Nowy Regulamin konsultacji społecznych Izabelin, 1 czerwca 2015
Co to są dobre konsultacje społeczne? 7 Zasad Konsultacji - Siedem Zasad Konsultacji to część Kodeksu Konsultacji opracowanego przez ekspertów społecznych i przedstawicieli administracji podczas warsztatu Kongresu Wolności w Internecie. - Siedem Zasad Konsultacji zostało zarekomendowane w programie „Lepsze regulacje 2015” jako dokument zalecany do stosowania w ministerstwach do czasu wypracowania w administracji jednolitych Wytycznych do Oceny Skutków Regulacji i Zasad konsultacji przeprowadzanych podczas przygotowywania dokumentów rządowych (wtedy Siedem Zasad Konsultacji stanie się częścią tego dokumentu). - Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wprowadziło już Siedem Zasad Konsultacji w Zarządzeniu Ministra.
Nowy Regulamin konsultacji społecznych Inicjatywa 6 radnych „niezależnych” – A. Mączka, B.Bieńkowska, J.Białas, R.Szymczak, K.Wiater, J.Sobiecki Główne cele: Łatwiejszy dostęp do konsultacji społecznych Większe zaangażowanie mieszkańców i ich wpływ na życie gminy Większa wiedza o potrzebach mieszkańców dla władz gminy (Wójta i Urzędu Gminy) Korzystanie z potencjału mieszkańców Wszystko to sprzyja idei samorządności czyli „sami decydujemy o sobie” oraz gmina wie, jakie są „zbiorowe potrzeby wspólnoty” i może je zaspokajać (ustawa o samorządzie gminnym).
Co chcemy zmienić?
Są dwa rodzaje konsultacji społecznych Obligatoryjne w przypadkach uzgadniania projektów aktów prawa miejscowego: rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego; strategii rozwoju Gminy; strategii rozwiązywania problemów społecznych; regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy. Fakultatywne W innych ważnych sprawach dla Gminy
Kiedy fakultatywne konsultacje? Teraz Na zarządzenie Wójta Uchwała Rady Gminy Potrzebna jest wola Wójta i inicjatywa radnych (przygotowanie uchwały i przegłosowanie jej). Po zmianie Na wniosek: co najmniej dwóch Radnych Gminy; grupę 50 mieszkańców Gminy; sołtysa lub grupę sołtysów; radę sołecką lub grupę rad sołeckich. Czyli potrzebna jest wola i wypełnienie wniosku.
Wniosek o przeprowadzenie konsultacji społecznych - proces WÓJT 30 dni na rozpatrzenie wniosku ZGODA WÓJTA 30 dni zarządzenie konsultacji ODMOWA WÓJTA Z PRZYCZYN FORMALNYCH
Formy konsultacji Po zmianie w formie: Teraz przedłożenie zagadnień podlegających konsultacji na zebraniu wiejskim lub na innych zebraniach wypełnienie ankiety przez organizacje lub mieszkańców gminy umieszczenie projektu aktu prawa miejscowego w Biuletynie Informacji Publicznej lub na stronie internetowej Urzędu, udostępnienie w wersji papierowej projektu aktu prawa miejscowego we właściwej komórce organizacyjnej Urzędu, Lista jest, naszym zdaniem, niewystarczająca. Po zmianie w formie: protokołowanych otwartych spotkań z Mieszkańcami; pisemnego, w tym elektronicznego, zbierania uwag; zbierania uwag w punkcie konsultacyjnym; warsztatów projektowych będących ustrukturyzowaną pracą grupy osób, prowadzącą do wypracowania propozycji rozwiązań: ankiet samodzielnie wypełnianych przez respondentów, w tym wypełnianych przy użyciu internetu; paneli obywatelskich polegających na regularnym zasięganiu przez dłuższy okres opinii dużej, reprezentatywnej grupy Mieszkańców; innych niż określone w pkt 1-6, wynikających ze specyfiki przedmiotu Konsultacji. Konsultacje przeprowadza się w co najmniej dwóch z powyżej podanych form. Mają szansę gromadzić więcej opinii.
Raport z konsultacji Po zmianie raport zawiera: Teraz Wiadomość o wynikach konsultacji Wójt podaje do publicznej wiadomości w terminie 30 dni od daty ich zakończenia, a Radzie do wiadomości na najbliższej sesji. W szczególności brak tu ustosunkowania się Wójta do uwag. Można zgłaszać uwagi, ale nie wiadomo, co się z nimi dzieje potem. To może zniechęcać mieszkańców. Po zmianie raport zawiera: informacje o komórce organizacyjnej Gminy odpowiedzialnej za przeprowadzenie Konsultacji; informacje o przeprowadzonej akcji informacyjnej; informacje o działaniach podjętych w ramach Konsultacji wraz z omówieniem zastosowanych narzędzi konsultacyjnych; informacje o zebranych opiniach i rekomendacjach Mieszkańców; analizę i podsumowanie uzyskanych Informacji; zestawienie postulatów przyjętych i odrzuconych wraz z uzasadnieniem decyzji odmownych; stanowisko i rekomendacje Wójta odnośnie wdrożenia propozycji przyjętych wynikających z Konsultacji (w szczególności sposób wdrożenia, źródła finansowania, termin). Raport odnosi się do uwag. Zawiera szczegóły całego procesu.
Akcja informacyjna Po zmianie akcja z wykorzystaniem: Teraz Brak wytycznych To może oznaczać ograniczony zasięg konsultacji. Zbyt mało osób się o nich dowie. Informacja na stronie www UG to za mało. Po zmianie akcja z wykorzystaniem: komunikacji bezpośredniej do Mieszkańców, w tym za pośrednictwem ulotek, plakatów i komunikatów sołtysów; lokalnych mediów, w tym mediów elektronicznych; internetowego forum dyskusyjnego, obowiązkowo z wykorzystaniem wszystkich mediów, na których prowadzone są oficjalne strony internetowe lub podawane oficjalne informacje przez Urząd Gminy (w tym również, lecz nie wyłącznie oficjalna strona internetowa Urzędu Gminy; Facebook, Twitter); Przez okres nie krótszy niż 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia Konsultacji oraz w trakcie ich trwania. To zwiększy potencjalnie zasięg konsultacji.
Podstrona na stronie UG Teraz Brak oddzielnej podstrony Po zmianie podstrona zawierająca:: wnioski o przeprowadzenie Konsultacji wraz z informacją o sposobie rozpatrzenia tych wniosków; decyzje o przeprowadzeniu Konsultacji; decyzje podjęte po przeprowadzeniu Konsultacji dokumentację związaną z Konsultacjami zakończonymi, prowadzonymi i planowanymi, w szczególności ankiety, opracowania, wizualizacje, a także protokoły ze spotkań i obowiązkowo raport, o którym mowa w § 5 ustęp 3; wskazanie innych mediów na których publikowane są informacje dotyczące Konsultacji społecznych przeprowadzonych w Gminie. Mieszkańcy widzą, co się dzieje i co się działo w tym obszarze.