PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU MATURALNEGO Z INFORMATYKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
1 Dr Galina Cariowa. 2 Legenda Iteracyjne układy kombinacyjne Sumatory binarne Sumatory - substraktory binarne Funkcje i układy arytmetyczne Układy mnożące.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
© Matematyczne modelowanie procesów biotechnologicznych - laboratorium, Studium Magisterskie Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej, Kierunek Biotechnologia,
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie „Szkolenie osób upoważnionych do odbioru prac zdających w Punktach Odbioru Prac (POP)” Wydział Organizacyjno-Administracyjny.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
Lekcja 17 Budowanie wyrażeń algebraicznych Opracowała Joanna Szymańska Konsultacje Bożena Hołownia.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko- pomorskim w 2013 r. cz.3 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Katarzyna Rychlicka Wielomiany. Katarzyna Rychlicka Wielomiany Przykłady Wykresy funkcji wielomianowych Równania wielomianowe Działania na wielomianach.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
System edukacji w Polsce
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
EGZAMIN MATURALNY MOJEGO DZIECKA
Ucz i ucz się z TIK!.
W kręgu matematycznych pojęć
Schematy blokowe.
Informacja o maturze w 2018 roku
Wyznaczanie miejsc zerowych funkcji
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
System wspomagania decyzji DSS do wyznaczania matematycznego modelu zmiennej nieobserwowalnej dr inż. Tomasz Janiczek.
Wyniki projektu naukowego
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
Liczby pierwsze.
Przybliżenia dziesiętne liczb rzeczywistych
ALGORYTMY I STRUKTURY DANYCH
Funkcja – definicja i przykłady
Wstęp do Informatyki - Wykład 3
Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka
Wstęp do Informatyki - Wykład 8
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Egzamin ucznia klasy ósmej
VI LO Szczecin, wrzesień 2017 r.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
VI LO Szczecin, wrzesień 2016 r.
Problem Plecakowy (Problem złodzieja okradającego sklep)
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Tytuł projektu naukowego
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Znajdowanie liczb pierwszych w zbiorze
Wyniki projektu naukowego
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Pomoc przy dzieleniu pisemnym
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
INFORMACJE DLA MATURZYSTÓW
Zapis prezentacji:

PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU MATURALNEGO Z INFORMATYKI Maciej M. Sysło Uniwersytet Wrocławski Uniwersytet UMK w Toruniu syslo@ii.uni.wroc.pl informatyka +

Plan informatyka + matura w dokumentach – ważne także dla uczniów forma egzaminu warunki techniczne przykładowe zadania i pełna dokumentacja zadania przykładowe zadania powiązania zadań ze standardami wymagań i nauczanym materiałem przykładowe zadania „teoretyczne” przykładowe zadania „praktyczne” konkluzje informatyka +

Dokumenty informatyka + Egzamin maturalny od 2010 roku. Aneks Informator o egzaminie maturalnym od 2009 roku. Informatyka, CKE, można pobrać ze strony www.cke.edu.pl Zawiera: opis struktury i formy egzaminu zasady oceniania arkuszy informacje i zalecenia dla zdających opis przebiegu egzaminu w części drugiej opis obowiązków i zadań administratora pracowni standardy oraz opis wymagań egzaminacyjnych przykładowe arkusze z zadaniami egzaminacyjnymi, schematy oceniania, przykładowe rozwiązania uczniowskie Egzamin maturalny od 2010 roku. Aneks Przepisy ważne dla uczniów dla nauczycieli informatyka +

Specyfika matury z informatyki Egzamin zdawany na poziomie: podstawowym (195 min) rozszerzonym (240 min) Jest to jedyny maturalny przedmiot ogólnokształcący, który na każdym poziomie składa się z: części teoretycznej – nie można posługiwać się komputerem części praktycznej – zadania w tej części przewidują posłużenie się komputerem Uwaga. na obu poziomach i w obu częściach nie ma dostępu do sieci lokalnej i do Internetu. informatyka +

Matura jako egzamin zewnętrzny Matura jako egzamin zewnętrzny, pod wieloma względami: arkusze egzaminacyjne są przygotowywane poza szkołą, przez CKE i są identyczne dla wszystkich uczniów w kraju; rozwiązania zadań, traktowane anonimowo, są sprawdzane przez egzaminatorów, powoływanych przez CKE; egzamin może się odbyć poza szkołą, do której uczęszcza uczeń, np. wtedy, gdy w jego szkole niewielu uczniów wybrało informatykę; w komisji egzaminacyjnej w szkole, tworzonej przez odpowiednią Okręgową Komisję Egzaminacyjną (OKE), nie może zasiadać nauczyciel, który uczył zdających przed tą komisją uczniów. informatyka +

Rady dla uczniów informatyka + Zapoznaj się z Informatorem, zwłaszcza: zaleceniami dla zdających standardami wymagań przykładowymi arkuszami, modelami odpowiedzi i schematem punktowania Rozwiąż wiele różnych zadań maturalnych z poprzednich lat Przed egzaminem – zapoznaj się z przydzielonym ci komputerem zwłaszcza, gdy nie jest w Twojej szkole W czasie egzaminu: wielokrotnie czytaj treści zadań „ze zrozumieniem” nie rezygnuj z ich rozwiązania zapisuj rozwiązania według schematu podanego w treści zadania zapisuj często rozwiązania komputerowe (na wypadek awarii) informatyka +

Tematy zadań – zakres informatyka + Zadania z poprzednich lat wskazują na powtarzającą się w nich tematykę: zamiana postaci liczb między różnymi systemami problemy poszukiwania elementów w zbiorach schematy blokowe: czytanie algorytmu ze schematu tworzenie lub uzupełnianie schematu czytanie i analizowanie gotowych programów liczby pierwsze, dzielniki liczby, badanie złożoności liczb analiza danych wraz z wykresem – wymusza użycie arkusza obliczenia przybliżone, iteracyjne bazy danych informatyka +

System pozycyjny informatyka + Zadanie Kraje: Cena (w walucie W) zapinek do skarpetek w Eurolandii, gdzie obowiązuje dziesiętny system liczenia, wynosi 2110 W, w Dwójkolandii, gdzie obowiązuje system dwójkowy, tę cenę zapisuje się jako 2 W, zaś w Trójkolandii, gdzie posługują się systemem trójkowym – jako 3 W. … Mamy: 2110 = 2 2110 = 3 Potrzebne algorytmy zamiany między systemami: 10 → 2 10 → 3 Dzielenie 21 przez 2 lub przez 3 10 ← 2 10 ← 3 a = bn–12n–1 + bn–22n–2 + ... b121 + b020 Schemat Hornera informatyka +

Poszukiwanie elementu w zbiorze Zadanie Ważenie: Danych jest n przedmiotów o niewielkich gabarytach i różnych wagach. Jest też do dyspozycji waga z dwiema szalkami, ale nie ma odważników. Kładąc na wadze przedmioty a i b, za pomocą jednego ważenia można ustalić, który przedmiot jest lżejszy (zob. rysunek). Ważenie na wadze to porównania wag elementów, czyli porównania liczb. informatyka +

Poszukiwanie elementu w zbiorze, cd Trzeba wybrać najlżejszy i najcięższy przedmiot spośród n przedmiotów, posługując się tylko taką wagą. a) Jaka jest najmniejsza liczba ważeń, którą trzeba wykonać, aby znaleźć najlżejszy przedmiot? Odpowiedź uzasadnij. b) Podaj specyfikację zadania jednoczesnego znajdowania najlżejszego i najcięższego przedmiotu za pomocą tej wagi. Zapisz algorytm (w postaci listy kroków, schematu blokowego lub wykorzystując język programowania) dla tego zadania, który wykonuje możliwie najmniej ważeń. c) Podaj, jaka jest liczba ważeń, którą trzeba wykonać w podanym przez Ciebie algorytmie jednoczesnego znajdowania najlżejszego i najcięższego przedmiotu. Problem znalezienia minimum w zbiorze liczb. Odp. n – 1 Najlepsza odpowiedź: 3n/2 – 2 informatyka +

Schematy blokowe – Rozmnażanie się pszczół Pszczoły rozmnażają się tak, że z zapłodnionych jaj rodzą się samice, a z niezapłodnionych samce (trutnie). Rodzina trutnia jest nietypowa: brak ojca, tylko jeden dziadek i jedna babcia, jeden pradziadek, ale dwie prababcie itd. Schemat blokowy algorytmu rozmnażania się męskich potomków … Uzupełnij schemat … informatyka +

Czytanie i analizowanie gotowych programów Podaj, jaką wartość przyjmie zmienna p1 w wyniku działania powyższego algorytmu dla n = 3 Podaj, jaką wartość przyjmie zmienna p2 w wyniku działania powyższego algorytmu dla n = 3 Podaj, jaką wartość przyjmie zmienna suma w wyniku działania powyższego algorytmu dla n = 3. Czy to jest suma: Ile działań (dodawań i mnożeń) jest wykonywanych, by obliczyć tę sumę? Uwaga. Żaden znany język programowania. informatyka +

Liczby pierwsze – „czytanie” algorytmów Poniżej przedstawiony jest algorytm, działający dla zadanej liczby naturalnej N większej od 1. Krok 1. Zmiennej M przypisz wartość N – 1. Krok 2. Sprawdź, czy M jest dzielnikiem N. Jeśli tak, to wypisz M i zakończ wykonywanie algorytmu. W przeciwnym razie przejdź do następnego kroku. Krok 3. Zmniejsz o 1 wartość zmiennej M i przejdź do Kroku 2 1. Co jest wynikiem działania powyższego algorytmu? 2. Czy istnieją takie liczby N, dla których wykonywanie algorytmu nigdy się nie zakończy? Dla jakich liczb N wynikiem działania algorytmu jest liczba 1? Odpowiedź uzasadnij. 3. Ile razy w tym przypadku zostanie wykonany Krok 2 algorytmu? informatyka +

Liczby pierwsze – nowe pojęcia Liczba super pierwsza, to taka liczba naturalna, która spełnia następujące warunki: jest liczbą pierwszą, suma cyfr tej liczby jest również liczbą pierwszą. Liczba super B pierwsza, oprócz wymienionych dwóch warunków, spełnia warunek trzeci: suma cyfr w jej zapisie binarnym jest także liczbą pierwszą Zadanie: Ile jest liczb super (B) pierwszych w danym przedziale? Potrzebne algorytmy: badanie, czy liczba jest liczbą pierwszą wyznaczanie cyfr liczby w systemie dziesiętnym i binarnym informatyka +

Analiza danych liczb informatyka + W plikach tekstowych o nazwach liczby1.txt oraz liczby2.txt są zapisane liczby naturalne. Twoim zadaniem jest utworzenie pliku tekstowego o nazwie wynik4.txt, zawierającego odpowiedzi do podpunktów a) – e). a) Ile jest cyfr w pliku liczby1.txt? b) Jaka jest najmniejsza liczba w pliku liczby1.txt? c) Ile liczb występuje jednocześnie w plikach liczby1.txt i liczby2.txt? d) Załóżmy, że wszystkie liczby z pliku liczby1.txt uporządkowaliśmy od najmniejszej do największej. Jakie liczby znajdują się na pozycjach 1000 i 1500? e) Utwórz zestawienie zawierające ilości liczb kończących się odpowiednio cyframi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Wykonaj wykres ilustrujący otrzymane wyniki. Pamiętaj o czytelnym i pełnym opisie wykresu. Algorytmy Arkusz ! informatyka +

Obliczenia przybliżone Postanowiono usypać kopiec, którego każdy pionowy przekrój poprzeczny opisuje równanie: y = – 0,7*x2 + 70. Podstawa kopca ma średnicę 20 m. Oblicz, z dokładnością d podaną w m3, ile ziemi potrzeba na usypanie kopca. informatyka +

Obliczenia przybliżone, cd. Wykonaj następujące zadania: narysuj schemat blokowy algorytmu do wyznaczania objętości kopca; podaj kryterium użyte do określenia dokładności wyznaczenia objętości kopca; scharakteryzuj zastosowany do rozwiązania algorytm; napisz program wyznaczający, z podaną dokładnością, ile ziemi potrzeba na usypanie kopca. Program czyta dane (liczbę d) z klawiatury i wynik zapisuje do pliku kopiec.txt; podaj wynik działania programu otrzymany dla dokładności 5 m3, 2 m3. informatyka +

Wykorzystanie modelu odpowiedzi i schematu punktowania Zadanie: Algorytm Specyfikacja zadania. Dane: Uczniowie ustawieni w dowolnej kolejności. Dane o uczniu: nazwisko, imię oraz czas, jaki zabiera mu droga z domu do szkoły – uczeń zna ten czas). Wynik: .............................................................................................. Algorytm Krok 1. Zapytaj pierwszego ucznia o jego dane i zapamiętaj je. Krok 2. Powtarzaj Krok 3 dopóty, dopóki w ustawieniu jest uczeń, któremu jeszcze nie zadałeś pytania. Podaj dane ostatnio zapamiętanego ucznia i zakończ wykonywanie algorytmu. Krok 3. Zapytaj kolejnego ucznia, jak długo idzie do szkoły. Jeśli krócej, niż zapamiętany uczeń, to zapamiętaj dane o nim na miejscu pamiętania danych o poprzednim uczniu. informatyka +

Wykorzystanie modelu odpowiedzi i schematu punktowania, cd. a) Uzupełnij specyfikację, czyli sformułuj, jaki jest wynik działania tego algorytmu. b) Przeformułuj ten algorytm tak, aby sprawdzał, czy wśród uczniów jest ktoś, kto idzie do szkoły dokładnie 10 min. Wynikiem są albo dane o uczniu, który idzie do szkoły 10 min., albo informacja, że takiego ucznia nie ma. c) Podaj algorytm dla specyfikacji: Dane: Uczniowie ustawieni według niemalejących czasów dojścia do szkoły, czyli od najkrócej idącego do szkoły do najdłużej idącego. Wynik: Dane o uczniu, który idzie do szkoły dokładnie 10 min., albo informacja, że takiego ucznia nie ma. informatyka +

Wykorzystanie modelu odpowiedzi i schematu punktowania, cd. Możliwe algorytmy, różnie punktowane informatyka +

Pokrewne zajęcia w Projekcie Informatyka + Wykład+Warsztaty (Wszechnica Poranna): Wprowadzenie do algorytmiki i programowania – wyszukiwanie i porządkowanie informacji Proste rachunki wykonywane za pomocą komputera. Techniki algorytmiczne – przybliżone (heurystyczne) i dokładne. Wykłady (Wszechnica Popołudniowa): Czy wszystko można policzyć na komputerze? Porządek wśród informacji kluczem do szybkiego wyszukiwania. Dlaczego możemy się czuć bezpieczni w sieci, czyli o szyfrowaniu informacji. Znajdowanie najkrótszych dróg, najniższych drzew, najlepszych małżeństw informatyka +

Pokrewne zajęcia w Projekcie Informatyka + Kursy (24 godz.) – Wszechnica na Kołach: Algorytmy poszukiwania i porządkowania. Elementy języka programowania Różnorodne algorytmy obliczeń i ich komputerowe realizacje Grafy, algorytmy grafowe i ich komputerowe realizacje  Kursy (24 godz.) – Kuźnia Informatycznych Talentów – KIT dla Orłów: Przegląd podstawowych algorytmów Struktury danych i ich wykorzystanie Zaawansowane algorytmy Tendencje – Wykłady  Algorytmy w Internecie, K. Diks Czy P = NP, czyli jak wygrać milion dolarów w Sudoku, J. Grytczuk Między przeszłością a przyszłość informatyki, M.M Sysło informatyka +