Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015
Advertisements

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015
Szkoła Podstawowa 12 w Gdańsku. Sprawdzian 2015 Część I (80 minut) przerwa JĘZYK POLSKI MATEMATY KA Część II (45 minut) JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY Szkoła.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Rok szkolny 2015/2016 Szkoła Podstawowa im. Batalionów Chłopskich w Glinkach Opracowanie: Zespół ds. analizy sprawdzianów: Elżbieta Wachnik-Kulpa,Agnieszka.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
XXV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Krakowie.
EGZAMIN USTNY ZGŁASZANIE SIĘ NA EGZAMIN Zdający winien zgłosić się ok. 20 minut przed wyznaczonym czasem zdawania egzaminu.
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU MATURALNEGO 2015 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi 9 marca 2016 r., Kielce.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
1 Październikowe konferencje z dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych Co z tą matematyką? Piotr Ludwikowski.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2015/ / /18.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko- pomorskim w 2013 r. cz.3 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
EGZAMIN MATURALNY MOJEGO DZIECKA
Egzamin ósmoklasisty.
Komunikacja ze szkołą i nauczycielami - dziennik elektroniczny
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
REFORMA EDUKACJI
Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015
MATURA 2016.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Egzamin ucznia klasy ósmej
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
VI LO Szczecin, wrzesień 2017 r.
MATURA 2019.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
INFORMACJE O EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA POLSKIEGO
VI LO Szczecin, wrzesień 2016 r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Egzamin ósmoklasisty.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Informacje dla rodziców o egzaminie ósmoklasisty 2019
marcin Kopczyński, konsultant PODN
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
INFORMACJE DLA MATURZYSTÓW
Zapis prezentacji:

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 W NOWEJ FORMULE

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 Informatory o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015 zostały opublikowane przez CKE 30 sierpnia 2013 r. Zawierają: podstawy prawne zwięzły opis sprawdzianu przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów 2

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚCI I PRZEBIEG SPRAWDZIANU SPRAWDZIAN od roku 2015 80 minut CZĘŚĆ 1. przerwa CZĘŚĆ 2. 45 minut JĘZYK POLSKI MATEMATYKA JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów ANGIELSKI FRANCUSKI HISZPAŃSKI NIEMIECKI ROSYJSKI WŁOSKI TEKSTY I INFORMACJE Z ZAKRESU HISTORII LUB PRZYRODY 3

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 ZADANIA NA SPRAWDZIANIE Część 1. Część 2. język polski matematyka język obcy nowożytny liczba zadań zamkniętych 8-12 8-12 35-45 liczba zadań otwartych 2-4 2-4 – Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów 4

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 WYNIKI SPRAWDZIANU Na zaświadczeniu, które otrzyma uczeń, podane będą – wyrażone w procentach – cztery wyniki: wyniki z części pierwszej wynik ogólny wynik z języka polskiego wynik z matematyki wynik z części drugiej wynik z języka obcego nowożytnego Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów 5

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. JĘZYK POLSKI Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów 6

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. JĘZYK POLSKI Wymagania stawiane szóstoklasistom na sprawdzianie są zapisane w podstawie programowej przedmiotu język polski dla II etapu kształcenia. Wymagania ogólne dotyczą: I. odbioru wypowiedzi i wykorzystania zawartych w nich informacji, II. analizy i interpretacji tekstów kultury, III. tworzenia wypowiedzi i są wspólne dla wszystkich etapów kształcenia. Wymagania szczegółowe odwołują się do ściśle określonych, konkretnych umiejętności w obrębie wymagań ogólnych.

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. JĘZYK POLSKI Zadania z języka polskiego będą się odnosić do różnego rodzaju tekstów kultury: Teksty mogą dotyczyć zagadnień związanych z historią lub szeroko rozumianą przyrodą. literackich (epickich i lirycznych), nieliterackich (publicystycznych i popularnonaukowych), ikonicznych.

PRZYKŁADY NOWYCH FORM ZADAŃ Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. JĘZYK POLSKI PRZYKŁADY NOWYCH FORM ZADAŃ Zadanie 2. (0–1) Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe. Wymaganie ogólne II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego; […] poznaje specyfikę literackich i pozaliterackich sposobów wypowiedzi artystycznej […]. Wymaganie szczegółowe 2.3. Uczeń odróżnia realizm od fantastyki. 2.4. Uczeń rozpoznaje w tekście literackim […] przenośnię […]. Rozwiązanie FP Schemat punktowania 1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi. 0 pkt – za zaznaczenie niepełnej lub błędnej odpowiedzi albo brak odpowiedzi. Dziewczętom nadano cechy magiczne. P F Chmurom nadano cechy istot żywych. Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015

PRZYKŁADY NOWYCH FORM ZADAŃ Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. JĘZYK POLSKI PRZYKŁADY NOWYCH FORM ZADAŃ Zadanie 31. (0–1) Dlaczego słowo PATRZ! zostało zapisane na rysunku wielkimi literami, powiększoną i pogrubioną czcionką? Oceń, która odpowiedź jest prawdziwa. Zaznacz P we właściwym miejscu. Słowo PATRZ! zostało zapisane na rysunku wielkimi literami, powiększoną i pogrubioną czcionką, aby 1. oddać wrażenie ruchu postaci. P 2. przekazać, co bohater myśli w tej chwili. 3. zobrazować głośne mówienie. Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015

PRZYKŁADY NOWYCH FORM ZADAŃ Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. JĘZYK POLSKI PRZYKŁADY NOWYCH FORM ZADAŃ Zadanie 4. (0–1) W tabeli podano przykłady środków poetyckich występujących w wierszu. Zaznacz T (tak) lub N (nie) w zależności od tego, czy poprawnie określono ich role w utworze.   Środek poetycki i przykład Rola w utworze epitet: kwietniowa (burza) ukazuje podobieństwo dwóch przedmiotów do siebie T N wyraz dźwiękonaśladowczy: (deszcz) bębni oddaje odgłos deszczu Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015

PRZYKŁADY NOWYCH FORM ZADAŃ Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. JĘZYK POLSKI Zadanie 26. (0–1) Jaką funkcję w zdaniu Spotkasz je na ulicy, w parku, na polu, w sadzie, w lesie, ogrodzie, a nawet w... supermarkecie pełnią podkreślone wyrazy? Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie spośród 1–2. Podkreślone wyrazy pełnią funkcję PRZYKŁADY NOWYCH FORM ZADAŃ A. okoliczników, ponieważ 1. wskazują na miejsce odbywania się czynności. B. przydawek, 2. określają cechę wykonawcy czynności. Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015

PRZYKŁADY NOWYCH FORM ZADAŃ Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. JĘZYK POLSKI PRZYKŁADY NOWYCH FORM ZADAŃ Zadanie 20. (0–2) Przeczytaj tekst. Wybierz poprawne uzupełnienie luk 20.1. i 20.2.  Posiadanie siedziby firmy w drapaczu chmur było dla przedsiębiorców 20.1. _____. Do budowania coraz wyższych gmachów w centrach miast skłaniały ich przede wszystkim wysokie koszty 20.2. ____. 20.1. 20.2. A. nieopłacalne A. zakupu ziemi B. bardzo korzystne B. dojazdu do pracy C. mało atrakcyjne C. zakupu sprzętu biurowego Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. JĘZYK POLSKI FORMY WYPOWIEDZI PISEMNEJ Wśród zadań otwartych z języka polskiego znajdzie się dłuższa wypowiedź pisemna w formie: opowiadania z dialogiem, kartki z pamiętnika/dziennika, listu oficjalnego, sprawozdania, opisu postaci, przedmiotu, krajobrazu. Sprawdzana będzie również umiejętność formułowania tekstu użytkowego, np.: ogłoszenia, zaproszenia, notatki.

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. MATEMATYKA Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów 15

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. MATEMATYKA Podstawa programowa – wymagania ogólne Szkoła podstawowa I. Sprawność rachunkowa II. Wykorzystanie i tworzenie informacji III. Modelowanie matematyczne IV. Rozumowanie i tworzenie strategii Gimnazjum I. Wykorzystanie i tworzenie informacji II. Wykorzystywanie i tworzenie reprezentacji III. Modelowanie matematyczne IV. Użycie i tworzenie strategii V. Rozumowanie i argumentacja Liceum I. Wykorzystanie i tworzenie informacji II. Wykorzystywanie i tworzenie reprezentacji III. Modelowanie matematyczne IV. Użycie i tworzenie strategii V. Rozumowanie i argumentacja Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów 16

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. MATEMATYKA – PRZYKŁADOWE ZADANIE Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015 17

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. MATEMATYKA – PRZYKŁADOWE ZADANIE Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015 18

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. MATEMATYKA – PRZYKŁADOWE ZADANIA Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015 19

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. MATEMATYKA – PRZYKŁADOWE ZADANIE Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015 20

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 1. OCENIANIE ZADAŃ OTWARTYCH HOLISTYCZNE PODEJŚCIE DO OCENIANIA zadanie rozwiązane bezbłędnie pokonanie zasadniczych trudności dokonanie istotnego postępu Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów Zasady oceniania rozwiązania Istotnym postępem w rozwiązaniu tego zadania jest ustalenie, jaki przedział czasu będzie podstawą do obliczenia należności za parkowanie, natomiast pokonaniem zasadniczych trudności zadania jest prawidłowe zastosowanie cennika. Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015 21

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 2. JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów 22

Podstawowe informacje zawarte w rozporządzeniach MEN Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 2. JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY Podstawowe informacje zawarte w rozporządzeniach MEN Szóstoklasista przystępuje do sprawdzianu z jednego z następujących języków: angielski, niemiecki, rosyjski, francuski, hiszpański, włoski Język obcy musi być nauczany w szkole jako przedmiot obowiązkowy Czas trwania sprawdzianu – 45 minut Liczba punktów możliwych do uzyskania – 50 Ta sama forma dla wszystkich języków

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 2. JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY Zakres umiejętności sprawdzanych w drugiej części sprawdzianu wyszczególniony w Informatorze ROZUMIENIE ZE SŁUCHU ok. 35 % ZNAJOMOŚĆ FUNKCJI JĘZYKOWYCH ok. 20 % ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH ok. 15 % ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH ok. 30 %

Dodatkowe informacje zawarte w Informatorze Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 2. JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY Dodatkowe informacje zawarte w Informatorze Przykładowe zadania z rozwiązaniami dla każdego języka Struktury gramatyczne dla każdego języka

Charakterystyka zadań Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 2. JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY Charakterystyka zadań ATRAKCYJNA FORMA GRAFICZNA większość zadań w oparciu o materiał ilustracyjny UROZMAICONE FORMY TEKSTÓW dialog, monolog, e-mail, sms, pocztówka, plakat, komiks, ulotka, program telewizyjny, napisy, notatki, … Rozumienie ze słuchu

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 2. JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY – PRZYKŁADOWE ZADANIA The man getting off the train is wearing Mężczyzna wychodzący z pociągu ma na sobie A. shorts. B. a sweater. C. a shirt. A. krótkie spodnie. B. sweter. C. koszulę. Rozumienie ze słuchu Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 2. JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY – PRZYKŁADOWE ZADANIA Sobota Planowaliśmy wstać o 7.00 , ale nikt nie słyszał budzika. Wstaliśmy o 8.00 i o 9.00 przybyliśmy do obozowiska. Pogoda była wspaniała – ciepło i słonecznie, żadnego wiatru ani chmur na niebie. 3. Jaka była pogoda w sobotę? 3. What was the weather like on Saturday? A.  B.  C.  Rozumienie ze słuchu Saturday We planned to get up at seven but nobody heard the alarm clock. We got up at eight and arrived at the camp at nine. The weather was just perfect – warm and sunny, with no wind or clouds in the sky. Źródło: Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015

Sprawdzian w części drugiej sprawdza umiejętności: Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 CZĘŚĆ 2. JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY Sprawdzian w części drugiej sprawdza umiejętności: zgodne z podstawą programową zgodne ze standardami europejskimi dla poziomu A1 (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego)

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 – ZMIANY w punktach w procentach 60 minut część 1. 80 minut część 2. 45 minut ponadprzedmiotowość język polski, matematyka, język obcy nowożytny „stara” podstawa programowa + standardy „nowa” podstawa programowa Zmiana wymagań ogólnych i nauczanych treści Zmiana zakresu przedmiotowego Zmiana formy wyniku Zmiana czasu trwania sprawdzianu

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 – ZMIANY podejście analityczne podejście holistyczne zadania prawda-fałsz zadania na dobieranie zadania z luką np. komiks np. afisz np. mapa umiejętności złożone operowanie wiedzą rozwiązywanie problemów Zwiększenie udziału zadań sprawdzających Poszerzony zakres tekstów źródłowych Nowe podejście do oceniania zadań otwartych Nowe rodzaje zadań

Sprawdzian od roku szkolnego 2014/2015 WIĘCEJ INFORMACJI www.cke.edu.pl www.oke.wroc.pl Rachunki: łatwe, pamięciowe lub algorytmy działań pisemnych Obliczenia: wymagające przekształcania wyrażeń, na ułamkach Stosowanie praw działań: w tym stosowanie nawiasów Dziękuję za uwagę! 32