Dobre praktyki zagraniczne w kształtowaniu rynku na innowacje Elżbieta Książek Rzeszów, 23 maja 2014 r.
Kreowanie rynku dla innowacji – o co chodzi zmiana struktury rynku oraz zachowania klientów tak by kupowano nowe innowacyjne produkty odpowiadające na dotychczas nieuświadamiane potrzeby wspomaganie przedsiębiorców w wprowadzaniu na rynek takich produktów 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Polityka publiczna Zamówienia publiczne – sektor publiczny jako klient innowacyjnych produktów Zamówienia przed-komercyjne Regulacje, standardy, zwolnienia podatkowe i dotacje - wymuszające/wspierające zakup nowych produktów Polityka konsumencka i podnoszenie świadomości konsumentów Włączenie użytkowników w tworzenie innowacji „user-driven innovation” Inicjatywa „wiodących rynków” - UE 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji 7 dziedzin: Infrastruktura, Energia, Kultura, Zdrowie, Środowisko, Mobilność, Opieka społeczna 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji „Centrum wiedzy dla zakupów innowacji” – tworzenie planów ogólnych (master plan) Analiza problemu społeczno-gospodarczego działań służb publicznych (ilość, efektywność) Wizja przyszłej ewolucji (ambicje polityczne, oczekiwania społeczne) Wskaźniki realizacji wizji Platformy innowacyjne (max. 6 miesięcy) – ogłoszenie publiczne Konsultacje rynku i dialog techniczny pomiędzy zamawiającym, centrami wiedzy i przedsiębiorstwami Cel: porównanie stopnia innowacyjności potrzeb zamawiającego („plan ogólny”) i stanu rozwoju techniki (B+R na uczelniach i przedsiębiorstwach, wymagania branżowe, stowarzyszenia konsumenckie) Wynik – skonkretyzowany plan i decyzja o zastosowaniu odpowiednich instrumentów (zamówienie publiczne, inicjatywa programu badań – instytuty, przemysłowe – granty lub bez, rozpoczęcie procesu standaryzacji, zmian fiskalnych, działań edukacyjnych itd. 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji Jeśli zamówienie - przygotowanie macierzy innowacji: Oś pionowa odbiorcy wyniku zakupu (czy tylko instytucje publiczne, zarówno publiczne i prywatni odbiorcy, tylko prywatni) Oś pozioma – potrzeby zamawiającego na „trajektorii innowacji” - koncepcja, prototyp, integracja/adaptacja, dyfuzja (czy potrzebne badania, integracja technologii istniejących, zakup istniejącego ale nie rozpowszechnionego produktu) – Decyzja o rodzaju zakupu Przedkomercyjny – nie jest prawnie formą zakupu, na koniec prototypy do testowania Komercyjny http://www.innovatiefaanbesteden.be/ 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Duński program przewodnictwa użytkowników w tworzeniu innowacji Program projektów badawczych – przewodnictwa użytkowników Programy edukacyjne i promocyjne dla MSP – możliwości i kreowania nowych koncepcji i wdrażania pomysłu w praktyce Mindlab – program 3 trzech ministerstw dla bardziej efektywnych usług publicznych w urzędach, angażowanie użytkowników np. Nowa szkoła – podejście oddolne Sieć innowacji z przewodnictwem użytkownika opartych na badaniach (jednostki naukowe, firmy) 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Duński program przewodnictwa użytkowników w tworzeniu innowacji Trzy sfery działań: strategiczny – w obszarach ze szczególnymi kompetencjami lub potrzebami np. usługi i technologie dla osób starszych, żywność, tekstylia, opieka nad dziećmi, ochrona zdrowia regionalny – Kopenhaskie Centrum Innowacji , Tele-opekia-domowa (Jutlandia), Zdrowe posiłki dla pacjentów szpitali, Port Bornholm inne; Akademia 180º (kierowana do MSP), Kopenhaski Instytut Interaktywnego Design’u 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Projekt firmy i szkoły – interaktywne place zabaw dla dzieci Projekt Pająk: Problem – jak odciągnąć dzieci od komputerów Projekt badawczy wśród użytkowników – metody etnograficzne, filmowanie, obserwacje i wywiady Dzieci używają sprzętu na placu zabaw do odgrywania ról Chcą grać w takie same zabawy jak na komputerach, konsolach gier Wniosek: interakcje podobne jak w grach ale wymagające wysiłku fizycznego Prototyp „Pająka” – siłownia, elementy w kształcie zwierząt, elektronika i czujniki, interakcje, gry komputerowe uruchamiane przez dotyk http://playalive.dk/ 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Kolejne projekty PlayAlive: place zabaw, projekty dla upośledzonych umysłowo, dla ludzi z demencją 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Park technologiczny w Coventry – Instytut Projektowania i Technologii dla Zdrowia Naukowcy i praktycy Przemysł Użytkownicy 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Instytut Projektowania i Technologii dla Zdrowia Specjalistyczni designerzy Wyposażenie IT Szybkie prototypowanie Warsztaty Fokusownie Testy użytkowników 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Metodyka testowania użyteczności produktu Zaangażowanie użytkowników: Walidacja lub kształtowanie koncepcji produktu z użytkownikami Informacja o potrzebach i sposobie rozwoju produktu Zestaw narzędzi udostępniany przedsiębiorstwom: System wspierania decyzji (pytania, podpowiedzi – faza rozwoju produktu, dostępny budżet, grupa docelowa itp.) 40 metod badawczych Przewodnik jak wykonać studium użyteczności Lista instytucji wspierających. 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Adaptive clothing 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl
Dziękuję za uwagę 2018-09-21 www.ppnt.poznan.pl