punktów. Za każdy zaprezentowany projekt można otrzymać od 1 do 10 punktów, czyli maksymalnie 30 punktów. Dodatkowe punkty można otrzymać za aktywny udział w dyskusji nad projektami.
ocena zaliczeniowa: 0 – 10 ocena 2.0 11 – 14 ocena 3.0 15 – 18 ocena 3.5 19 – 22 ocena 4.0 23 – 26 ocena 4.5 27 – 30 ocena 5.0
Literatura podstawowa: Dydaktyka obrazu. Podręcznik metodyczny do "Fotosymboli”. A. Królikowska, G. Łuszczak. Kraków 2000. Dirksen J., Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne. Gliwice 2017. Rogowski Ł. Album fotograficzny jako (re)konstrukcja biografii [w:] Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej. Kaczmarek J. (red.). Poznań 2008.
Literatura uzupełniająca: DuChemin D. W kadrze. Rozważania na temat wyobraźni fotografa. Łódź 2009. Dyskursy widzialności. Słowa a obrazy (red.) P. Sarna, M. Sęk. Katowice 2016. Freeman M. Okiem fotografa. Sztuka komponowania i projektowania zdjęć. Warszawa 2007. Hacking J. Historia fotografii. Warszawa 2014. Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki (red.)A. Pilch, M. Rusek. Kraków 2015. Kelby S. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego. Gliwice 2014. Kožuh A. Abecadło które z walizki wypadło. Koper 2015. Kožuh A. Metody aktywizujące w pracy z uczniem. Split 2013 Łukasik I., Witek A. Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy. Lublin 2015. Mroczek A. Książka o fotografowaniu. Gliwice 2009. Napierała-Rydz K. Fotografia w szkolnej edukacji historycznej. Poznań. 2014 Sekuła A. Społeczne użycie fotografii. Warszawa 2010. Silberman M. Uczymy się nauczać. Gdańsk 2005. Springer M., Jak uczy się mózg. Warszawa 2015 Zakia R., Page D. Kompozycja w fotografii. Przewodnik praktyczny. Gliwice 2011. Zawojski P. (red.) Digitalne dotknięcia. Teoria w praktyce. Praktyka w teorii. Szczecin 2010. Zawojski P. Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów. Warszawa 2012.
bardzo proszę o wcześniejszy (dzień wcześniej) konsultacje soboty 20.30 - 2115 pokój 334 b w budynku C bardzo proszę o wcześniejszy (dzień wcześniej) mail na adres: ania@kozuh.net