Wychowanie do życia w rodzinie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program nauczania wg: Teresa Król Maria Ryś
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Program wychowawczy szkoły
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
PEDAGOG SZKOLNY.
w praktyce pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
psychologiczno –pedagogiczne
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Wychowanie do życia w rodzinie (w skrócie WDŻWR albo WDŻR) – przedmiot dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2017/
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Wychowanie do życia w rodzinie Sylwia Oleszczuk

Wychowanie do życia w rodzinie jest programem realizowanym w szkole: podstawowej gimnazjalnej ponadgimnazjalnej

Cel przedmiotu Niesienie pomocy dzieciom i młodzieży w zdobyciu wiedzy i umiejętności potrzebnych do podejmowania świadomych decyzji, Rozumienia konsekwencji określonych zachowań, Tworzenia warunków sprzyjających zdrowiu Uczestniczenie dzieci w zajęciach z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie ma wspierać je w prawidłowym rozwoju podczas okresu dorastania co zwiększy szanse na prawidłowe funkcjonowanie w dorosłym życiu. Udzielenie dodatkowego wsparcia dla środowiska rodzinnego poprzez zajęcia edukacyjne prowadzone w szkole.

Program został określony przez Ministra Edukacji Narodowej, który wydał Rozporządzenie dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie „podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół” (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2012 roku, poz. 977).

Zagadnienia 1.Podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie. 2.Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu. 3.Więź rodzinna, związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie; konflikty i ich rozwiązywanie. 4.Macierzyństwo i ojcostwo; podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcjonowania układu rozrodczego człowieka.

Zagadnienia 5.Ciąża, rozwój płodu, poród, przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny. 6.Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami; identyfikacja z własną płcią; akceptacja i szacunek dla ciała. 7.Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania; zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju. 8.Higiena okresu dojrzewania. 9.Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa; postawy asertywne.

Zagadnienia 10.Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia. 11.Mass media – zasady i kryteria wyboru czasopism, książek, filmów i programów telewizyjnych. 12.Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny. 13.Odpowiedzialność za własny rozwój; samowychowanie.

Pytania, które mogą zadawać uczniowie Jaka jest różnica między tamponami, a podpaskami? Jak mam zacząć golić się pod pachami? Co to jest wzwód? Nie mam miesiączki, a koleżanki w klasie tak. Czy to znaczy, że jestem chora? Jak powiedzieć mamie o miesiączce? Kto to jest pedofil? Co to znaczy molestowanie seksualne? Jak powiedzieć dziewczynie, że mi się podoba? Czy pocałunek to jest seks? Co to są środki antykoncepcyjne? Czy jak mam okres to mogę iść na basen?

Dobrowolny udział w zajęciach Brak ocen Częściowy podział na grupy chłopcy/dziewczęta

Podział godzin Klasa Liczba godzin (grupa) Liczba godzin (cała klasa) V 5 9 VI

Intencją nauczyciela w prowadzeniu zajęć jest: ukazanie wartości rodziny ukazanie istoty przemian, dorastania przekazanie informacji o rozwoju psychoseksualnym człowieka podkreślenie znaczenia świadomości podejmowanych decyzji i konsekwencji działań szczególnie w sferze seksualnej.

„Moje dorastanie” Zeszyt ucznia z kartami pracy, Klasa V; Bożena Strzemieczna „Moje dorastanie” Zeszyt ucznia z kartami pracy, Klasa V; wyd. Taurus

„Moje dorastanie” Zeszyt ucznia z kartami pracy, Klasa VI; Bożena Strzemieczna „Moje dorastanie” Zeszyt ucznia z kartami pracy, Klasa VI; wyd. Taurus

Kontakt Sylwia Oleszczuk Adres e-mail: soleszczuk2015@gmail.com Konsultacja z rodzicem- każdy piątek 15:30-16:30 (po wcześniejszym umówieniu się drogą mailową- najpóźniej do środy poprzedzającej termin spotkania)