Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Problemy beneficjentów Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w kontekście zamówień publicznych.
Zlecenie i wybór wykonawcy
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
PROBLEM Z WŁAŚCIWYM OPISEM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 28 października 2005 r. ul. Nowogrodzka 31, pok Warszawa Tel. (22) ,
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Najczęściej popełniane błędy w zamówieniach publicznych Jawor, 12 października 2010 r. Departament Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych Regionalnego.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Prawo zamówień publicznych Adwokat Łukasz Bochenek
BŁĘDY W POSTĘPOWANIACH O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO W RAMACH PROW
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
Stosowanie Ustawy Prawo zamówień publicznych w ramach PROW 2007 – kontrole administracyjne Warszawa, grudzień 2014 r. Bronisław Pietrala 1.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Przetarg nieograniczony Zamówienie z wolnej ręki
Reglamentacja procesu budowy
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zasady konkurencyjności Poddziałanie 19.4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji” Autor: Marek Buczkowski Materiał opracowany przez: Departament.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Departament Rozwoju Obszarów.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Umowa o przyznaniu pomocy
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Załączniki do wniosku o płatność
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Najczęściej popełniane naruszenia skutkujące nałożeniem kar administracyjnych w postępowaniach przetargowych przeprowadzonych przez Beneficjentów w ramach PROW 2014-2020 Poznań, 08.12.2017 r. Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” 1. Brak pełnej informacji o warunkach udziału w postępowaniu lub kryteriach oceny ofert Art. 41 ustawy Pzp Art. 36 ustawy Pzp   25% Wysokość wskaźnika może zostać obniżona do 10 % lub 5 % w zależności od charakteru i wagi niezgodności. Rozbieżności pomiędzy zapisami SIWZ a ogłoszeniem o zamówieniu: podanie rozbieżnych warunków uczestnictwa/kryteriów oceny ofert/ fakultatywnych podstaw wykluczenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; wykazu oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu lub opisu kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert. Niezgodności pomiędzy treścią ogłoszenia o zamówieniu z BZP a ogłoszeniem ze strony internetowej Zamawiającego i/lub wywieszonym na tablicy ogłoszeń w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie Zamawiającego – ogłoszenie o zamówieniu, odpowiednio zamieszczone lub publikowane w miejscu publicznie dostępnym nie może zawierać informacji innych niż te zamieszczone na portalu BZP. Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” 2. Określenie dyskryminacyjnych warunków udziału w postępowaniu   Art. 22 ust. 1a ustawy Pzp Art. 7 ust. 1, w zw. z art. 91 ust. 2 ustawy Pzp 25% Wysokość wskaźnika może zostać obniżona do 10% lub 5% w zależności od charakteru lub wagi niezgodności. Określenie warunków udziału w postępowaniu lub wymaganych od wykonawców środków dowodowych w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia lub uniemożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, np.: przy robotach budowlanych opisanie warunku, w którym Zamawiający oprócz stosownych uprawnień do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie wskazuje na przynależność do właściwej izby samorządu zawodowego (PIIB – Polska Izba Inżynierów Budownictwa); określenie warunku sytuacji finansowej lub ekonomicznej poprzez wymóg, aby wykonawca posiadał polisę OC – dokument ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności – z okresem ważności od dnia podpisania umowy do dnia jej zakończenia; przy określaniu warunku dot. zdolności technicznej lub zawodowej w zakresie posiadanych uprawnień do pełnienia samodzielnych funkcji w budownictwie – brak wskazania nabytych uprawnień na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów oraz brak przywołania w powyższym zakresie zmiany rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. z 2014 r., poz. 1278), w tym również nabytych w drodze odpowiedniej procedury w odniesieniu do podmiotów będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, którzy nabyli prawo do wykonywania określonych zawodów regulowanych lub określonych działalności, jeżeli te kwalifikacje zostały uznane na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63. poz. 394) ; określenie warunku dot. zdolności technicznej lub zawodowej w zakresie wykazania wykonaniem budowy drogi, gdy tymczasem przedmiotem zamówienia jest przebudowa drogi. Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” 7. Nieprawidłowości w zakresie oświadczeń i dokumentów wymaganych od wykonawców   Art. 25 ust. 1 ustawy Pzp 5% Żądanie od wykonawców oświadczeń lub dokumentów, które nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Np.: żądanie dokumentów, na które nie zostały przewidziane przesłanki wykluczenia zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy Pzp, brak w ogłoszeniu i w SIWZ przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp, a żądanie odpisu z właściwego rejestru (..); żądanie zaświadczenia ZUS, US a brak przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp; żądanie przedstawienia określonego dokumentu przez wykonawcę zagranicznego, przy jednoczesnym braku takiego wymogu w przypadku wykonawców krajowych (np. informacji z KRK, KRS); żądanie większego zakresu dokumentów na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia od podmiotu trzeciego niż od wykonawcy głównego (podstawowego); nieprecyzyjne określanie warunków udziału w postępowaniu skutkuje brakiem postawienia takiego warunku, a w konsekwencji sprawia, że żądany dokument na jego spełnienie nie jest niezbędny do przeprowadzenia postępowania; Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” 7. Nieprawidłowości w zakresie oświadczeń i dokumentów wymaganych od wykonawców   Art. 25 ust. 1 ustawy Pzp 5% Żądanie od wykonawców oświadczeń lub dokumentów, które nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Np.: żądanie dokumentu niewymienionego w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od wykonawcy, w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126) np. żądanie oświadczenia o przynależności do terytorialnego samorządu zawodowego – PIIB; żądanie na spełnienie warunku sytuacji finansowej lub ekonomicznej polisy OC – dokumentu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności – z okresem ważności od dnia podpisania umowy do dnia jej zakończenia (przedłożenie takiej polisy może Zamawiający żądać tylko i wyłącznie od wybranego wykonawcy w momencie podpisywania umowy, a stosowny wymóg co do tego wprowadzić w SIWZ w ramach istotnych dla stron postanowień umowy (art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp). Znajduje to potwierdzenie w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej np. wyrok z dnia 12 maja 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 560/09), wyrok z dnia 24 lutego 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 161/09), podobnie w wyroku z dnia 15 lipca 2010 r. sygn. akt KIO 1395/10); Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” 8. Naruszenia w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty Art. 89 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 24 ust. 1, 5 ustawy Pzp   25% Wysokość wskaźnika może zostać obniżona do 10% lub 5% w zależności od charakteru lub wagi niezgodności. Wybór najkorzystniejszej oferty wykonawcy podlegającego wykluczeniu. Np.: żądanie w SIWZ/ogłoszeniu o zamówieniu dokumentu KRK w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 ustawy Pzp; w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 26 ust 2 ustawy Pzp wykonawca nie przedkłada KRK dot. prokurenta spółki, zaniechanie przez Zamawiającego wezwania wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do brakującego dokumentu KRK dot. prokurenta spółki, dokonanie wyboru wykonawcy, który nie przedłożył dokumentu KRK dot. prokurenta spółki, Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” 8. Naruszenia w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty Art. 89 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 24 ust. 1, 5 ustawy Pzp   25% Wysokość wskaźnika może zostać obniżona do 10% lub 5% w zależności od charakteru lub wagi niezgodności. Wybór najkorzystniejszej oferty wykonawcy podlegającego wykluczeniu. Np.: wybór oferty jako najkorzystniejszej, która nie spełnia kryteriów lub/i warunków udziału w postępowaniu określonych w SIWZ, np.: przedmiotem zamówienia jest przebudowa/budowa a w warunku dot. zdolności technicznej lub zawodowej określono wykazanie wykonania w ostatnich 5 latach min. dwóch robót budowlanych polegających na budowie drogi/budynku – na jego spełnienie żądano wykazu robót zgodnie z rozporządzeniem – po weryfikacji dokumentów złożonych przez wykonawcę, który przedstawił w wykazie robót (jak i również wynika to z dostarczonych referencji) roboty budowlane polegające na przebudowie – w konsekwencji taki wybór najkorzystniejszej oferty stanowi naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, bowiem wykonawca nie spełnił warunków udziału w postepowaniu i powinien podlegać wykluczeniu, a jego oferta zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp – odrzucona; Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” 8. Naruszenia w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty Art. 89 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 24 ust. 1, 5 ustawy Pzp   25% Wysokość wskaźnika może zostać obniżona do 10% lub 5% w zależności od charakteru lub wagi niezgodności. w warunku dot. zdolności technicznej lub zawodowej Zamawiający wymaga posiadania osób zdolnych do wykonania zamówienia, o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy dysponują lub będą dysponować osobami zdolnymi do wykonania zamówienia tj. geodetą posiadającym uprawnienia w zakresie: geodezyjnych pomiarów realizacyjnych i inwentaryzacyjnych, geodezyjnej obsługi inwestycji oraz sporządzania dokumentacji do celów prawnych i co najmniej 3 letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku geodety. Zamawiający tymczasem dokonał wyboru oferty wykonawcy, który przedstawił uprawnienia geodety, który nie posiadał uprawnień w zakresie geodezyjnej obsługi inwestycji; Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w SIWZ wymaga aby wykonawcy dysponowali nie mniej niż jedną osobą posiadającą uprawnienia bez ograniczeń w specjalności drogowej, podczas gdy wybiera za najkorzystniejszą ofertę wykonawcy, którego wykaz nie zawierał w swej treści informacji na temat tego, że wskazana osoba posiada uprawnienia bez ograniczeń. Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Naruszenia w zakresie dokumentowania postępowania (ze szczególną uwagą na prawidłowe i kompletne wypełnienie protokołu z postępowania zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 26.10.2010 r. w sprawie protokołu postepowania..).\ Ustalenie krótszych terminów niż przewidziane w ustawie Pzp na składanie ofert lub wniosków o dopuszczenie udziału w postępowaniu oraz ustalenie krótszych terminów dotyczących istotnych zmian treści ogłoszenia o zamówieniu. Naruszenie przepisów w zakresie udzielenia zamówień dodatkowych lub uzupełniających, których wartość przekracza wartość procentową określoną w ustawie Pzp. Nieprzeprowadzenie badania oferty w zakresie rażąco niskiej ceny. Naruszenie art. 89 i 90 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty jako zawierającej rażąco niskiej ceny bez zwrócenia się do wykonawcy o udzielenie w określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, naruszenie przepisów w zakresie udzielenia. Żądanie wyłącznie dokumentów dopuszczalnych obowiązującymi przepisami prawa (art. 25 Pzp oraz odpowiednie akty wykonawcze), w tym nie stawianie rozróżnień w odniesieniu do podmiotów krajowych i zagranicznych. Opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję oraz poprzez wskazywanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, bez umożliwienia zastosowania rozwiązań równoważnych. Zastosowanie kryteriów oceny ofert odnoszących się do właściwości wykonawcy. Niezastosowanie kryteriów poza cenowych do oceny ofert – przepisy nakładają na zamawiającego obowiązek zastosowania do oceny ofert innego kryterium, poza ceną. Obowiązek ten dotyczy wszystkich zamówień, również na roboty budowlane. Kryterium ceny może być zastosowane, jako jedyne kryterium oceny ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe. Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 11. Naruszenie art. 29 ust. 3a ustawy Pzp (umowy o pracę) (Zamawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymagania zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonaniu pracy w sposób określony w art. 22 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.)) W przypadku, gdy zamawiający przewiduje wymagania określone w art. 29 ust. 3a ustawy Pzp, SIWZ zawiera w szczególności (art. 36 ust. 2 pkt. 8a ustawy Pzp): • sposób dokumentowania zatrudnienia osób na umowę o pracę; • uprawnienia zamawiającego w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę wymagań określonych w art. 29 ust. 3a ustawy Pzp oraz sankcji z tytułu niespełnienia tych wymagań; • określenie rodzaju czynności niezbędnych do realizacji zamówienia, których dotyczą wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia. 12. Wybrana oferta została złożona przez wykonawcę podlegającemu wykluczeniu z udziału w postępowaniu. 13. Wybrany wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu (np. w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej, zdolności technicznej lub zawodowej). 14. Żądanie od wykonawcy polegającego na zdolnościach lub sytuacji innego podmiotu szerszego katalogu dokumentów w zakresie art. 24 ustawy Pzp niż od wykonawcy wykonującego zamówienie samodzielnie. 15. Zawarcie w SIWZ informacji dotyczącej wizji lokalnej bez uwzględnienia zapisów określonych w art. 9a ust. 2 (termin składania ofert powinien być określony z uwzględnieniem czasu niezbędnego do zapoznania sie przez wykonawcę z informacjami koniecznymi do przygotowania oferty oraz dłuższy od minimalnych terminów składania ofert określonych w ustawie Pzp). 16. Żądanie odpisu z właściwego rejestru lub centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert (rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126) nie określa takiego terminu). „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” 17. Żądanie od wykonawców przedstawienia kopii decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych dla kierownika budowy lub zaświadczeń, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia (np. kierownicy budowy), przynależą do właściwej izby samorządu zawodowego (nierówne traktowanie wykonawców, dokumenty nie ujęte w rozporządzeniu w sprawie rodzaju dokumentów, jakich może żądać zamawiający). 18. Rozbieżności między ogłoszeniem o zamówieniu a SIWZ w zakresie wymaganych dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. 19. Nieprzeprowadzenie badania ofert w zakresie art. 91 ust. 3a ustawy Pzp (obowiązek podatkowy). 20. Nie zawarcie w informacji z otwarcia ofert wszystkich informacji, o których mowa w art. 86 ust. 5 ustawy Pzp: • kwoty, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia; • firm oraz adresów wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie; • ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach. 21. Nie zawarcie w umowie z wykonawcą zapisów dotyczących podwykonawców, określonych w art. 143d ustawy Pzp. 22. Nieprawidłowe wypełnienie ogłoszenia o udzieleniu zamówienia (wartość zamówienia, informacje w zakresie małych/średnich przedsiębiorstw). Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Materiał opracowany przez Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020