BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w pracy nauczyciela i bibliotekarza
Advertisements

Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Psycholog szkolny.
BIBLIOTEKA PRZYSZŁOŚCI Marcin Wójcik
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
TRANSFORMACJA ZAWODOWA NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA
CZYLI O FORMACH, METODACH I TECHNIKACH BIBLIOTERAPII
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Witaj ! Skoro tu jesteś to znaczy, że chcesz dowiedzieć się czegoś na mój temat  zapraszam !!!!
Opracował J. Stryjkowski
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
PUBLICZNEJ BIBLIOTEKI PEDAGOGICZNEJ RODN „WOM” W CZĘSTOCHOWIE
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
Biblioteka szkolna.
KATALOG KSIĄŻEK POLECANYCH DLA RODZICÓW
Organizacja wspomagania szkół
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
(terapia czytelnicza)
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
 działalność informacyjna i bibliograficzna,  promocja edukacji czytelniczej,  szkolenia dla nauczycieli  działalność edukacyjna i kulturalna; w.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Jak dobrać książki w zależności od potrzeb uczniów ?
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Lokalizacja… Osoby prowadzące placówkę… Zbigniew Hołówko Sabina Hołówko-Rusin Uniwersytet Rzeszowski,  kierunek: pedagogika, specjalizacja: resocjalizacja.
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
placówka przyjazna uczniom
Specjalność „Promocja zdrowia”
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Czytaj od A do Zachwytu - projekt promocji czytelnictwa zrealizowany
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży opracowanie: Katarzyna Gozdawa-Grajewska Anna Węgrzyn Sylwia.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Biblioterapia w pracy nauczyciela
Zapis prezentacji:

BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO? Przygotowała: Agnieszka Chmielewska nauczyciel bibliotekarz Publicznej Biblioteki Pedagogicznej RODN „WOM” w Częstochowie

DEFINICJA Biblioterapia to dział psychologii czytelnictwa, znajdujący się w sferze zainteresowań medycyny, pedagogiki i socjologii.

DEFINICJA Zakłada wykorzystanie lektury książek i czasopism dla regeneracji systemu nerwowego i psychiki człowieka chorego.

DEFINICJA Bada ponadto możliwości profilaktycznego traktowania książki i czytelnictwa w szerszych zbiorowościach społecznych.

DEFINICJA W zakres biblioterapii wchodzi działalność praktyczna w dziedzinie oddziaływania książki w różnych środowiskach społecznych poprzez odpowiedni dobór lektur oraz metod i form pracy z czytelnikami wymagającymi szczególnej opieki.

TROCHĘ HISTORII… Już w starożytności ludzie doceniali znaczenie literatury – za czasów faraona Ramzesa II bibliotekę traktowano jako „lecznicę dusz”. W 1272 r. w Kairze w szpitalu Al-Mansur chorym czytano Koran.

TROCHĘ HISTORII… Początkowo w celach leczniczych zalecano wyłącznie literaturę religijną. Teksty świeckie wprowadzono w celach terapeutycznych dopiero w XIX wieku do szpitali angielskich, szkockich i amerykańskich.

TROCHĘ HISTORII… Po raz pierwszy terminu „biblioterapia”użył Samuel McChord Crothers na łamach czasopisma „Atlantic Month” w roku 1916. W 1920 roku hasło „biblioterapia” trafiło do „Oxford English Dictionary”.

TROCHĘ HISTORII… Dopiero w 1966 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy przyjęło oficjalną definicję biblioterapii: „jest to użycie wyselekcjonowanych materiałów czytelniczych jako pomocy terapeutycznej w medycynie i psychiatrii; także poradnictwo w rozwiązywaniu problemów osobistych przez ukierunkowane czytanie”

BIBLIOTERAPIA DZIŚ: rodzaje biblioterapii Instytucjonalna – oznaczająca zastosowanie literatury - przede wszystkim dydaktycznej - do potrzeb indywidualnego „zinstytucjonalizowanego” pacjenta. Jej celem jest przede wszystkim zapewnienie choremu odpowiedniej rekreacji.

BIBLIOTERAPIA DZIŚ: rodzaje biblioterapii Kliniczna – polegająca na stosowaniu literatury - głównie wyobrażeniowej - w grupach pacjentów z problemami emocjonalnymi lub behawioralnymi. Jej głównym celem jest uzyskanie przez pacjenta „wglądu” w siebie, co ma doprowadzić do zmiany jego sytuacji psychologicznej. Zajęcia prowadzą lekarze wspólnie z bibliotekarzami. Pacjenci uczestniczą w tych zajęciach dobrowolnie. Mogą one być prowadzone zarówno w placówce leczniczej jak i poza nią, np. w środowisku rodzinnym lub społecznym pacjenta.

BIBLIOTERAPIA DZIŚ: rodzaje biblioterapii Wychowawcza (rozwojowa) – polegająca na stosowaniu książek (materiałów) wyobrażeniowych i dydaktycznych dostosowanych do potrzeb użytkowników zdrowych, w sensie fizycznym i psychicznym, ale mających do rozwiązania jakieś istotne dla siebie problemy.

BIBLIOTERAPIA W SZKOLE Odpowiednio dobrana lektura może skutecznie pomóc uczniom w rozwiązaniu ich problemów. Nauczyciel, widzący problemy swojego podopiecznego, może wskazać odpowiednią literaturę i w ten sposób zapoczątkować proces terapeutyczny.

EFEKT TERAPEUTYCZNY Aby nastąpił faktyczny efekt terapeutyczny po przeczytaniu literatury, muszą być spełnione następujące warunki:

EFEKT TERAPEUTYCZNY Poznanie – dziecko musi rozpoznawać świat, w którym ma się poruszać, musi odróżniać postacie, rozumieć, jakimi prawami ten świat się rządzi. Dlatego książki nie mogą być za trudne, gdyż nie spełnią swojej funkcji terapeutycznej.

EFEKT TERAPEUTYCZNY Utożsamienie – zidentyfikowanie się z wybraną postacią. Nie zawsze musi to być bohater pierwszoplanowy. Może to być postać występująca w książce marginalnie, ale taka, z którą czytelnik poczuje się blisko związany.

EFEKT TERAPEUTYCZNY Katharsis – oczyszczenie, czyli uwolnienie od napięcia i nabycie nowych sił życiowych. Pełną formą katharsis jest silne wzburzenie emocjonalne po lekturze, wywołane rozpoznaniem i chęcią walki z własnym problemem. Najczęściej od napięcia uwalnia świadomość tego, że innym też przydarzyła się podobna sytuacja i można sobie z nią poradzić.

W KSIĄŻCE TKWI SIŁA!

BIBLIOGRAFIA Arteterapia w teorii i praktyce / Ewelina J. Konieczna. - Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2003 Biblioterapia : szkolenie dla nauczycieli / Mariola Świerczyńska // Biblioteka w Szkole. – 2008, nr 12, s.13-15 Biblioterapia: teoria i praktyka : poradnik / Irena Borecka. - Warszawa : Wydaw. SBP, 2001 Biblioterapia formą terapii pedagogicznej : skrypt dla studentów pedagogiki / Irena Borecka. - Wałbrzych : Wydaw. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2001 Biblioterapia w edukacji czytelniczej i medialnej w szkole podstawowej i gimnazjum : materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy / Irena Borecka ; [Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne we Wrocławiu]. - Wałbrzych : Wydaw. UNUS, 2002 Biblioterapia w praktyce : poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów / red. Ewelina J. Konieczna. - Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2005 Biblioterapia w szkole : poradnik dla bibliotekarzy / Irena Borecka. - Legnica : Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 1998 Diagnostyczna i terapeutyczna funkcja biblioteki szkolnej : materiały konferencji, Wrocław 25-26 września 2003 r. / red. Stefan Kubów. - Wrocław : Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP, 2003 Książka w działalności terapeutycznej : praca zbiorowa / red. merytor. Elżbieta Barbara Zybert ; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. - Warszawa : Wydaw. SBP, 1997