Sprawozdanie z udziału w projekcie ERASMUS+
Nauczyciele byłego Gimnazjum nr 3, a obecnie Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku w ramach projektu Erasmus + wzięli udział w kursach metodycznych i językowych w Anglii, Austrii i Hiszpanii.
Zespół nauczycieli opracował projekt pod nazwą ”Znajomość języków obcych jednoczy Europę”. Projekt rozpoczął się i potrwa do końca czerwca 2018 roku. Celem projektu, który realizowany jest ze środków unijnych jest m.in. podniesienie umiejętności metodycznych w nauczaniu języka angielskiego i hiszpańskiego, jak również nabycie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim i hiszpańskim. Mobilności rozpoczęły się w zeszłe wakacje, a zakończyły w tegoroczne ferie.
Nauczyciele języka angielskiego, p. Katarzyna i p. Dariusz Lachowicz wzięli udział w kursie metodycznym w mieście Brighton w Wielkiej Brytanii.
Nauczyciel języka hiszpańskiego - Pani Bogumiła Grębska uczestniczyła w kursie metodycznym w Barcelonie.
Nauczyciel matematyki- Pani Małgorzata Klepacka i nauczyciel języka włoskiego Pani Anna Naklicka uczestniczyły w kursie językowym w Barcelonie.
Pani Edyta Hołub- nauczyciel języka polskiego, wzięła udział w kursie języka niemieckiego w Wiedniu.
Udział w projekcie, którego głównym celem jest podniesienie jakości pracy szkoły, poznanie i przybliżenie kultur różnych państw Europejskich, daje możliwość podniesienia kwalifikacji i umiejętności językowych pracowników, wprowadzenia innowacyjnych metod nauczania i zwiększenie wrażliwości na różnorodność społeczną, językową i kulturową. Realizacja projektu natomiast ma na celu poprawę jakości pracy szkoły, uwzględniając jej wymiar europejski i wspierając aktualne priorytety europejskie.
Udział w projekcie Erasmus+ w znacznym stopniu wpłynął na polepszenie jakości nauczania i dzięki wielu szkoleniom w których biorą udział nauczyciele naszej szkoły oraz współpracy z rożnymi instytucjami staramy się wprowadzać aktywizujące metody nauczania na zajęciach lekcyjnych w szkole. Uczniowie naszej szkoły mogą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez profesorów Politechniki Gdańskiej czy też pracowników naukowych Muzeum Zamkowego w Malborku. W czasie tych zajęć sami wykonują eksperymenty, szukają skarbów na zamku, uczą się średniowiecznych utworów muzycznych w różnych językach obcych oraz wykonują średniowieczne stroje. Nasza szkoła organizowała już wyjazdy zagraniczne między innymi do miast partnerskich Malborka, Offagna we Włoszech i Marigny de Campagne we Francji. Dlatego niezbędna jest kadra pracownicza naszej szkoły znająca języki obce co najmniej na poziomie A1, która będzie pełniła funkcje organizacyjne i koordynacyjne, jak również będzie pełniła funkcję tłumaczy, służąc pomocą uczniom i różnym przedstawicielom lokalnej społeczności. Udział w projekcie pozwoli również rozszerzyć naszą ofertę zajęć w Muzeum Zamkowym w Malborku o zajęcia w innych językach: angielskim, hiszpańskim, niemieckim ora urozmaicić metodykę nauczania i prowadzenia zajęć w szkole oraz na zamku.
Biorąc udział w kursach językowych nauczyciele mogli nie tylko udoskonalić własny warsztat pracy, ale również zaobserwować jakie metody i formy pracy posiada dana szkoła językowa, ucząc tak zróżnicowane międzynarodowe towarzystwo. Na kursach byli bowiem nie tylko Europejczycy, ale również uczestnicy z Chin, Japonii, Meksyku, Ameryki płd i USA. Mobilności nauczyły również radzenia sobie w nowych, często trudnych sytuacjach, tak więc serdecznie zapraszamy inne szkoły do podjęcia takiego wyzwania, co na pewno pozytywnie wpłynie na rozwój osobisty i rozwój szkoły. Dużym wsparciem przy realizacji projektu oprócz naszej macierzystej szkoły była dla nas szkoła językowa Glossa, która pokierowała realizacją projektu, jak również Urząd Miasta Malborka za co serdecznie dziękujemy.