Zaburzenia zachowania a zaburzenia opozycyjno- buntownicze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Hasło promujące życie bez agresji.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
prowadzenie: Dorota Maciejewska
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
PRZEMOC W RYTUAŁACH INICJACJI SZKOLNEJ
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Wagarowanie młodzieży
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Prezentacja multimedialna
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Diagnoza zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
WSPIERANIE DZIAŁAŃ SZKOŁY W PRACY Z UCZNIEM Z ZABURZONYM ZACHOWANIEM
Uzależnienia a rozwój dziecka
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Fazy odziaływania na dziecko trudne
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Lekcja 1 Temat:.
w praktyce pedagogicznej
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
„Jak uczyć uczniów respektowania norm społecznych?”
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
mgr Małgorzata Piasecka
PRZEMOC I AGRESJA.
DYSLEKSJA.
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Czym jest agresja i przemoc?
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Zaburzenia zachowania a zaburzenia opozycyjno- buntownicze Dr Danuta Kossak

Kryteria CD i ODD Przyczyny czyli jak powstają zaburzenia

Klasyfikacja  Problematyka zaburzeń zachowania została przedstawiona w dwóch najbardziej aktualnych źródłach klasyfikacji tj. DSM - IV , ICD – 10. DSM – IV to Diagnostyczny Podręcznik Zaburzeń Psychicznych opracowany przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne, Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD – 10 obowiązujące obecnie w Polsce.

Zaburzenia zachowania (CD - conduct disorder) Zaburzenia zachowania cechują powtarzające się i utrwalone wzorce zachowania dyssocjalnego, agresywnego lub buntowniczego w okresie dzieciństwa i dorastania (adolescencji). Stanowią złożony zespół problemów emocjonalnych oraz problemów dotyczących ogólnego postępowania dzieci i młodzieży. Mianem zaburzeń określa się zachowania, które stanowią poważne przekroczenie oczekiwań i norm społecznych dla danego wieku i tym samym są czymś więcej niż zwykłą dziecięcą złośliwością lub młodzieżową buntowniczością. Zaburzenia w zachowaniu dziecka wpływają niekorzystnie na jego funkcjonowanie w wielu dziedzinach życia, tj. w kontaktach interpersonalnych z osobami znanymi i obcymi, osiągnięciach szkolnych i innych rodzajach aktywności.

CD Powtarzający się i utrwalony wzorzec zachowania, cechujący się gwałceniem albo podstawowych praw innych osób, albo poważniejszych norm i reguł społecznych właściwych dla wieku, trwający co najmniej sześć miesięcy, w czasie których występują niektóre z następujących przejawów:

zachowania Wybuchy złości nadzwyczaj częste lub ciężkie w stosunku do poziomu rozwojowego. Częste kłótnie z dorosłymi. Często aktywne odrzucanie wymagań dorosłych lub nie spełnianie reguł. Często jakby rozmyślne robienie rzeczy, które budzą gniew innych. Częste oskarżanie innych o własne pomyłki lub niewłaściwe zachowania. Częsta drażliwość i łatwość wprowadzania w złość przez innych. Częste wpadanie w gniew lub w rozżalenie. Częsta złośliwość i mściwość.

Zachowania # Częste kłamstwa lub zrywanie obietnic w celu uzyskania dóbr lub przywilejów bądź uniknięcia obowiązków. Częste inicjowanie starć fizycznych (nie obejmuje to starć z rodzeństwem). Używanie broni, która może powodować u innych poważne uszkodzenia ciała (np. kij, cegła, rozbita butelka, nóż, strzelba). Pozostawanie poza domem po zapadnięciu zmroku, mimo zakazu rodziców (rozpoczynające się przed 13 rokiem życia). Przejawianie fizycznego okrucieństwa wobec innych osób (np. krępowanie , lub podpalanie ofiar. Przejawianie fizycznego okrucieństwa wobec zwierząt. Rozmyślne niszczenie własności innych osób (inaczej niż przez podpalenie)

Zachowania # Rozmyślne podkładanie ognia ze stwarzaniem ryzyka lub z zamiarem spowodowania poważnych zniszczeń. Kradzieże przedmiotów o niebanalnej wartości bez konfrontacji z ofiarą, zarówno w domu, jak i poza nim (np. kradzieże w sklepach, włamania, fałszerstwa). Częste wagary ze szkoły, rozpoczynające się przed 13 rokiem życia. Co najmniej dwukrotne ucieczki z domu rodzicielskiego lub zastępczego albo ucieczka jednorazowa trwająca dłużej niż jedną noc (nie obejmuje opuszczania domu w celu uniknięcia molestowania fizycznego lub seksualnego).

Zachowania # Popełnianie przestępstw wymagających konfrontacji z ofiarą (włączając kradzieże kieszonkowe, wymuszenia, napady). Zmuszanie innych osób do aktywności seksualnej. Częste terroryzowanie innych (np. rozmyślne zadawanie bólu lub ran połączone z uporczywym zastraszaniem, dręczeniem, molestowaniem). Włamania do cudzego domu, budynku, samochodu.

Do spełnienia kryterium wystarczy choćby jednorazowe wystąpienie objawów; Używanie broni, która może powodować u innych poważne uszkodzenia ciała (np. kij, cegła, rozbita butelka, nóż, strzelba). Przejawianie fizycznego okrucieństwa wobec innych osób (np. krępowanie , lub podpalanie ofiar). Rozmyślne niszczenie własności innych osób (inaczej niż przez podpalenie). Rozmyślne podkładanie ognia ze stwarzaniem ryzyka lub z zamiarem spowodowania poważnych zniszczeń.

Do spełnienia kryterium wystarczy choćby jednorazowe wystąpienie objawów; Popełnianie przestępstw wymagających konfrontacji z ofiarą (włączając kradzieże kieszonkowe, wymuszenia, napady). Zmuszanie innych osób do aktywności seksualnej. Częste terroryzowanie innych (np. rozmyślne zadawanie bólu lub ran połączone z uporczywym zastraszaniem, dręczeniem, molestowaniem). Włamania do cudzego domu, budynku, samochodu.

ICD-10 zaburzenie zachowania ograniczone do środowiska rodzinnego Zaburzenie zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji Zaburzenie zachowania z prawidłowym procesem socjalizacji Zaburzenie opozycjno-buntownicze Mieszane zaburzenia zachowania i emocji Depresyjne zaburzenie zachowanie Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie Zaburzenia hiperkinetyczne (zespoły nadpobudliwości psychoruchowej) Hiperkinetyczne zaburzenia zachowania Zaburzenie aktywności i uwagi

Zaburzenia zachowania ograniczone do domu rodzinnego Agresywne i aspołeczne zachowania dziecka (nastolatka) są całkowicie lub prawie całkowicie ograniczone do domu bądź pojawiają się jedynie w kontakcie z innymi członkami rodziny lub domownikami.

 Rozpoznanie zaburzeń zachowania ograniczonych do środowiska rodzinnego wyklucza stwierdzanie poważniejszych zaburzeń funkcjonowania poza środowiskiem rodzinnym dziecka, czy też nieprawidłowych relacji społecznych dziecka poza rodziną. kradzieże na terenie domu (często pieniędzy lub własności jednej bądź dwóch szczególnych dla dziecka osób, celowe zachowania destrukcyjne (często wobec konkretnych członków rodziny), jak: niszczenie zabawek lub ubrań, nacinanie nożem mebli czy niszczenie cennych przedmiotów, przemocy wobec członków rodziny (ale nie wobec innych osób), celowe podpalenia ograniczone do domu.

Zaburzenia zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji O obecności zaburzeń zachowania z prawidłowym lub nieprawidłowym procesem socjalizacji rozstrzyga fakt integracji dziecka (nastolatka) z grupą rówieśniczą.  Rozpoznaie zaburzeń zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji, konieczne będzie, oprócz stwierdzenia odpowiedniej liczby objawów (występują trzy lub więcej z objawów w/w, w tym co najmniej trzy zachowań oznaczonych # , jeden z nich co najmniej przez sześć miesięcy), zauważenie znacząco nieprawidłowych relacji dziecka (nastolatka) z rówieśnikami.

Brak trwałej i pozytywnej integracji z grupą Zaburzone relacje rówieśnicze przejawiają się: izolacją od innych dzieci; niepopularnością; odrzuceniem; brakiem bliskich przyjaciół.

Relacje z dorosłymi Relacje z dorosłymi są również nacechowane brakiem zrozumienia i wrogością (mogą się zdarzać prawidłowe relacje z dorosłymi). Typowe zachowania, to: tyranizowanie, bójki, stosowanie siły i przemocy; nasilone nieposłuszeństwo, niegrzeczność, brak współpracy; opór wobec autorytetów; ciężkie napady złości i wściekłości niekontrolowanej; okrucieństwo wobec dzieci i zwierząt, niszczenie własności i podpalenia; stosowanie szkolnego mobbingu.

Zaburzenia zachowania z prawidłowym procesem socjalizacji Zaburzenia zachowania z prawidłowym procesem socjalizacji charakteryzują się występowaniem dostatecznej liczby objawów zaburzeń zachowania (jak w poprzednich podtypach) oraz dobrymi kontaktami z rówieśnikami.    Kluczową cechą diagnostyczną tego podtypu jest obecność właściwych i trwałych przyjaźni z rówieśnikami. Często, ale nie zawsze, grupa rówieśnicza może składać się z innych osób wciągniętych w aktywność aspołeczną lub przestępczą

DSM IV Współwystępowanie co najmniej trzech z następujących kryteriów w ciągu ostatnich 12 miesięcy (co najmniej jeden z nich występował w ciągu ostatnich 6 miesięcy). • zachowania agresywne, zagrażające zdrowiu i życiu bądź przynoszące fizyczną szkodę innym ludziom i istotom żywym;  • nieagresywne zachowania powodujące utratę lub zniszczenie cudzej własności;  • włamania i kradzieże;  • poważne naruszenie prawa. 

Typ dziecięcy Ten typ zaburzeń zachowania zostaje zapoczątkowany w dzieciństwie i obejmuje zaburzenia ujawnione przed 10 rokiem życia dziecka. Dzieci z tym rodzajem zaburzeń zachowania to głównie chłopcy. Często ujawniają oni agresję fizyczną, wchodzą w konflikty z rówieśnikami, kończące się bójkami. Są aroganccy, nieposłuszni, ignorują zalecenia dorosłych, kłócą się z nauczycielem i rodzicami, obrażają ich.

Typ dziecięcy Używają wulgarnego słownictwa. Często tracą panowanie nad sobą, nawet z powodu bodźca o niewielkiej sile. Celowo wykonują czynności, które denerwują i rozdrażniają innych. Dzieci te ujawniają pełny zespół objawów zaburzonego zachowania przed wkroczeniem w okres dojrzewania. Jest wysoce prawdopodobne, iż zachowania te nasilą się w dalszych okresach rozwoju, mogą stać się podstawą osobowości antyspołecznej.

Typ adolescencyjny Ten typ zaburzeń zachowania zostaje zapoczątkowany w okresie dojrzewania. Jest to zespół zachowań , które ujawniają się dopiero po 10 roku życia dziecka. Osoby te przejawiają znacznie rzadziej agresywne zachowania, niż to ma miejsce w dziecięcym typie zaburzeń. Zwykle mają zadowalające relacje z rówieśnikami, a zaburzenia dotyczą głównie kradzieży, wagarów i łamania reguł społecznych. Występują one równie często u obu płci.

Zaburzenia opozycyjno- buntownicze Podstawową cechą tego zaburzenia jest powtarzający się wzorzec utrzymujących się przez okres przynajmniej sześciu miesięcy zachowań negatywistycznych i buntowniczych, nieposłuszeństwa oraz zachowań nacechowanych wrogością, skierowanym przeciw autorytetom.  

ODD Zaburzenie to zwykle zaczyna się przed szóstym rokiem życia, zdarza się w pełni rozwinięte zaburzenie zachowania, które zaczyna się w dziewiątym roku życia lub później. Podstawową cechą zaburzenia jest utrwalony wzorzec zachowania buntowniczego, prowokacyjnego, negatywistycznego i niszczycielskiego, który przekracza normy zachowania wieku i kontekstu społeczno – kulturowego

ODD Symptomy odnoszą się do czynnego i biernego oporu wobec wymagań dorosłych opiekunów to np.: odmowa pełnienia obowiązków w środowisku rodzinnym; niezrównoważenie emocjonalne (np. drażliwość, kłótliwość, zmienność nastrojów); negatywne stany afektywne (poczucie gniewu i złości, bycie obrażonym). Dzieci z tego typu zaburzeniami wykazują niski próg tolerancji na frustrację i łatwo tracą panowanie nad sobą. Ich bunt ma charakter prowokacyjny, inicjujący konfrontację.

ODD aktywne przeciwstawianie się dorosłym (nie wraca do domu o wyznaczonej godzinie, w odpowiedzi na polecenie odwraca się plecami albo trzaska drzwiami); słowne zadręczanie (tak, tak policz na palcach, ale grubas, może jeszcze czipsika, niech pani przemyśli swój sposób tłumaczenia, bo ja nadal nic nie rozumię ); skłonność do złości (w reakcji na uwagę nauczyciela wali książką o ławkę, rzuca długopisem, pojawiają się przekleństwa);

obwinianie innych za swoje błędy (ja nic nie zrobiłem, to on zaczął; Pani źle mi to wytłumaczyła; Ale ja tego nie miałem zapisanego, skąd to miałem wiedzieć); bunt prowokacyjny (celowe, złośliwe pstrykanie długopisem, ostentacyjne żucie gumy, A co mi zrobisz? Mam gdzieś co pani z tym zrobi); opór wobec autorytetów (No, jak to tego pani nie wie? Nie będę słuchać kogoś, kto śmie nazywać się polonistą, a mówi „pisało”); wybuchy złości (rzuca krzesłem w klasie, uderza głową o ścianę, biega po klasie).

ODD W stosunku do innych zaburzeń zachowania w tym zaburzeniu brak jest takich zachowań, które naruszają prawo i podstawowe prawa innych tj. kradzież, tyranizowanie, napaści  i niszczycielstwo.    Kiedy występuje zaburzenie zachowania, to prawdopodobne, że pojawia się także zachowania związane z zaburzeniem opozycyjno - buntowniczym. Dlatego też diagnoza zaburzenia zachowania wyklucza diagnozę zaburzenia opozycyjno - buntowniczego.

przyczyny Hipoteza dysregulacji neurologicznej; - istnieje przypuszczenie, że zakłócona jest biochemiczna równowaga pomiędzy neurotransmiterami: dopaminą, serotoniną oraz noradrenaliną, odpowiedzialną za procesy samokontroli. Podwyższony poziom testosteronu wpływający na nasilenie zachowań agresywnych może również sugerować udział tego czynnika w powstawaniu problemów typu CD.

Hipoteza psychofizjologiczna zakłada istnienie zależności pomiędzy zakłóconym funkcjonowaniem płatów czołowych oraz niektórych struktur układu limbicznego (np. ciała migdałowatego), odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg procesów emocjonalnych, ich ekspresję i odbiór, a także regulujących procesy kontroli

Hipoteza uwarunkowań genetycznych badacze podkreślają, że mimo związku pomiędzy działaniami kryminalnymi rodziców a zwiększonym prawdopodobieństwem wystąpienia zaburzeń zachowania u dzieci - w ich rozwoju, rola czynników genetycznych jest znikoma

Koncepcja przyczyn psychologicznych i środowiskowych - nierozwikłane problemy małżeńskie, -częste i intensywne konflikty pomiędzy rodzicami, -zmiany opiekunów dziecka, - brak stabilizacji sytuacji życiowej i ekonomicznej, -kłopoty finansowe rodziny . Nie oznacza to, iż ich obecność w każdym przypadku prowadzi do pojawienia się trudności wychowawczych, są one jednak silnym ich predyktorem.

Specjalistyczna pomoc Psychologiczna opieka w przypadku zaburzeń zachowania powinna obejmować cały system, w którym wzrasta dziecko, a zatem rodzinę, szkołę oraz oczywiście osobę sprawiającą problemy wychowawcze. Podejście systemowe w połączeniu z elementami terapii poznawczo-behawioralnej zawiera wiele rodzajów oddziaływań.

Terapia Terapia dziecka z zaburzeniami zachowania ukierunkowana powinna być na rozwój i kształcenie podstawowych umiejętności psychospołecznych, zdolności do samokontroli oraz przyjaznych sposobów prowadzenia komunikacji. Ma na celu rozwijanie zachowań adaptacyjnych oraz opanowanie technik kontroli własnych emocji, a także umiejętności ich identyfikacji i świadomości ich źródeł.

ODD i CD w dzieciństwie czynnik konstytucjonalny . CD czynniki środowiskowe i wychowanie. Zachowania nieaprobowane społecznie- ODD-zaburzenia zachowania - konflikty z prawem

Dziękuję z uwagę