UCZEŃ. RODZIC. NAUCZYCIEL. DOBRA ZMIANA? KOMENTARZ DO PROPOZYCJI MEN
4(5)-LETNIA SZKOŁA ŚREDNIA DWIE RÓŻNE MATURY „ZAWODOWA” ORAZ „OGÓLNOKSZTAŁCĄCA” 5-LETNIA BRANŻOWA SZKOŁA ZAWODOWA DAJĄCA „GORSZE” WYKSZTAŁCENIE NIŻ 5-LETNIE TECHNIKUM KSZTAŁCENIE ZAWODOWE KOSZTEM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO W SZKOLE BRANŻOWEJ – GORSZE PRZYGOTOWANIE DO MATURY BRAK SIATEK GODZIN, RAMOWYCH PLANÓW NAUCZANIA, ZASAD REKRUTACJI
8-LETNIA SZKOŁA POWSZECHNA ZMNIEJSZENIE ŁĄCZNEJ LICZBY LAT NAUKI W EDUKACJI PODSTAWOWEJ Z 9 DO 8 LAT ODCHODZI NAJLICZNIEJSZY GODZINOWO ROK (31 GODZIN NAUKI) CZYLI DOKŁADNIE 13,5% GODZIN Z DOTYCHCZASOWEJ RAMÓWKI SP + GIMNAZJUM 4-LETNIA EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA ZMIANY ORGANIZACYJNE ZAMIAST JAKOŚCIOWYCH POTRZEBA ZMIAN STATUTÓW WSZYSTKICH SZKÓŁ W POLSCE ZMIANY WE WSZYSTKICH RAMOWYCH PLANACH NAUCZANIA, REGLAMINACH PRACY, OCENY PRACY, ITD. CZY BĘDĄ ZMIANY W OBOWIĄZKU NAUKI I OBOWIĄZKU SZKOLNYM?
WARIANT I – SZKOŁA POWSZECHNA W JEDNYM BUDYNKU WARIANTY REFORMY SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW WG MEN WARIANT I – SZKOŁA POWSZECHNA W JEDNYM BUDYNKU WYGASZANIE (2017) I FAKTYCZNA LIKWIDACJA GIMNAZJÓW W ROKU 2019 ZWOLNIENIA NAUCZYCIELI GIMNAZJÓW MAŁE SZANSE NA ZATRUDNIENIE W SZKOŁACH POWSZECHNYCH Z RACJI KROCZĄCEGO NIŻU DEMOGRAFICZNEGO LIKWIDACJA ETATÓW DYREKTORSKICH ORAZ ADMINISTRACJI I OBSŁUGI
WARIANT II – SZKOŁA POWSZECHNA I ETAP W SP, II ETAP W GIMNAZJUM WARIANTY REFORMY SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW WG MEN WARIANT II – SZKOŁA POWSZECHNA I ETAP W SP, II ETAP W GIMNAZJUM ZMNIEJSZENIE O CO NAJMNIEJ 40% ZATRUDNIENIA W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ZMIANA MIEJSCA NAUKI PRZEZ UCZNIA PO 4 LATACH PROBLEM DOWOZU UCZNIÓW DO DAWNYCH GIMNAZJÓW 7 700 DYREKTORÓW GIMNAZJÓW TRACI PRACĘ W ROKU 2019 GIGANTYCZNE PROBLEMY ORGANIZACYJNE
WARIANT II SZKOŁA POWSZECHNA II ETAP EDUKACYJNY W GIMNAZJUM 2017/18 VII – SP; II, III – GIM 2018/19 VII, VIII – SP; III – GIM 2019/20 VII, VIII – SP; ORGANIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO, RAD PEDAGOGICZNYCH, EGZAMINÓW, BEZPIECZEŃSTWA, ZATRUDNIENIA, FINANSOWANIA, OZNACZEŃ NA SZKOLE?
WYGASZANIE GIMNAZJÓW PROBLEM BRAKU PROMOCJI UCZNIÓW PRZYSZŁYCH, OSTATNICH KLAS I GDZIE MAJĄ POWTARZAĆ KLASĘ I? JAKĄ PODSTAWĘ MAJĄ REALIZOWAĆ? CO W SYTUACJI, GDY GIMNAZJUM NIEPROMOWANEGO UCZNIA NIE PROWADZI KLASY VII SP? PODSTAWA KLASY VII MUSI KORELOWAĆ Z PODSTAWĄ KLASY PIERWSZEJ GIMNAZJUM UCZNIOWIE, KTÓRZY MIELI PRZERWĘ W EDUKACJI LUB SPECJALNE POTRZEBY
WYGASZANIE GIMNAZJÓW PROBLEM BRAKU PROMOCJI UCZNIÓW PRZYSZŁYCH, OSTATNICH KLAS I RÓŻNY POZIOM UCZNIÓW POWTARZAJĄCYCH I KLASĘ GIMNAZJUM W VII KLASIE SP Z RACJI RÓŻNIE KONSTRUOWANYCH RAMOWYCH PLANÓW ZAJĘĆ CZY UCZEŃ BĘDZIE MIAŁ NAKAZ POWTARZANIA KLASY VII W SWOIM GIMNAZJUM JEŚLI TAKOWĄ ORGANIZUJE CZY BĘDZIE MIAŁ WYBÓR CZY MOŻE MUSI WRÓCIĆ DO SZKOŁY OBWODOWEJ?
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA VII KLASY SP BRAK MOŻLIWOŚCI OPRACOWNIA NOWEJ PODSTAWY DOSTOSOWANEJ DO „STARYCH” I „NOWYCH” ABSOLWENTÓW SP CZY OBECNI I PRZYSZLI UCZNIOWIE SP BĘDĄ MIELI TAKĄ SAMĄ NOWĄ PODSTAWĘ KLASY VII? CZY BĘDĄ OGŁOSZONE DWIE PODSTAWY PROGRAMOWE KLASY VII? CZY OGŁASZANA W PRZYSZŁYM ROKU NOWA PODSTAWA KLASY VII MA BYĆ KONTYNUACJĄ DOTYCHCZASOWEJ? NOWA PODSTAWA BĘDZIE EFEKTEM ŁĄCZENIA LUB DZIELENIA OBOWIAZUJĄCYCH OBECNIE PODSTAW W SP I GIMNAZJUM
VII KLASA – TRUDNOŚCI W NAPISANIU PODSTAWY UCZNIOWIE, KTÓRZY UKOŃCZYLI STARĄ PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ – AKTUALNI UCZNIWIE SP UCZNIOWIE, KTÓRZY UKOŃCZYLI NOWĄ PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ UCZNIOWIE KTÓRZY NIE ZDALI W I KLASIE GIMNAZJUM BRAK TESTU SZÓSTOKLASISTY TO BRAK DIAGNOZY TYCH UCZNIÓW
NADZÓR PEDAGOGICZNY Umożliwienie wizytatorom wykonywania zadań i czynności spoza nadzoru pedagogicznego? – JAKICH? Tworzenie Rady Szkoły w każdej placówce – niewykonalne i bezsensowne w małych placówkach. Rejestracja każdej osoby wchodzącej do szkoły - już obowiązuje, nie tu leży rozwiązanie problemu bezpieczeństwa uczniów. Ściślejszy nadzór Dyrektora nad zajęciami organizowanymi przez inne podmioty (obowiązkowa obecność nauczyciela na takich zajęciach) – wyrzucenie ze szkół oferty zajęć dodatkowych realizowanych przez podmioty komercyjne. Ewaluacja zewnętrzna w szkołach podlegających pod art. 34 ust. 2b – kto będzie typował te szkoły, według jakich kryteriów, skoro ma nie być zewnętrznych badań edukacyjnych?
ROLA WYCHOWAWCY KUPIENIE NAUCZYCIELI HASŁEM „ZWIĘKSZENIA DODATKÓW” PODSTAWA PROGRAMOWA DLA LEKCJI WYCHOWAWCZYCH ZWIĘKSZENIE ROLI ODDZIAŁOWEJ RADY RODZICÓW KOLEJNE ZMIANY I ZADANIA Z ZAKRESU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO DOŁOŻENIE ZAKRESU ZADAŃ I BIUROKRACJI
POZOSTAŁE „NOWOŚCI” Utworzenie Rady Szkoły w każdej placówce – niewykonalne i bezsensowne w małych placówkach. Rejestracja każdej osoby wchodzącej do szkoły - już obowiązuje! „Uwzględnienie wolontariatu w ocenie pracy nauczyciela” – niezgodne z przepisami, gdyż przedmiotem oceny może być tylko to, co jest przedmiotem stosunku pracy. Rada Rodziców jako organ uchwałodawczy – jaka zatem rola Rady Pedagogicznej i Dyrektora? Brak możliwości nauki języka w wyższych klasach od podstaw, dla uczniów np. zmieniających szkołę. 20% środków organów prowadzących z puli na doskonalenie przekazywane na kształcenie metodyczne – centralne zarządzanie budżetem.
POZOSTAŁE „NOWOŚCI” "współpraca z Policją...” oraz " tydzień projektów” - co kryje się pod tym hasłem? skąd termin? „rezygnacja z rozliczania tzw. godzin karcianych" – nauczyciel MUSI potwierdzić realizację zajęć rezygnacja z rozliczania minimalnej liczby godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej – jednakowe ramowe plany nauczania (?)
CZEGO ZABRAKŁO BRAK HARMONOGRAMU WPROWADZANIA ZMIAN I ANALIZY KOSZTÓW BRAK SPOSOBU UREGULOWANIA PRACY NAUCZYCIELA POZA PENSUM BRAK ZMIAN W KARCIE NAUCZYCIELA UNIEMOŻLIWIAJĄCYCH ZAPOWIADANĄ PRACĘ NAUCZYCIELI W GODZINACH 8 - 15 KSZTAŁCENIA DLA DOROSŁYCH INFORMACJI O TYM JAKA BĘDZIE ROLA CKE I OKE? TYLKO MATURA? INFORMACJI O ZASADACH REKRUTACJI DO SZKÓŁ ŚREDNICH POMYSŁU NA ZAGOSPODAROWANIE PONAD 7000 BUDYNKÓW GIMNAZJÓW I ICH WYPOSAŻENIA FAKTYCZNEGO ODBIUROKRATYZOWANIA OŚWIATY
PODSUMOWANIE NIEUZASADNIONA OLBRZYMIA REWOLUCJA W OŚWIACIE EKSPERYMENT NA DZIECIACH BRAK PRZEPISÓW WYKONAWCZYCH LIKWIDACJA ETATÓW NAUCZYCIELSKICH, DYREKTORSKICH I ADMINISTRACJI LIKWIDACJA TESTU PO 6 KLASIE PRAKTYCZNIE PRZEKREŚLA PROJEKT BADAŃ EWD ZWIĘKSZENIE ROLI KURATORIÓW OŚWIATY WYSOKIE KOSZTY REFORMY
PODSUMOWANIE ZMIANY NIE POWINNY DOTYCZYĆ UCZNIÓW OBJĘTYCH OBECNIE OBOWIĄZKIEM SZKOLNYCH, A ROCZNIKÓW KOLEJNYCH NAJPIERW ZMIANY PROGRMAOWE, POTEM STRUKTURALNE UMIEJĘTNOŚCI, A NIE TYLKO WIEDZA