Ruch i zdrowe żywienie w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady zdrowego odżywiania "W zdrowym ciele zdrowy duch"
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach ul. Barbary 17 Podsumowanie lokalnego programu edukacyjnego pt. ”Dbam o siebie – żyję zdrowo”
Żywność ekologiczna określenie żywności produkowanej metodami rolnictwa ekologicznego z dbałością o wyeliminowanie używania nawozów sztucznych i pestycydów.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
Zdrowe odżywianie. Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy.
Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II w Sosnowcu Sosnowiec, ul. Kalagi 9a.
KORZYSTANIE PRZEZ UCZNIÓW Z POSIŁKU W STOŁÓWCE SZKOLNEJ NA PODSTAWIE ANALIZY ANKIET PRZEPROWADZONYCH P RZEZ K OMISJĘ R EWIZYJNĄ R ADY M IEJSKIEJ W O LECKU.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
14 listopada Światowy Dzień Walki z CUKRZYCĄ
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Zajęcia pozalekcyjne w ramach działalności Szkolnych Klubów Sportowych
Rola książki w życiu człowieka
Co każdy Rodzic wiedzieć powinien czyli
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
Podstawa programowa WF założenia
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Magdalena Milewska.
Moje szczęście.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
W 2016 roku podejrzenie doświadczania przemocy w rodzinie dotyczyło 7074 dziewcząt i 7149 chłopców w wieku 0-18 lat (źródło: KG Policji) W 2015 roku hospitalizowano.
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Przedszkole Promujące Zdrowie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
HISTORIA 2009-Rozpoczęcie działań dla tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie 2010-przyjęcie Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Brzegu.
Podstawa programowa WF założenia
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
W kwietniu nasza szkoła przystąpiła do realizacji projektu CZAS NA ZDROWIE. Głównym celem tego ogólnopolskiego projektu edukacyjnego jest promocja zdrowego.
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Wyniki ankiety nt. odżywiania przeprowadzonej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Rudach w dniu 8 września 2015 roku Oprac. Marta Depta.
Finansowanie zadań oświatowych
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Uzyskane Certyfikaty r.- Decyzją Rady Pedagogicznej Przedszkole Nr 7 w Łowiczu postanowiono włączyć do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących.
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Ruch i zdrowe żywienie w szkole Bożena Jodczyk ORE Warszawa, 20 marca 2018

Program HEPS (Healthy Eating and Physical Activity in Schools) Co wiemy o programie geneza, analiza zasobów.

Program HEPS Projekt był realizowany w latach 2009-2011 przez zespół specjalistów w dziedzinie promocji zdrowia w szkole, finansowany przez UE w ramach Programu Zdrowia Publicznego, popularyzowany w ramach sieci Szkoły dla Zdrowia w Europie Schools for Health in Europe (należy do sieci 45 krajów)

Inicjatorzy projektu HEPS Koordynacja: Netherlands Institute for Health Promotion (NIGZ) Ośrodki współpracujące: Free University of Brussels, Belgia Welsh Ministers, Walia Danish University of Education, Dania Institute of Child Health, Grecja University Maastricht, Holandia NHS Health, Szkocja Warsaw University, Polska University of Bergen, Norwegia Leuphana University Lüneburg, Niemcy National University of Ireland, Galway, Irlandia Ludwig Boltzman Institute, Austria State Environmental Health Centre, Litwa

Dlaczego HEPS Podstawowym powodem do rozpoczęcia projektu HEPS była zwiększająca się gwałtownie częstość występowania nadwagi oraz otyłości u dzieci i młodzieży. Szacuje się, że nadwagę ma co czwarte dziecko w Europie. Podstawą zapobiegania temu poważnemu problemowi zdrowotnemu i społecznemu oraz leczenia osób z nadwagą jest zmiana sposobu żywienia i zwiększenie aktywności fizycznej. W Polsce mamy najbardziej otyłe 11 latki w Europie. W dobie szybkiego rozwoju technologicznego dzieci coraz więcej czasu spędzają przed komputerem i innymi urządzeniami elktronicznymi. Z tego powodu zainteresowanie aktywnością fizyczną zdecydowanie spada. I tutaj zaczyna się problem..

Nadwaga i otyłość HBSC (Health Behaviour in School-aged Children) - Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce - bada zdrowie i zachowania zdrowotne w wieku 11,13, 15. Według ostatnich badań HBSC 2014 - nadwaga i otyłość występowały u 14,8 proc. ankietowanych uczniów. W porównaniu z poprzednimi badaniami HBSC 2010, biorąc pod uwagę te same kryteria, częstość występowania nadwagi i otyłości uległa obniżeniu z poziomu 17 proc., co wskazuje na zahamowanie poprzednio obserwowanej tendencji wzrostowej.

Nadwaga i otyłość Odsetek młodzieży z nadwagą i otyłością istotnie maleje z wiekiem badanych, a większe różnice między grupami wieku występują u dziewcząt. Oprócz płci i wieku kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na występowanie nadmiaru masy ciała w okresie dojrzewania jest struktura rodziny. Wraz z pogarszającą się sytuacją ekonomiczną rodziny zwiększają się odsetki młodzieży z nadwagą i otyłością. Nadwaga i otyłość występuje najczęściej u młodzieży wychowywanej przez samotnych rodziców.

Badania COSI European Childhood Obesity Surveilllance Europejski projekt monitorowania otyłości dzieci Badanie COSI było pierwszym badaniem populacyjnym ośmiolatków w Polsce. Zrealizowane zostało w ostatnich miesiącach 2016 r., w szkołach podstawowych w całej Polsce. Przebadano w sumie 3400 uczniów drugich i trzecich klas szkół podstawowych. Średnia wieku dzieci wyniosła 8,5 roku. 31,2 proc. ośmiolatków w Polsce ma nadmierną masę ciała. Z otyłością zmaga się 12,7 proc. z nich, a z nadwagą 18,5 proc.

Badania COSI European Childhood Obesity Surveilllance Europejski projekt monitorowania otyłości dzieci Eksperci zwracają też uwagę na fakt, że do rozwoju otyłości i nadwagi u dzieci przyczyniają się często dorośli, przez swoje błędne postrzeganie wyglądu dzieci. Z ankiet, wypełnionych przez rodziców wynika, że w większości postrzegają masę ciała swoich dzieci jako prawidłową – tylko 14 proc. rodziców uznało, że dziecko ma nadwagę" Z badań wynikły też niepokojące wnioski, dotyczące stylu życia najmłodszych oraz ich diety. Z deklaracji rodziców wynika, że zaledwie 54,6 proc. ośmiolatków spożywa warzywa przez większość dni w tygodniu lub codziennie, a aż 11,7 proc. – rzadziej niż raz w tygodniu (zalecenia mówią o pięciu porcjach warzyw i owoców dziennie, przy czym warzyw powinno być więcej niż owoców).

Główne problemy zdrowotne związane z otyłością i nadwagą Cukrzyca typu 2, Choroby sercowo-naczyniowe na tle miażdżycy i nadciśnienie tętnicze, Choroby układu oddechowego (zespół bezdechu nocnego) Niektóre nowotwory złośliwe, Problemy zwyrodnieniowe kości, Problemy behawioralno-emocjonalne, Otyłość może powodować nękanie i stygmatyzację otyłych dzieci, prowadzić do słabej socjalizacji i być przyczyną gorszych wyników w nauce. Ponadto przeprowadzone badania wskazują, że otyłość wieku dziecięcego odciska trwały ślad na zdrowiu w wieku dorosłym, nawet jeżeli z czasem wskaźnik masy ciała (BMI) ulegnie poprawie.

Aktywność fizyczna WHO: Dla młodzieży w wieku szkolnym zalecana aktywność fizyczna to przynajmniej 1 godzina dziennie wysiłków o umiarkowanej intensywności. Według ostatnich badań HBSC 2014, zalecany poziom aktywności fizycznej, potrzebny do prawidłowego rozwoju oraz utrzymania zdrowia, stwierdzono tylko u 24 proc. badanej młodzieży, co stanowi mniej niż jedną czwartą badanej populacji. Aktywność fizyczna młodzieży zmniejszała się wraz z wiekiem, a jej poziom był niższy wśród dziewcząt niż wśród chłopców. W wieku 15 lat co dziesiąty chłopiec i co piąta dziewczyna reprezentują prawie całkowity brak aktywności fizycznej. A raczej jej brak

Aktywność fizyczna Pomimo bardzo niekorzystnej sytuacji można prognozować pozytywny kierunek zmian poziomu aktywności fizycznej. W ostatnich czterech latach stwierdzono istotny statystycznie, 4% wzrost odsetka młodzieży w wieku 11-15 lat spełniającej międzynarodowe zalecenia dotyczące poziomu aktywności fizycznej. Niedostatek aktywności fizycznej jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia dzieci, młodzieży i dorosłych we wszystkich krajach rozwiniętych. Skutki zbyt małej aktywności ruchowej wśród dzieci obejmują pełne spectrum ich rozwoju od fizycznego po psychiczny. Dotykają także sposobu, w jaki młodzi ludzie funkcjonują w społeczeństwie i jak są przez nie odbierane.

Rola szkoły W zapobieganiu nadwadze i otyłości oraz wspieraniu dzieci i młodzieży z nadwagą w jej redukowaniu bardzo ważną rolę mają do spełnienia szkoły. Szkoła jest siedliskiem, w którym można w bardzo różnorodny sposób wpływać na kształtowanie właściwych zachowań zdrowotnych uczniów (w tym w zakresie żywienia i aktywności fizycznej) oraz umożliwić ich praktykowanie w codziennym życiu. Szkoła może też zachęcać rodziców do zmiany własnych zachowań zdrowotnych i swoich dzieci.

Podstawy koncepcji projektu HEPS wynikają z: Przyjęcia podstawowych założeń szkoły promującej zdrowie, w tym zwłaszcza koncepcji całościowego podejścia do zdrowia w szkole. Uznania, że spójna polityka szkoły w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej może sprzyjać lepszym wynikom w nauce, podobnie jak działania z zakresu promocji zdrowia. Polityka taka wspiera realizację podstawowej funkcji szkoły tj. edukacji uczniów i sprzyja podnoszeniu jakości edukacji przez wzmacnianie zdrowia uczniów.

Cele projektu HEPS Tworzenie, realizacja i ewaluacja skutecznej polityki krajowej oraz praktyki w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w szkołach we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Wspieranie tworzenia i wdrażania w krajach członkowskich programów zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, opracowanych na podstawie potwierdzonych faktów (dowodów), z wykorzystaniem podejścia stosowanego w szkole promującej zdrowie.

Korzyści z tworzenia polityki szkoły w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej Spójne, planowe i systematyczne podejście do zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Uczestnictwo i zwiększenie motywacji wszystkich członków społeczności szkolnej. Kształtowanie prozdrowotnego stylu życia u uczniów. Poprawa warunków do uczenia się i lepsze osiągnięcia szkolne uczniów. Poprawa samopoczucia i satysfakcji z pracy pracowników szkoły. Bardziej przejrzyste i demokratyczne podejmowanie decyzji w szkole. Poprawa relacji z rodzicami i społecznością lokalną. Lepsza atmosfera i współpraca w szkole. HEPS Narzędzie dla szkół, 2010

W Polsce Propozycja podjęcia działań w ramach projektu HEPS pod nazwą „Ruch i zdrowe żywienie w szkole”

„Ruch i zdrowe żywienie w szkole” Działania w ramach projektu w Polsce Tłumaczenie i adaptacja 4 poradników HEPS Wspieranie przez wojewódzkich koordynatorów szkół promujących zdrowie w tworzeniu szkolnej polityki z wykorzystaniem pakietu szkolnego HEPS. Projekt pilotażowy „Ruch i zdrowe żywienie w szkole” ORE w 2011-2013 Realizacja projektu pilotażowego w wybranych szkołach Gdańska (100). 4 edycje szkoleń dla szkół promujących zdrowie (2014, 2015, 2016,2017) Planowane szkolenie w kwietniu 2018

Poradniki HEPS „Przewodnik HEPS” – promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w szkołach. Przeznaczony dla instytucji i organizacji działających na poziomie krajowym „Poradnik orędownictwa na rzecz HEPS” . Przeznaczony dla osób propagujących tworzenie krajowej polityki promocji zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w szkołach

Poradniki HEPS „Katalog i narzędzie HEPS” Katalog i narzędzie do oceny jakości szkolnych interwencji dotyczących zdrowego żywienia i aktywności fizycznej „Narzędzie dla szkół HEPS” Przewodnik dla szkół dotyczący tworzenia szkolnej polityki zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

„Ruch i zdrowe żywienie w szkole” Projekt pilotażowy w Polsce Projekt pilotażowy w szkołach promujących zdrowie, Czas trwania projektu: 3 lata szkolne 2011-2013. Szkoły uczestniczące w projekcie pilotażowym: 4 placówki z woj. śląskiego, 3 placówki z woj. podlaskiego, 3 placówki z woj. warmińsko-mazurskiego.

Wyniki szkół w projekcie pilotażowym Znaczące, korzystne zmiany nastąpiły w obszarze zdrowego żywienia: 1. Podejście do zdrowego żywienia w szkole: zjadanie pierwszego śniadania w domu, zjadanie drugiego śniadania lub obiadu w szkole, 2. Edukacja żywieniowa w społeczności szkolnej: zmniejszenie się odsetka dzieci spożywających słodycze i napoje gazowane, zwiększenie się odsetka dzieci jedzących min. raz dziennie owoce i / lub warzywa,

Wyniki szkół w projekcie pilotażowym Znaczące, korzystne zmiany nastąpiły w obszarze aktywności fizycznej: Podejście do aktywności fizycznej w szkole (lekcje wf) Zwiększenie odsetka uczniów uczestniczących systematycznie w lekcjach wf Zwiększenie odsetka uczniów, którzy lubią lekcje wf 2. Aktywność fizyczna w codziennym życiu (poza lekcjami wf) zwiększenie się odsetka dzieci aktywnie spędzających czas wolny zwiększenie się odsetka dzieci biorących udział w zajęciach pozalekcyjnych oferujących aktywne formy spędzania wolnego czasu

Osiągnięcia szkół (najczęściej wymieniane przez szkoły w ankietach ) spadek codziennego spożycia słodyczy i napojów gazowanych, zmiana asortymentu w sklepikach szkolnych, nawiązanie współpracy z organizacjami, instytucjami, specjalistami z zakresu zdrowego żywienia, zwiększyło się spożycie warzyw, owoców, mleka, zwiększyła się liczba uczniów przynoszących drugie śniadania, szkoła ma informacje o skali nadwagi i otyłości wśród swoich uczniów, zapewnienie dostępu do wody pitnej,

Osiągnięcia szkół (najczęściej wymieniane przez szkoły w ankietach ) spożywanie II śniadań wspólnie z nauczycielem, likwidacja automatów, dystrybutorów, liczne inicjatywy, konkursy, warsztaty na terenie szkół, dla uczniów, rodziców i dla społeczności lokalnej z zakresu ZŻ poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych o profil sportowo-rekreacyjnych, zwiększenie atrakcyjności lekcji wychowania fizycznego, poprawa wyposażenia sal gimnastycznych i miejsc do ćwiczeń, remonty,

Osiągnięcia szkół (najczęściej wymieniane przez szkoły w ankietach ) realizacja „aktywnych przerw” (piłkarzyki, tenis stołowy, aerobic, taniec, gimnastyka), prowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych, inicjatywy w społeczności lokalnej np.: „Wysiądź przystanek wcześniej”, przyjeżdżanie do szkoły rowerami, aktywne wycieczki i rajdy szkolne, organizacja dodatkowych zajęć dla dzieci z nadwagą i otyłością, monitorowanie aktywności fizycznej uczniów podczas zajeć wf, zachęcanie do samooceny

We wszystkich szkołach uczestniczących w projekcie w większości wskaźników wyniki się poprawiły lub pozostały na poprzednim poziomie. Wszystkie placówki biorące udział w projekcie pilotażowym mimo trudności, zmian osobowych, kłopotów lokalowych, finansowych, we współpracy m.in. z rodzicami podjęły się trudnego zadania i wykonały je najlepiej jak mogły - na miarę swoich możliwości, czyli …TO SIĘ MOŻE UDAĆ!!! Zapraszamy do odwiedzania strony internetowej Zespołu ds. Promocji Zdrowia w Szkole ORE